Superfint! Detta måste du vara rejält nöjd med.
 
Raceman skrev:
Hmm, glasmosaik är ju lite trixigare.
Jag hade några glasmosaikprover liggande. 5mm rent glas (eller kristall som en del bygghus uttrycker sig).

Jag var ju naturligtvis tvungen att prova. :p
En 5,5mm Irwin (som jag kört en hel del tegel med) fick bekänna färg.

Borren in i skruvdragaren, ingen förborrning, 5.5mm borr rakt ner i glaset.
1min och 15sek senare hade den passerat 5mm glas. Inga sprickor eller flisor men det skrek ordentligt på slutet.:wow:
En ny borr och förborrning hade naturligtvis varit bättre, men jag tycker ändå det blev klart godkänt. Spetsen skar ned i glaset på första varven.:)
Det var inte illa! Skulle jag tänkt på innan jag gav mig på det, men som sagt, att mosaikrutan sprack gör ju inget, det som ska sitta över täcker det fint. Det är som sagt inte genomsprucket utan bara över ytan.

pbengtsson skrev:
Superfint! Detta måste du vara rejält nöjd med.
Jag är jättenöjd, men nu kommer perfektionisten fram och man ser små fel överallt. Men jag har laddat med silikon och vit färg för att snygga till lite vid taklisten. Sen ska tröskeln snyggas till och därefter är det dags att skrubba lite lite mer på golvfogen i kanterna (stör mig på blödningarna).

Men det är ljuvligt att bara känna på blandarna och dra igång vattnet :) Att slippa gå ut i garaget för att gå på toa är också en höjdare! :D
 
Hej,
Verkligen superfint! Jag har läst tråden med glädje.
Då jag själv håller på med badrum undrar jag hur du har funderat/resonerat kring taket.

Du sätter det nya innertaket innan fuktspärren på väggen, blev det inte kladd i taket? Hur funderade du kring överlappning täckfärg och fuktspärr?

Funderade du på att grunda det ursprungliga taket med någon täckfärg? Såg att du bl a har ett VP-rör som tittar fram. Eller är du inne på linjen att ingen fukt kommer genom det nya taket (spot) utan all ut genom den nedsänkta ventilen?

Funderade du någon gång på att det hade varit enklare att låta kakel gå förbi det nya taket för att slippa skära så exakt?

Detta är alltså ingen kritik utan endast tankar som jag själv funderar på i mitt projekt. Möjligen är jag lite för "noga", vet inte.

Men verkligen snyggt badrum! Tack för att vi fick titta.

/J
 
T
erikssonjorgen skrev:
Funderade du någon gång på att det hade varit enklare att låta kakel gå förbi det nya taket för att slippa skära så exakt?
/J
TS ska ha taklister! Ganska nödvändigt om man har panel i taket, skulle se ganska taffligt ut annars.
 
  • Gilla
Byggbob86
  • Laddar…
@Tank77: Helt medveten om att TS ska ha det. Det ändrar ju inte min fråga. Nu fick han ev skära varje platta. Han kunde låta de gå upp förbi tak och ändå ha taklister.

/J
 
T
erikssonjorgen skrev:
@Tank77: Helt medveten om att TS ska ha det. Det ändrar ju inte min fråga. Nu fick han ev skära varje platta. Han kunde låta de gå upp förbi tak och ändå ha taklister.

/J
Känns som att det kvittar, bara att skära plattan 5 mm kortare. Listen täcker ju detta sedan ändå;)

Du får ju skära plattorna även om dom går förbi taket.
 
@Tank77: Förstår hur du menar. Men jag ställde frågan lite mer generellt utifrån mina funderingar. Låt oss säga att man skulle sänka taket mer. Då kanske man inte behövde skära alls.
Jag var bara nyfiken på att bolla lite tankar, Tank. Det var absolut ingen kritik mot det fina badrummet som jarlen84 har byggt.

Tack för input Tank77.

/J
 
T
Visst, om man synar TS bilder hade man kunnat ha en hel platta uppe vid taket men fortfarande har det ingen betydelse eftersom listen täcker.
 
@Tank77: Jo, ett moment mindre... ;-) Men det intressanta är om TS skulle gjort det i samma ordning om h*n skulle göra det igen.

Men låt oss inte låsa oss i detta. Jag var mer generellt intresserad av att bolla lite tankar jag har. Se posten.

/J
 
Jag hade nog inte gjort det exakt på det sättet jag gjorde nu.

I skarven mellan tak och tätskikt är det endast mjukfogat, har försökt läsa mig till krav kring tätheten i taket, men enligt vad jag kommit fram till så finns det inget sådant, så det jag försökt fokusera på är att skydda ändträet.

Jag hade kunnat satt taket sist, men det fanns någon anledning till att jag ville börja med taket när jag gjorde det. Sedan skulle det inte bli målat föräns efter tätskiktet, nu blev det som du säger kladd. Detta fick målas över. Jag tänkte bara så långt som att jag ville måla innan kaklet, så eventuella färgklickar inte behöver hamna på kaklet, men jag hade kunnat tätskikta och därefter målat taket. Jag hade inte kunnat sätta några hela plattor överst i taket även om jag kaklet först. Det hade heller inte blivit skillnad, eftersom panelen "kräver" taklist.

Ibland slår det lite fel och man stressar iväg i onödan. Men allt när det gäller tak/tätskikt/målning och kakelplattor har jag hela tiden tänkt just "taklist" vilket har gjort att jag inte behövt noja över små detaljer utan kunnat köra på och bara dölja det sista i slutet.

Det ursprungliga taket har jag inte räknat med ska få någon fukt (även om det har tålt det i 25 år), dels pg.a det nya taket är målat som det skas, dels för att det är mjukfogat runtom, men inte minst p.g.a den rejäla frånluftsventilen (det har aldrig blivit imma i det badrummet).

Man hade kunnat gjort allt mycket smartare om man gjorde det igen, men jag är så fulländat nöjd ändå att det blev så pass bra för att vara första gången (en som hjälpte mig har gjort ett badrum för 10 år sedan). Vi la mycket tid på att mäta, använda pass och laser, läsa instruktioner och vid tveksamheter konsulterat sökfunktionen här på byggahus(!).
 
Hade missat att lägga in en sista bild på badrummet!

Nu är badkaret och taklisterna på plats, elektrikern har kopplat in handdukstork, belysning och golvvärme (bara att vänta några veckor till).

Badkaret passade precis, bara 1-2mm tillgodo (hade räknat med kanske 5-6mm).

Badrum 208 (Medium).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kalasfint! Det kan du vara jättenöjd över att ha fixat! :)
 
Superfint!
Tack för ditt svar ang mina funderingar. Jag vrider och vänder på tankarna precis som du. Vet inte än vilken ordning jag kommer att ta mitt i.

/J
 
Det ser väldigt professionellt ut. Det är svårt att se på bilden, men är det en glasvägg mellan badkar och tvättställ? Eller det kanske är väggen som blänker....

Jättebra gjort!

/S
 
Nej det är bara blänk. Vi har tänkt att eventuellt sätta en glasvägg vid badkaret istället för draperi, men vi får väl se.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.