H Hampus55 skrev:
Varning till alla som tror dem har rörligt elavtal med schablonavräkning dvs genomsnittspris räknat på hela månaden. Nu ändrar vattenfall avtalet utan tillåtelse och du blir fast i timpris istället för månadspris. Sen när dem ändrat i elmätaren så spelar det ingen roll vilket bolag du ändrar till. I framtiden kommer du bara ha timpris så länge du inte väljer fast avtal.
Perfekt med timpris, vi har Vattenfall som nätdistributör och Tibber för elen. Just nu är det Appskärm med graf över elpriser, markerar lågt pris på 5 öre mellan 05:00 och 06:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5 öre kWh
 
L Leif i Skåne skrev:
Då kan man debitera effekt-pris = månadens högsta effektuttag bestämmer priset :crysmile:
Det kan man väl göra så fort det sitter timmätare på plats, det haringet med avtal att göra.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur kan det vara en nackdel med timpris menar du ?
Precis!
Jag har försökt få vattenfall att gå över till timpris några veckor nu. Dom svarar inte i telefon och det blir automatsvar på mail. "Det är kö, vänligen vänta"
Försöker få Skelefteå energi och sköta leveranserna i stället men det är likadant där...
 
Hu har vi kommit fram tillsammans med vattenfall att anledningen att dem bytt till timpris är för att jag laddat ner greenely appen. När jag ringde kundtjänst så visste dem inte varför och sa vi byter ut alla till timpris. Men när jag ringde faktura avdelningen så fick dem fram att det va greenely som begärt timavläsning fastän dem redovisar per dag i sin app
 
  • Gilla
Hummingbird och 4 till
  • Laddar…
Jag har timmätning, men månadssnitt. Det enklaste man kan göra är att byta elbolag. Ta telgeenergi. De har månadssnitt. Dock så försöker jag flytta min förbrukning till natten och enligt Greenely så slår mitt användarmönster månadssnitt och det är bättre med timpris för min del.
 
H Hampus55 skrev:
Varning till alla som tror dem har rörligt elavtal med schablonavräkning dvs genomsnittspris räknat på hela månaden. Nu ändrar vattenfall avtalet utan tillåtelse och du blir fast i timpris istället för månadspris. Sen när dem ändrat i elmätaren så spelar det ingen roll vilket bolag du ändrar till. I framtiden kommer du bara ha timpris så länge du inte väljer fast avtal.
Vad är det som får dig att tro att du blir tvingad in i ett nytt avtal? Byte av elmätare med timavlösning är de tvungna till, det är ellagen som styr det. Jag har själv timmätare och lämnade fastprisavtal när denna månad började.
 
  • Gilla
mbrogeby och 1 till
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Hu har vi kommit fram tillsammans med vattenfall att anledningen att dem bytt till timpris är för att jag laddat ner greenely appen. När jag ringde kundtjänst så visste dem inte varför och sa vi byter ut alla till timpris. Men när jag ringde faktura avdelningen så fick dem fram att det va greenely som begärt timavläsning fastän dem redovisar per dag i sin app

Det är skillnad på timmätning och timdebitering. Greenely visar per timme.
 
  • Mobilapplikation visar elförbrukning i kWh, energipriser och spotpriser, med tidsstämplar och statistik för den 10 november 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sverker Nilsson och 1 till
  • Laddar…
Det finns bara ett sätt att bli av med timpris. Det är att gå över till ett bolag som kan erbjuda månadsavläsning oavsett om din mätare är programmerad för timavläsning. Så sa vattenfall.
Kollade och skellefteåkraft erbjuder det så det blir dem för min del.
 
  • Gilla
Shippo
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Det finns bara ett sätt att bli av med timpris. Det är att gå över till ett bolag som kan erbjuda månadsavläsning oavsett om din mätare är programmerad för timavläsning. Så sa vattenfall.
Kollade och skellefteåkraft erbjuder det så det blir dem för min del.
Det går i alla fall att teckna svtal med rörligt pris på Vattenfalls hemsida. Timprisavtal måse man ringa in och teckna, för det krävs en kontroll av att man har elmätare med timavläsning.
Så jag skulle säga att du har missuppfattat avtalen.
 
3 3asyMan skrev:
Det går i alla fall att teckna svtal med rörligt pris på Vattenfalls hemsida. Timprisavtal måse man ringa in och teckna, för det krävs en kontroll av att man har elmätare med timavläsning.
Så jag skulle säga att du har missuppfattat avtalen.
Envisas inte nu. Har drabbats själv. Hade rörligt med månadsavsläsning när jag laddade ner greenely apoen hade jag gett dem fullmakten att ändra till timdebitering. När mätaren är omproggrammerad så finns det ingen återvändo
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Envisas inte nu. Har drabbats själv. Hade rörligt med månadsavsläsning när jag laddade ner greenely apoen hade jag gett dem fullmakten att ändra till timdebitering. När mätaren är omproggrammerad så finns det ingen återvändo

Det spelar ingen roll om mätaren är programmerad för timavläsning. Sen att elhandelsbolagen inte erbjuder månadssnitt rörligt pris, det är en annan grej. Jag kollade upp telgeenergi och numera kan man inte teckna månadssnitt rörligt om man har en timavläst mätare.
Tror att månadssnitt rörligt kommer på sikt försvinna.
 
H Hampus55 skrev:
Envisas inte nu. Har drabbats själv. Hade rörligt med månadsavsläsning när jag laddade ner greenely apoen hade jag gett dem fullmakten att ändra till timdebitering. När mätaren är omproggrammerad så finns det ingen återvändo
Snick snack! Bytte mätaren iNovember förra året så det har inte med saken att göra. Mätaren har inte med avtal att göra, du kan välja vilka avtal du vill, och dessutom kan du byta i månadsövergång om man vill.
Men om du nu har fått för dig det så kommer ju ingen här att kunna ändra din tro.
Bara en fråga, om det är som du säger varför står det inget i tidningarna om det? Eller är media i maskopi med Vattenfall?
 
