lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Här kan du läsa vad US Dept of Energy tror om kostnadsutvecklingen för batterlagring i elnäten baserat på LiIon-teknik. Det är inte den mest realistiska tekniken för den här sortens lagring (alldeles för dyrt) men är å andra sidan en teknik som faktiskt existerar och fungerar idag.

Så tag gärna fram siffror baserat på den här rapporten (eller vad för annan vederhäftig information du kan hitta) och övertyga oss sedan om att det här är en ekonomiskt realistisk väg framåt. (Notera att man i rapporten dessutom bara talar om 4h lagring. Det är inte ens dag till natt det handlar om utan i så fall så måste man skala upp siffrorna.)


Själv håller jag med tidningen näringslivet ovan som tror att problemet med negativa priser snarare kommer att lösas genom att ingen investerar i de kraftslag som driver dessa. Iom att livslängden på vindkraftverk är så kort så är det snarare det som kommer att lösa problemet med negativa priser... (Nåja, hoppas kan man alltid. ;))
Jag behöver inte övertyga dig, det är inte varför jag postar här. Jag ger bara min syn och du får förstås ha en annan syn. Byggnaden av stora batteriparker har ju redan börjat i Sverige: https://www.nyteknik.se/energi/experter-batteriparksboomen-kommer-att-ge-jamnare-elpriser/4235963
Att batteripriset kommer att gå ner är förstås inte helt säkert, men det är just nu hur det ser ut:
https://www.nyteknik.se/energi/stor...-ansluts-till-elnat-over-hela-varlden/4233737
Sedan kan ju världsläget eller andra faktorer påverka såklart.

Det finns flera andra lagringsmetoder som också kan ge samma effekt.

Men oavsett hur man se på lagringen i framtiden, så kommer inte borttagning av 60öringen lösa negativa elpriser, det kommer bara skapa ytterligare problem som jag beskrev tidigare (högre elpriser/efterfrägan på kvälls-peaken, problem när alla slår på sina solcellsanläggning samtidigt, efter att ha nerstängd vid negativa priser).
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Flash_007

Du skrev; jag förstår inte vad du menar med stora kostnader för elanvändare.”

Om du följt tråden så har det upprepade gånger påmints om att Svenska Kraftnät har ansvar att se till att vi undviker att inte att hela elsystemet i Sverige hamnar i obalans. Det vill säga att inmatning och uttag av eleffekt i elnätet måste alltid vara i balans. Svenska Kraftnät måste hantera problematiken för att undvika att elnätet ”kollapsar”.

I grunden sköts detta av elpriset som sätts ”dagen innan” och sedan sker en finjustering av Svenska kraftnät under dagen, om t.ex. det skulle blåsa mer/mindre än beräknat under dagen eller om en stor elgenereringskälla eller en stor kraftledning skulle kopplas från vid fel.

Om elpriset närmar sig noll då kan Svenska Kraftnät i sin nedregleringstjänst betala för att minska elproduktion eller öka elanvändning.

I artikeln; ”Solenergi: Omvänt Robin Hood-bidrag ger dig högre elnota” så kan du läsa
[länk]
”Svenska kraftnät efterfrågat en ny nedregleringstjänst för att kunna balansera ner nätet när det är för mycket produktion och balanskostnaderna har sexdubblats från 1 miljard kronor 2021 till 6 miljarder kronor 2023. I år väntas siffran öka ytterligare till 8 miljarder kronor. Detta gäller dock alla balanstjänster och inte bara den nya nedregleringstjänsten.”

Dessa kostnader för olika typer av balanstjänster, debiteras sedan av Svenska kraftnät på oss alla som är anslutna till elkraftnäten.

Det är redan många som klagar över att elnätens kostnader ökar. Om kostnaden som Svenska kraftnät har för olika typer av balanstjänster, ökar, då ökar även kostnaderna för elnäten, för oss alla som är anslutna. Denna problematik är nu i ökande.

Läs även ”Därför får du betala när vattenkraften tvingas vaska el”
[länk]

”Svenska kraftnät bävar för ankkurvan – solceller utmanar elsystemet”
[länk]
Som sagt tycker jag inte att negativa priser är bra och visst kan det betyda ökade kostnader. Men om det blir negativa elpriser, då påverkas din elpris också. Då betalar du mindre, eftersom din rörliga månadspris blir lägre. Eller om du har timpris, då är din timpris på de timmarna negativa (det blir inte gratis eftersom kostnader oftast är högre per kwh, men priset blir väldigt lågt för alla). Skulle du sätta på många apparater på de timmarna, ha du extra fördel när du har timpris.

