Fast dom guppande plattorna måste du se över.
 
  • Gilla
Yderfält och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Fast dom guppande plattorna måste du se över.
Hur då tänker du?
 
Beroende på hur mkt bakfall du har kanske det kan bli stående så mkt vatten, fast med golvvärme och ett såpass litet läckage, borde det inte vara så blött tycker jag spontant.
Oavsett, som Stefan säger, har du plattor som rör sig när du trycker på dem, så är något fel. Kanske bara dålig täckning av fixen men kanske har du skador på underlaget under tätskiktet… eller så är underlaget inte styvt nog, så att det kan röra sig, vilket i sin tur är en risk för tätskiktet. Klinkerplattor ska inte gå att trycka ned och röra på, oavsett mängden vatten under dem.
 
  • Gilla
Yderfält
  • Laddar…
N Naworon skrev:
Beroende på hur mkt bakfall du har kanske det kan bli stående så mkt vatten, fast med golvvärme och ett såpass litet läckage, borde det inte vara så blött tycker jag spontant.
Oavsett, som Stefan säger, har du plattor som rör sig när du trycker på dem, så är något fel. Kanske bara dålig täckning av fixen men kanske har du skador på underlaget under tätskiktet… eller så är underlaget inte styvt nog, så att det kan röra sig, vilket i sin tur är en risk för tätskiktet. Klinkerplattor ska inte gå att trycka ned och röra på, oavsett mängden vatten under dem.
Tack för återkoppling, dock inget jag kan göra utan större ingrepp?
 
Det beror ju lite på vad för sorts konstruktion du har i huset. Ett alternativ är att ta upp ett inspektionshål med hålsåg i halltaket rakt under området som sviktar som värst, känn efter fukt, försök filma spångolvet underifrån med inspektionskamera/endoskop. Hålet täcker du någorlunda diskret med ett doslock efteråt.
 
  • Gilla
Naworon
  • Laddar…
MollDad MollDad skrev:
Tack för återkoppling, dock inget jag kan göra utan större ingrepp?
Eftersom att badrummet är på övervåningen så är min gissning att bjälklaget är för klent, tycker det ser ut som det på videon då det inte borde "gunga"/svikta sådär om det bara saknades fix.
Så förmodligen lär du behöva göra om allt från grunden men kan vara värt att göra det innan du har ett trasigt tätskikt, vilket bara är en tidsfråga om det inte redan har hänt.
Är betydligt billigare att förhindra en vattenskada än att upptäcka att man redan har en, även om det innebär en stor kostnad oavsett.
 
D dank skrev:
Det beror ju lite på vad för sorts konstruktion du har i huset. Ett alternativ är att ta upp ett inspektionshål med hålsåg i halltaket rakt under området som sviktar som värst, känn efter fukt, försök filma spångolvet underifrån med inspektionskamera/endoskop. Hålet täcker du någorlunda diskret med ett doslock efteråt.

Jo jag hade Polygon här igår för besiktning och jag sa att de fick borra upp ett hål om de ville men de avstod. Resulterade i att de inte kunde identifiera om fukt gått igenom tätskiktet och försäkringsbolag konstaterade då att skadan inte är ersättningsbar. Jag tänker att det bara till att avvakta. Förhoppningvis är det ingen skada på tätskikt, men om det är det kommer det visa sig på taket på nedervåningen så småningom.
 
G groenberg12 skrev:
Eftersom att badrummet är på övervåningen så är min gissning att bjälklaget är för klent, tycker det ser ut som det på videon då det inte borde "gunga"/svikta sådär om det bara saknades fix.
Så förmodligen lär du behöva göra om allt från grunden men kan vara värt att göra det innan du har ett trasigt tätskikt, vilket bara är en tidsfråga om det inte redan har hänt.
Är betydligt billigare att förhindra en vattenskada än att upptäcka att man redan har en, även om det innebär en stor kostnad oavsett.
Om tätskikt är skadat så täcker försäkring allt utom det som är över tätskiktet. Har nyligen varit med om det på nedervåningen. Blev en helrenovering för 50 kkr så i efterhand nästan bra med fuktskada.
 
