Tomture61 Tomture61 skrev:
Så här såg mail ut . Uppfattade detta som reklam och inte ngn konstig info om att jag har Timpris !

Information till dig som har elavtal med timpris

[bild]

Så fungerar timpris på el

Du har idag ett elavtal med timpris, som följer timpriset på elbörsen Nord Pool. Du betalar för den el du använder varje timme, till det pris som gäller just den timmen. Elpriset varierar över dygnet, så kan du styra din förbrukning till tider då elpriset är lägre finns det pengar att spara. Så kan du dra nytta av fördelarna med Timpris.

Störst effekt på elkostnaden blir det såklart om du minskar elförbrukningen. Ta hjälp av Energispararen som ger dig tips och hjälper dig att skapa en personlig energisparplan.

Vanliga frågor och svar om Timpris.
Jag fattar inte trådens fråga alls...

De informerar om att kunder med timpris betalar timpris?

Vad är det kontroversiella i det?
 
coconut coconut skrev:
Skekraft har ju samma skrivning i sina avtalsvillkor som vattenfall



Blir det inte samma sak då, när du redan är timmätt?

dvs så länge inte nätbolaget ändrar din avräkningsperiod till månadsmätning blir det fortfarande ett timavtal.
Märklig skrivning.

Har just Skellefteå Kraft och de är mycket tydliga i sin information att timavtalspris är ett aktivt tillval som bara bör göras av kunder som tänker att de kan styra sin konsumtion på ett bra sätt. Läser man informationen är det nästan ett avrådande om man inte är helt säker på sin förmåga.

Default om man tecknar rörligt är volymvägt månadsvis.

På längre sikt däremot tror jag att vi alla eventuellt tvingas in i timprisavtal - för att få maximal effekt på den effektbrist vi lider av.
 
  • Gilla
Rooten48 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Håller inte med. Jag har ett halvdåligt isolerat hus och ingen elbil just nu men sparar ändå pengar på timpris utan att vare sig anstränga mig eller offra så mycket genom att sänka tempen. Det gäller att läsa på och lära känna sitt hus och värmesystem.
jag har ingen elbil och bor i radhus med centraliserad fjärrvärme. Det enda jag kan styra är typ tvättmaskin och torktumlare. Provade timpris ett kort tag i aug-sep. Bytte snabbt tillbaka. Snittpris 3,57:-/kWh i september enligt Greeneleys app. Med Vattenfalls rörliga fick jag 2,57:-/kwh. Jag gjorde mitt bästa men för MIG blir det omöjligt att vinna med timpris.
 
  • Gilla
Rooten48 och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Jag fattar inte trådens fråga alls...

De informerar om att kunder med timpris betalar timpris?

Vad är det kontroversiella i det?
Är inte problemet att de skickat ut detta till kunder som aldrig tecknat timprisavtal?
 
  • Gilla
Exuperance och 1 till
  • Laddar…
Vi är inga extremister. 70-talshus med direktvärme i SE4, men elementen avstängda och 10 år gammal L-L värmer kåken (ej styrbar). ElGolvvärme badrum, tvättstuga o hall.18år gammal vvb som jag funderat på att koppla in en Plejd till o styra till natten, men har som sagt inte blivit av.
Det vi gjort är:
Programmera tvättmaskin / diskmaskin till att vara färdiga 05.00 = tvätt/disk färdig för upphängning/urplockning innan vi kör till jobbet. Enbart handdukar o sängkläder tumlas ( på morgonen när elen är dyr), resten hängs på tork.
Spabad värmer på natten.
Elbil laddas natt (20% av oktobers inköp).
Stängt av handdukstork (tidigare stått på i 20 år 24/7).
15,2KWP kWp solceller installerade.
Vårt pris för elen blev 69öre/kWh istället för 96 öre som rörligt pris var i oktober.
Med små ändringar i vanorna lönar sig timspotpris.
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
Bowman
Som så många andra så så fick jag med detta mailet, jag kollade in mitt konto hos vattenfall och där stod rörligt, så jag tänkte det måste ju vara ett kasst reklammail.
Men så ser jag denna tråd.
Har också funderat tidigare på timpris men slagit bort dom tankarna då jag inte har lust att hålla på och planera min elanvändning för att spara nån hundralapp.
Därför vill jag ju inte bli tvingad att nu planera min elanvändning för att inte bli straffad med ockerpriser när man behöver elen.
Loggade in igen för att se vad som händer kollade nu på fakturor, och visst förra månaden ”rörligt pris” senaste fakturan ”timpris” luktar ju lite skumt detta.

Dessutom svårt att utläsa vad detta egentligen betyder. Har något ändrats, eller är det bara en ny definition, men det mäts ändå på samma sätt som innan?

ingen verkar ju veta det i denna tråden som mest är pajkastning om annat?

Så, nån som vet? Eller måste man börja jaga vattenfall som gör allt för att slippa prata med sina kunder.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det behöver du inte göra. Men varför tycker du att andra ska få sämre elpris för att du har en dålig profil? Om du vinner på snittpris så förlorar andra motsvarande summa.
Elpriset är direkt beroende av hur andra förbrukar helt oavsett vilket avtal du har.
Det här med snittpriset är lite som ett fastpris-light, det ger oss som vill ha rörligt ändå en trygghet att vi kan använda elen även vid toppar. Jag ligger nog egentligen rätt bra till med min förbrukning, men tar gärna del av snittpriset även om det till viss mån dras upp av folk som helt struntar i vad det kostar. Den som inte vill vara med o betala för andras kvar samma förbrukning kan ju alltid välja timpris. Men även då är man med och betalar priser beroende på hur andra förbrukar.
 
