Se upp för produkter som lovar att sänka din elförbrukning. Voltbox eller Voltplugg, kärt barn har många namn, men den här produkten har ingen effekt på elförbrukningen i ditt hem.

Du kan läsa artikeln här: Varning för Voltbox - den minskar INTE din elräkning
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
MrJay
Mann i dress gestikulerar överraskning med texten "SURPRISE" på en scen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Då och då har det kommit upp annonser från dem här via google, så jag tänkte det är bäst att vara på den säkra sidan.
 
  • Gilla
Donn och 10 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Har ju vart uppe ett antal gånger redan, ingen normalt funtad person går nog på det. [länk]
Vill tillägga också att jag själv nyligen fattade att det är fejk. Det handlar nog om hur intresserad man är av elprylar.
 
  • Gilla
  • Wow
lat och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Undrar när vi får se dörrknackande "elektriker" som erbjuder sig att koppla förbi elmätaren. Det skulle åtminstone minska elräkningen, ett tag...
 
  • Haha
  • Gilla
kisumisu och 8 till
  • Laddar…
M
Jag har en trasig smältsäkring att sälja, den kommer garanterat att sänka elkostnaden!
Får väl lägga ut den på Tradera....
 
  • Gilla
  • Haha
pacman42 och 17 till
  • Laddar…
T
Stefan N Stefan N skrev:
Har ju vart uppe ett antal gånger redan, ingen normalt funtad person går nog på det. [länk]
Ja jag håller med. Detta var väl en ikke fråga till att börja med. Finns det fortfarande människor med hela jordens samlade kunskap i fickan som fortfarande tycker att saker som är för bra för att vara sant faktiskt är det.

90% minde förbrukning lol. De som köpte det är värda produkten.
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
 
  • Gilla
Leif Nordenström och 1 till
  • Laddar…
Sådan produkter funkar aldrig ni kan kolla på youtube på electroboom eller bigclive

Redaktionen Redaktionen skrev:
Se upp för produkter som lovar att sänka din elförbrukning. Voltbox eller Voltplugg, kärt barn har många namn, men den här produkten har ingen effekt på elförbrukningen i ditt hem.

Du kan läsa artikeln här: Varning för Voltbox - den minskar INTE din elräkning
 
  • Gilla
ThomasH75
  • Laddar…
Kan man använda den som råttskrämma? Vore väl den idealiska produkten, sparar ström och håller skadedjur borta med ultraljud.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Detta är rent mumbojumbo hävdar man – och har väl i stort sett rätt – men det kan finnas en liten ingrediens av sanning.

Jag hade kanske hoppats på en lite mer avancerad konstruktion innanför det tjusiga ytterskalet – som ex vis något avstämt RCL-filter etc. Men nu kopplar man - vad jag förstår - bara in en kondensator på tydligen 3µF som klarar 450 Volt AC.

Precis som hävdas på en del håll, får man en låg impedans för höga frekvenser – som filtrerar bort en del högfrekventa ”störningar” som kommer inifrån huset – och som därmed inte passerar energimätaren. Har man inga elaka laster i huset – har den här apparaten ingen som helst betydelse. Men faktum är att många LED-lampor etc., är riktiga elakingar – tillsammans med styrbar kraftelektronik etc.

Frågan är hur det kan påverka en elräkning? Är både ström och spänning rent sinusformade som fundamental – är det säkert inga problem. Men de elektroniska mätarna måste ha någon typ av loggning av ström och spänning – och jag betvivlar att det finns någon riktig True RMS i den mätningen (men jag VET inte) – och då kan ju ett högt transientvärde bli styrande för beräkning av effektivvärdet.

Så det kan finnas en liten vinst med att inte släppa fram dessa till elmätaren – men jag skulle bli förvånad om det gjorde mer än 5 kr på en 10 000 kronors elräkning. Så payoff-tiden blir nog ganska lång.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Undrar när vi får se dörrknackande "elektriker" som erbjuder sig att koppla förbi elmätaren. Det skulle åtminstone minska elräkningen, ett tag...
Jag kom att tänka på de rykten som gick på 80-talet om hur man kunde bromsa eller stoppa elmätaren.

