Har ar ett hus tillverkat av Rörvikshus. Efter att 15 år har gott nu i våras upptäckte jag att liggande paneler på fasaden börjar ruttna inifrån ut och bara vid skarvar. Enligt AMA-Hus "ändträ på panelerbräder, foder, lister knutbräder som skarvas i samband med uppstättning ska före monetring avslipas och skyddas mot vatteninträngning med penetrerande grundolja".
När jag fick huset uppsatt jag hade ingen chans att skydda ändträ i skarvarna utöver bara måla paneler och skarvar utvänding. Jag räknade fram att där finns minst 66 skarvar rund på fasaden utan skydd.

Rörvikshus avstår från min förfrågan om att reda ut problemet tillsammans.
Kan någon förklara varför Rörvikshus får bygga hus åt sina kunder genom att hoppa över ett viktig byggkrav.
 
  • Närbild av en vitmålad träpanel på ett hus, med tydliga tecken på röta och färgflagning vid en skarv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett hus tillverkat av Rörvikshus med liggande paneler där skarvarna börjar ruttna, markerade med orange prickar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av husfasad från Rörvikshus där problemområden markerade med orange streck visar var paneler ruttnar vid skarvar på grund av bristande skydd mot vatteninträngning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av en husfasad med liggande panel, där orange markeringar visar positioner för skarvar där panelen börjar ruttna inifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av ett hus med liggande paneler som har orange markeringar vid skarvarna, där panelerna enligt inlägget ruttnar på grund av oskyddade träändar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad träpanel med en synlig skarv där bräderna möts. Skador och potentiell röta syns vid skarven på husets fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en blåmålad husfasad med sprickor och synligt slitage vid en skarv mellan två liggande panelbrädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på husfasad med vitmålad träpanel som visar ruttna skarvar där träet börjar brytas ner, särskilt vid fogarna mellan panelbrädorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en fasad av liggande panel där träet börjat ruttna i skarven mellan brädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfotsklädda liggande panelbrädor med rötskador vid skarvarna på en vitmålad fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en fasad med liggande panel, där skarvar mellan panelbrädor visar tecken på röta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Luc Reiner
  • Laddar…
Ser ut som ett väldigt utsatt läge med tanke på att det hänger vatten på fasaden? Skarvar i sig är ju inget ovanligt och de ser ju täta och fina ut.
 
  • Gilla
catrinstrom
  • Laddar…
R
Tråkigt för skarvarna ser täta ut snickerimässigt..
Har ni någonstans i avtalet om att dom följer AMA? Jag anser att man bör olja och grunda skarvar men det är inte många som gör och absolut inte hustillverkare..
 
Redigerat:
S Stefan1972 skrev:
Ser ut som ett väldigt utsatt läge med tanke på att det hänger vatten på fasaden? Skarvar i sig är ju inget ovanligt och de ser ju täta och fina ut.
jag öppnade två av skarvar och rensade rutten trä, dom ligger på östra sidan. de andra från bilder övan ligger på västra sidan och när man trycker på färgskiktet den skjunker som ett skum, tänker att öppna dom nu i veckan. är rädd att där komemr inte finnas något frisk trä kvar.
men huvud frågan är:
ska enteprenören skydda skarvar innan man sättar dom up ppå fasaden?
jag har varit i fakbriken när husmoduler byggdes, ingenting sånt har sätt, bara såga och spika som gällde
 
  • Fasadpanel med skadad och rutten trä, där färgen har flagnat och träet är synligt på vissa ställen. Skadan är belägen i det övre högra hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad träfasad med skarv där färgen flagnat och träskiktet under ruttnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en fasad med avskavd vit färg som avslöjar ruttnande trä under. Träet verkar vara skadat och visar tecken på att ha varit obehandlat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat trä med avskalad färg som visar ruttna partier på en husfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ju tyvärr inga fasader som är 100% täta. Allt kan hända och det på bilden ser ju ändå ganska lindrigt ut. Det hade lika gärna kunnat se likadant ut om de hade oljat omsorgsfullt.
 
  • Gilla
  • Wow
Aleks12 och 4 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Tråkigt för skarvarna ser tätat ut snickerimässigt..
Har ni någonstans i avtalet om att dom följer AMA? Jag anser att man bör olja och grunda skarvar men det är inte många som gör och absolut inte hustillverkare..
intresant det du skriver om AMA...
innebär detta att AMA är inte obligatorisk för hustillverkarna att följa?
vilken regelverk isf de ska förlja
eller är det HighChapparall som gäller i branchen?
 
  • Gilla
Aleks12 och 1 till
  • Laddar…
Hur har du kommit fram till att skarvarna inte har oljats?
Vad är det för färg, är det en lasyr då den ser tunn ut och sliten?
Har inte huset målats om på de här 15 åren?
 
