anders07 anders07 skrev:
Vad jag kan konstatera i den här tråden är att det finns ett gäng glada, stolta solcellsägare, ett gäng väldigt avundsjuka gnällspikar och övriga bakåtsträvare som bara vill ha någon att racka ner på... :p
Du glömde analytikerna ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Min fråga/påstående var mer att spegla att det inte är någon som kan veta med säkerhet vad elpriserna blir. Knappt inte ens den som binder sina elavtal (produktion resp. konsumtion) på 10 eller 20 års sikt då skatt, moms, överföringsavgift, nätnytta m.m. är avgifter som kan ändras på bundna avtal.
Så allt som skrivs här oavsett vad och källa är gissningstävling i olika hög grad.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du glömde analytikerna ;)
Ja, ok, en eller två av dem också...
 
M mortimer skrev:
Min fråga/påstående var mer att spegla att det inte är någon som kan veta med säkerhet vad elpriserna blir. Knappt inte ens den som binder sina elavtal (produktion resp. konsumtion) på 10 eller 20 års sikt då skatt, moms, överföringsavgift, nätnytta m.m. är avgifter som kan ändras på bundna avtal.
Så allt som skrivs här oavsett vad och källa är gissningstävling i olika hög grad
Hej mortimer

Att köpa solceller ser jag som ett sätt att prissäkra sin elkostnad genom att delar av elbehovet får man direkt till huset utan omvägar (via elnätet).

Nackdelen (här i Norden) är dock att elproduktionen och elbehovet ligger på olika delar av året (och på olika delar av dygnet).

Lagring flera månader i t.ex. batterier, vätgas är kostsamt och att använda elnätet som imaginärt batteri (som många räknar med här) är ekonomiskt osäkert. Även skattelindring (60 öre), nätnytta och eventuella inmatningsavgifter innebär osäkerhetsfaktorer.

I ett tidigare inlägg (#1167) har jag även påpekat om att ”mängdläran” säger oss att alla, kan inte satsa på samma häst, då ger den inte lika stor utdelning (varken vid solceller eller vid travsport).

Rimligen så har de som tidigt satsade på solceller haft en lägre investeringskostnad och ett gynnsamt elpris (genom krigsutbrottet och energibrist). De kan vara de som kommer att ha bäst återbetalning av satsat kapital.

Men, ser man solceller som en prissäkring (och undviker att jämföra dem med satsning på t.ex. aktier) då tror jag att man blir minst besviken. Det finns inga gratisluncher, däremot så kan kostnaden ibland vara lägre.

Rimligen så kan det vara så att de som t.ex. satsat på ett vindkraftkraftkollektiv (som prissäkring) har en något stabilare balans mellan elbehov till bostaden och elproduktion sett månadsvis över året, man har dock större kostnader för distributionen och elskatten via elnätet. Nackdelen med ett kollektiv är att det kan finnas många olika viljor hur kolektivet skall drivas.

Vare sig man satsar på solceller eller vindkraft så är det nog bäst att inte se det som en ”sidoinkomst” (t.ex. ett alternativ till aktieköp) utan som ett bättre eller sämre alternativ till prissäkring av sin elkostnad.

Även den bergvärmepump jag har ser jag lämpligare som en prissäkring mot höga uppvärmningskostnader (vintertid) än som ett alternativ till att satsa motsvarande summa på aktier.
 
Redigerat:
  • Gilla
Markarbetaren och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Känns väldgt bra att man inte investerat hundratusentals kr i solpaneler med dessa elpriserna. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Känns väldgt bra att man inte investerat hundratusentals kr i solpaneler med dessa elpriserna. :)
Det är ju bara pengar, det kommer nya varje månad. Jag tycker många går till överdrift och ska räkna varje krona och öre på vissa saker, t.ex. elbil och solceller men då det gäller andra utgifter kommer man aldrig på tanken vad man lägger ut...
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ju bara pengar, det kommer nya varje månad. Jag tycker många går till överdrift och ska räkna varje krona och öre på vissa saker, t.ex. elbil och solceller men då det gäller andra utgifter kommer man aldrig på tanken vad man lägger ut...
Nja, om jag lägger 200 000:- på klokare investeringar än solpaneler så kan det ge väldigt mycket större avkastning. Tom indexfonder lär ge mångfalt mer tillbaka. Det är inte småpengar…
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Men hur såg det ut inför förra sommaren? Var det allmänt känt och prognostiserat att det skulle bli skyhöga priser i tex augusti? Möjligt att det är så men jag tvivlar.

