K Klacken skrev:
Tja, får man tro reklamen, samt dom som säljer balanstjänster så verkar det finnas en rätt stor efterfrågan just nu. Hur länge det håller är nog frågan. Du undviker konsekvent frågeställningen!
Handen på hjärtat.. Funkar din värme, radio,TV, datorn, vatten, avlopp, bil mm om du skulle plockat bort alla kinesiska komponenter? Troligen inte. Eller är det bara kinesprylar kopplade till elsystem du hatar du?
När har jag sagt att vi inte skall ha kinesiska komponenter? Vi bör arbeta med att minska beroendet av Kina, men det är inte riktigt samma sak.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
K
M Martin Lundmark skrev:
Hej Klacken
Det innebär rimligen en ökad kostnad för elnäten, kostnader som vi sedan rimligen protesterar mot när de kommer, men som vi själva har startat och inte kan komma undan.
pacman42 pacman42 skrev:
När har jag sagt att vi inte skall ha kinesiska komponenter? Vi bör arbeta med att minska beroendet av Kina, men det är inte riktigt samma sak.
Sorry, felpost
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej daVinci

Det är inte enkelt att beskriva eleffekt- (och elenergi-) förlusterna i elnätet som varierar hela tiden, Speciellt svårt blir det att beskriva när någon tar upp frågan om eleffekt- (och elenergi-) förlusterna gällande ”el från Harsprånget till Olle i Enköping”.
Allt blir tydligare med konkreta fall. Annars blir allt lätt bara svepande påståenden.
M Martin Lundmark skrev:
I en artikel i Ny Teknik 17 nov 2009 med rubriken ”Så höga är förlusterna i elnäten” så kunde vi bland annat läsa; ”Energiförlusterna i elnäten är avsevärda, speciellt i vårt avlånga land med mycket vattenkraft i norr. I 400–220 kV stamnätet är de årliga förlusterna 2,5–3 TWh, beroende på vattentillgång, elexport med mera. Detta innebär cirka 2 procent av den årliga totala elproduktionen. Merparten av energiförlusterna finns i underliggande region- och lokalnät, speciellt i de sistnämnda.”
[länk]
Ja, den högre spänningen i långdistansnäten ger lägre strömmar och lägre förluster.
Och den lägre spänningen i 400V och 230V näten ger högre strömmar och högre förluster.
M Martin Lundmark skrev:
När jag beskriver att effekt skyfflas fram och tillbaka genom lokalnäten (10 kV och 0.4 kV) då handlar det dels om förlustkostnaden för att effekt flyttas två gånger (och två vägar genom elnätet) men dessutom om de spänningsvariationer som uppstår, och som är dubbelt så stora vid två effektriktningar som vid en effektriktning (det som det nuvarande elnät är byggda för).
Den stora vinsten blir som sagt att Olle skaffar solpaneler. Då försvinner förlusterna för den el han inte köper.

M Martin Lundmark skrev:
Det bostadsområde jag bor delar vi 28 villor på en 500 kVA 10/0.4 transformator. Det innebär 500/28= 17,86 kVA (ca 25 A) för varje hus.

Mitt hus använde 1635 kWh totalt juni-augusti 2022 d.v.s. en snitteffekt på ca 750 W (vi kan kalla det tomgångsanvändning av elenergi) under tre sommarmånader

Vi antar för enkelhetens skull att alla 28 villor under samma transformator har samma tomgångsanvändning då blir det 21 kW d.v.s. 30,3 A vid ren resistiv last.

Det innebär att om de villor som finns under samma transformator med solceller tillsammans tillför mer än 21 kW en solig sommardag då vänder effektriktningen. Det ryms kanske bara en till två större solcellsinstallationer på de 28 villorna innan effekten (och spänningsfallet) byter riktning. 1/28 = 3,6 % av villorna och 1/14 är 7,2 % av villorna under den transformatorn.

För att då leverera effekt till en granne längre bort ansluten till en annan 10/0,4 transformator då måste den effekten upp från 400V nivån till 10 kV nivån genom en transformator sedan via en 10 kV ledning till en annan transformator och där omvandlas ned till ned 400V för att genom kablar komma till ”nästa granne” Denna energitransport sker alltså på lokalnäten där merparten av förlusterna är.
Och med det sagt så blir det en ännu större fördel med att Pelle köper batterier. Då går Olles överskottsström till Pelles batterier och behöver aldrig gå ut på 400 V nätet.

Och sedan när Pelle sedan säljer (vid högre pris) så minskar flödet in i 230V området, iom att det Pelle säljer går till Pelles grannar.

Det är faktiskt större Win med batterier än jag tänkt på.

Tror ni det kan vara detta som låg bakom politikernas vilja att folk skaffade batterier.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
D daVinci skrev:
...

Tror ni det kan vara detta som låg bakom politikernas vilja att folk skaffade batterier.
Jag är övertygad om att du gravt överskattar politikers tekniska kompetens i denna fråga.