Att ta upp ett inspektionshål låter vettigt för en lekman som mig, det kan du göra relativt enkelt själv.
Jag är inte någon jurist men jag undrar om det är lika enkelt att få ersättning för en eventuell framtida vattenskada om du i dagsläget har sådana här oroande tecken utan att undersöka vidare. Jag vill absolut inte måla fan på väggen men kan vara värt att kolla upp.
Dessutom kanske det är betydligt enklare att ordna med nu än om du skulle få långdragna fukt- och mögelskador i själva bjälklaget, då kan ju ingreppet (och olägenheten för er vardag) bli större och ta längre tid. Bättre förekomma än förekommas är nog mitt motto vad gäller hus.
Lycka till med allt, hoppas verkligen att det löser sig.
 
MollDad MollDad skrev:
Jo jag hade Polygon här igår för besiktning och jag sa att de fick borra upp ett hål om de ville men de avstod. Resulterade i att de inte kunde identifiera om fukt gått igenom tätskiktet och försäkringsbolag konstaterade då att skadan inte är ersättningsbar. Jag tänker att det bara till att avvakta. Förhoppningvis är det ingen skada på tätskikt, men om det är det kommer det visa sig på taket på nedervåningen så småningom.
Men vad sa Polygon om de lösa klinkerplattorna? Konstaterade de bara att ”japp, de var lösa, tough luck” och gick vidare?
 
N Naworon skrev:
Men vad sa Polygon om de lösa klinkerplattorna? Konstaterade de bara att ”japp, de var lösa, tough luck” och gick vidare?
De bröt loss ett par och drog
 
  • Wow
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Tog de upp delar av golvet? Men ville inte anta ditt erbjudande om att kontrollera underifrån?! Vad ville de uppnå med det? Betydligt större risk för tätskiktet att ta upp klinker än att titta underifrån. Eller låg plattorna så löst att de bara gick att pilla upp?
Hur ser underlaget ut? Är det ”mjukt”? Kan du se tätskiktet?
Förlåt alla mina frågor men nu är jag oerhört nyfiken, både på din situation och hur besiktningsmännen resonerade…
 
harry73 harry73 skrev:
Brukar ni våttorka golvet?
MollDad MollDad skrev:
Så här ser den ut, hur tolkar jag detta?
Sätt en bit tape med kanten mitt över så ser du lättare om det hat rört sig
 
N Naworon skrev:
Tog de upp delar av golvet? Men ville inte anta ditt erbjudande om att kontrollera underifrån?! Vad ville de uppnå med det? Betydligt större risk för tätskiktet att ta upp klinker än att titta underifrån. Eller låg plattorna så löst att de bara gick att pilla upp?
Hur ser underlaget ut? Är det ”mjukt”? Kan du se tätskiktet?
Förlåt alla mina frågor men nu är jag oerhört nyfiken, både på din situation och hur besiktningsmännen resonerade…
gud va trött man blir på hemmafixarna som sitter och skriver i vissa trådar.
Det mest troliga är följande:
*Bakfall på tätskiktet (därav vattnet tränger upp genom fogarna.
* Plattsläpp pga ej full täckning på plattor/för torrt bruk när sättning gjordes. Vattenansamlingen gör då att det släpper från plattan. ev små små rörelser och plattorna släpper.
 
K kacklarn skrev:
gud va trött man blir på hemmafixarna som sitter och skriver i vissa trådar.
Det mest troliga är följande:
*Bakfall på tätskiktet (därav vattnet tränger upp genom fogarna.
* Plattsläpp pga ej full täckning på plattor/för torrt bruk när sättning gjordes. Vattenansamlingen gör då att det släpper från plattan. ev små små rörelser och plattorna släpper.
Vad exakt är det du blir trött på, o vise plattsättare? Att jag tycker att lösa klinkerplattor bör föranleda en viss oro när orsaken är okänd?
Har jag givit uttryck för något speciellt som du tröttnat på? Är det någon av mina funderingar som är helt uppåt väggarna menar du?
Sen undrar jag vad som ligger bakom att din förklaring till de lösa klinkerplattorna är den mest troliga? Vad baserar du det på? Har du gjort många badrum med för lite fixtäckning alt. torrt bruk, som allvetande hantverkare?
 
  • Gilla
På grund och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.