Dessutom får alla en lägre elpris pga alla som har investerat i solceller, pga en högre utbud av el och en lägre efterfrågan.

De flesta med solceller vill helst inte sälja mot negativa priser, eftersom man får mycket högre ersättning när man säljer mot högre elpris eller när man själv använder elen istället. Så det finns redan en stor motivation att använda så mycket el som möjligt eller sälja när priset är högt. Att ta bort 60öringen löser inte negativa elpriser, men skapar som sagt ytterligare problem, som en ännu högre kvälls-peak och problem när alla sätter på sina anläggningar samtidigt.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
De negativa priserna har ibland understigit -60 öre/kWh, du får samma effekt då...

Om man tar bort 60-öringen så får man dessutom större incitament för lagring och användning inom hushållet. Med billigare batterier så blir det lönsamt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja det finns bra incitament idag för folk med solceller att öka sin egenkonsumtion under timmar med lågt (el tom negativt) elpris. Med litet automatisering kan man tex dra igång effektkrävande prylar mitt på dagen där elpriset är lågt, dvs att det blir ett lågt utbyte av att sälja men att man har effekten från solcellsanläggningen. Alternativt köra effektkrävande saker nattetid där priserna brukar vara mycket låga, men där får man ju trots allt betala för överföring moms etc så inte alls lika lönsamt i jämförelse.

Under eftermiddag/kväll, när elpriset är högre så kan det löna sig rätt bra att sälja. Bäst är om man har en solcellsanläggning som producerar som mest dessa tider, typiskt förlagd västerut.

Det är så vi gör under de fina produktionsmånaderna april till september.
 
  • Gilla
Flash_007
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De negativa priserna har ibland understigit -60 öre/kWh, du får samma effekt då...

...
När och hur ofta menar du att detta skett i Sverige?
 
  • Gilla
Flash_007
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De negativa priserna har ibland understigit -60 öre/kWh, du får samma effekt då...

Om man tar bort 60-öringen så får man dessutom större incitament för lagring och användning inom hushållet. Med billigare batterier så blir det lönsamt.
Nej, det är inte samma effekt! Lägsta priset någonsin var -69 öre. Det betyder att de kanske betalade 2 eller 3 öre per kwh (man får ju också 6/7 öre från elnätsföretag per kwh). Då är det ju inte värt att stänga av hela anläggningen. Skulle man dock inte få 60 öringen, då tror jag att de flesta skulle ha stängt av! Man kommer då att stänga av anläggningen massalt ifall priset ligger väldigt lågt och slås på samtidigt, även de med batterier ifall det handlar om flera timmar i streck!

Det blir ännu större incitament att använda elen själv, det stämmer, fast fortfarande för dyr för att kunna tjäna tillbaka en batteri i nuläget. Och även de med batteri kommer till slut att behöva stänga av anläggningen om priset ligger mycket negativ för flera timmer i streck. Så resultatet blir att nästan alla går från timpris till rörligt månadspris eftersom man verkligen behöver använda all solel själv, så ingen laddning av el-bilar nattetid och det kommer att ge negativ effekt på kvälls-peaken året rund och på nattetid kommer priserna bli ännu lägre än nu. Grattis du har nu skapat ett mycket större problem. Så nej, det blir inte en bra åtgärd och löser inte de negativa elpriser. De kommer förmodligen att förskjutas mer till nattetid istället, så att det blir ännu mer ojämn än idag!
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det vi sett är några ören negativt elpris ibland, dagtid såväl som nattetid.

Extremer kan finnas enstaka timmar, so what.

Vi har bara de senaste dygnen sett elpriser i SE4 kring 2 kr kvällstid så det svänger en hel del. Som sagt, har man litet pulver över att sälja när det är relativt dyrt så ökar det på lönsamhetskalkylen.
 
  • Gilla
Flash_007
  • Laddar…
Flash_007 Flash_007 skrev:
Som sagt tycker jag inte att negativa priser är bra och visst kan det betyda ökade kostnader. Men om det blir negativa elpriser, då påverkas din elpris också. Då betalar du mindre, eftersom din rörliga månadspris blir lägre. Eller om du har timpris, då är din timpris på de timmarna negativa (det blir inte gratis eftersom kostnader oftast är högre per kwh, men priset blir väldigt lågt för alla). Skulle du sätta på många apparater på de timmarna, ha du extra fördel när du har timpris.

Dessutom får alla en lägre elpris pga alla som har investerat i solceller, pga en högre utbud av el och en lägre efterfrågan.

