Hej!

Är husägare sen några månader och är inte jättehändig men är mycket villig att lära mig! :) Nu läcker varmvattenberedaren. Det är inte mycket men nån droppe i minuten är det nog. Har läckt under natten alt. när vi var borta nu i en vecka, därav rostspåret eller vad det nu är. Bifogar bild. Vad kan jag göra åt saken själv?

Enligt förra ägaren är den från 2000. Ihopkopplad med en CTC elpanna. Problemet är också att jag tänkt byta till bergvärme med inkapslad varmvattenberedare så jag är inte sugen på att byta denna alt. lägga ut en massa pengar på den (om jag inte måste förstås). Har tänkt byta till bergvärme först om ett år för att få ett hum om vad huset förbrukar.

Ber om ursäkt om ni saknar nån info, vet ej vad som är viktigt att skriva.

Mycket tacksam för hjälp!
 
  • 20140728_120516_Android.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140728_120525_Android.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140728_120535_Android.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140728_122608_Android.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du någon brunn i närheten?

Som jag tolkar bilden så kommer läckaget från bakom plåthöljet?
Om det är från säkerhetsventilen så är det bara att byta till en ny. Kostar inte så mycket.

Att något större är på gång är fullt möjligt men svårt att avgöra om inte plåtarna är borttagna.

Kan vara en koppling men också själva höljet.

Det är ju lite hur stor chanstagare du själv är. Det kan vara en läcka som inte blir större och klarar sig ett år till men om något plötsligt brister så kan det bli en stooor läcka.

Om du väljer att avvakta och se, så skulle jag,
om jag var i dina kläder, åtminstone stänga huvudventilen för inkommande vatten då jag är borta längre tid för säkerhets skull. :(
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Hej och tack!
Jag har en brunn precis bredvid. Rostspåret har letat sig till brunnen. Kanske är 50 cm ifrån varmvattenberedaren. Verkar som att det kommer inifrån plåthöljet. Var sitter säkerhetsventilen? Verkar som att plåthöljet sitter fast med nitar. Kan jag bara dra bort höljet, hur sätter jag fast det sen igen? Det kommer också vatten underifrån varmvattenberedaren. Först trodde jag det är vatten som samlats från läckaget på bilden men jag är osäker. Väldigt svårt att se under beredaren, kanske är en glipa på några cm.
 
Väg den extra kostnaden att köra med direktverkande el hela vintern och risken för VVB-haveri med åtföljande översvämning mot att sätta in bergvärme på en gång.

Det måste väl finnas förbrukningssiffror från den tidigare ägaren? Det är inte säkert att man är så mycket klokare efter en vinter om den skulle vara onormalt varm eller kall.

Ett annat alternativ är att köpa en beg VVB på Blocket och sedan sälja den igen.
 
Om du är osäker på förbrukningen kan ju ev en inverter från tex Daikin eller Nibe vara värt att fundera på då behöver man normalt inte hamna så rätt med dimensioneringen annars bör det inte vara så svårt att räkna ut rätt storlek på vp och ev komplettera med en volym/arbetstank. Känns ju fel att slänga ut en massa pengar på elräkningen och riskera haveri på vvb bättre att lägga dom slantarna på en riktig bra bergvärme anläggning. Det går att köra en berg vp utan borrhål på el så länge om det är svårt att få borran gjort den närmsta tiden.
 
Tack för alla tips!
Hur skulle ni göra för att lokalisera läckan, misstänker som sagt att den läcker undertill eller nånannanstans än bara på sidan som på bilderna eftersom det mesta vattnet kommer underifrån. Det kan ju fortfarande ligga kvar vatten från sidoläckaget men det borde vara slut snart kan jag tycka och det läcker inte så mycket från sidan längre.
 
Borra ur nitarna som håller plåten och riv bort isoleringen så syns det troligtvis vart det läcker.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Om du följer det vita röret uppåt så är det med all säkerhet säkerhetsventilen som sitter där.

Eftersom du satt det röda kärlet både under det vita röret och plåten så är det svårt för oss att avgöra exakt var vattnet kommer ifrån.

Att borra ut popnitarna gör du med ett lite större borr än skallen på popniten. Att återställa : Köp popnittång, ibland följer en sats popnitar med köpet.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Om den inte är äldre borde det inte vara en rostskada. Skruva isär så mycket det går så ser du vart det läcker. Antagligen är det säkerhetsventilen, kan räcka med att öppna den lite kort bara. Läs manualen. Finns nog att ladda ner. En beg beredare kostar inte mycket.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Det kan vara så enkelt att det är offeranoder i zink som sitter i beredaren.

Det händer att man borrar ett litet håll i dessa. När det då börjar läcka lite smått så är det en indikation på att offeranoden är förbrukad och det är dax att förnya.:confused:
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Tack, vad grymma ni är! Det läcker inte från det röret med säkerhetsventilen, röret som går ned i pepparkaksburken på bilderna. Pepparkaksburken brukar stå där för lite spillvatten men flyttade den närmare läckaget på beredaren för att fånga upp vattnet från läckaget där med rosten.

Var sitter offeranoderna?
 
Krilleman
På en NIBE-ES så sitter vatten-anslutningarna på toppen. Kolla så inte dessa "smygläcker" lite och vattnet har letat sig nedåt ut genom isoleringen.

Sen har du ju även avtappningen och anslutningen av elpatronen som kan läcka.

Kika på detta först innan du river allt för mycket plast/isolering!

Och på typskylten så stämmer det att den är från 2000.

0000001678.jpg
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Är det möjligt att komma åt under vvb på något enkelt sätt? 20140728_185733_Android.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har det börjat läcka mer. Hände när tjejen tappade upp ett bad, om det kan ha någon betydelse. Det kommer uppifrån nånstans. Har inte börjat ta bort höljet ännu. På bilden ser man att det buktar ut något på sidan en liten bit upp på vvb, där rinner det vatten. Vad skulle ni göra i detta läge?
20140728_193828_Android.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.