lilytwig lilytwig skrev:
Med flera anläggningar spridda över ett större område så kommer de att överlappa varandra. Att titta på en producent är ju samma sak som att titta på en förbrukare.
Väldigt stora anläggningar kan såklart ge lokala problem, så det bör kanske undvikas.
Ja det sägs i artikeln. Dvs med många fler och större anläggningar så jämnar det ut sig mer.

MEN. Då blir problemet de dagar det är mulet ännu större, och med de stora prisvariationerna så blir investeringskalkylen svår.

Klaus Winther tror att batterier elnätet är den bästa lösningen på solcellsproblemet, men Danmark har än så länge få och små batterier i nätet. Han menar också att det kan bli nödvändigt att ställa högre krav på hur snabbt solcellsanläggningar får byggas ut.

En mer överraskande lösning på problemet kan vara att bygga flera stora solcellsparker.

– Men det kräver att alla anläggningar är lika stora. En anläggning på 600 MW är en utmaning, men om vi har tio anläggningar på 600 MW är utmaningen mindre, givet att de är placerade på rätt sätt. Så när vi har full utbyggnad tror jag att vi har ett bättre läge. Men tills dess blir det svårt att balansera systemet.
Och så är vi tillbaka på batterier igen. Och då blir investeringskalkylen inte alls trevlig. Batterier är dyra. Och kommer antagligen att förbli under överskådlig tid.
 
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jo angående batterier, det kom en snubbe och knackade på och ville sälja batteri till solcellsanläggningen. Meddelade vänligt att jag är totalt ointresserad av detta, han försökte kontra med detta att man kan hyra ut batteriet och tjäna på det... nej detta är inget för mig. Ekonomin i detta förstår jag inte, inte ens med de vansinniga subventionerna kan jag få kalkylerna att bli ens någorlunda vettiga.

Annars, får väl säga att solcellsanläggningen levererar väntat på årsbasis. Litet väl sunkigt under novembermånaden med bara 100 kWh produktion, och nu när snön lägrat sig över panelerna blir det ju såklart erbarmligt låg produktion:
- 30 nov 2,49 kWh
Display för solenergisystem, visar solpanelers energiproduktion, layout, appgränssnitt, SolarEdge logo, telefon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- 1 dec 288 Wh...
App för övervakning av solpanelers prestanda, visar energiproduktion i realtid per panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De mörkare panelerna representerar de som relativt sett ger den lägsta produktionen under dygnet, det är de som vid de olika tillfällena var mest snötäckta.

Tänk vad fint det hade varit om solpaneler avsedda för den nordiska marknaden hade ett lager av värmefilm eller värmetrådar i glaset så de enkelt kunde avsnöas med en kort period av uppvärmning... så hela snökakorna bara ramlar ner och en hyfsad produktion kan återupptas.

Men visst, de ger ju inte så mycket ändå så här års så det kanske inte skulle spela så stor roll i det stora hela. Men alla bäckar små... :)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Tänk vad fint det hade varit om solpaneler avsedda för den nordiska marknaden hade ett lager av värmefilm eller värmetrådar i glaset så de enkelt kunde avsnöas med en kort period av uppvärmning... så hela snökakorna bara ramlar ner och en hyfsad produktion kan återupptas.

Men visst, de ger ju inte så mycket ändå så här års så det kanske inte skulle spela så stor roll i det stora hela. Men alla bäckar små... :)
Vore det inte enklare att ha panelerna vertikalt om de ska kunna producera under perioder med snö?
 
F fribygg skrev:
Vore det inte enklare att ha panelerna vertikalt om de ska kunna producera under perioder med snö?
Visst men få privatpersoner skulle hitta lämpliga ytor att smälla upp dessa paneler på. Idén är inte dum alls, dock.

Man får tänka på att vertikal orientering skulle inverka starkt negativt under den stora produktionsperioden under sommarhalvåret med högre stående sol, så det är nog ingen lösning.

Det var bara något som slog mig nu, första vintern efter att det blev installerat i våras. Avfrostningssystem skulle ge bra effekt, men kanske inte tillräckligt för att motivera systemets kostnad i det stora hela? Inte räknat på detta alls.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
I normala fall glider snön av rätt snabbt hos mig men med en kyla som till och med gått under DVUT här hänger den envist kvar. Trots detta får jag ut 1,3 kW just nu. Maxeffekten med denna solhöjd är lite knappt 5 kW.

I torsdags accepterade jag en offert på batteri och byte av växelriktare. Batteriet kommer att erbjudas till balansmarknaden åtminstone tills det betalat sig inklusive gamla växelriktaren.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Nu blir det sämre för skåningar som producerar egen el. Skånska Energi Nät, gör ersättningen för nätnyttan dynamisk efter behovet.
Nu är det ju inga större pengar det rör sig om men ändå ännu ett tecken på att elnätsbaronerna gör precis som de vill, eller de inför kanske samma variabla elnätsavgift beroende på när man köper, tror inte det, haha.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Nu blir det sämre för skåningar som producerar egen el. Skånska Energi Nät, gör ersättningen för nätnyttan dynamisk efter behovet.
Eon har kört detta i över ett år, så inget nytt förr oss i Eon:s nät.
 
Där jag bor finns det ingen nätnytta alls, så det är inte helt obekant...
 
K
Har en liten kommunal nätägare. Dom har haft varierande priser iaf över 1 år. Försumbar skillnad för microproducenter på såld el. Däremot tror jag att totalpriset på köpt el kommer att öka, men där drabbas ju alla abonnenter.
 
Frågan är vad som ska kunna balansera det hela? Det tillkommer dock ganska mycket batterikapacitet nu. Det ideala vore om sol kopplat med batterier skulle kunna ta hand om sommar månaderna, frågan är bara hur mycket batterikapacitet som behövs.
 
  • Gilla
Tommytee
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Frågan är vad som ska kunna balansera det hela? Det tillkommer dock ganska mycket batterikapacitet nu. Det ideala vore om sol kopplat med batterier skulle kunna ta hand om sommar månaderna, frågan är bara hur mycket batterikapacitet som behövs.
Varför vore det idealt?

Och hur skall du få ekonomi i att lagra energi från solen på sommaren? Har du sett vad nattpriserna på el är på sommaren? Det finns ingen lönsamhet att lagra energi i batterier med de priserna. Batterierna är till för att hantera plötsliga variationer i behovet enbart.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Varför vore det idealt?
För mig är ett energislag enbart att räkna med om man kan använda det under längre perioder och inte bara periodiskt över dagen. Under sommaren så borde man kunna ställa fler kärnkraftverk för revision då lönsamheten ändå är låg och det finns god tillgång på solenergi. Man måste kombinera solceller med annat för att få en bra elsystemsnytta.
 
M merbanan skrev:
För mig är ett energislag enbart att räkna med om man kan använda det under längre perioder och inte bara periodiskt över dagen. Under sommaren så borde man kunna ställa fler kärnkraftverk för revision då lönsamheten ändå är låg och det finns god tillgång på solenergi. Man måste kombinera solceller med annat för att få en bra elsystemsnytta.
Då skall det löna sig att lagra energin i batterier också. Som det är nu så är den tekniken många gånger dyrare än att driva kärnkraftsverk även på sommaren.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.