De flesta med solceller vill helst inte sälja mot negativa priser, eftersom man får mycket högre ersättning när man säljer mot högre elpris eller när man själv använder elen istället. Så det finns redan en stor motivation att använda så mycket el som möjligt eller sälja när priset är högt. Att ta bort 60öringen löser inte negativa elpriser, men skapar som sagt ytterligare problem, som en ännu högre kvälls-peak och problem när alla sätter på sina anläggningar samtidigt.
Hej Flash_007

Jag märker att vi har helt olika syn på vårt elkraftsystem.

Jag är intresserad att vi skall ha en säker elförsörjning till ett rimligt lågt elpris.

Jag är ointresserad att spela ”Rysk roulette” med elförsörjningen för att uppnå kortvarigt ”jättelågt” eller negativt elpris.

Jag anser att vårt samhälle är helt beroende av ett fungerande elkraftsystem. Utan ett bra fungerande elkraftsystem så fungerar varken värme, kommunikation eller betalningssystem (för att ta några exempel) i vårt samhälle.

När jag närmas beskriver att; när Svenska kraftnät måste ta till livbåtar och flytvästar (balanstjänster) för att för att undvika att elnätet ”kollapsar”, då vill du likt en försäljare locka mig med; ”om det blir negativa elpriser, då påverkas din elpris också”.

Det är en väldigt ”närsynt” förståelse för elkraftförsörjningens komplexitet.

Varför skall jag glädja mig åt att elpriset är lågt om Svenska kraftnät måste ta till livbåtar och flytvästar för att undvika att elnätet ”kollapsar”?

Det normala är att balansen mellan tillgång/efterfrågan på eleffekt i vårt elsystem sätts av elpriset.

När inte den funktionen fungerar och det kvarstår en obalans mellan tillgång/efterfrågan på eleffekt (som t.ex. syns i ett negativt elpris) då är det en KRAFTIG larmsignal att något måste göras.

Svenska kraftnät måste då likt ”räddningstjänsten” ta till ”livbåtar och flytvästar”.

Det vi i samhället då måste göra, är att ändra på orsakerna till att en obalans mellan tillgång/efterfrågan på eleffekt uppstår.
 
  • Gilla
OMathson
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Flash_007

Jag märker att vi har helt olika syn på vårt elkraftsystem.

Jag är intresserad att vi skall ha en säker elförsörjning till ett rimligt lågt elpris.

Jag är ointresserad att spela ”Rysk roulette” med elförsörjningen för att uppnå kortvarigt ”jättelågt” eller negativt elpris.

Jag anser att vårt samhälle är helt beroende av ett fungerande elkraftsystem. Utan ett bra fungerande elkraftsystem så fungerar varken värme, kommunikation eller betalningssystem (för att ta några exempel) i vårt samhälle.

När jag närmas beskriver att; när Svenska kraftnät måste ta till livbåtar och flytvästar (balanstjänster) för att för att undvika att elnätet ”kollapsar”, då vill du likt en försäljare locka mig med; ”om det blir negativa elpriser, då påverkas din elpris också”.

Det är en väldigt ”närsynt” förståelse för elkraftförsörjningens komplexitet.

Varför skall jag glädja mig åt att elpriset är lågt om Svenska kraftnät måste ta till livbåtar och flytvästar för att undvika att elnätet ”kollapsar”?

Det normala är att balansen mellan tillgång/efterfrågan på eleffekt i vårt elsystem sätts av elpriset.

När inte den funktionen fungerar och det kvarstår en obalans mellan tillgång/efterfrågan på eleffekt (som t.ex. syns i ett negativt elpris) då är det en KRAFTIG larmsignal att något måste göras.

Svenska kraftnät måste då likt ”räddningstjänsten” ta till ”livbåtar och flytvästar”.

Det vi i samhället då måste göra, är att ändra på orsakerna till att en obalans mellan tillgång/efterfrågan på eleffekt uppstår.
Jag tror att vi både är överens att det är bättre utan mycket negativa elpriser, fast skillnaden är att du tycker att lösningen är att ta bort 60öringen och jag tycker att du skapar ännu större problem och att elförbrukning blir ännu mer ojämn över hela dagen. Vi kommer att få många många fler elbilar de kommande åren som behöver laddas nattetid för att jämna ut!

