Redaktionen Redaktionen skrev:
Oväntat många har varit på jakt efter stora partier ved i sommar.

Du kan läsa artikeln här: Vedbrist på många håll i landet
Det förbränns kolväte som aldrig förr. Grattis MP ni har backat utvecklingen 150 år
 
  • Gilla
bsba och 22 till
  • Laddar…
Sådär blir det när man förbjuder folk att äga skog och producera egen ved. Här i Finland är det lovligt att klyva skogsfastigheter ned till ungefär en hektar. Nästan alla som bor på landet eller i mindre tätorter äger litet skog. Många säljer litet ved som extraknäck och ännu fler eldar med egen ved.
Därför är man inte beroende av vedhandlarnas eventuella framförhållning.

Vi är självverksamma skogsbrukare på litet över 4 hektar. Det är en lycka!
 
  • Gilla
TRJBerg och 12 till
  • Laddar…
Fairlane
H heimlaga skrev:
Sådär blir det när man förbjuder folk att äga skog och producera egen ved. Här i Finland är det lovligt att klyva skogsfastigheter ned till ungefär en hektar. Nästan alla som bor på landet eller i mindre tätorter äger litet skog. Många säljer litet ved som extraknäck och ännu fler eldar med egen ved.
Därför är man inte beroende av vedhandlarnas eventuella framförhållning.

Vi är självverksamma skogsbrukare på litet över 4 hektar. Det är en lycka!
Jag tror problemet snarare är att folk vaknar för sent. All ved slutsåld i augusti... Själv stod jag idag och klöv ved, för nästa säsong. Jag har villa i Stockholm och ingen egen skog...
 
  • Gilla
Lintto1 och 7 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Sådär blir det när man förbjuder folk att äga skog och producera egen ved. Här i Finland är det lovligt att klyva skogsfastigheter ned till ungefär en hektar. Nästan alla som bor på landet eller i mindre tätorter äger litet skog. Många säljer litet ved som extraknäck och ännu fler eldar med egen ved.
Därför är man inte beroende av vedhandlarnas eventuella framförhållning.

Vi är självverksamma skogsbrukare på litet över 4 hektar. Det är en lycka!
Ännu är det ingen som har förbjudit ägande av skogsfastigheter i Sverige och egen vedproduktion och förbrukning på fastigheten är fullt tillåten och befriad från beskattning.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
för folk som bor nära nån av hamnarna kan ju köpa från polen eller baltstaterna finns mycket ved där
 
Det har inte varit brist på ved. Det det är brist på är torr ved nu på hösten.
 
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Sådär blir det när man förbjuder folk att äga skog och producera egen ved.
Var har du fått detta ifrån, är helt felaktigt?
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ännu är det ingen som har förbjudit ägande av skogsfastigheter i Sverige och egen vedproduktion och förbrukning på fastigheten är fullt tillåten och befriad från beskattning.
Praktiskt sett så är det förbjudet för vanligt folk.
Staten och lantmäteriet i Sverige har sedan många år hindrat bildandet av skogsfastigheter som är mindre än ungefär 50 hektar. Hur många av oss har ärligt talat råd att köpa 50-100 hektar skog på en gång utan att kalhugga allt för att betala köpesumman?
Bekanta till mig i Ångermanland har försökt bilda mindre skogsfastigheter av sina andelar av ärvda fastigheter men lantmäteriet stoppar det alltid med motiveringen att ett så litet skogsbruk inte är marknadsmässigt lönsamt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Praktiskt sett så är det förbjudet för vanligt folk.
Staten och lantmäteriet i Sverige har sedan många år hindrat bildandet av skogsfastigheter som är mindre än ungefär 50 hektar. Hur många av oss har ärligt talat råd att köpa 50-100 hektar skog på en gång utan att kalhugga allt för att betala köpesumman?
Bekanta till mig i Ångermanland har försökt bilda mindre skogsfastigheter av sina andelar av ärvda fastigheter men lantmäteriet stoppar det alltid med motiveringen att ett så litet skogsbruk inte är marknadsmässigt lönsamt.
OT:
@heimlaga nej det är inte förbjudet att ÄGA.
Däremot är det svårt att klyva befintliga fastigheter då de oftast inte kan bilda vad som anses som rationella enheter, men det är ju en helt annan sak.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Praktiskt sett så är det förbjudet för vanligt folk.
Staten och lantmäteriet i Sverige har sedan många år hindrat bildandet av skogsfastigheter som är mindre än ungefär 50 hektar. Hur många av oss har ärligt talat råd att köpa 50-100 hektar skog på en gång utan att kalhugga allt för att betala köpesumman?
Bekanta till mig i Ångermanland har försökt bilda mindre skogsfastigheter av sina andelar av ärvda fastigheter men lantmäteriet stoppar det alltid med motiveringen att ett så litet skogsbruk inte är marknadsmässigt lönsamt.
Gårdar på landsbygden i Sverige har ofta en liten skogsfastighet på några ha. Sen har ett antal gårdar förstörts genom styckning för att bli semester eller stadsbohus, men det är en annan historia. Jag köpte själv till en liten skogsfastighet, ska vedskog, för några år sedan. Finns ganska gott om dem.
Problemet är snarare att det är ett jäkla jobb och de flesta har varken, kunskap, tid eller ork att hantera större mängder ved.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Praktiskt sett så är det förbjudet för vanligt folk.
Staten och lantmäteriet i Sverige har sedan många år hindrat bildandet av skogsfastigheter som är mindre än ungefär 50 hektar. Hur många av oss har ärligt talat råd att köpa 50-100 hektar skog på en gång utan att kalhugga allt för att betala köpesumman?
Bekanta till mig i Ångermanland har försökt bilda mindre skogsfastigheter av sina andelar av ärvda fastigheter men lantmäteriet stoppar det alltid med motiveringen att ett så litet skogsbruk inte är marknadsmässigt lönsamt.
Skogsfastighet utan hus då eller?
 
Claes Sörmland
Jag kan bekräfta från trakten här. Finns ingen ved att köpa.

Men det är ju inte brist på träd. Sörmland har aldrig varit så igenskogat som nu, möjligen men undantag av århundradena efter bronsålderkollapsen. Men det saknas småbönder som tycker det är värt att hålla på med den slitiga vedhanteringen. Det är ju inte vägen till ett bekvämt medelklassliv s a s. Den äldre stammen lämnar snabbt in nu.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Man har gallrat ett planterat område med björk/körsbär i närheten. Där ligger fin ved lämnad från 10-15 cm rotbiten och en del klenare som blivit liggande kvar sedan några månader. Känns märkligt att de ligger kvar för det är fin ved, men kan ju inte maskinhanteras. Hade jag inte haft tillräckligt så hade jag utan tvekan erbjudit mig att ta hand om det
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Man har gallrat ett planterat område med björk/körsbär i närheten. Där ligger fin ved lämnad från 10-15 cm rotbiten och en del klenare som blivit liggande kvar sedan några månader. Känns märkligt att de ligger kvar för det är fin ved, men kan ju inte maskinhanteras. Hade jag inte haft tillräckligt så hade jag utan tvekan erbjudit mig att ta hand om det
Ligger det kvar har man nog röjt, gallrar man är det för att ta ut virke och för att man tror att det är gynnsamt för den kvarvarande skogen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.