Det gällde den gamla mätaren med snurrande skiva. Man skulle linda en spole av koppartråd och trä runt elmätaren, och släppa ström i spolen. Någon som kom sig för att prova, och vet om det fungerade?
 
M Mats_R skrev:
Jag kom att tänka på de rykten som gick på 80-talet om hur man kunde bromsa eller stoppa elmätaren.

Det gällde den gamla mätaren med snurrande skiva. Man skulle linda en spole av koppartråd och trä runt elmätaren, och släppa ström i spolen. Någon som kom sig för att prova, och vet om det fungerade?
I teorin skulle det kunna fungera men jag tror ingen vanlig dödlig skulle kunna lyckas få in magnetfältet så att det störa ut mätaren på rätt ställe.

Jag antar att sådana här "myter" sprids då de i teorin kan fungera ...
 
B Boggi skrev:
Detta är rent mumbojumbo hävdar man – och har väl i stort sett rätt – men det kan finnas en liten ingrediens av sanning.

Jag hade kanske hoppats på en lite mer avancerad konstruktion innanför det tjusiga ytterskalet – som ex vis något avstämt RCL-filter etc. Men nu kopplar man - vad jag förstår - bara in en kondensator på tydligen 3µF som klarar 450 Volt AC.

Precis som hävdas på en del håll, får man en låg impedans för höga frekvenser – som filtrerar bort en del högfrekventa ”störningar” som kommer inifrån huset – och som därmed inte passerar energimätaren. Har man inga elaka laster i huset – har den här apparaten ingen som helst betydelse. Men faktum är att många LED-lampor etc., är riktiga elakingar – tillsammans med styrbar kraftelektronik etc.

Frågan är hur det kan påverka en elräkning? Är både ström och spänning rent sinusformade som fundamental – är det säkert inga problem. Men de elektroniska mätarna måste ha någon typ av loggning av ström och spänning – och jag betvivlar att det finns någon riktig True RMS i den mätningen (men jag VET inte) – och då kan ju ett högt transientvärde bli styrande för beräkning av effektivvärdet.

Så det kan finnas en liten vinst med att inte släppa fram dessa till elmätaren – men jag skulle bli förvånad om det gjorde mer än 5 kr på en 10 000 kronors elräkning. Så payoff-tiden blir nog ganska lång.
Det
B Boggi skrev:
Detta är rent mumbojumbo hävdar man – och har väl i stort sett rätt – men det kan finnas en liten ingrediens av sanning.

Jag hade kanske hoppats på en lite mer avancerad konstruktion innanför det tjusiga ytterskalet – som ex vis något avstämt RCL-filter etc. Men nu kopplar man - vad jag förstår - bara in en kondensator på tydligen 3µF som klarar 450 Volt AC.

Precis som hävdas på en del håll, får man en låg impedans för höga frekvenser – som filtrerar bort en del högfrekventa ”störningar” som kommer inifrån huset – och som därmed inte passerar energimätaren. Har man inga elaka laster i huset – har den här apparaten ingen som helst betydelse. Men faktum är att många LED-lampor etc., är riktiga elakingar – tillsammans med styrbar kraftelektronik etc.

Frågan är hur det kan påverka en elräkning? Är både ström och spänning rent sinusformade som fundamental – är det säkert inga problem. Men de elektroniska mätarna måste ha någon typ av loggning av ström och spänning – och jag betvivlar att det finns någon riktig True RMS i den mätningen (men jag VET inte) – och då kan ju ett högt transientvärde bli styrande för beräkning av effektivvärdet.

Så det kan finnas en liten vinst med att inte släppa fram dessa till elmätaren – men jag skulle bli förvånad om det gjorde mer än 5 kr på en 10 000 kronors elräkning. Så payoff-tiden blir nog ganska lång.
Det är i allra högsta grad en sann RMS-mätning i våra elmätare.
De ska mäta rätt inklusive övertoner långt upp i frekvens och de ska vara immuna mot störningar över denna frekvens.
De kan även samla in en massa data om spänningens kvalitet och diverse smått och gott.

Den där grunkan får man aldrig igen pengarna för.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.