  • Gilla
sjoberga
  • Laddar…
D Djurmo skrev:
Elpriset är direkt beroende av hur andra förbrukar helt oavsett vilket avtal du har.
Det här med snittpriset är lite som ett fastpris-light, det ger oss som vill ha rörligt ändå en trygghet att vi kan använda elen även vid toppar. Jag ligger nog egentligen rätt bra till med min förbrukning, men tar gärna del av snittpriset även om det till viss mån dras upp av folk som helt struntar i vad det kostar. Den som inte vill vara med o betala för andras kvar samma förbrukning kan ju alltid välja timpris. Men även då är man med och betalar priser beroende på hur andra förbrukar.
Nu blandar du ihop elpris och förbrukningsprofil. Det är olika saker.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu blandar du ihop elpris och förbrukningsprofil. Det är olika saker.
Nu verkar du blanda ihop saker snarare. Elpriset på börsen bestäms av utbud och efterfrågan per timme helt oavsett vilka elavtal som användarna har.
 
L Lutte skrev:
Genom att man inte äger en elbil och kanske vill kunna dra igång bastun eller ugnen nör andan faller på utan att kolla in aktuellt elpris.
Så du tror att det inte påverkar ditt elpris?
 
  • Gilla
pythea
  • Laddar…
S sjoberga skrev:
Är inte problemet att de skickat ut detta till kunder som aldrig tecknat timprisavtal?
Kanske... Men svårt att tolka deras utskick. Jag tycker informationen är otydlig och ofullständig.

Att mejlet skickas ut kanske är onödigt men ingen skada i sig, det dåliga är ju om de ändrat kunders avtal utan att man valt eller godkänt det.

Att ha timvisning behöver inte betyda att man har timdebitering.

Att elhandelsbolaget köper in sin el till timpris behöver inte betyda att de sedan säljer den till mig till timpris.

Vattenfall kanske är värsta skurkarna, men det går inte att avgöra på det knäppa utskicket tycker jag.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Scouten skrev:
Här håller jag med Daniel, för nätet är en vanlig profil, en dålig profil, ju mer man jämnar ut förbrukningen desto bättre.

Tänk att elnätet är som en landsväg. Den klarar lätt att svälja dygnets totala mängd bilar, men varje morgon och kväll blir det köer, när alla vill till jobbet eller hem. Om människor spred ut sina tider, så klarar man sig med befintlig väg, annars måste man bygga om till motorväg.

På samma sätt fungerar det med elnätet även vi då även får väga in tillgänglig effekt mm, att förändra folks beteende är alltså enormt mycket billigare än att bygga om infrastrukturen.
Vi anpassar vägen och bygger den gemensamt för de som måste åka till jobbet på morgonen och hem från jobbet på eftermiddagen. Vill/kan man cykla eller jobba hemifrån eller arbeta på natten så är det ju bra att kunna spara bränsle men kom inte och säg att ni inte ska vara med och betala för vägarna.
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
D Djurmo skrev:
Elpriset är direkt beroende av hur andra förbrukar helt oavsett vilket avtal du har.
Det här med snittpriset är lite som ett fastpris-light, det ger oss som vill ha rörligt ändå en trygghet att vi kan använda elen även vid toppar. Jag ligger nog egentligen rätt bra till med min förbrukning, men tar gärna del av snittpriset även om det till viss mån dras upp av folk som helt struntar i vad det kostar. Den som inte vill vara med o betala för andras kvar samma förbrukning kan ju alltid välja timpris. Men även då är man med och betalar priser beroende på hur andra förbrukar.
Bra förklaring! Vill man peka finger åt dem som inte vill leva i daglig symbios med Nordpools prognoser - kanske man ska koncentrera sig på dem som är minst påverkade av börspriset - de med bundna prisavtal. Inte åt dem som är näst mest påverkade av effektbristen - med volymvägt månadspris. Jag tycker mest att alla får göra sina medvetna val på den marknad som vi tillåter existera och så kan vi sluta med fingerviftandet på individnivå.
 
  • Gilla
Rooten48
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Ett sätt att höja elpriset såklart. Genomsnittet oktober va 50öre men många av mina vänner som har timpris har betalar från 97 öre till 120 öre
Va? Enligt Eon var Elpriset med skatt och avgift 114.9 öre i oktober i SE3. Via timpris pröjsade jag 100öre bara.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Varning till alla som tror dem har rörligt elavtal med schablonavräkning dvs genomsnittspris räknat på hela månaden. Nu ändrar vattenfall avtalet utan tillåtelse och du blir fast i timpris istället för månadspris. Sen när dem ändrat i elmätaren så spelar det ingen roll vilket bolag du ändrar till. I framtiden kommer du bara ha timpris så länge du inte väljer fast avtal.
Det är väl bra, med timpris har du ju i alla fall möjlighet att påverka din elkostnad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.