Rickard. Rickard.ag skrev:
Har du kollat vattenmätaren? Dom analoga har ett lite hjul som är mycket känsligt så även ett litet läckage syns och jag gissar att dom digitala har någon motsvarighet.
Så här ser den ut, hur tolkar jag detta?
 
  • En närbild av en vattenmätare som visar förbrukningen med siffror och röda pekare på skalan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Brukar ni våttorka golvet?
 
Rickard.
MollDad MollDad skrev:
Så här ser den ut, hur tolkar jag detta?
Det är det svarta hjulet jag pratar om, tittar man noga på den kan man se rätt små läckage (om man har fungerande blandare överallt).
 
harry73 harry73 skrev:
Brukar ni våttorka golvet?
 
  • Gilla
Vedkubb
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är det svarta hjulet jag pratar om, tittar man noga på den kan man se rätt små läckage (om man har fungerande blandare överallt).
Är småtrög jag, men hur menar du att jag kan se läckage genom att stirra på hjulet?
 
Om det rör sig fast du stängt av allt.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Stort tack!

Kikat nu, står tvärstill.
 
  • Gilla
borje o
  • Laddar…
Har du ett installationsschakt bakom WC-utrymmet?
 
Vet ej vad det betyder.

Hade just Polygon här för besiktning. De gick bet på att identifiera vad som ligger bakom läckan.
 
Du har inte inhyrd städfirma? Eller någon annan i familjen som fått för sig att skura golvet?
 
B b8q skrev:
Du har inte inhyrd städfirma? Eller någon annan i familjen som fått för sig att skura golvet?
Nä, men ett bubbelbad som har droppat från undersida blandare (dolt) i säkert 6 mån
 
harry73
Var det orsaken?
 
harry73 harry73 skrev:
Var det orsaken?
jag tror det
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Det kan ju vara orsaken. Men lyssna på Tank77 och Avemo. Det kan mkt väl stå vatten under plattorna, men du ska inte kunna trycka på plattorna så att de rör sig och det trycks upp vatten…
Hur mkt vatten läckte det egentligen? Bara droppande? Om du inte har bakfall eller en igensatt golvbrunn så borde ju golvbrunnen svalt det.

EDIT: Alltså, golvbrunnen sväljer ju (ska iaf svälja) även det vatten som rör sig under kaklet, på tätskiktet, mot brunnen.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
N Naworon skrev:
Det kan ju vara orsaken. Men lyssna på Tank77 och Avemo. Det kan mkt väl stå vatten under plattorna, men du ska inte kunna trycka på plattorna så att de rör sig och det trycks upp vatten…
Hur mkt vatten läckte det egentligen? Bara droppande? Om du inte har bakfall eller en igensatt golvbrunn så borde ju golvbrunnen svalt det.

EDIT: Alltså, golvbrunnen sväljer ju (ska iaf svälja) även det vatten som rör sig under kaklet, på tätskiktet, mot brunnen.
Tack för återkoppling! Gissar att läckaget har varit ca 5 dl/dygn under minst 6 mån. Ca 1 m från golvbrunn och fallet är inte enligt branchstandard. Det kanske var det när det byggdes men nu, efter 12 år och golvrörelse till följd av trägrund så är fallet åt fel håll.

Åtgärdade läckan igår och nu börjar det torka upp. Förhoppningvis klarade sig tätskiktet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.