Jag känner till ett hus som vreds 90 grader upp på en nybyggd källare. Detta var nån gång på 60talet.
Men jag kan inte gärna rekommendera att man gjuter en ny platta och släpar dit det nybyggda huset. Nån skavank lär man ju ge det och t.ex golvvärme känns svårt.

Får inte du stämma entreprenören så får du väl ställa skadeståndskrav på din granne, men kan inte denne uppenbart skicka vidare dessa skadeståndskrav så kanske du inte vill göra det.
Jag hoppas andra kloka personer kommer med vettiga idéer, jag kan inte annat än beklaga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C claes von schinkel skrev:
90% på min mark. Detta gör att grannen ny bl.a. har ett ogiltigt bygglov. Visst kan man stycka av en bit men skadan är redan skedd,. Ny bygglovs avgift för grannen samt ev. sanktionsavgift på ca 160.000:-.
Så du har 180kvm hus på din tomt som du saknar bygglov för?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Bengt Numelin och 20 till
  • Laddar…
C
P Pligg85 skrev:
Så du har 180kvm hus på din tomt som du saknar bygglov för?
Grannen har 180 kvm hus på TS mark som grannen saknar bygglov för.
Det är inte (nödvändigtvis) fastighetsägarens problem att det saknas bygglov.
 
  • Gilla
  • Arg
NoiseMaker och 11 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Grannen har 180 kvm hus på TS mark som grannen saknar bygglov för.
Det är inte (nödvändigtvis) fastighetsägarens problem att det saknas bygglov.
Jo jag har förstått det. Dock har TS en olovligen uppförd byggnad på sin tomt eftersom ingen har bygglov på den.
 
  • Gilla
Utter6300 och 7 till
  • Laddar…
C
P Pligg85 skrev:
Dock har TS en olovligen uppförd byggnad på sin tomt eftersom ingen har bygglov på den.
Knappast på sin tomt, då lär man väl ha märkt det. Men, som sagt, bygglovsfrågan är byggherrens och inte TS / fastighetsägarens problem. Tänk att du smäller upp ett svartbygge på en kommunal tomträtt. Det är då knappast kommunens problem att det saknas bygglov.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 8 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Knappast på sin tomt, då lär man väl ha märkt det. Men, som sagt, bygglovsfrågan är byggherrens och inte TS / fastighetsägarens problem. Tänk att du smäller upp ett svartbygge på en kommunal tomträtt. Det är då knappast kommunens problem att det saknas bygglov.
Det är väl alltid fastighetsägaren som torskar?

Å andra sidan äger väl TS huset nu 😆
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 6 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Jag känner till ett hus som vreds 90 grader upp på en nybyggd källare. Detta var nån gång på 60talet.
Men jag kan inte gärna rekommendera att man gjuter en ny platta och släpar dit det nybyggda huset. Nån skavank lär man ju ge det och t.ex golvvärme känns svårt.

Får inte du stämma entreprenören så får du väl ställa skadeståndskrav på din granne, men kan inte denne uppenbart skicka vidare dessa skadeståndskrav så kanske du inte vill göra det.
Jag hoppas andra kloka personer kommer med vettiga idéer, jag kan inte annat än beklaga.
Rätt väg för TS är för att begära avhysning från Kronofogden? Eller?

Bästa är väl att komma överens på nåt sätt såklart. Men förstår att TS kanske inte vill om motparten inte bryr sig som han skriver.
 
  • Gilla
ckswede
  • Laddar…
C
H HenrikHuslöse skrev:
Det är väl alltid fastighetsägaren som torskar?
I så fall vore, som sagt, kommunal tomträtt klockrent. Bara att bygga på, kommunen torskar 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Huddingebo och 7 till
  • Laddar…
C
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Rätt väg för TS är för att begära avhysning från Kronofogden? Eller?
Jag tror rätt väg för TS är att sälja marken till grannen för en väl tilltagen summa. 🤑
Förutsatt att det går att reda ut det med bygglovet.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag tror rätt väg för TS är att sälja marken till grannen för en väl tilltagen summa. 🤑
Förutsatt att det går att reda ut det med bygglovet.
Förhandlingsläget är ju gott. Om alternativet är att riva huset borde ju grannen kunna betala husets pris plus tomten plus värdet av att slippa besväret.
Men problemet då är ju att grannen sannolikt inte har de pengarna.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
Om du vill hålla grannsämjan och vara snäll så kolla om grannen går med på att justera tomterna, dvs flytta om tomtmarkeringarna så han får en bit av din nuvarande och du får motsvarande bit av grannens tomt.

Grannen står givetvis för alla avgifter.

Om du inte är sugen att sälja en bit av din mark till grannen dvs
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Risken är att han tvingas avträda marken i enlighet med 3 kap. 12 paragrafen i Jordabalken.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Risken är att han tvingas avträda marken i enlighet med 3 kap. 12 paragrafen i Jordabalken.
Huset kan ju råka brinna ner innan det kommer så långt.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Inzzomnia och 7 till
  • Laddar…
Med tanke på alla regler som omgärdar ett bygge med noggrann utstakning etc så borde det räknas som grov vårdslöshet att bygga så mycket fel.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 14 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Huset kan ju råka brinna ner innan det kommer så långt.
Det hade jag varit väldigt noga med att det inte hände för jag tror inte något försäkringsbolag betalar en krona i det här läget utan skulle direkt hävda att det är försäkringsbedrägeri.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.