Även, tyvärr, övertygad om att en investering i batterilagring är en garanterad förlustaffär privatekonomiskt trots dessa 50%-bidrag. Men utesluter inte att det kan vara ett bidrag samhällsekonomiskt / systemmässigt.

Nu är jag en privatperson och värnar främst om mitt eget så den samhällsekonomiska aspekten är lågt på min prio-lista. ROI på rimligt antal år, "das ist alles".

Enkelt kan tyckas men kompliceras av hattiga styrsignaler om hur man får använda denna investering för tex balanshandel via div tjänster för detta. Skulle inte komma på tanken ens idag att investera en massa pengar i batterier.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag är övertygad om att du gravt överskattar politikers tekniska kompetens i denna fråga.
Hur tänker du då?

Det är någon som bereder ett en fråga, och de kan vara tekniskt kompetenta eller se till att man har med tekniskt kompetens. Sedan föredras frågan för politiker och där konsekvenserna presenteras. Och det är konsekvenserna som politiker beaktar.

Politiker är inte så korkade som de ser ut att vara. Men när dom talar så vänder dom sig till massan. Och måste då hålla retoriken på IQ80-nivå.

H Harald Blåtumme skrev:
Även, tyvärr, övertygad om att en investering i batterilagring är en garanterad förlustaffär privatekonomiskt trots dessa 50%-bidrag. Men utesluter inte att det kan vara ett bidrag samhällsekonomiskt / systemmässigt.
Med dagens batteripriser är de för dyra.
Men inte om några år.
H Harald Blåtumme skrev:
Nu är jag en privatperson och värnar främst om mitt eget så den samhällsekonomiska aspekten är lågt på min prio-lista. ROI på rimligt antal år, "das ist alles".
Ja, de de samhällsekonomiska får se till att anpassa sig till lönsamhet.
Eller så får de som ogillar vinster stå för förlusterna.
H Harald Blåtumme skrev:
Enkelt kan tyckas men kompliceras av hattiga styrsignaler om hur man får använda denna investering för tex balanshandel via div tjänster för detta. Skulle inte komma på tanken ens idag att investera en massa pengar i batterier.
Det är inte lätt att skriva lagar så man tagit hänsyn till alla upptänkliga och framtida konsekvenser. Men lagen stipulerar lagring av egenproducerad el. Och vid balanstjänster blir det ju inte egenproducerad som lagras såvida inte egenproduktionen är så stor att den faktiskt kan användas. Men då lär inte balanstjänst vara förbjuden.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Hur tänker du då?

Det är någon som bereder ett en fråga, och de kan vara tekniskt kompetenta eller se till att man har med tekniskt kompetens. Sedan föredras frågan för politiker och där konsekvenserna presenteras. Och det är konsekvenserna som politiker beaktar.

Politiker är inte så korkade som de ser ut att vara. Men när dom talar så vänder dom sig till massan. Och måste då hålla retoriken på IQ80-nivå.
Min uppfattning skiljer sig från din, bara att konstatera. Det är som jag ser det inte enbart den ytliga retoriken från språkrör, politiker eller vad de kallar sig som ligger på IQ80-nivå, för att anknyta till dina begrepp. Det går långt djupare.

Jag ser denna låga nivå generellt i hela kedjan nerifrån och det är sorgligt att se sk "talespersoner" och ministrar med ansvar för energifrågor som inte har ens en grundläggande relevant teknisk utbildning för att kunna bedöma och svara för de vägval som gjorts. Kreti och pleti sätts på dessa poster med meriter typ "miljövetare" på sitt CV, i bästa fall.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
FFR på 1sek skulle vi inte behöva om vi inte fyllde på nätet med enbart intermittent effekt utan hade krav på tröghet om ex 10min.
Med smart digital teknik behövs inte trögheten längre. Detta klarar batterier, och även de vattenkraftverk som man moderniserat. De har samtidigt fått ökad effekt.
 
R Robert-san01 skrev:
Sol är inte långsamt varierande. Molnkanter kan ge 20-100% på några sekunder.
På en cell ja. Men inte på ett större område. Vår gata är 300 meter lång, se den som en stor solcellspark med idag ca 30-talet anläggningar på 15-35 paneler. Det tar åtminstone någon minut för en snabb molnkant att gå från ena ändan av gatan till den andra. Självklart vore det bäst om vi alla hade ett batteripack i garaget som tog hand om regleringen lokalt. Men det lär inte ske om inte skatteverket ändrar på sina riktlinjer.
 
P paralun skrev:
Jo men man kan ju inte ha en stor "gökunge" i ett gemensamt elsystem. Tappar Danmark på kort tid en större produktion från vind eller sol så sjunker ju frekvensen i nätet om det inte finns något att mata på med från grannländer. Sen hamnar man i ett bortkopplingsläge som sker enligt plan och brytarna går ifrån från Norge och Sverige mfl. Men Danmark kanske har tipp-topp reservkraft för sjukhus etc samt för all kritisk verksamhet, vem vet?
Danmark skickar överskott till bland annan Norge, England , Tyskland och Nederländerna. Faktum är att hela Norden använder Norges vattenkraft som batterier, när det blåser ordentligt stänger Norge ner stora delar av sin vattenkraft och köper billig el från grannländerna. Sedan köper de tillbaka när det mojnar oh solen inte skiner.

