Jag kan ha en viss förståelse för Blocket. Det handlar om tusentals och åter tusentals varumärken som cirkulerar där varje vecka och det är förstås väldigt svårt för dem att med säkerhet avgöra om detta faktiskt är en kopia (vilket jag för övrigt håller med er om att det ser ut som).

Det som förvånar mig är att de inte tar kontakt med Makita i Sverige för att få ett definitivt svar. Ett sådant avgörande skulle ju kunna användas varje gång någon försöker sälja en maskin som ser ut så (det händer ju titt som tätt).
 
ullberg
tacho skrev:
Det som förvånar mig är att de inte tar kontakt med Makita i Sverige för att få ett definitivt svar. Ett sådant avgörande skulle ju kunna användas varje gång någon försöker sälja en maskin som ser ut så (det händer ju titt som tätt).
Och vem tror du den där "medarbetaren" som har hand om dessa frågor "helgfria vardagar 8-17" är?

Kanske makitas växel? eller någon av deras säljare? ;) ;) ;)
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Och som inte kunde svara på frågan om detta är en genuin Makitaprodukt? Skulle inte tro det ;)
 
FredrikR skrev:
Ser originalaccarna lika billiga och plastiga ut som på kopiorna?
Makitas röda accar är rödare i färgen, klarröda skulle jag nästan säga.
Kvalitestskänslan ver jag inget om. Har bara sett dom i en monter på någon köplada som sålde billiga orginalpaket för några år sen med just NiCd accar.
 
Sista budet är

Hej Erik,
Okej, jag ska se vad jag kan göra. Tack för tipset och ha en fin söndag.
Hälsningar,
Daniel
Blockets Kundservice
trevlig kille igenom hela ärendet iaf.
 
Göran.W
Den är borta nu :)
 
ullberg
Problemet för dem är väl att man inte biter den hand som föder en. Även om de sannolikt har goda avsikter och vill bli av med alla felaktiga annonser är det ännu viktigare för dem att de inte tar bort några "korrekta" annonser (med en långsiktig risk att få dåligt rykte bland annonsörer/kunderna).

De kan ju inte veta vilken enorm kunskap corre sitter på. Såvitt de ser saken kan det ju bara vara ett random nutcase som snedtände på en annons, och har man inget som helst verktygsintresse (ja, det finns sådana människor) så är det ju inte så lätt att veta...

/U
 
Martin_B
corre skrev:
Makitas röda accar är rödare i färgen, klarröda skulle jag nästan säga.
Kvalitestskänslan ver jag inget om. Har bara sett dom i en monter på någon köplada som sålde billiga orginalpaket för några år sen med just NiCd accar.
Fast vi behöver ju inte ens prata om färgen här.
Det som retar mig mest är när exempelvis Blocket ifrågasätter och frågar varför "just dessa" skulle vara kopior, som om de lika gärna kunde vara Makita? Dvs frågan ställs exakt som om produken skulle kunna vara Makita på riktigt. Men det är ju inte sant. Det är inte bara färgen eller klistermärkena som diffar, det är ju precis hela maskinen. Det är ju hela formen på maskinen och batterierna osv.
Att ställa den dumma frågan som Blocket gjorde, om varför "just dessa" skulle vara kopior, är ju precis lika korkat som att fråga varför en Trabant med ett Volvoemblem tvunget skulle vara en "kopia" eller något lurt med. Det syns ju extremt väl att ingen Volvomodell ser exakt ut som Trabanten liksom.

För övrigt är det ju fel att kalla de för "kopior", då de är så långt ifrån kopior man kan komma. En kopia är ju en exakt avbildning av någonting annat, och det är ju inte de skruvdragarna. De är snarare helt enkelt billighetsskruvdragare målade i Makitas färger och märkta med Makita, ingenting annat. Inga kopior det där inte.

