Eller om det är tänkt att massaveden skall gå till pellets då tryckpappersmarknaden viker?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nu när industrin lägger ner massaverk och sågverk om vart annat så är pellets marknaden död.
nästan ingen vill hålla på med skiten..
mer aska och krångel..
eldar man med rönn, asp, al, Björk, gran, tall mm så har man en riktigt fin och nästan kostnadsfri tillverkning..

allt som inte industrin vill ha duger gott till ved.. Och man gör snabbt några m3
. :cool:
Det handlar nog mer om att värmepumpar är bekvämare och har varit ekonomiskt fördelaktiga. När vi får Tysks elpriser är det inte lika självklart val längre.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Trams. Hon har gett sig in i leken och får leken tåla. Att man skulle få ett frikort och inte få kritik för det man offentligt propagerar för på grund av sin ålder är helt orimligt. I så fall borde inte barn tillåtas lyftas fram som mänskliga sköldar på det viset.

Och nu är hon ju för övrigt inte längre ett barn ens i lagens mening.
Det vi har sett här är inte kritik. Det är enbart personangrepp.
 
  • Gilla
matbir och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det handlar nog mer om att värmepumpar är bekvämare och har varit ekonomiskt fördelaktiga. När vi får Tysks elpriser är det inte lika självklart val längre.
Åtminstånde l/l värmepumpar behöver ofta stöttning vintertid, då är lokalproducerad ved ett utmärkt alternativ!
 
  • Gilla
matbir och 3 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Eller om det är tänkt att massaveden skall gå till pellets då tryckpappersmarknaden viker?
Nä iallafall inte björken..
Den säljer man till Finland för att göra bränsle av(y)
 
Björken sågar man med fördel här i Sverige, det räcker gott att elda ytor och det som har rödkärna.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Björken sågar man med fördel här i Sverige, det räcker gott att elda ytor och det som har rödkärna.
Jo men både holmenskog och sca säljer sin Björk massa till Finland.. just för att tillverka bränsle.. (y)
 
P Peter787 skrev:
"Klimatmålen" är påhittade av totalt outbildade politiker som bara ser en ny inkomstkälla när de vanliga inkomst och förmögenhetsskatterna nått sådana höjder att väljarna börjar undra "Vad får jag för pengarna?"
Min far brukade säga att: det går inte arumentera med någon som inte vill förstå.
Eller något i den stilen.

Jag avstår att arumentera med dig.
 
  • Gilla
Sauron och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo men både holmenskog och sca säljer sin Björk massa till Finland.. just för att tillverka bränsle.. (y)
Priset till skogsägaren för massan är inte ens 400kr/m3, det finns ingen anledning att slumpa bort björken då den är sågbar som timmer.
 
A
P Peter787 skrev:
"Klimatmålen" är påhittade av totalt outbildade politiker som bara ser en ny inkomstkälla när de vanliga inkomst och förmögenhetsskatterna nått sådana höjder att väljarna börjar undra "Vad får jag för pengarna?"
Leif östling.
ordförande svenskt näringsliv.
ett uttalande som redan då var helt sant och som skakade om vissa delar av Sverige..
Inte på grund av vad han sa utan på grund av vart och hur mycket pengar det rörde sig om som han skattade för... i Malta...
 
D Daniel 109 skrev:
Det vi har sett här är inte kritik. Det är enbart personangrepp.
Så är det säkert här och nu, men försvaret av henne var ändå standardformulär 1A.

Ur mitt perspektiv talar vi om en övertygad vänsterlutande tonåring med miljöångest som aldrig borde fått medialt ljus på sig.

Vad gäller att vilja lyssna på forskarna cherry-pickar hon som alla politiskt drivna demagoger. Det går alldeles utmärkt att läsa vad hon säger om kärnkraft eller en ny samhällsordning för att se att hon är mer politisk än neutralt forskningsförespråkande.

Så ja, hon har fått onödiga personpåhopp riktade mot sig här och jag reagerade på försvaret av henne på motsvarande vis som andra gjorde på påhoppen. Fel av mig, men som synes är jag långt ifrån imponerad av hennes tyckande, vilket ger ett kort avstånd mellan ryggmärg och tangentbord.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Priset till skogsägaren för massan är inte ens 400kr/m3, det finns ingen anledning att slumpa bort björken då den är sågbar som timmer.
265 kr fick jag för massan..
450 kr för björkkubben.
515 kr för timret..
Men man köper inte in timmer här..
ved möjligtvis då istället för massa..
850 kr per m3 kapad och kluven ren Björk ved..

Men i Finland så är det högre priser...
 
Maskintok skrev:
265 kr fick jag för massan..
450 kr för björkkubben.
515 kr för timret..
Men man köper inte in timmer här..
ved möjligtvis då istället för massa..
850 kr per m3 kapad och kluven ren Björk ved..

Men i Finland så är det högre priser...
För 265kr skulle jag inte släppa iväg en enda björkpinne till industrin, brasved är ett självklart val om man inte kan såga björken.

Spekulationerna om vedeldningsförbud måste innebära att man som skogsägare försöker sälja virket dyrare, eller förädlar virket själv om man har de möjligheterna.
 
Det var dyr ved. Det finns en hel del annonserna på blocket som ligger långt under de priserna
 
D Daniel 109 skrev:
Det var dyr ved. Det finns en hel del annonserna på blocket som ligger långt under de priserna
Bra ved ska säljas dyrt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.