”Jag är ointresserad att spela ”Rysk roulette” med elförsörjningen för att uppnå kortvarigt ”jättelågt” eller negativt elpris.” Säger du, men
Du verkar just spela rysk roulette när du avskaffar 60 öringen. Eftersom utbud och efterfrågan inte längre kommer att fungerar som nu. Nu vill människor med solceller helst använda allt el själv eller säljer till ett högt pris. Precis som det borde fungera.

Det som händer när du ta bort 60öringen är att människor med solceller måste använda all el för egen användning, därför ska ingen längre ha timpris och ladda bil nattetid. Det blir rörligt månadspris istället. Man ska ladda sina bilar när man kommer hem, så kvälls-peaken kommer att ligga ännu högre än idag! Och nattetid, som nu redan är negativ ibland, kommer att ligga ännu lägre! Man ska ju ladda på kvällen, eftersom det är billigare, även om man bara använder 1kw för egen användning på en mulet dag. Nattetid är inte intressant längre, eftersom man redan vet att man aldrig använder solel då och det som man köper är lika dyr som på kvällen! Grattis du har skapat ett ännu större problem nu och inte bara de dagar med negativa priser, nej hela året rund, även på molniga dagar med låg produktion.

Och förutom det, kommer sedan många att stänga ner sina solceller när elpriset är mycket negativ (samtidigt ska man då INTE längre använda el när priset är som lägst, för det blir mot rörligt månadspris) man ska använda elen istället direkt efter, när priset stiger och man ska sätta igång sina solceller igen. Man har gjort sönder hela utbud och efterfrågan alltså. Det blir ingen efterfrågan för de med solceller när elpriset är som lägst, man kommer inte att leverera längre sol-elen när priset ligger högt (på t.ex kvälls-peaken), man har förlorat verktyget att kunna påverka efterfrågan med låga/höga elpriser, du spelar alltså ryskt roulette med elpriserna. På dagtid kommer efterfrågan växa (speciellt på kvällarna) På natten kommer efterfrågan att försvinna. Väldigt dåligt speciellt med tanke på hur många fler elbilar vi ska få de kommande åren.

Det kommer också bli väldigt dyrt för alla, för att elkraftsystemet kommer att kunna klara av, de höga kvälls-peakar, behöver det investeras stora summor som vi alla kommer att behöva betala. Och vår överkapacitet på nattetid kommer att utnyttjas ännu sämre än nu, väldigt synd. Och därför är jag övertygat att 60öringen inte kommer att tas bort! Man kan helt enkelt inte göra det, utan att skapa ännu större problem! Om man tänker att ank-kurvan är ett problem, ska man inte skaffa sig en giraff-kurva istället!
 
Redigerat:
  • Gilla
styren
  • Laddar…
Flash_007 Flash_007 skrev:
Att batteripriset kommer att gå ner är förstås inte helt säkert, men det är just nu hur det ser ut:
[länk]
Klippt ur din egen källa:

"Karsten Uhd Plauborg, partner i CIP:s Energy Transition Fund, ser flera möjligheter. Fonden fokuserar på power-to-X och lagring globalt.

– Batterier kan lösa några av de problem vi ser när det gäller utbyggnaden av vindenergi. Vi ser detta till exempel på platser där stora solcellsparker får svårt att ansluta sig till nätet eftersom det inte finns tillräcklig kapacitet. Med en batteripark behöver nätanslutningen kanske inte vara lika stor, och det kan påskynda tidsplanen, säger han och betonar att modellen för att använda batterier varierar kraftigt från marknad till marknad." (min kursivering)

"Generellt sett utgör batteriprojekten fortfarande bara en liten del av vår investeringsportfölj. Men det är tydligt att batterier kan lösa några av de utmaningar vi ser med att få vind- och solprojekt anslutna till elnätet, säger Karsten Uhd Plauborg."

Så inte ens din egen källa nämner negativ prisbildning pga överproduktion som något man ser att batterier kan hjälpa till med att lösa. Tvärtom så är det enda som nämns anslutningskostnader till elnätet.
 
  • Gilla
styren och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Klippt ur din egen källa:

"Karsten Uhd Plauborg, partner i CIP:s Energy Transition Fund, ser flera möjligheter. Fonden fokuserar på power-to-X och lagring globalt.

– Batterier kan lösa några av de problem vi ser när det gäller utbyggnaden av vindenergi. Vi ser detta till exempel på platser där stora solcellsparker får svårt att ansluta sig till nätet eftersom det inte finns tillräcklig kapacitet. Med en batteripark behöver nätanslutningen kanske inte vara lika stor, och det kan påskynda tidsplanen, säger han och betonar att modellen för att använda batterier varierar kraftigt från marknad till marknad." (min kursivering)

"Generellt sett utgör batteriprojekten fortfarande bara en liten del av vår investeringsportfölj. Men det är tydligt att batterier kan lösa några av de utmaningar vi ser med att få vind- och solprojekt anslutna till elnätet, säger Karsten Uhd Plauborg."

