Jag tänker på alla 1½ planshus som hade alpbalkong i slutet av 1970-talet. Varenda hustillverkare hade minst ett sådant hus och det skulle vara svårt för den som "hittade på det" att få någon upprättelse.
IMG_3574.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Jag gick till ett företag med en liknade förfrågan och hade kompletta k-ritningar på alla detaljer. Min önskan var väl egentligen att de skulle såga upp det och spika ihop det hela för en rimlig peng, men både det företag som fick ge en offert och ytterligare två som jag frågade ville helst göra det på "sitt sätt" vilket innebar att de ville rita upp stommen utifrån mina bygglovsritningar.

När de väl ritat upp hela husets konstruktion, vilket känns som en avsevärd arbetsinsats (hade tagit mig åtskilliga kvällar och helger) tycker jag att de egentligen har stor rätt till design och materialspec. i TS fall har de ju dessutom satt upp ett hus så att de kan se att allt fungerade smidigt. Sen tycker jag att de av artighetsskäl borde ha valt andra färger för att inte kopiera utseendet rakt av.

I mitt fall så visade det sig att husföretaget ville ha nästan dubbelt så mycket mot vad vi räknat med så bygget blir i lösvirke iaf. men om de lanserar mitt hus i sin katalog så kommer jag inte att klaga då jag vet hur mycket arbete det ligger bakom. Det jobbiga var inte att rita planlösningen med placering av fönster...
 
Jag hade kontaktat leverantören och krävt att de skulle döpa om sitt hus till "villa gein" och leverera en magnumflaska dompa hem till den ursprungliga villa Gein varje gång de säljer ett sånt hus.
 
  • Gilla
Shaexan och 4 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag hade kontaktat leverantören och krävt att de skulle döpa om sitt hus till "villa gein" och leverera en magnumflaska dompa hem till den ursprungliga villa Gein varje gång de säljer ett sånt hus.
Detta var nog det klokaste av alla inläggen i tråden!

Mina tankar:
Det är naturligtvis väldigt osnyggt gjort av företaget att plocka en kunds lösning så rakt av, utan att först höra sig för. Ett samtal kunde kanske ha löst hela huvudvärken. Om de hade formulerat sig typ såhär: "Vi tycker ditt hus blev så bra att vi tänker använda ett liknande i vår marknadsföring, hoppas du inte misstycker?" Så hade iallafall jag känt en stolthet och självklart givit tillåtelse, kanske mot att de hjälpte mig att köpa in de där markstenarna jag kikat på till ett bra pris..

Samtidigt tror jag inte att du i efterhand har så mycket att komma med, om du inte spelar på deras goodwill. Som så många påpekat finns det antagligen så många liknande hus att de relativt enkelt skulle kunna slå ifrån sig en juridisk tvist (detta sagt med helt lekmannamässiga juridikkunskaper)
Men just goodwill ska man inte underskatta, särskilt inte hos företag som är beroende av referenser! Att ge förslaget att de döper om huset är ju en fin ära, som faktiskt inte kostar företaget någonting (kanske orimligt att begära att de trycker upp nya versioner av befintligt material), men definitivt ger dig välförtjänt ära för ditt hus. Kanske kan man sträcka sig till att det räcker med en magnumflaska första gången de säljer ett av "dina" hus?
 
Redigerat:
Om de tagit dina ritningar, som de haft tillgång till, och gjort ett eget hus av dem, så låter det för mig som ett upphovsrättsbrott. Man kan inte ta någon annans bok, ändra några ord, och ge ut den som sin egen.
Det är skillnad på upphovsrätt och mönsterskydd. Här gäller upphovsrätten, givet att verkshöjd finns. Men det låter det som det gör.

Vill man göra något åt saken bör man börja med att bestämma sig för vad. Sedan ta ett snack med motparten och förklara sin syn på saken. Därefter,eller innan,snacka med en jurist,och i nästa skede ev göra en polisanmälan om intrång i upphovsrätten.

Caset som sådant förefaller ganska starkt med kopplingen till företaget. Att de efterfrågat bilder i liknande syfte osv. Mycket här är enkelt att bevisa låter det som.
 
D
Om du har givit en ritning till hustillverkaren så hänger allt på vad som står på den ritningen och vilka övriga handlingar som ingick när du lämnade denna.
 
Jag skulle nog ta detta med ro. Denna typ av H-formade hus är något av en favorit och jag har dammsugit varenda tillverkare på sådana hus och det finns väldigt många liknande lösningar. Jag ser inget unikt i huset i sig, men visst är det fräckt av hustillverkaren att planka exakt din lösning utan att fråga.
 
thomas33 skrev:
Jag tänker på alla 1½ planshus som hade alpbalkong i slutet av 1970-talet. Varenda hustillverkare hade minst ett sådant hus och det skulle vara svårt för den som "hittade på det" att få någon upprättelse.
Jag är glad att de företagen inte verkar ha några synpunkter på att jag kopierade konceptet i ett lösvirkeshus -06 ��
En arkitekt ritade och la till några detaljer med bl.a förhöjt väggliv, annars är mycket av det väldigt likt. Sjuttiotalet äger��
 
Kom igen... Så ser ju varenda hus ut idag.
Släpp det och gå vidare, ni har inte gjort något som inte redan finns.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Tänk dig istället följande:
Du skissar en unik lösning och kunden säger att det inte verkar gå åt rätt håll och avbryter samarbetet. När du ett par år senare besöker tomten, så ser du ditt hus byggt! Detta är arkitektens vardag.

Det finns grisar bland beställare, byggare och arkitekter. Så är det bara. Köp en grisvarnare. ;)
 
  • Gilla
lat och 5 till
  • Laddar…
pebe292 skrev:
Kom igen... Så ser ju varenda hus ut idag.
Släpp det och gå vidare, ni har inte gjort något som inte redan finns.
Om man på allvar tror att jag är besviken över att hitta andra liknande hus så har man grovt feltolkat hela den här tråden. Jag har redan gjort klart att det inte är något unikt "arkitekthus" jag ritat. Det vet vi alla. Grundidén med pulpet- och sadeltak i en H-formation är inget nytt. Det som möjligtvis är intressant att diskutera är huruvida det kan anses vara okej (till och med att räkna med) att ett företag som levererar lösvirke till en privatpersons egna ritningar, tar ritningarna och till största del behåller det som det är och sedan skapar ett kataloghus av det.
 
gein skrev:
Om man på allvar tror att jag är besviken över att hitta andra liknande hus så har man grovt feltolkat hela den här tråden. Jag har redan gjort klart att det inte är något unikt "arkitekthus" jag ritat. Det vet vi alla. Grundidén med pulpet- och sadeltak i en H-formation är inget nytt. Det som möjligtvis är intressant att diskutera är huruvida det kan anses vara okej (till och med att räkna med) att ett företag som levererar lösvirke till en privatpersons egna ritningar, tar ritningarna och till största del behåller det som det är och sedan skapar ett kataloghus av det.
Man kan vända på frågan , är det ok för privatpersoner att i stort sett kopiera kataloghus ? Ändra ett par fönster och någon vägg och kalla det egenritat .

Om ditt hus varit unikt och inte likt 10 andra kataloghus så hade det nog varit lite skillnad .
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.