Sanningen är att det är en väldigt känslig marknad fortsatt och för överskådlig tid, med stora förväntade svängningar och med en mängd komplicerande omvärldsfaktorer som spelar in
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Men hur såg det ut inför förra sommaren? Var det allmänt känt och prognostiserat att det skulle bli skyhöga priser i tex augusti? Möjligt att det är så men jag tvivlar.

Sanningen är att det är en väldigt känslig marknad fortsatt och för överskådlig tid, med stora förväntade svängningar och med en mängd komplicerande omvärldsfaktorer som spelar in
Mmm, den värsta faran är kanske över, eller ? Har kriget i Ukraina tagit slut? Vilka andra risker finns för att elpriserna ska vara höga, torka?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mmm, den värsta faran är kanske över, eller ? Har kriget i Ukraina tagit slut? Vilka andra risker finns för att elpriserna ska vara höga, torka?
Du nämner några av faktorerna som är svårförutsägbara, både vad gäller utveckling/utfall och vad påverkan blir på elmarknad.

Vi vet inte hur kriget kommer att utvecklas eller ev spridas till närliggande länder, vi vet inte vad detta får för konsekvenser, vi vet inte om ryssarnas cyberkrig och angrepp på infrastruktur kommer att eskalera och vi vet inte hur vårt skydd mot detta kommer att vara verksamt.

Vidare har det ryktats om en osedvanligt varm sommar pga El Niño - fenomenet, vad detta innebär kan vara just torka, tömda magasin, AC-system på max där sådant finns.

Vill inte framstå som en olyckskorp men det gäller att vara realist, väldigt korkat att bygga långsiktiga framtidsplaner på enbart senaste månadernas spotpriser och hur de varierat över dagen.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
H
What! Jag har aldrig sett att det finns en ”ignorera tråd” funktion? Halleluja!
 
H Hus-i-Sörmland skrev:
What! Jag har aldrig sett att det finns en ”ignorera tråd” funktion? Halleluja!
Då får jag gratulera dig till din upptäckt, en av forumets standardfunktioner...

Finns även en funktion där man kan ignorera en viss användare, bjussar på det tipset.
 
M
anders07 anders07 skrev:
Vad jag kan konstatera i den här tråden är att det finns ett gäng glada, stolta solcellsägare, ett gäng väldigt avundsjuka gnällspikar och övriga bakåtsträvare som bara vill ha någon att racka ner på... :p
Du glömde realisterna som inte kastar sig in i något för att elpriset sticker iväg några månader pga. att EU's energipolitik råkar sammanfalla med att nån startar krig i europa, med allt vad det innebär i form av energileveranser.;)
 
  • Gilla
  • Haha
växelventil och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Men hur såg det ut inför förra sommaren? Var det allmänt känt och prognostiserat att det skulle bli skyhöga priser i tex augusti? Möjligt att det är så men jag tvivlar.

Sanningen är att det är en väldigt känslig marknad fortsatt och för överskådlig tid, med stora förväntade svängningar och med en mängd komplicerande omvärldsfaktorer som spelar in
Såhär såg terminspriser ut i maj respektive augusti förra året. Det skedde en snabb uppjustering av priset just maj-juli och sen tillbaka ner igen från slutet av december, se denna tråd jag skrev i januari. Vad som hände var mycket relaterat till en osäker gasmarknad. https://www.byggahus.se/forum/threads/elkrisen-aer-oever.479850/

Terminspriser är absolut ingen sanning men den bästa gissningen marknaden har om framtida priser allt sammanvägt just nu, och de brukar korrelera väl med utfallet över tid. Vad som sker med priserna just nu fanns det som sagt tecken på i terminsmarknaden redan i januari
 
  • Diagram och tabell visar terminspriser för el i Norden, inkluderar dagliga värden och veckoändringar. Källa: Nasdaq OMX.
  • Tabell över terminspriser för el i Norden, vecka 30, september 2023, prisvariationer och veckomedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
€-5/MWh i hela Sverige just nu och €-25/MWh i danska Jylland. Inte så gynnsamt för oss panelägare när jag inte har något att sänka el i. Bilen är fulladdad och ingen tvätt eller disk att köra. Bara lite ugnsbakad bacon.

Det gör inte så mycket, Norge importerar vad de kan för att pumpa upp vatten i sina pumpkraftverk så de kan sälja el på natten och hålla nere priset. Gungor och karuseller. Ni som ondgör er över solpaneler kan glädjas åt att vi hjälper till att hålla nere priset.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.