tank77 skrev:
Hade du ingen vinkelslip till att skära plattorna runt smygen längst nere på fönstret? Ser lite lustigt ut med diagonalskärningen.
Jo, faktiskt, har skurit med vinkelslip över dörrfodret m.m. Men just vid fönstret kändes det lite mycket att ta ur en platta. Tyckte att diagonalkapningen gjorde att det blev ännu mer som en "ram" runt fönstret.

Sen tror jag det blir snyggare efter fogningen, då jag har helvit fog och fogen mellan diagonalbitarna är ca 2mm, så dom kommer nog inte synas så tydligt som på bilden.

Här kommer en bild som visar skillnaden mellan ofogad och fogad vägg.

Badrum 190 (Small).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Se till att skydda de vita fogarna med nån fogskyddsprodukt INNAN du börjar duscha, annars har du snart smutsvita fogar... :)
 
jeppeknaster skrev:
Se till att skydda de vita fogarna med nån fogskyddsprodukt INNAN du börjar duscha, annars har du snart smutsvita fogar... :)
Tänkte spruta på det i "duschhörnan" när jag fogat klart allt..

Och nu är nästa vägg fogad och klar. En vägg om dagen räcker gott, kör solo så man blir lite halvmör och det är mycket att städa (speciellt då jag vill behålla golvfogen svart).
 
T
jarlen84 skrev:
(speciellt då jag vill behålla golvfogen svart).
Man brukar förvisso foga väggarna innan golvet:rolleyes:
 
tank77 skrev:
Man brukar förvisso foga väggarna innan golvet:rolleyes:
Ville foga golvet innan jag satte nedersta raden kakel eftersom det var rätt stor fog längs väggarna. Men ja, det hade kanske blivit bättre med tanke på detta "problem".

Jag är väldigt nöjd med finishen på allt, förutom själva blödningarna, men dom har jag jobbat bort en del nu. Ska gå ett varv runt golvet och finslipa när allt är fogat.
 
Nu är vattnet kopplat (vi gjorde det själva och inget läcker!) och inredning monterad. Det som saknas nu är taklister och handdukstork, samt att jag måste måla fönstret igen då maskeringstejpen för silikonet tog med sig färgen :(

Badkaret kommer levereras tisdag och under veckan kommer elektrikern och kopplar in lampor, handdukstork och golvvärme

Här kommer lite bilder hur det ser ut just nu:

Badrum 202 (Small).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Läget just nu (notera att det saknas taklister)

Badrum 204 (Small).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vatten!

Badrum 205 (Small).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under tvättstället

Badrum 206 (Small).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WC-inkoppling

Badrum 207 (Small).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badkarsblandare
 
Verkligen jättefint! :)
 
Kanonfint! Hur var det att borra i den mosaiken? Tror jag har samma i mitt badrum där jag precis skall ge mig på att borra i det.
 
Dalbotös skrev:
Verkligen jättefint! :)
Tackar!

Zemerlin skrev:
Kanonfint! Hur var det att borra i den mosaiken? Tror jag har samma i mitt badrum där jag precis skall ge mig på att borra i det.
Mosaikten är en "kristallmosaik" från Bauhaus och jag vill inte skrämmas, men det var stenhårt, skittungt och dom sprack faktiskt (man ser en liten spricka genom hela biten, men inte så den ramlade isär).

Alla borrhål togs i mitten på plattorna och det hände knappt något utan slag på maskinen (provade med och utan och 3 olika sorters borrar).

Dock så täcks ju hela den knäckta plattan (som fortfarande satt kvar) av blandarfäste/rörklamma/duschstångsfäste.

Jag vet tyvärr inte hur man ska göra det bra...
 
Jättefint! Duktig du är! :)
 
Misstänkte det...har kakelborr från piranha som skall få arbeta..men räknar ändå med att det kommer bli ett helsike och att flera kommer spricka...tur att det finns saker som täcker det =)

EDIT: tror ända sättet att få det bra är att inte sätta glasmosaik där man behöver borra ;-/
 
Redigerat:
KANONERS !
har följt tråden från start då jag e på väg att göra samma sak. Jättekul att se att man kan göra saker själv och att det blir så bra :)

//Jonas
 
Ni som har problem att borra i kakel (och tegel/betong?) måste prova kakelborrarna från Irwin. De ser inte ut som andra kakelborrar och kan köras med skruvdragaren. Magiskt resultat, men lite dyrare än de andra borrarna jag testat.
 
Raceman skrev:
Ni som har problem att borra i kakel (och tegel/betong?) måste prova kakelborrarna från Irwin. De ser inte ut som andra kakelborrar och kan köras med skruvdragaren. Magiskt resultat, men lite dyrare än de andra borrarna jag testat.
Att borra i kakel är ju inte så svårt, men glasmosaik är ingen höjdare
 
Zemerlin skrev:
Att borra i kakel är ju inte så svårt, men glasmosaik är ingen höjdare
Hmm, glasmosaik är ju lite trixigare.
Jag hade några glasmosaikprover liggande. 5mm rent glas (eller kristall som en del bygghus uttrycker sig).

Jag var ju naturligtvis tvungen att prova. :p
En 5,5mm Irwin (som jag kört en hel del tegel med) fick bekänna färg.

Borren in i skruvdragaren, ingen förborrning, 5.5mm borr rakt ner i glaset.
1min och 15sek senare hade den passerat 5mm glas. Inga sprickor eller flisor men det skrek ordentligt på slutet.:wow:
En ny borr och förborrning hade naturligtvis varit bättre, men jag tycker ändå det blev klart godkänt. Spetsen skar ned i glaset på första varven.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.