F fuktspärr skrev:
Jag läste nånstans att luftkvaliten kan vara sämre om din granne vedeldar än om du bor precis vid ett kolkraftverk.
Det finns ju mycket forskning idag som visar att även nyare pannor och kaminer vid perfekt handhavande släpper ut hälsofarliga partiklar (som tas upp i blodet) i storleksordningen som tusen bensinbilar.
Skall du komma med sådana påståenden i ditt första inlägg på detta forum så räcker det inte med ”jag läste någonstans” utan du får allt redovisa en källa till ditt påstående. Annars kommer ingen att tro på ditt inlägg, och det gäller samtliga påståenden...
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
A
R roli skrev:
Skall du komma med sådana påståenden i ditt första inlägg på detta forum så räcker det inte med ”jag läste någonstans” utan du får allt redovisa en källa till ditt påstående. Annars kommer ingen att tro på ditt inlägg, och det gäller samtliga påståenden...
Jag kan tänka mig denna texten i sammanhanget..
Om din granne inte har optimal förbränning eller en eldstad som inte har en katalysator..

Men annars så tror Jag inte ett dugg.. på detta..
 
Vad är det du inte tror ett dugg på? Det är väl ett känt faktum att små eldstäder släpper ut sot och gaser orenade i luften i närområdet? Oavsett hur bra man är på att elda så blir utsläppen per genererad kWh större än från ett värmeverk med rökgasrening.

https://www.naturvardsverket.se/vedeldning
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Vad är det du inte tror ett dugg på? Det är väl ett känt faktum att små eldstäder släpper ut sot och gaser orenade i luften i närområdet? Oavsett hur bra man är på att elda så blir utsläppen per genererad kWh större än från ett värmeverk med rökgasrening.

[länk]
Ja de du länkar till bland annat..
Och sedan inlägget där jag är övertygad om att information saknas..
 
Ok. Så du tror inte att man kan minska utsläppen genom att elda rätt?
 
A
useless useless skrev:
Ok. Så du tror inte att man kan minska utsläppen genom att elda rätt?
skrev jag det?
skrev inte jag att jag inte trodde på de där nissarna som du länkade till?
att andra skrivit samma sak länge, har gjort att man hittat denna fakta på andra håll..
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är det du inte tror ett dugg på? Det är väl ett känt faktum att små eldstäder släpper ut sot och gaser orenade i luften i närområdet? Oavsett hur bra man är på att elda så blir utsläppen per genererad kWh större än från ett värmeverk med rökgasrening.

[länk]
Naturligtvis är det så. Det betyder inte att små eldstäder med modern konstruktion som eldas rätt är ett problem. Det beror på omgivningen.

Jag har en kollega på jobbet som är aktiv inom SD och han hatar miljöpartister. Enligt honom släpper cyklister ut mer CO2 per passagerarkilometer än bilar. Han kanske har rätt, det betyder inte att det är fel att cykla.

Vi måste frigöra oss från dogma och mer fråga oss vad som är rimligt. Är det sant som veganerna hävdar att kossor är ett miljöhot för att de skiter?

Därmed inte sagt att vi skall elda med ved på en allergiklinik.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
skrev jag det?
skrev inte jag att jag inte trodde på de där nissarna som du länkade till?
att andra skrivit samma sak länge, har gjort att man hittat denna fakta på andra håll..
Artikeln handlar om just det:

"Genom att elda på ett sätt som gynnar miljö, hälsa och plånbok kan du minska utsläppen med upp till 50 procent och bidra till att luften blir bättre där du bor."

Då svarade du att du inte tror på det. Hur ska jag tolka det?

Eller tror du inte att det blir sot och skadliga gaser när man eldar? Varför har man en skorsten då, det borde ju vara bättre att släppa ut den varma röken i bostaden och ta vara på energin?
 
Ok källor alltså - vad kul att ni e öppna för forskning här! :)

Här är några:

Svt angående antal döda av ved i svenska storstäder:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/luftfororeningar-fran-mysbrasor-skordar-liv

1000 bensinbilar = 1 braskamin godkänd i rökfria områden (wood burning stove permitted in smoke free zones):
https://www.bmj.com/content/350/bmj.h2757/rr-1

Det låter ju helt otroligt mycket men som nån här ovan nämnde så dör man väl ganska snabbt inomhus om man inte leder ut rökgifterna via skorsten?

Jag hittade ingen sån info under svanenlänken. Hur många bensinbilar motsvarar era bra kaminer och pannor menar ni?
 
F fuktspärr skrev:
Ok källor alltså - vad kul att ni e öppna för forskning här! :)

Här är några:

Svt angående antal döda av ved i svenska storstäder:
[länk]

1000 bensinbilar = 1 braskamin godkänd i rökfria områden (wood burning stove permitted in smoke free zones):
[länk]

Det låter ju helt otroligt mycket men som nån här ovan nämnde så dör man väl ganska snabbt inomhus om man inte leder ut rökgifterna via skorsten?

Jag hittade ingen sån info under svanenlänken. Hur många bensinbilar motsvarar era bra kaminer och pannor menar ni?
Typisk propaganda. Jag läste bmj-länken och den nämner inget om vilka kaminer som avses, vilka standarder som avses. Det är väl känt att öppna spisar inte har optimal förbränning.

