Henrik,

Ungefär hur mycket fick ni betala för hela lösningen inkl arbetskostnad? Din lösning låter intressant men jag skulle även vilja få in fjärrvärmen o det lär kosta extra...

Häls
J
 
Hej JonN

Vi gav väl ungefär 125000kr + arbejde 0 kroner. Jag gjorde alting själva och är fortfarände ret nöjd med mig själv:):). men vi konverterede från direktel så der ingår ju et komplet värme system, men vi kan väl räkna såhär:kasett, jag gav 19000 din är väl billigare. tank. jag gav
19000 for en måttbeställt fyrkantig 630L tank med 3 slingor(bra mycket billigare om du får plats med en std. tank). laddomat 21 incl. termostat :drygt 4000kr+ rör, ventiler o grejor
säkert 5000kr till. ska du ha en rörgubbe til arbetet tar det nog 3 dagar=12-15000.
räkna med minst 50000kr om jag ska gissa. ta in en offert och låt oss höra hur det går med projektet.

Mvh Henrik
 
JonN,

Det är finns nästan märkligt lite skrivet om vattenmantlade kamininsatser. Personligen tycker jag att det verkar vara ett perfekt komplement till t.ex. en luft/vatten-pump.

Vi är själva på gång att komplettera vår oljepanna med acctank (Euronom VPS 500) och vattenmantlad kamininsats (Euronom ExoFlame). På sikt även en luft/vatten-pump när jag kastar ut oljan. Har sökt massor på nätet för att hitta alternativ till Exoflame och i Polen finns ett alternativ. Lechma, finns i flera olika varianter och kostar 50% av Euronom ExoFlame (drygt 30.000 jmf med knappt 15 för Lechma's varianter)

Det polska familjeföretaget som tillverkar de vattenmantlade kamininsatserna har till och med lagt ut en reklamvideo på Youtube (http://www.youtube.com/watch?v=APH-i1Ie3_U).

Det skulle vara intressant att få reda på vad man får för de 15.000 kr extra som det kostar att köpa insatsen från Euronom.
 
Hej Saltaro,

Jag har i dagarna haft hembesök från Euronom. Jag funderar själv på deras grejer och måste säga att de verkar hålla en mycket hög kvalité. MEN de är dyra... Exoflamen vill de ha 33 000:- för och det är väldigt mycket tycker jag. För det får man ju en bra vedpanna för...

Jag har också tittat på deras A.tankar och kommit fram till att 500l är för litet för mig. Jag har som sagt fjärrvärme och tänker på sikt koppla på en 750l A.tank + sol + mindre vedpanna/kombipanna. Den pannan är mer prisvärt än ExoFlamen och då kan man dessutom gå över från ved till pellets om man vill. Sen beror det ju på ifall man har en skorstenspipa ledig o jag råkar ha fler:)

Jo för att återknyta till dina tankar. Henrik skriver om Mygin vattenmantlade kamininsatser. Om jag skulle satsa på någon så skulle det nog bli en sådan och sen lägga de pengar som är över från ExoFlamen på en större/bättre A.tank. Men det ska bli kul att höra vad du kommer fram till.

Häls
J
 
Hej alla!

Bara så ni vet är Lechma inte godkänt for Sverige, måste vare rökklass 1 dom tilvärker bare
rökklass 2. Desutan är dom helt omögliga at kommunicera med. Håller med om at 33000
är helt hudlöst, så mycket bättre kan den inte vare

Henrik
 
henrik petersen skrev:
kolla på www.mygin.se
Jag satte in en sådan i höstas, den funkar skitbra. Den står for hela våran värmeforsörjning
incl. vv for 4 pers. 180kvm. Våran är en 19kw prisma.

Henrik
Funkar inte i min dator :(
 
henrik petersen skrev:
forlåt

www.mygind.se

mvh Henrik
Tack!
Kul läsning.
Är insatsen lätt att rengöra (sot)? Har den tuber i draget eller bara i väggarna?
Det vore ju störtkul att se hur din skapelse ser ut
 
Hej linaomarkus

Den har 5 stk liggande tuber i draget, altså med vatten i tuberna. Jag har set att de har en ny model nu med stående tuber till rök gasserna som en vanlig panne, den lär ju ha en betydlig bättre verkningsgrad, men är ganske hög, ni kan kolla på tilverkerens hemsida
www.kratki.eu. Jag ska fixa en bild på voran kasett, men hinner inte idag.

mvh Henrik
 
henrik petersen skrev:
Hej alla!

Bara så ni vet är Lechma inte godkänt for Sverige, måste vare rökklass 1 dom tilvärker bare
rökklass 2. Desutan är dom helt omögliga at kommunicera med. Håller med om at 33000
är helt hudlöst, så mycket bättre kan den inte vare

Henrik
Hej Henrik!

Hur listar man ut vilka insatser som är godkända enligt Sveriges regler? Är det en specifik EN-certifiering som gäller?

T.ex. så kan man läsa följande om en av insatserna på www.aa-shop24.de enligt länken ovan:

EN 13229-2002
Kohlenoxid-Emission: 0,45%
Wirkungsgrad: 61,6%
Kamin Klasse: 1

Motsvarar "Kamin Klasse: 1" den svenska "rökklass 1"? Eller är det "EN 13229-2002" som betyder något intressant?

MVH,
Fredrik Thunved
 
hej fth

Jag är absolut ingen expert men jag skulla väl tro at det är det samma, fråga evt din sotare
föra evt. köp. De vattenmantlade kasetterna frånwww.aa-shop24.de är samma som
mygind dvs tilverkade af Kratki i polen.Jag missade en fråga tidligare ang. sotning:
den är väl inte särskildt lätsotat, men inte omöglig, jag anser inte det som et problem.
Använd torr ved, håll öppet for luften och reglera med spjället i toppen i stället, så soter den
inte(blir mest lite damm at borsta bort.

Mvh Henrik
 
Vi installerar en vattenburen pelletskamin som huvudvärmekälla i ett helt nytt vattenburet system med solvärme från LeSol som stöttning och huvudvärme på sommaren.

Vi valde en EcoIdro kamin från www.pelletskungen.se systemet blev färdiginstallerat igår så till helgen är det dags för provstart av kaminen med tryck ut i systemet. Hör av dig om du vill veta mer om hur det gått senare.

:)
 
Att sätta in en vattenmantlad insats tex en Nordic Kamina 12 eller 15 eller liknande ,kräver ofta stora modifieringar utav murverket för att kunna få plats med rörmontaget och montaget för övrigt. Inte lika enkelt som att montera en vanlig Keddy eller handölkassett.
 
Absolut ! Jag tror inte att nogon välger denna lösning for att den är enkel. Men jämnfört med en "rigtig" vedanlägning med pannrum, ny skorsten och kulvert anser jag att denne lösning
kan vare den rigtiga i många eluppvärmda hus, även om det, som du skriver exerg, inte är lika enkelt som att montera en vanlig kasett. Men for min del var det bare 2stk 28mm cu rör
från kasetten och in i ett intilliggande rum så det gik bra, i många hus går det ju att dra rören
i krypgrunden.
Skulle vare kul att få höra om andra har satt inn nogåt liknande.

Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.