Blocket vill bara tjäna pengar och krångla så lite som möjligt. Jag vet många som har irriterat sig på exempelvis annonser om byggställningar som hyrs ut, men som totalt fyller "säljes" sektionen, även fast där finns en kategori som är för hyresannonser. Och oavsett hur många gånger man anmäler de annonserna, så vägrar Blocket rätta till det - de är bara ute efter pengar.
I övrigt gillar jag ju så klart blocket, den bästa köp/sälj annonssidan som finns tycker jag.
 
Martin_B skrev:
Fast vi behöver ju inte ens prata om färgen här.
Det som retar mig mest är när exempelvis Blocket ifrågasätter och frågar varför "just dessa" skulle vara kopior, som om de lika gärna kunde vara Makita? Dvs frågan ställs exakt som om produken skulle kunna vara Makita på riktigt. Men det är ju inte sant. Det är inte bara färgen eller klistermärkena som diffar, det är ju precis hela maskinen. Det är ju hela formen på maskinen och batterierna osv.
Att ställa den dumma frågan som Blocket gjorde, om varför "just dessa" skulle vara kopior, är ju precis lika korkat som att fråga varför en Trabant med ett Volvoemblem tvunget skulle vara en "kopia" eller något lurt med. Det syns ju extremt väl att ingen Volvomodell ser exakt ut som Trabanten liksom.

För övrigt är det ju fel att kalla de för "kopior", då de är så långt ifrån kopior man kan komma. En kopia är ju en exakt avbildning av någonting annat, och det är ju inte de skruvdragarna. De är snarare helt enkelt billighetsskruvdragare målade i Makitas färger och märkta med Makita, ingenting annat. Inga kopior det där inte.

Blocket vill bara tjäna pengar och krångla så lite som möjligt. Jag vet många som har irriterat sig på exempelvis annonser om byggställningar som hyrs ut, men som totalt fyller "säljes" sektionen, även fast där finns en kategori som är för hyresannonser. Och oavsett hur många gånger man anmäler de annonserna, så vägrar Blocket rätta till det - de är bara ute efter pengar.
I övrigt gillar jag ju så klart blocket, den bästa köp/sälj annonssidan som finns tycker jag.
Blocket skulle behöva konkurens.
Dyrt och norra Europas sämsta kundservice.
 
Men nu är det nog så att Blocket har nog inte en person avdelad till att bara se efter makitakopior. Det är nog vanliga människor som sitter i kundtjänst. Jag som iaf har ett litet intresse kan inte se utan en del googling att det är fejk.
 
Martin_B
Noseone skrev:
Men nu är det nog så att Blocket har nog inte en person avdelad till att bara se efter makitakopior. Det är nog vanliga människor som sitter i kundtjänst. Jag som iaf har ett litet intresse kan inte se utan en del googling att det är fejk.
Jag måste ju säga att i just det här fallet, hade Blocket väldigt lätt kunnat lösa det med att spara en bild av den typen av "Makita"-skruvdragare, då exakt den varianten är väldigt vanlig på nätet. Skulle gissa på att det är den vanligaste falska "Makita"-skruvdragaren som cirkulerar. Den är så olik äkta Makitamaskiner att det inte är något problem för till och med den okunniga och oinsatta att identifiera.
Så om någon anmäler en annons med en sådan skruvdragare kan de bara titta på bilden och jämföra, så ser de direkt att "Jahapp, där var en sådan falsk Makita ja, den tar vi bort direkt".
Likt hade de kunnat göra med andra konstaterade falska maskiner.
Problemet löst.

Medan om pratar vi om äkta "kopior", dvs exakta avbildningar av originalmaskiner, så kan ju inte ens de duktigaste verktygsnördarna se skillnaden på en bild, utan man måste förmodligen öppna upp maskinerna i fråga och titta på komponenterna invändigt för att se att det inte är äkta. Alternativt ta serienummer och kontakta tillverkaren (ibland får tillverkare in många felande produkter med exakt samma serienummer, och då vet de att alla maskiner (med undantag av en enda maskin) är kopior) och ta reda på äkthet den vägen.
 
