Jag fattar inte att folk kan tro att det är riktiga Makita skruvdragare.
Dom ser ju totalt tokiga ut och så fort man tar i dom känner man ju direkt att det är det sämsta meec/rusta/bilbutterix skräpet.
 
Men det är ju en Makita.... ;)
 
corre skrev:
yes


[länk]

Anmäld också.
Varför är den anmäld?
 
Han menar Blocketannonsen....
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Han menar Blocketannonsen....
Jaha, då förstår jag:surprised:
 
Jag pratade lite med Blockets kundtjänst och dom ville ha tips på hur man känner igen kopior av tex. Makita. Vad ska man säga?
 
Stefan N skrev:
Jag pratade lite med Blockets kundtjänst och dom ville ha tips på hur man känner igen kopior av tex. Makita. Vad ska man säga?
Att det vore på sin plats att börja samarbeta med generalagenterna och tillverkarna :)
 
Om man inte vet hur en "riktig" makita ser ut så kan man omöjligt se hur en fejk ser ut. Tipset är att gå in på stora återförsäljare och kolla hur en riktig makita ser ut och sedan anta att allt som ser annorlunda ut är fejk. Även om det säljs äldre modeller på blocket/tradera så syns det lång väg vad som är riktigt och falskt.
 
Beltis skrev:
Om man inte vet hur en "riktig" makita ser ut så kan man omöjligt se hur en fejk ser ut. Tipset är att gå in på stora återförsäljare och kolla hur en riktig makita ser ut och sedan anta att allt som ser annorlunda ut är fejk. Även om det säljs äldre modeller på blocket/tradera så syns det lång väg vad som är riktigt och falskt.
Det enda hållbara och rimliga är att ta hjälp av generalagenterna och tillverkarna.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Och om nån undrar varför jag säger så - vad jag kan förstå så är det generalagent och/eller tillverkaren som är käranden i ett eventuellt framtida åtal.
 
M
Det krävs dessutom ett intresse för maskinerna för att minnas så detaljerat så man snabbt kan bedöma om en maskin är en förfalskning. Då skulle de behöva anställa massor av folk som kunde känna igen piratkopior inom sitt intresseområde. Ohållbart för ett företag. En anledning till varför sunqan har helt rätt i #1884
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Att gå in på en generalagents hemsida och kolla funkar inte, eftersom det finns en uppsjö modeller som inte finns enkelt att finna i bild på hemsidorna, och även om det finns en massa bilder så vet men inte om något är en kopia bara för att man inte hittar en likadan bild.

Huruvida alternativet att skicka alla annonsbilder på alla annonser av en viss tillverkares prylar till generalagenterna kommer att uppskattas är jag inte helt övertygad om. Men för de som vill är det så klart ett helt genomförbart alternativ.
 
Det är generalagentens uppgift att värna varumärket. Om inte denne tycker det är värt mödan, är det ingen idé ett plocka bort annonser för piratkopior eftersom det då inte funns nån kärande i målet.
 
sunqan skrev:
Det är generalagentens uppgift att värna varumärket. Om inte denne tycker det är värt mödan, är det ingen idé ett plocka bort annonser för piratkopior eftersom det då inte funns nån kärande i målet.
Nu tänker du nog inte långt nog ;) Blocket har också ett varumärke att vårda och lagar att följa. Om Blocket undlåter sig att vidta åtgärder på sådana premisser blir avståndet till Pirate Bay snart obefintligt ...
Att förmedla piratkopior är olagligt.
 
Mikael_L
Men först och främst bör det ju vara tillverkaren/importören som avsätter lite tid att kolla av blockets sidor och sen anmäla till blocket. Men detta kan ju ske som samarbete och gärna initieras av blocket. Och blocket kan ju samtidigt be om ifall de kan skicka misstänkta annonser för granskning. Misstänkta t.ex. för att det skett anmälningar från de personer i denna tråd som brukar anmäla.
Blocket vill nog också göra rätt, dvs ta bort förfalskningar men inte ta bort ovanliga, men riktiga märkesmodeller.

Jag kan inte riktigt se hur blocket ska kunna kolla av alla annonser som passerar siten. Om det vore en ren verktygsförmedling och endast det så blev det betydligt mindre att kolla av, men ändå nästan övermäktigt.
Men nu omsätter ju blocket alla slags produkter, och i ärlighetens namn måste dom väl då också kolla så stötdämparna i annonsen är riktiga bilstein, att det är äkta globalknivar och att klockan verkligen är en Rolex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.