Hur går det för dig jarlen? Vi hungrar efter bilder! :)
 
jeppeknaster skrev:
Hur går det för dig jarlen? Vi hungrar efter bilder! :)
Det har gått långsamt senaste veckan då jag helt plötsligt fick lite att göra i trädgården och så.

Jag har kortlat golvet i princip klart. Väntar nu på golvbrunnen som jag beställde tillsammans med tätskiktet (hade lika gärna kunnat åka in till stan och köpt en, men men). Jag ska precis börja flytta på avloppen också. Var nere i krypgrunden och kollade, kan enkelt flytta på golvbrunn och tvättställ "som jag behagar", så avlopp/golvbrunn nästa delprojekt.

Sen ska vattnet dras om, det kommer att hamna i ytterväggen, det är våtrumszon 1, men det är bättre där än golvet.

Har också hyvlat av de gamla bjälkarna då det var fullt av limmat spån som satt rejält. Kanterna har putsats med stämjärn och slipmaskin.

Elektrikern har varit här och rekat och installerade JFB till huset, välbehövligt. Han kommer tillbaka och drar ny el till belysning, golvvärme och handdukstork så fort avloppet och golvet är klart.

Här kommer lite bilder:

Badrum 038 (Small).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kortlingar på plats, runtom och i facken. (Den snea är inte färdigkapat, så den ligger bara löst).

Badrum 039 (Small).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kortlat upp ute i kanterna för att kunna skarva nya golvspånet. Det gamla spånet går vidare i intilliggande rum.

Badrum 041 (Small).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plats för ny golvbrunn till vänster. Avlopp för gamla golvbrunnen till höger. Flyttar om det i krypgrunden (kortar ner röret som kommer).
 
Redigerat:
T
Man ska inte ha vattenrör i yttervägg!
 
tank77 skrev:
Man ska inte ha vattenrör i yttervägg!
Det blir väl bara ett problem om väggen är dåligt isolerad.
 
jeppeknaster skrev:
Det blir väl bara ett problem om väggen är dåligt isolerad.
Vattenrören kommer ligga helt på den varma sidan (mellan isolering och våtrumsgips). Det handlar om en sträcka på totalt ca 50cm (drar från golv upp i vägg och sedan ut genom vägg).

Om man tittar i övre vänstra hörnet på första bilden i mitt senaste inlägg, där ser man vattenrören, dom är tänkta att alltså dras "bortåt" sedan upp och sedan "hitåt".

Isoleringen i yttervägg är 300mm prima gullfiber, så jag känner mig trygg.
 
Redigerat:
Tänk på att du inte får skarva vattenrören i väggen(golvet. Fast det kanske inte är rören på bilden som ska vara där?
 
jeppeknaster skrev:
Tänk på att du inte får skarva vattenrören i väggen(golvet. Fast det kanske inte är rören på bilden som ska vara där?
Precis, det är det som är problemet. Rören som ligger i golvet är 18mm plusprisolrör som tidigare kommit upp genom golv. Eftersom mellanväggarna är lite väl grunda (rören kräver ganska stor böjradie) så väljer jag att dra om samma rör, men upp i yttervägg. Jag kommer alltså att böja om rören så att de går in i ett ytterväggsfack vid golvnivå och sedan kommer ut i detsamma en bit upp.

Det kommer alltså att vara helt skarvfritt ända ut genom tätskiktet, därefter kommer en klämringsvinkel direkt utanför väggbrickan.

På papperet är det bästa lösningen.

Rören är dragna ca 20 meter med böjar (till vvb i andra ändan av huset), allt ligger under golv. Visst, det kanske går att dra om helt nya hela vägen, men det känns inte så lockande.
 
Som vanligt går det sakta, men imorgon smäller det, då ska golvet sättas och vattenrören komma på plats. Sedan ska väggar kortlas och i med lite nya reglar där skivorna kommer skarvas.

Idag kom också leveransen av tätskikt, flytspackel och armering m.m. Vårt "förråd" som är gästrummet mittemot börjar bli fullt nu och jag vill bara få in allt i badrummet så fort som möjligt.

Här kommer en liten bild av en del som är köpt:
Badrum 043 (Medium).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det svarta?
 
Dalbotös skrev:
Vad är det svarta?
Menar du de mörkgråa påsarna så är det fiberflytspackel.

Menar du det svarta på golvregeln så är det någon plast som jag inte vet vad den gör :) den sätt där när jag tog upp golvet.
 
Nu har jag jobbat på. Avloppet blev äntligen klart så som jag ville ha det. Golvbrunnen anlände och jag kunde kortla klart i golvet.

Så här blev reglingen i golvet:

Badrum 044 (Medium).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När detta var klart så började vi direkt med att sätta golvspånet. Mycket lim och skruv och nu är det inte mycket till svikt (till skillnad från resten av huset), därtill kommer ju det armerade flytspacklet.

Badrum 049 (Medium).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här såg det ut innan vi satte sista biten. Dock så kom jag på i sista stund att avloppsröret så lite kort ut, så jag åkte och köpte en bit som jag bytte ut till.

Golvspån klart!

Badrum 054 (Medium).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man hur golvbrunnen sitter monterad i Jafo Monteringsplatta 2 med Flyt 12.

Badrum 057 (Medium).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Najs! Siktar på att göra ungefär samma moment inom nån vecka. Men får jag fråga varför du lämnar en glipa mellan spån och vägg på några cm på långsidorna?
 
SOCKEPLAST skrev:
Najs! Siktar på att göra ungefär samma moment inom nån vecka. Men får jag fråga varför du lämnar en glipa mellan spån och vägg på några cm på långsidorna?
Hej, det är ingen glipa, det är också 22mm golvspån (gamla skivorna). Dessa skivor fortsätter under väggen in till nästa rum. Jag valde att kapa dessa ett par cm in för det var svårt att komma åt närmare väggen. Under dessa skarvar har jag kortlat in nya golvreglar runtom.
 
jarlen84 skrev:
Hej, det är ingen glipa, det är också 22mm golvspån (gamla skivorna). Dessa skivor fortsätter under väggen in till nästa rum. Jag valde att kapa dessa ett par cm in för det var svårt att komma åt närmare väggen. Under dessa skarvar har jag kortlat in nya golvreglar runtom.
Ok. Har du tänkt flyta med golvvärme också?
 
SOCKEPLAST skrev:
Ok. Har du tänkt flyta med golvvärme också?
Japp, ovanpå detta blir det armering och tunn golvvärmekabel också. Väntar på elektrikern som inte kunde komma föräns nästa helg, så denna helgen blir det lugnt. Ska kortla väggarna där blandare och tvättställ m.m ska upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.