Bananskalare Bananskalare skrev:
Grannen har inte någongång under bygg processen tittat till bygget.
Hur kan du veta det? Är du kanske grannen eller byggentreprenören...
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
K
Nu bor ju jag visserligen i mälardalen, och har ingen nära relation till mina grannar, men min första tanke var - löpande intäkter! 😅 Långtidsarrende?

Skämt å sido, så är det otroligt att det kan bli så här. Är ju inte ett sockerkaksbak som gått fel...
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Nu bor ju jag visserligen i mälardalen, och har ingen nära relation till mina grannar, men min första tanke var - löpande intäkter! 😅 Långtidsarrende?

Skämt å sido, så är det otroligt att det kan bli så här. Är ju inte ett sockerkaksbak som gått fel...
Jag tänker att TS har en god chans att sälja tomtmark för det dubbla som marken där huset skulle byggts om TS inte vill köpa huset för kanske halva priset, vad har entreprenören att välja på liksom?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är den som äger fastigheten som ska se till att alla byggnader har de bygglov som behövs. Så ts ligger också pyrt till.
grannen ligger lika pyrt till
Men ts får se till att skaffa bygglov för sen delen av byggnaden som är på hand fastighet.
Tänker du att ansvar skall falla på TS för att han under en tid inte har åkt och kollat till sina träd och då fått en byggnad olovligen placerad på sin mark?

Jagvhar svårt att se hur ansvar skulle hamna på honom. Att det är ett problem är ju solklart men skulle det hamna någon avgift eller böter för TS menar du?

Var hittar du stöd för det?
 
  • Gilla
olyckligaolle och 6 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nej, sannolikt inte troll.
Men kanske en fiktiv händelse......
 
F fribygg skrev:
Hur kan du veta det? Är du kanske grannen eller byggentreprenören...
Vem är grannen enligt dig?
Byggentreprenör vet vi har inte tittat på kartan.
Jag självklart lika lite som du. Så vad är du ute efter?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Grannen har inte någongång under bygg processen tittat till bygget. Så mänga händer men ingen som upptäckt något.
Källa till detta påstående?

TS har ju uppenbarligen upptäckt att han fått ett oönskat hus på sin fastighet enligt #1
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag hittar faktiskt inget gnäll alls från TS? Tvärtom beklagar han ju det som hänt och tycker synd om sin nya granne.
Hela tråden inleds med följande:

”Varning. XXX XXX är underentrepenör till Fiskarhedenvillan. Företaget följer inte bygglovsritningarna”

Uppenbarligen finns en uppkommen dispyt mellan TS och företaget. Det har även skrivits på Reco med liknande åsikter trots att det igentligen inte finns någon affärsrelation.

Vad som däremot inte har framkommit är dock varför huset är felplacerat. Då det inte framkommit att huset varit felplacerat vid lägeskontroll så är det uppenbarligen något annat som är fel, hade företaget mätt fel så hade det uppdagats där.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Hamroid och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Tänker du att ansvar skall falla på TS för att han under en tid inte har åkt och kollat till sina träd och då fått en byggnad olovligen placerad på sin mark?

Jagvhar svårt att se hur ansvar skulle hamna på honom. Att det är ett problem är ju solklart men skulle det hamna någon avgift eller böter för TS menar du?

Var hittar du stöd för det?
Ta och lugna ner dig

Testa och läs innan du är otrevlig.

Jag har inte sagt att ts ska behöva åka och titta till sin fastighet. Jag har inte sagt att ts har ansvar för att byggnaden hamnade fel
Om du bara hade läst.

Däremot svarade jag egentligen mer allmänt men okej. Det är fastighetsägaren är ansvarig för att de byggnader som finns har bygglov. Det gället både ts och grannen. Det gället mig med.
Så ser lagen ut.
I det här fallet får alla. en smäll pp käften utav kommunen. Sen är det här en ganska unik situation.
Men tillslut så hamnat det på ts.
Bara för att jävlas ännu mer får man säkert inte göra något åt den delen som står på sin egen fastighet. utan hjälp kronis.
Om någon ställer en bil på din fastighet får du inte flytta den själv. Utan du behöver hjälp av kronis.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Källa till detta påstående?

TS har ju uppenbarligen upptäckt att han fått ett oönskat hus på sin fastighet enligt #1
Jag har bara utgått från att grannen inte har varit där. Jag har inte sagt något om ts. min källa är min egen text som bygger på ts inlägg och vissa logiska slutsatser.
Men jag tror det är svårt att hitta några andra källor
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Att du @Liljeros tydligen förutsätter att man kan bygga på andras mark och komma undan med inlösen av marken skrämmer mig, det innebär ju att du såfall kan tilltvinga dig min egendom genom att bygga på den mot min vilja.
Fast nu förutsätter vi ju att man tagit marken i anspråk med vilja, jag uppfattar det inte som att grannen är den som placerat huset fel för att roffa åt sig mark precis, dvs det har inte funnits uppsåt. Hade man medvetet placerat huset fel så börjar vi prata att det är övertramp.