  • Gilla
Mfåa och 1 till
  • Laddar…
R
Norbert Rosenpek Norbert Rosenpek skrev:
intresant det du skriver om AMA...
innebär detta att AMA är inte obligatorisk för hustillverkarna att följa?
vilken regelverk isf de ska förlja
eller är det HighChapparall som gäller i branchen?
Nej tex. Älvsbyhus den största hustillverkaren vi har följer inte AMA..
Det finns ingett ska krav om behandling och målning allt handlar om vad ni har avtalat vid beställning..
 
  • Gilla
  • Wow
Aleks12 och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hur har du kommit fram till att skarvarna inte har oljats?
Vad är det för färg, är det en lasyr då den ser tunn ut och sliten?
Har inte huset målats om på de här 15 åren?
just nu det är min egen spekulation att de inte oljades,
jag har varit i fabriken när det byggdes och det jag såg där det var bara kåpa och spika som gällde...
iaf samlar rester av rutten trä, kanske kommer testa de prover mot olja inenhåll?
 
R Rejäl skrev:
Nej tex. Älvsbyhus den största hustillverkaren vi har följer inte AMA..
Det finns ingett ska krav om behandling och målning allt handlar om vad ni har avtalat vid beställning..
intressant... det är helt okänd för mig at vi borde ha avtalat om ändträ behandling vid skarvar
jag har uttgått ifrån att om man använder begrep "kvalitet" i sin markandsföring då sådana detaljer är ett måste

i jurisdiska termer, om enteprenören hoppar över viktig moment i syfte att tjänna pegnar på beställarens bekostnad kallas detta som byggfusk
 
  • Gilla
Thomas78 och 1 till
  • Laddar…
R
Norbert Rosenpek Norbert Rosenpek skrev:
intressant... det är helt okänd för mig at vi borde ha avtalat om ändträ behandling vid skarvar
jag har uttgått ifrån att om man använder begrep "kvalitet" i sin markandsföring då sådana detaljer är ett måste

i jurisdiska termer, om enteprenören hoppar över viktig moment i syfte att tjänna pegnar på beställarens bekostnad kallas detta som byggfusk
Håller med men det finns tusentals lösningar och sätt att bygga hus och som konsument är det inte alltid lätt att hålla koll på allt..
 
  • Gilla
jonas.hj
  • Laddar…
Det beror på att kunskapen som funnits i 100-tals år försvann i samband mäster-lärjunge arbetsformen försvann på 70-talet! Nu måste alla snickare "uppfinna hjulet igen"
Det är helt normalt att en felgjord skarv ruttnar upp!


När man ändkapar en panel eller fönster foder skall man kapa med någon grads lutning 2-5° då uppstår ingen kapillär verkan som drar in vatten och behåller skarven våt.
Om skarven är kapad i någon grad upphör kapillär verkan och fukt kommer bara någon mm in vid regn och den torkar vid nästa solsken.
 
  • Gilla
EvertL och 11 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det finns ju tyvärr inga fasader som är 100% täta. Allt kan hända och det på bilden ser ju ändå ganska lindrigt ut. Det hade lika gärna kunnat se likadant ut om de hade oljat omsorgsfullt.
jag förväntar mig inet att fasaden blir helt frisk 100% efetr 15 år, men om det börjar visa täcken på ett typlik skada rund typlik utförnade (skarv), då det är täcken på nåt systematisk fel som har uppstått vi byggprocessen
och i jusrisdiska termer om man hoppar över en viktig del av byggprocessen på bekkostnad av beställaren i syfte att tjäna pegnar, kallas dett asom byggfusk,
eller?
 
  • Gilla
bilmekaniker
  • Laddar…
R
L Leif i Skåne skrev:
Det beror på att kunskapen som funnits i 100-tals år försvann i samband mäster-lärjunge arbetsformen försvann på 70-talet! Nu måste alla snickare "uppfinna hjulet igen"
Det är helt normalt att en felgjord skarv ruttnar upp!


När man ändkapar en panel eller fönster foder skall man kapa med någon grads lutning 2-5° då uppstår ingen kapillär verkan som drar in vatten och behåller skarven våt.
Om skarven är kapad i någon grad upphör kapillär verkan och fukt kommer bara någon mm in vid regn och den torkar vid nästa solsken.
Ingen snedkapning i skarvar hade hjälpt TS
 
  • Gilla
EvertL och 8 till
  • Laddar…
Norbert Rosenpek Norbert Rosenpek skrev:
just nu det är min egen spekulation att de inte oljades,
jag har varit i fabriken när det byggdes och det jag såg där det var bara kåpa och spika som gällde...
iaf samlar rester av rutten trä, kanske kommer testa de prover mot olja inenhåll?
Hade två funderingar till i tidigare inlägg:
Vad är det för färg, är det en lasyr då den ser tunn ut och sliten?
Har inte huset målats om på de här 15 åren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.