Badrum övervåning. Endast toalett och handfat används. Ca 10 år gammalt.

Sedan en vecka tränger vatten upp genom fogar och spruckna klinkers.

Förstår ej vart vattnet kommer ifrån.
Några idéer?
 
  • Wow
Lindusfindus
  • Laddar…
T
Inget konstigt med vatten under klinkern då du förhoppningsvis har ett tätskikt under MEN man ska absolut inte kunna trycka så att plattorna rör sig och det träcker upp vatten.

Hur ser det ut i rummet undertill badrummet?
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Att plattorna spruckit och rör sig på det viset när du trycker på dem är ett mycket dåligt tecken även frånsett att det kommer upp vatten. Om inget vatten sköljt över golvet vid dusch eller liknande så kvarstår att det är en läcka någonstans.
 
  • Gilla
kjellinge och 4 till
  • Laddar…
Tack för återkoppling!

Hur tusan identifierar jag läckage utan att bryta upp allt?

Rummet under badrum är en hall som inte har några tecken på fuktskada i taket
 
Stäng av vatten till handfat först oh se om det läcker , stäng sedan av för wc om det är separat matning dit, Uteslutningsmetoden
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Stäng av vatten till handfat först oh se om det läcker , stäng sedan av för wc om det är separat matning dit, Uteslutningsmetoden
tackar
 
Har ni vattenburen golvvärme förresten ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni vattenburen golvvärme förresten ?
el
 
Hur ser vattenmätaren ut, har du konstant förbrukning på den läcker det troligen ?
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Mycket allvarligt skulle jag säga.
Läckage från rör (avlopp eller vattenledning)

Var i rummet är vattnet värst? Är det i anslutning till ex handfatet?

Då det är golvvärme borde vattnet dunsta bort ganska omgående, att du har så mycket vatten tyder på ett mer omfattande läckage.

Kontrollera om du kan se upp underifrån någonstans. Tex ta bort en spotlight. Annars kanske kapa upp ett hål som du får laga.

Lägg upp lite mer bilder och filmer så får vi se hur det ser ut.
 
1 1920 skrev:
Mycket allvarligt skulle jag säga.
Läckage från rör (avlopp eller vattenledning)

Var i rummet är vattnet värst? Är det i anslutning till ex handfatet?

Då det är golvvärme borde vattnet dunsta bort ganska omgående, att du har så mycket vatten tyder på ett mer omfattande läckage.

Kontrollera om du kan se upp underifrån någonstans. Tex ta bort en spotlight. Annars kanske kapa upp ett hål som du får laga.

Lägg upp lite mer bilder och filmer så får vi se hur det ser ut.
Tack för återkoppling!
Fukt tränger upp i fogar kring de 4 plattorna i mitten typ. Hjälper ej med golvvärme.

Får hit besiktningsman imorgon
 
  • Badrumsgolv med klinkerplattor och synliga fuktfläckar på fogar kring fyra mittersta plattorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar på den vägghängda wc-stolen? Finns inspektionslucka till den?
 
  • Gilla
bHANS och 2 till
  • Laddar…
Ska inte vägghängd WC ha ett skvallerrör från utrymmet med tank/mekanism som mynnar ut i rummet så att ev. läckage uppmärksammas.

/M
 
  • Gilla
Yderfält
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Ska inte vägghängd WC ha ett skvallerrör från utrymmet med tank/mekanism som mynnar ut i rummet så att ev. läckage uppmärksammas.

/M
Så här ser det ut inne i WC
 
  • Inblick bakom WC där avloppsrör, fästen och omålade ytor syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Har du kollat vattenmätaren? Dom analoga har ett lite hjul som är mycket känsligt så även ett litet läckage syns och jag gissar att dom digitala har någon motsvarighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.