pacman42 pacman42 skrev:
Och framförallt brist på egen baskraft.
Det är lätt ordnat bara att flytta gränsen mellan SE3 o 4 ett par km så har vi 3 kverk :rofl:
Men när det är stockholmare som drar gränserna så får skåningarna lida :mad:
 
  • Gilla
  • Arg
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Åter en dag med ett snittpris på 9öre/kWh för elen i SE3. Dom duggar tätt nu, dagarna med under 10öre..
Och dygnets lägsta priser är de timmar solen ger mest el, ännu en gång.
 
  • Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
G GA Anderson skrev:
Det är lätt ordnat bara att flytta gränsen mellan SE3 o 4 ett par km så har vi 3 kverk :rofl:
Men när det är stockholmare som drar gränserna så får skåningarna lida :mad:
Hej, GA Anderson

Vad jag känner till så är gränserna mellan elområdena placerade där det finns fysiska begränsningar (flaskhalsar) i överföringskapacitet i elnäten. De är inte placerade med avsikt (målet) att någon del av befolkningen ”ska lida”.

Så här skriver bl.a. Energimarknsadsinspektionen; ”Gränserna har dragits i områden där näten inte räcker till och därför behöver förstärkas i framtiden. Tanken är att skillnaderna i pris för elkunderna på lång sikt ska utjämnas i takt med att Svenska kraftnät förstärker stamnätet genom investeringar. Just nu pågår flera projekt som syftar till att öka kapaciteten i tidigare svaga punkter.”
https://ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden/elomrade

Tyvärr har vi en allvarlig brist på elkraftingenjörer (och elkraftkunskap i samhället) samtidigt som det är en stark motvilja att man bygger nätförstärkningar, där människor bor, semestrar eller arbetar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
M
pacman42 pacman42 skrev:
Och dygnets lägsta priser är de timmar solen ger mest el, ännu en gång.
Jag tillhör kategorin som fram tills runt hösten 2021 aldrig hade kollat priset på Nordpool utan bara betalat räkningen när den kom varje månad. Hur har det sett ut tidigare, innan solcellseuforin drog igång, var priset likviktat dygnet runt under ljusa delen av året?
 
M Markarbetaren skrev:
Jag tillhör kategorin som fram tills runt hösten 2021 aldrig hade kollat priset på Nordpool utan bara betalat räkningen när den kom varje månad. Hur har det sett ut tidigare, innan solcellseuforin drog igång, var priset likviktat dygnet runt under ljusa delen av året?
Det var viktat efter förbrukning, inte efter produktionen.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej, GA Anderson

Vad jag känner till så är gränserna mellan elområdena placerade där det finns fysiska begränsningar (flaskhalsar) i överföringskapacitet i elnäten. De är inte placerade med avsikt (målet) att någon del av befolkningen ”ska lida”.

Så här skriver bl.a. Energimarknsadsinspektionen; ”Gränserna har dragits i områden där näten inte räcker till och därför behöver förstärkas i framtiden. Tanken är att skillnaderna i pris för elkunderna på lång sikt ska utjämnas i takt med att Svenska kraftnät förstärker stamnätet genom investeringar. Just nu pågår flera projekt som syftar till att öka kapaciteten i tidigare svaga punkter.”
[länk]

Tyvärr har vi en allvarlig brist på elkraftingenjörer (och elkraftkunskap i samhället) samtidigt som det är en stark motvilja att man bygger nätförstärkningar, där människor bor, semestrar eller arbetar.
Det går efter postnummer?
Jag har EON som nätägare, tidigare var det kommunen med flera som ägde området
Nu är halva området blivit SE4 och andra halvan SE3 viket inte kan vara rimligt
Inom vårt område kan det omöjligt vara överföring problem, när det en gång i tiden byggdes upp mellan tre orter
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G GA Anderson skrev:
Det går efter postnummer?
Jag har EON som nätägare, tidigare var det kommunen med flera som ägde området
Nu är halva området blivit SE4 och andra halvan SE3 viket inte kan vara rimligt
Inom vårt område kan det omöjligt vara överföring problem, när det en gång i tiden byggdes upp mellan tre orter
GA Anderson

Ursprunget (orsaken) till att det bildades elprisområden är inte att någon del av befolkningen ”ska lida”.

Utan ursprunget (orsaken) till uppdelningen är de flaskhalsar (se citatet från Energimarknadsinspektionen).