Sedan får dom gärna förklara hur vedeldning bidrar till ökad temperatur i vår miljö i stället för att bara påstå det
 
A Anders_Nilsson skrev:
Typisk propaganda. Jag läste bmj-länken och den nämner inget om vilka kaminer som avses, vilka standarder som avses. Det är väl känt att öppna spisar inte har optimal förbränning.

Sedan får dom gärna förklara hur vedeldning bidrar till ökad temperatur i vår miljö i stället för att bara påstå det
Propaganda för vad menar du? Vad är deras agenda? Den här artikeln handlade ju inte om temperaturökning (klimat) utan hälsa och miljö.
Om siffran 1000 nu är fel, vad är det för siffra som gäller då?
0, 100 eller 2000?
Tusen bensinbilar känns väl inte helt orimligt om man tänker på hur många bilar, lastbilar och bussar det snurrar i Stockholm på varje vedeldare? Nu när de totalt sett ska orsaka lika många dödsfall menar jag.

(Veds klimatpåverkan är väl att det släpper ut växthusgaser CO2 som all förbränning. Men även ofiltrerat ozon och metan osv, samt små små sotpartiklar som binder värme i atmosfär och glaciärer. Samt att vissa nu hävdar att vi inte har tiden att vänta till ett nytt träd vuxit upp och bundit det kol som släpps ut vid förbränning.)
 
F fuktspärr skrev:
Propaganda för vad menar du? Vad är deras agenda? Den här artikeln handlade ju inte om temperaturökning (klimat) utan hälsa och miljö.
Om siffran 1000 nu är fel, vad är det för siffra som gäller då?
0, 100 eller 2000?
Tusen bensinbilar känns väl inte helt orimligt om man tänker på hur många bilar, lastbilar och bussar det snurrar i Stockholm på varje vedeldare? Nu när de totalt sett ska orsaka lika många dödsfall menar jag.

(Veds klimatpåverkan är väl att det släpper ut växthusgaser CO2 som all förbränning. Men även ofiltrerat ozon och metan osv, samt små små sotpartiklar som binder värme i atmosfär och glaciärer. Samt att vissa nu hävdar att vi inte har tiden att vänta till ett nytt träd vuxit upp och bundit det kol som släpps ut vid förbränning.)
Skillnaden med ved's klmatpåverkan jämfört med tex olje baserade bränslen är att ved planteras och tar upp co2, denna släpps sedan ut vid eldning, dvs i princip nollsumme spel (med undantag för plantering etc). När det gäller olje baserade bränslen tar vi upp gammal lagrad olja, raffinerar och bränner den sedan och får ett plus av co2, det sker alltså inga nya upptag av co2 bara utsläpp.
Vedeldning, så länge man tar hand om sin skog och omplanterar, är i princip co2 neutral.
 
  • Gilla
jonmo och 4 till
  • Laddar…
Vår kamin har en typad verkningsgrad på 95.6%. En besinbil ligger väl på 30-40%? Jag vet inte hur man ska få jämförbara siffror av det, men rent spontant känns det inte som eldningen har så stora utsläpp.

Oavsett, så i vårt fall har vi ett farthinder precis utanför huset, så partiklarna som slits upp från gatan/däcken när bilarna bromsar in är mycket värre än nån eldning eller bensinförbränning för vår närmiljö.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
A
G guggen skrev:
Skillnaden med ved's klmatpåverkan jämfört med tex olje baserade bränslen är att ved planteras och tar upp co2, denna släpps sedan ut vid eldning, dvs i princip nollsumme spel (med undantag för plantering etc). När det gäller olje baserade bränslen tar vi upp gammal lagrad olja, raffinerar och bränner den sedan och får ett plus av co2, det sker alltså inga nya upptag av co2 bara utsläpp.
Vedeldning, så länge man tar hand om sin skog och omplanterar, är i princip co2 neutral.
vedeldning ingår i ett kretsloppsperspektiv..
Det gör inte fossilt bränsle..
Allt du tar av naturen skall du återställa med nytt, då är det ett kretslopp..
När man sedan som vi gör i Sverige, använder oss av klenare träd till ved eller mindre eftertraktade trädslag mm än vad industrin efterfrågar så bidrar vi ytterligare till kretsloppet då vi minskar på co2 halten i den döda veden... Den bränner vi upp..
Och skapar då co2 till våra nya unga träd att växa av... allt som växer i naturen behöver co2 för att kunna växa..
utan detta så stannar tillväxten av och träden mm självdör..och co2 halten ökar igen utan att samma stora antalet av unga skogar kan binda detta co2...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag tror man skulle behöver kontrollera den där studien ordentligt.I artikel påpekar forskaren och författaren av studien att de har undersökt samtliga vedeldare i västerbotten.
Sedan hänvisar och jämför de med skador i städer, samtidigt påpekar de att i städer är det få som använder ved för uppvärmning utan vanligtvis trivselvärmning. Mkt rörigt.
"Det naturliga är ju att tänka att det är vägtrafiken som den stora orsaken till luftföroreningar och hälsoproblem i städer med mycket bilar. Men i den här studien ser vi att vedeldningens effekter kan vara jämförbara eller till och med något större än bilavgasernas effekter i större städer."
Vad menar de med stora städer?
De har gjort en undersökning i västerbotten (med många vedeldare på landsbygden med säkerligen en hel del gamla pannor), sen tar de denna data och jämför med storstäder!? Menar de Stockholm, London då eller inkluderas Umeå också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.