Kolla gärna Kontrollrummet på Svenska kraftnäts hemsida.
 
P paralun skrev:
Jo ganska enkelt så måste man ju få balans i en energimix till rimliga kostnader. Att köpa stora batterilager från Kina eller bygga vätgaslagring för enorma kostnader är kanske inte den bästa vägen?
Men det måste ju vara en rimlig balans mellan planerbar kraft och slumpkraft, mycket enkelt egentligen.
Bättre än att bygga makalöst dyr kärnkraft som dessutom är dyr i drift. Batterier och vätgas är billiga i drift.
 
  • Wow
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Min uppfattning skiljer sig från din, bara att konstatera.
Preferenser kan man ha olika. Men frågan är om du kan hala fram något stöd för att politiker är korkade.
H Harald Blåtumme skrev:
Det är som jag ser det inte enbart den ytliga retoriken från språkrör, politiker eller vad de kallar sig som ligger på IQ80-nivå, för att anknyta till dina begrepp. Det går långt djupare.
Mja, men har du något stöd för det.
(Bengt Westerberg var det många som ogillade. Men på 80-talet så beskrives hans hjärna som en datamaskin).

Det är lätt att avfärda politiska motståndare som lågintelligenta. Men då menar jag att man är osaklig.
Det är ungefär som om jag skulle avfärda alla till vänster om anarkokapitalism som idioter. Vilket är ungefär alla. Och riktigt så att alla är idioter är det inte.
H Harald Blåtumme skrev:
Jag ser denna låga nivå generellt i hela kedjan nerifrån och det är sorgligt att se sk "talespersoner" och ministrar med ansvar för energifrågor som inte har ens en grundläggande relevant teknisk utbildning för att kunna bedöma och svara för de vägval som gjorts. Kreti och pleti sätts på dessa poster med meriter typ "miljövetare" på sitt CV, i bästa fall.
Mja, men du borde läsa om början på mitt förra inlägg.
En energiminister bedömer de politiska konsekvenserna av förslag, som mer sakkunniga har berett.
Ministern utvärderar vilka politiska attacker de andra politiska gängen kommer leverera. Där har ministern tung kompetens. Och för politiker är det sådant som har betydelse.

Jag tror att du har vissa ideal när det gäller staten och den politiska ledningen som inte stämmer med verkligheten. Jag tror att du tänker dig staten som någon förnuftig som försöker göra gott. Men det finns exakt inget som talar för det. Och empiri världen över falsifierar detta rejält.

Men nu har vi väl varit tillräckligt off topic så vi avslutar detta i den här tråden.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Danmark skickar överskott till bland annan Norge, England , Tyskland och Nederländerna. Faktum är att hela Norden använder Norges vattenkraft som batterier, när det blåser ordentligt stänger Norge ner stora delar av sin vattenkraft och köper billig el från grannländerna. Sedan köper de tillbaka när det mojnar oh solen inte skiner.

Kolla gärna Kontrollrummet på Svenska kraftnäts hemsida.
Jo du får nog fördjupa dig i utmaningen....
https://www.tn.se/naringsliv/32092/...is-till-grannlanderna-danmark-ropar-pa-hjalp/
Men jovisst skulle det vara bra att knäppa av exportkablarna till Danmark när det inte blåser eller inte solen skiner så de lär sig en hård läxa.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det visar på att batterierna inte är kostnadseffektiva ens med bidrag i så fall. Att använda bidragen till nätstabiliseringstjänser hjälper inte solenergin att bli effektivare.
Nej, det visar på att när folk förväntar sig ett bidrag och det dras in så köper man inte.
Det går att tjäna bra med pengar på batterierna.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det visar på att när folk förväntar sig ett bidrag och det dras in så köper man inte.
Det går att tjäna bra med pengar på batterierna.
Kan du berätta hur för mig i så fall?

De offerter jag tog in kopplat till förväntat antal laddcykler hamnade på ett pris på över 1kr/kWh och det var inklusive bidrag. Den kostnaden kan i alla fall inte jag räkna hem ens om jag skulle skaffa solpaneler.

Nu blir det billigare batteriet på sikt, med natrium batteriet kommer det säkert att löna sig om man fortfarande får bidrag för dem.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Bättre än att bygga makalöst dyr kärnkraft som dessutom är dyr i drift. Batterier och vätgas är billiga i drift.
Jo nu är batterier och vätgaslagring också mycket dyrt att bygga inkl att naturtillgångarna till batteritillverkning sinar inkl att vi är beroende av Kina.
En till "grön bubbla" som spricker i den långa raden...

I slutändan så blir det betydligt billigare att bygga SMR reaktorer och kanske kan vi även kan behålla våran industri och viktigast våran framtida välfärd!
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.