Jag har planer på att sätta i en vattenmantlad insats i en murad vägg, så att man ser endast framsidan av kaminen, typ som en platt-tv. I rummet bakanför så går det ner en murad rökkanal som jag tänkte ansluta till.
Är det någon som gjort någon liknande installation och vet om det är genomförbart?
Måste man isolera kring kaminen på baksidan eller kan man lämna det oisolerat om man inte har nåt brännbart i närheten?
 
Det ska väl inte finnas några störra hinder for det projektet:). Jag skule nok göra en låda runt spisen på baksiden och isolera rätt ordentligt den blir ganske varm, då har du ochså koll på hvor värmen tar vägen. Se til att göra en bra fundament ochså den väger ju ganske mycket.
Lykka till med projektet och låt os höra hur det går.

Henrik
 
Backeborta skrev:
Jag har planer på att sätta i en vattenmantlad insats i en murad vägg, så att man ser endast framsidan av kaminen, typ som en platt-tv. I rummet bakanför så går det ner en murad rökkanal som jag tänkte ansluta till.
Är det någon som gjort någon liknande installation och vet om det är genomförbart?
Måste man isolera kring kaminen på baksidan eller kan man lämna det oisolerat om man inte har nåt brännbart i närheten?
de flesta lösningar kräver exp.kärl. Inga stora grejjer, men det måste ju åxå få plats.
 
Tanken var att sätta in en acktank på ca 750l i ett rum som är ca 1 meter ifrån barskassetten och där hade jag tänkt att ha exp.kärl mm.

Hur vet man hur stor effekt man behöver, det verkar ju finnas allt från 8kw - 30kw.
Jag har en boendeyta på ca 180m2 och hoppas även på att värma varmvattnet.
Vi är 2 vuxna och 4 barn i hushållet.
Jag kommer att installera ca10m2 solpaneler inom något år.

Är det någon som har beställt ifrån http://mygind.se?
Det verkar vara någon typ av förskottsbetalning, kan man lita på att man får det man beställt? Det känns ju inte kul att bli lurad på 25000:-
 
Jag har köpt min av mygind. Inga problemer als, den kom på 3-5 dagar. Jag har 19kw och 180kvm dårligt isolerat 4 pers. Den får inta vara mindre än 19kw.

Henrik
 
Ska forsöka lägga in lite bilder på skapelsen.
 
  • 2009 juli-augusti319.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2009 juli-augusti321.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2009 juli-augusti318.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Drar igång den här tråden igen då.

Jag funderar lite på en vattenmantlad kamin, men jag har bara tillgång på 200l akk.tank. Om jag installerar en 12kw kamin och vill mys elda en brasa. Räcker min akk tank till då eller kommer den koka? Jag gillar ju att elda så det skulle vara synd att begränsas av akk tanken. Alternativt satsar jag på en vanlig kasset.
 
Ett par timmars eldning sedan är det nog dags att spola varmvatten el släppa ut på radiatorerna. Kolla på www.brunner.se , där kan du även få lagring i stenmagasin efter att den gjort varmvatten.
 
BalooMannen skrev:
Om jag installerar en 12kw kamin och vill mys elda en brasa. Räcker min akk tank till då eller kommer den koka?
Beror ju helt på hur mycket av värmen som går till vatten resp luften. Det är olika från kamin till kamin.
 
exerg skrev:
Kolla på www.brunner.se , där kan du även få lagring i stenmagasin efter att den gjort varmvatten.
:eek: Kan det verkligen vara möjligt? :confused:

"AB H BRUNNER grundades 1905 med inriktning på maskiner för skoindustrin. Företaget har med åren utvecklats till ett ledande tradingföretag, som idag säljer komponenter till sko-, ortopedi- och lädervaruindustrin samt stans-, skär- och skomaskiner."

Hade det varit fotsvett lagrad i skor, då hade jag varit med på noterna. :surprised:
 
fredrik_71 skrev:
Visst kan man ha en fristående kamin, men jag har sett en mycket snygg öppen spis murad i rött tegel som jag har för avsikt att bygga. En ordentlig pjäs som bildar rummets centrum, dessutom råkar jag ha ca 2 000 tegel som bara väntar på att användas.
Hej !
Varför inte bygga en finsk massugn om du har tegel !
Då behöver du varken vattenmantel eller radiator.
Du kan få med bakugn om du vill :p
 
Undrar egentligen vem som mäter upp VG på kaminer. 90% tex låter lite väl optimistiskt och jag kunde inte ens hitta någon referens vem eller hur det är mätt.
 
VG är naturligtvis mätt vid perfekta förhållanden. På provningen på sp eller likn har ofta 10-tals timmar gått innan dessa förhållanden uppstår vilka naturligtvis helt öppet kan redovisas.Vid uppstart och nersläckning är så klart vg uruselt, men vid "full rulle" är de flesta kaminer "ganska" lika. Det är vid låg o normaleldning som skillnaderna gör sig gällande.(och det är ju så som de flesta använder sina kaminer) Provningarna ger iallafall en vink om produkternas prestanda men att räkna ner dem med 20% vid normaleldning ger nog en närmare gissning av dess prestanda. Även om man eldar i en soptunna så får man säkerligen varmt men andra krav kan ,såsom utseende,förbränning,effekt, placering mm , bli viktigare i valet av kamin och när det blir tal om vattenmantling så är husets beskaffenhet ännu viktigare då oftast vattenvärmedelen av totaleffekten står i propotion till priset. Caron aqua är säkerligen en utmärkt kamin liksom Palazzetti , Wallterm m.fl men om man inte är intresserad av eldningstekniken kan nog den redovisade vg i verkligheten lätt halveras. Ps. När sover du Stedevil?
 
exerg skrev:
När sover du Stedevil?
När jag är hemma och trött :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.