Sedan kan det t.ex. tillkomma (praktiska) detaljer gällande ägare till elnäten eller motsvarande, eftersom det även handlar om att begränsa antalet indelningar.

Du kan t.ex. kontakta Energimarknadsinspektionen och ställa en fråga, om du anser att uppdelningen inte skett på ett korrekt sätt, och sedan här redovisa frågor och svar.
 
1178 kommentarer, jisses…ger ni aldrig upp!
De som vill ha solceller och har råd…köp!
De som inte vill ha solceller… ge f-n i att köpa.
 
  • Gilla
Mickebus och 3 till
  • Laddar…
E ettan47 skrev:
1178 kommentarer, jisses…ger ni aldrig upp!
De som vill ha solceller och har råd…köp!
De som inte vill ha solceller… ge f-n i att köpa.
Det verkar dock som att vi som är tveksamma har fått rätt så som elpriserna utvecklat sig.
 
  • Gilla
  • Haha
Hus-i-Sörmland och 4 till
  • Laddar…
M
E ettan47 skrev:
1178 kommentarer, jisses…ger ni aldrig upp!
De som vill ha solceller och har råd…köp!
De som inte vill ha solceller… ge f-n i att köpa.
Om det hade varit så enkelt så hade forumet inte existerat, eller diskussioner öht.
Brukar du köra samma resonemang hemma när du diskuterar med sambo? Vill inte jag ta tvätten så får du ta den! Vill inte du diska så måste jag göra det... osv.:D
 
M
pacman42 pacman42 skrev:
Det verkar dock som att vi som är tveksamma har fått rätt så som elpriserna utvecklat sig.
Ja det verkar fortsätta med negativt pris imorgon också i SE3 och 4. Dygnsmedelpris imorgon i SE3 under 14öre. Då får man ställa upp så vi blir av med överflödselen och så att alla solfarmare får in lite cash:D

Histogram visar daglig elförbrukning i maj 2023, topp på 18:e.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns det någon härinne med en spåkula eller DeLorean (TillbakaTillFramriden) som garanterat vet hur elpriset kommer vara för de fyra elområden närmaste 10 åren ?
 
M mortimer skrev:
Finns det någon härinne med en spåkula eller DeLorean (TillbakaTillFramriden) som garanterat vet hur elpriset kommer vara för de fyra elområden närmaste 10 åren
Hej mortimer

Elpriser24, skriver på sin hemsida; ”Genom att analysera kostnaden för prissäkringar är det möjligt att få en prognos av framtida elpriser. Vi har sammanställt de senaste priserna från Nasdaq OMX Commodities”
https://elpriser24.se/prognos/

De skriver vidare ”Terminspriser på el. Ditt elhandelsbolag köper in din el på den nordiska elbörsen Nord Pool där spotpriset varierar dagligen utifrån utbud och efterfrågan. Det är även möjligt att handla med terminer, så kallade prissäkringar, på handelsplatsen Nasdaq OMX Commodities. Om man är intresserad av att få en prognos över framtida elpris är det möjligt att analysera dessa terminspriser. Graf nedan visar historiskt systempris (genomsnittet i Norden) per dygn mellan 3 oktober 2022 – 30 april 2023 samt terminspriser cirka 1,5 år framåt i tiden. Observera att enheten är EUR/MWh, vilket förenklat sett kan avrundas till öre/kWh-.”

Följer du länken så kan du se deras, ”prognos av framtida elpriser ”bl.a. i form av en graf fram till vecka 36 2024.

Hur väl den faller ut vet jag inte, det får stå för dem. Men eftersom de utgår ifrån ”nordiska elbörsen Nord Pool” så tror jag mer på dem än en spåkula. Troligen finns fler prognoser om framtida elpriser att hitta. Elbolagen gör ju själva prognoser när de sätter elpriser.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
M
M mortimer skrev:
Finns det någon härinne med en spåkula eller DeLorean (TillbakaTillFramriden) som garanterat vet hur elpriset kommer vara för de fyra elområden närmaste 10 åren ?
Nu väntar jag bara på svaret "den som köpt solceller behöver inte fundera på detta.....":rofl:
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vad jag kan konstatera i den här tråden är att det finns ett gäng glada, stolta solcellsägare, ett gäng väldigt avundsjuka gnällspikar och övriga bakåtsträvare som bara vill ha någon att racka ner på... :p
 
  • Gilla
Mickebus och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.