Så inte ens din egen källa nämner negativ prisbildning pga överproduktion som något man ser att batterier kan hjälpa till med att lösa. Tvärtom så är det enda som nämns anslutningskostnader till elnätet.
Jag säger också ”eller andra lagringslösningar” och även om det inte skulle va lösningen, så kommer du fortfarande skapa ännu större problem när du avskaffar 60öringen. Men du håller förmodligen med mig om det, eftersom du inte kommer med motargumenten. Jag vill helst inte repetera mig själv, men läs gärna mina tidigare posts. Fler kommer att ladda bilen på kvällen, de kommer inte längre ha timpris och ingen laddning på nattetid. Ank-kurvan blir en giraff-kurva istället. Priser på nattetid kommer att gå ner ännu mer än nu. Resultatet är att du har fått ett ännu större problem och problemet är året rund istället, inte bara de få soliga helger när priset är mycket negativ. Speciellt när många ska skaffa sig elbilar, eller PHEV de kommande åren.

Det kommer att bli dyrt för alla, det behöver göras stora investeringar för att kunna fortsatt leverera el till alla på kvällarna, under tiden har vi mycket överkapacitet på nätterna som inte används.
 
Flash_007 Flash_007 skrev:
Jag säger också ”eller andra lagringslösningar” och dessutom kommer du fortfarande skapa ännu större problem när du avskaffar 60öringen. Men du håller förmodligen med mig om det, eftersom du inte kommer med motargumenten. Jag vill helst inte repetera mig själv, men läs gärna mina tidigare posts. Fler kommer att ladda bilen på kvällen, de kommer inte längre ha timpris och ingen laddning på nattetid. Ank-kurvan blir en giraff-kurva istället. Priser på nattetid kommer att gå ner ännu mer än nu. Resultatet är att du har fått ett ännu större problem och problemet är året rund istället, inte bara de få soliga helger när priset är mycket negativ. Speciellt när många ska skaffa sig elbilar, eller PHEV de kommande åren.

Det kommer att bli dyrt för alla, det behöver göras stora investeringar för att kunna leverera el till alla på kvällarna, under tiden har vi mycket överkapacitet på nätterna som inte används.
Vi har inte tillräckligt med svenska hushåll med solpaneler för att de skall påverka ankkurvan till en giraffkurva om 60-öringen tas bort. Huvuddelen av halsen i vår ankkurva beror på solpaneler utomlands (Tyskland och Nederländerna). Vi har dessutom rätt stora svenska solparker som bygger egna batteribanker redan för att få mer betalt för solelen.

Edit: jag glömde påpeka att effektavgifterna kommer att smeta ut användningen också.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi hade:
Juli 1023 inköp av el: 12.000kwh
Jan 2024 inköp av el: 3.000kwh

Sedan 7. Mai '24 har vi 43kwp solceller igång.
Mai halverade vi inköpt av el från ca. 3.000 kwh ( Mai 2023) till 1.200 (Mai 2024).
Har ett överskottet på upp till 158kwh (bra dag). Så det finns utrymme för att täcka ökande egenförbrukning Juni, Juli och Augusti).

Vi tycker det är bra med solceller.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vi har inte tillräckligt med svenska hushåll med solpaneler för att de skall påverka ankkurvan till en giraffkurva om 60-öringen tas bort. Huvuddelen av halsen i vår ankkurva beror på solpaneler utomlands (Tyskland och Nederländerna). Vi har dessutom rätt stora svenska solparker som bygger egna batteribanker redan för att få mer betalt för solelen.

Edit: jag glömde påpeka att effektavgifterna kommer att smeta ut användningen också.
Det här var ett jätteroligt argument, så orsaken är inte 60 öringen, fast lösningen är att ta bort 60 öringen. Tror att du förstår själv att det inte går ihop!
 
Flash_007 Flash_007 skrev:
Det här var ett jätteroligt argument, så orsaken är inte 60 öringen, fast lösningen är att ta bort 60 öringen. Tror att du förstår själv att det inte går ihop!
Att ta bort 60-öringen löser delar av elnätsbekymren inom Sverige, men inte prisskillnaderna som kommer från utlandet. Man behöver ju inte förvärra problemen med bidrag.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.