D rob_t_j72 skrev:
Ibland undrar jag verkligen hur du tänker? En ”dålig” profil ÄR en ”typisk” profil.

Många måste använda el på morgonen och kvällen… Att försöka lägga sin elförbrukning på billigare timmar är väl snarare ”otypiskt” och omöjligt för vissa med barn till exempel.
Det går om man vill.

Vi är en familj med 5 (barn 2,5,8 år) Huddinge
Hus från 2015 med en Nibe flvp som ingick, la till pengar för en kamin vid bygget (utifall Ryssen) har nog Eldat i den 6ggr fram till 2021-12-31. Av miljöskäl, insikter från resa i Tyskland samt att jag tycker det är tråkigt att mjölka huslån energi mm. Samt som försäkring om något skulle hända mig eller sambon så har vi energieffektiviserat huset sedan 2017. Det är ju en post som vi tänkt att vi kan minska och gör att vi får mer att behålla i plånboken varje månad.

2017 installerat llvp för underhållsvärme i garage
2018 installerat solceller 10,5kwp
2019 installerat llvp på övervåning
2020 installerat llvp på undervåning
2022 installerat solceller på garage i dåligt läge 8,1kWp NO/SV med skuggning både från hus och träd som ändå verkar leverera ca 65% av kapaciten om de hade varit som huset i söderläge.

Vi har Hybridbil, tvättar/diskar med timer, duschar på kväll istället för morgon. Sätter på llvp på timer inför läggdags/morgon, sänkt temperaturen på elgolven i badrum. Lagar mat som vanligt 16-18 Badar även ibland :) sambon är från sydeuropa och jag har lyckats få henne att gå med på att gå ned från 25-23 grader inomhustemp. (Men hon går även med sockor på sommaren och tror att barnen behöver vinteroverall från 15 plus ☺️

Vi har aktivt lagt om våra vanor sen december räkningen damp ned på 7500kr i januari i år och bytt till timspot.

Dee har varit ett galet år och med solceller redan monterade sen tidigare beslut så har man varit en vinnare. Tidigare har vi sparat ca 15000kr per år men nu i år har det blivit betydligt mer och sen fick upp fler paneler i mitten av juni som gett ännu mer.

Räknar vi ihop (vilket jag gör) tidigare en gång om år, nu månadsvis så har vi efter elstödet (bidrag) som förra regeringen gav samt med försäljning/köp (nu räknar jag inte in 60 öringen, alla med solceller vet vad den innebär) så har vi fram till dags datum -3048kr i elräkning och avgifter för hela året. Vi har fått payoff på vårt energieffektiviserande genom åren.

Nu kom ju ryssen, fast kanske inte på det sätt jag föreställde mig, men brukar slå på nån brasa då å då. det hjälper ju även mitt hybridsystem FLVP/LLVP att elda speciellt när det är dyrt.

Jag kollar varje morgon vädret, likadant går jag in och kollar elpriserna för nästa dag vid 15 tiden.

Kan inte säga att jag tycker att vi har sämre levnadsstandard med tanke på energi än innan jan 22 då vi hade rörligt och inte brydde oss om hur och när vi förbrukade. Möjligtvis tycker jag att elgolv i badrum kunde vara skönt om det var riktigt varmt å skönt om fötterna.

Så det går att ändra vanor och tjäna på timspot, man får se det som en sport istället för ojja sig över besväret och gilla läget.

Jag är även tursam att barnen är små, så de kan lära sig att snåla med elen, inte så lätt med lobotomerade tonåringar kan jag tänka mig ☺️
 
  • Gilla
Sverker Nilsson och 2 till
  • Laddar…
3 3asyMan skrev:
Snick snack! Bytte mätaren iNovember förra året så det har inte med saken att göra. Mätaren har inte med avtal att göra, du kan välja vilka avtal du vill, och dessutom kan du byta i månadsövergång om man vill.
Men om du nu har fått för dig det så kommer ju ingen här att kunna ändra din tro.
Bara en fråga, om det är som du säger varför står det inget i tidningarna om det? Eller är media i maskopi med Vattenfall?
Såhär står det på Vattenfalls webbsida under rörligt avtal:

https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/
Om din bostad är timavläst eller blir timavläst under avtalstiden övergår Rörligt elpris med månadspris till Timpris utan föregående avisering.
Det betyder att återvändon är att helt enkelt byta elhandelsbolag om något annat kan erbjuda Rörligt (månadsavtal) även fast man har timavläst mätare eller har fått det genom att man gett Greenely fullmakt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
3 3asyMan skrev:
Snick snack! Bytte mätaren iNovember förra året så det har inte med saken att göra. Mätaren har inte med avtal att göra, du kan välja vilka avtal du vill, och dessutom kan du byta i månadsövergång om man vill.
Men om du nu har fått för dig det så kommer ju ingen här att kunna ändra din tro.
Bara en fråga, om det är som du säger varför står det inget i tidningarna om det? Eller är media i maskopi med Vattenfall?
Du fattar inte jag har mail från vattenfall där dem själva säger att den som äger mätaren programmerar om till timavläsning då kan man inte välja tillbaka om du kör med vattenfall som elleverantör. Du måste byta till nån som kan erbjuda månadspris oavsett om mätarenr programmerad. Men vattenfall gör inte det. Är den programmerad till timavläsning så får du timpris
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.