Hej alla,

Efter att ha varit en flitig läsare (och postare) på forumet sedan jag skaffade hus så har jag nu tänkt mig börja visa hur mitt eget badrumsprojekt kommer att gå.

Badrummet idag är 4,3kvm med badkar och är byggt på träbjälklag. Det är en plastmatta och sedan våtrumstapeter i modefärgen rosa (blommigt) anno 1986. Nu är tiden kommen att uppdatera detta badrum till 10-tals standard.

Det blir inget extravagant badrum, utan det blir ett vanligt enkelt badrum med nytt ytskikt och ny inredning (förutom toalettstolen som i princip var ny). Golvvärme (el) och handdukstork kommer att ersätta den gamla bimetall-radiatorn. I taket kommer det blir infällda downlights.

Det går sakta men säkert, jag är nybörjare men lagom händig, tanken är att allt ska göras "själv" (inga hantverkare). Till de senare etapperna kommer jag få hjälp av familj och vänner (Elektrikter är min styvbror). Hela badrummet kommer att renoveras enligt gällande regler (BBV10:1).

Jag kommer även posta information och hänvisanden till de moment jag gör, om någon i framtiden vill göra något liknande.

Jag börjar med en före-bild.
 
  • Badrum före.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag börjar direkt med några bilder på utrivningen. Det är ungefär vad jag "hunnit" under helgen. All VVS har pluggats och jag har skruvat bort blandare och toalettstol. Jag kommer kapa rören närmare inkommande när jag införskaffat 18mm kopplingar. Utöver detta slet jag ner lister och foder inför tapetrivningen som förhoppningsvis påbörjas snart.

Bilder:

Badrum 003 (Small).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrum 006 (Small).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrum 011 (Small).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hittade en bild som visar skicket på de okromade kopparrören som satt till badkarsblandaren, de är iofs snyggare än de grön/svarta under kommoden.

Badrum 009 (Small).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa bild visar kakel och klinkers som inhandlats i helgen. Det var rea på K-rauta och vi passade på att klippa till med enkelt blankt kakel i storleken 20x33 (som "alla andra?") och ett svart klinker med struktur i storleken 10x10.

Badrum 014 (Small).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Kul med bildtrådar! Synd på en snygg rosa våtrumsmatta : )
 
T
Kommer du att ha kaklet liggande eller stående, jag röstar för liggande.
 
tank77 skrev:
Kommer du att ha kaklet liggande eller stående, jag röstar för liggande.
Det blir liggande kakel i raka rader (inget halvförband).

Vid badkarets kortsidor samt vid avloppsventilationen kommer det sitta grå glasmosaik.
 
För de intresserade kommer här också CAD-bilder jag knåpat ihop samt en planlösning. Kaklet, klinkers och mosaik är skalenligt :)

Toastolen och blandaren fanns som 3D-modeller på tillverkarens hemsidor, resten har jag ritat själv (med skalenliga mått från produktblad).

Badrum cad.jpg

Badrum plan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De ringar man ser på planlösningen är de 6 st spottar jag tänkt fälla in i taket.
 
T
Om nu kaklet är skalenligt så är det ju inte snyggt med skurna plattor intill mosaiken utan du ska nog försöka få hela plattor.
 
tank77 skrev:
Om nu kaklet är skalenligt så är det ju inte snyggt med skurna plattor intill mosaiken utan du ska nog försöka få hela plattor.
Jo precis, det är skalenligt, för bildens skull, men inte enligt det sättet man "ska" sätta kakel. Så den biten stämmer inte.

Jag tog fram bilden för att se just var de skurna skulle kunna hamna beroende på var man börjar, men det blev så segt att flytta runt "startplattan" så det får lösa sig vid det riktiga utförandet. Allt skuret kommer hamna mot kortsidan med dörren och hela plattor i "synfältet".
 
Redigerat:
En liten uppdatering.

Det lilla som hunnits med under dagen när det gäller badrummet har inneburit en liten städning. Har släpat ut inredningsbråte och fixat förvaring för toalettstol.

Sedan började jag riva ut mattan, gick relativt enkelt med lite vilja och en bra mattkniv. Det var ju inte helt vällimmat på sina håll så det var bara att dra.

Badrum 015 (Small).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inga direkta otrevligheter funna som tur var. Förutom att spånskivan runt tvättställets avlopp hade gett sig. Det var helt torrt, så det är en gammal fuktskada som har inneburit att det har släppt, måste vara många år sedan.

Imorgon bär det av till tippen och jag ska börja bryta i väggskivorna. Har rivit lite tapet för att hitta skarvar och typ av skivor (blandat med spån/masonit och kartonggips).

Badrum 016 (Small).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mer rivningsbilder!

Idag fortsatte rivandet av badrummet. Väggarna var reglade cc30 (ytterväggar cc60), jag kommer bara förstärka vissa där det behövs. Det har fuskats lite och det sitter några som är lite klent spikade, men det kommer bli kanon :)

Badrum 017 (Small).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det sitter 10-12mm board/masonit/mdf på väggarna, fasthäftade på ytterväggen och bara limmade på mellanväggar. Det går rätt fort och det är inte så poröst som gips.

Badrum 018 (Small).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Runt fönstret satt lackad/fanerad spån och det kändes inte som att den hörde hemma i våtrum. Som man kan se i tidigare bilder så döljs ändträet i dessa skivor av ett enkelt foder. Det är otroligt att det har klarat sig så bra (det sitter precis vid badkaret).

Badrum 020 (Small).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilationen var klädd med gips, men är nu helt strippad. Här har jag nu börjat fundera på att göra en "fas" istället för ytterhörn i innerhörnet s.a.s.

Badrum 019 (Small).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg är att riva ur belysningen på andra väggen samt kapa bort mer av vattenrören, något som jag skjutit upp lite onödigt länge.
 
Ingen belysning vid spegeln? Det hade jag velat ha så man ser varenda pormask. :)
 
Dalbotös skrev:
Ingen belysning vid spegeln? Det hade jag velat ha så man ser varenda pormask. :)
Jodå, det blir belysning vid spegeln. Vi har bara inte valt vilken ännu. Jag är lite sugen på denna:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20217485

Problemet är att vi har ett spegelskåp som är 13cm djupt och saknar belysning, så den belysningen vi väljer bör ju sitta så att den kan lysa upp ansiktet. Så vi letar svart/krom skåpbelysning eller någon bra spotarmatur just nu.
 
Glöm inte att ta bort diffplasten mot ytterväggen då det inte ska vara dubbla täta skikt där.
 
jeppeknaster skrev:
Glöm inte att ta bort diffplasten mot ytterväggen då det inte ska vara dubbla täta skikt där.
Yes box! Hade jag koll på :) Jag ska bara få bort den där skivan till vänster (första bilden i mitt förra inlägg), den fortsätter nämligen in i sovrummet brevid, ska plocka bort regeln som ligger emot och skära/hugga av skivan så snyggt som möjligt.

Jag ska försöka lägga skivskarven inne i mellanväggen. Sen sätta mellanväggens skiva mot denna och tätskikt utanpå. Sounds like a plan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.