Har ett Älvsbyhus med oinredd övervåning..

Frågan lyder.. ska man dra varm/kall vatten i "väggen" på ovanvåningen till toaletten ? Finns "uppgång" för vatten i ena änden av huset, dock är det ju en bit till där toaletten ska vara.

Enklast drar du 22mm PEX slang direkt nere från vattenfördelaren (det är förberett), genom genomförningarna genom taket - och fortsätter hela vägen fram till badrum.

Lämpligtvis via "kattvinden", alltså mellanrummet mellan innerväggarna och snedtaket. Vattenslangen får inte frysa, så beroende på hur du isolererar övervåningen(hela snedtaket ned eller ej) måste du även isolera vattenslangarna.

ska inte isolera hela vägen ut.. är det tänkt..
så man kan säga att man ska separat isolera den om dem ska ligga "löst" bakom väggen..?

yepp. Det är min åsikt, alternativt så drar du den mellan väggarna och isoleringen, men det är nog krångligare och du riskerar ju punktera slangen när ungarna slår en spik på fel ställe.

"slangen" skulle gått i golvet redan från början med tanke på att avlopp finns redan så det är bestämt var dusch toalettstol och handfat ska vara.. "toaletterna" blir ju rakt ovanför varandra kankse man kan dra vatten upp där istället ?, istället för o dra helt nytt från pumpen undra om någon tänkt på det..??? känns väldigt jobbigt om man nu ska ha en spånskiva som "väggskiva" o sen rör direkt på insidan av den.. kallt , varmt , element .. mycket blir det

I vårt hus, ett Mimer finns det ett "garderob" på badrummet, där kommer tappvattnet även in. Det finns utrymme att dra slang upp genom taket ifall man vill.

Alternativ så isolerar du hela snedväggen ned på dom ställen där du skall dra slangen.

vårt höner har ju också den garderoben.. borde varit smartast o göra på det viset.. frågan är "när" varmvattnet når fram till kranen ..

Precis som Sanne är inne på så tänkte jag varna för långa 22mm ledningar efter VV-beredaren. Hemma har jag ca 10m och man får vänta tillräckligt länge för att det skall kännas riktigt drygt varje gång man tappar varmvatten.
/Tommy

undra vilken vattenlösning som är smartast.. direkt från undre toaletten eller dra "slang/rör" hela vägen från VPen. även "priset" bör skillja samt "tiden" till varmt vatten kommer.. bästa lösning ? någon som kan ?

Vi drog ifrån den undre toaletten.
Olof

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.