Martin_B skrev:
Så om någon anmäler en annons med en sådan skruvdragare kan de bara titta på bilden och jämföra, så ser de direkt att "Jahapp, där var en sådan falsk Makita ja, den tar vi bort direkt".
Jämföra med vadå? Eller menar du att blocket i förväg ska spara ner bilder på alla piratkopior för jämförelse? Kan nog bli en del jobb med det. Nej, annonsen är väl borta nu, right? Man får nog ta det hela med lite lugn, det är inte någon akut dödsfara, liksom.
 
Jag kan ju tänka mig att de har ett stödsystem för att hantera ärenden och bla varumärkesrelaterade då. I det kan man lägga in bilder på erkänt falska maskiner. Precis som Martin_B är inne på så finns det en 4-5 maskiner som är förkommande i 99% av de fall jag sett på blocket eller här. Varav tre är kombinationer av dessa skruvdragarna med antingen Bosch eller Makita logga.
De andra två är borrhammare/bilhammare.

Samma sak med tradera föv!

Oavsett ovan så brukar jag anmäla både på blocket och traders. I samtliga fall så har jag bara skrivet att det är en kinaimport och att det är samma modell som brukar säljas på samma sätt. Annonserna brukar vara borta inom något halvdygn, och det är säkert dela pga mig, och sannerligen tackvare andra som också anmäler. Det finns säkert en räkare på resp annons eller en korreleringsfunktion i deras system för dyl ärenden.

Detta var dock första gången jag fått motfrågor som undrar hur jag ser det.
Summa summarium så skulle jag efter första svaret skrivet ett utförligare svar med fler länkar till alibaba helt enkelt.
Jag var lite trött på söndagsmorgonen :D
 
När vi är på ämnet så tar vi en luring.
Denna är tillsynes äkta. Om inte en välgjord kopia.

Märk väl innehållet av borrstål och thb som annars är indikation på "import".
Det som kan indikera äkthet i detta fallet är gångjärnen som är stiftade. Laddaren som är av rätt modell om man kollar makitas hemsida (kopiorna brukar inte ha rätt modellbetäckningar eller lika runda former) samt att det sitter en UK kontakt på den, och att maskinen säljs i kitt i UK om man googlar.

http://www.tradera.com/item/301790/204394753/makita-slagborr-18v-101-tillbehor-helt-ny-
http://se.farnell.com/makita/8391dwpetk/drill-combi-with-bits-18v/dp/2147410
http://www.screwfix.com/p/makita-83...-cd-combi-drill-101-piece-accessory-kit/83834
 
Martin_B
thomasx skrev:
Jämföra med vadå? Eller menar du att blocket i förväg ska spara ner bilder på alla piratkopior för jämförelse? Kan nog bli en del jobb med det. Nej, annonsen är väl borta nu, right? Man får nog ta det hela med lite lugn, det är inte någon akut dödsfara, liksom.
Nej jag menade bara att om det nu är så vansinnigt svårt för Blocket att identifiera, och när de dessutom ifrågasätter när folk anmäler som corre gjorde, varför annonsen ändå blir kvar och någon stackare kanske blir lurad, så är det ju ett sätt för Blocket att hantera ärendet på. Det florerar ju inte så många olika typer av falska Makita maskiner och det vanligaste märket bland falska maskiner är nog Makita också. Vi pratar inte om många olika maskiner alls. Har de då sparat ner kanske 10-20 bilder på olika sorters maskiner och märken, så kanske de har 4 bilder i den största kategorin som torde vara Makita skruvdragare.
Får de då massa anmälningar på en viss annons, så borde det väl ändå inte vara så svårt för de att öppna de 4 bilderna och jämföra, för att sedan ta bort annonsen. Istället för att ge svaret "varför skulle just dessa vara kopior?" när någon anmäler.

Självklart går inte världen under och det är synnerligen ingen dödsfara för någon, men det är ändå en snabb och smidig lösning för att färre skall riskera att bli lurade.

Skrev inlägget mest som ett svar på att någon menade att blocket inte hade en person avdelad till att bara se efter makitakopior.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.