Varken underentreprenören eller Fiskarheden har ju knappast ett intresse i att ställa huset fel.

Det som uppenbarligen har hänt här är uppenbarligen ett misstag, om det är lantmäteriet, kommunen eller underentreprenören/Fiskarheden som orsakat det eller en kombination av dessa kan vi knappast utifrån informationen som givits fastställa.

Jag tycker inte att det är befogat att smutskasta eller hänga ut företag publikt utan att komma med sakliga argument för vad dom gjort fel.

Värdet på skogsmark är ca 10kr/m2 i Sverige, dvs på sin höjd blir TS av med mark för kanske 2-3000kr. Övriga inblandade riskera betydligt större belopp. Självklart ett övertramp men knappast något man faktiskt lider en faktisk skada av.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Om jag mot all förmodan skulle låta bygga ett hus. Så skulle jag absolut INTE, bara beställa det och sen komma och titta först när det var klart. Endera så har grannen gjort så. Alternativt så har grannen haft helt fel gällande tomtmarkeringar, och inte märkt att det byggdes på TS mark/tomt.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ta och lugna ner dig

Testa och läs innan du är otrevlig.

Jag har inte sagt att ts ska behöva åka och titta till sin fastighet. Jag har inte sagt att ts har ansvar för att byggnaden hamnade fel
Om du bara hade läst.

Däremot svarade jag egentligen mer allmänt men okej. Det är fastighetsägaren är ansvarig för att de byggnader som finns har bygglov. Det gället både ts och grannen. Det gället mig med.
Så ser lagen ut.
I det här fallet får alla. en smäll pp käften utav kommunen. Sen är det här en ganska unik situation.
Men tillslut så hamnat det på ts.
Bara för att jävlas ännu mer får man säkert inte göra något åt den delen som står på sin egen fastighet. utan hjälp kronis.
Om någon ställer en bil på din fastighet får du inte flytta den själv. Utan du behöver hjälp av kronis.
Jag är ganska lugn.

Däremot förstår jag inte hur TS kan hållas ansvarig för att någon har smällt upp ett hus på hans fastighet.

Du skriver att han kan hållas ansvarig och jag frågar dig var du hittar stöd för detta.

Jag tror att det är du som behöver lugna ner dig en smula.

Att du killgissar lite som vanligt och tror en massa är ju vi här på forumet vana vid men jag tycker nog du skall förklara varifrån du har fått din ganska konstiga uppfattning denna gång. Den är ju mer udda än t o m dina uttalanden brukar vara.

Så, upplys mig gärna om var du finner stöd för att TS skall se till att bygglovet finns och vad som kan hända om han inte gör det.

Edit; du får gärna berätta för mig vad det vad som var otrevligt i mitt inlägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
olyckligaolle och 10 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag är ganska lugn.

Däremot förstår jag inte hur TS kan hållas ansvarig för att någon har smällt upp ett hus på hans fastighet.

Du skriver att han kan hållas ansvarig och jag frågar dig var du hittar stöd för detta.

Jag tror att det är du som behöver lugna ner dig en smula.

Att du killgissar lite som vanligt och tror en massa är ju vi här på forumet vana vid men jag tycker nog du skall förklara varifrån du har fått din ganska konstiga uppfattning denna gång. Den är ju mer udda än t o m dina uttalanden brukar vara.

Så, upplys mig gärna om var du finner stöd för att TS skall se till att bygglovet finns och vad som kan hända om han inte gör det.

Edit; du får gärna berätta för mig vad det vad som var otrevligt i mitt inlägg.
Det verkar som det blev väldigt personligt för dig.
Men om det byggs ett hus på din fastighet är det inte ganska vettigt att som fastighetsägare har ansvar. Det är trots Allt störst chans att du byggt.
Jag förstår att du tycker att det är jobbigt att bli ansvarig. Men det jag skrev var mer allmänt. Jag vet faktiskt inte hur man gör i detta fall. Det hör nog inte vanligheterna att någon bygger ett hus på fel mark.
Jag ska hitta lite länkar senare.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det verkar som det blev väldigt personligt för dig.
Men om det byggs ett hus på din fastighet är det inte ganska vettigt att som fastighetsägare har ansvar. Det är trots Allt störst chans att du byggt.
Jag förstår att du tycker att det är jobbigt att bli ansvarig. Men det jag skrev var mer allmänt. Jag vet faktiskt inte hur man gör i detta fall. Det hör nog inte vanligheterna att någon bygger ett hus på fel mark.
Jag ska hitta lite länkar senare.
Jag tar det inte alls personligt, varför tror du det? Jag äger inte ens en fastighet.

Jag frågar dig bara om någon källa eller något stöd för ditt påstående om att TS skulle kunna ställas till svars i den situation som nu råder?

Menar du på allvar att TS skulle kunna vara skyldig till ett brott mot någon lag eller regel i det scenario som denna tråd handlar om?
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.