AnneFi
Vi tar sällan in hantverkare nu senast skulle vi ha hjälp av vänner som aldrig kom och bestämde oss för att ta in hjälp med att dra elen i ett rum.
När firman var här förklarade dem att vår er var så dålig att man inte gärna bara pillade i det rummet som låg längst bort. Ett litet jobb på ett rum blev istället ganska stort på hela huset.
Då blev vår planering lite dålig kanske.

Som tur var behövde vi bara vänta i sex veckor.
 
Kanske dags att vi skapar en tråd om vänner som inte kommer när de har lovat :rolleyes:

Näää, tror inte det förresten.
Vi håller oss till den gemensamma fienden hantverkarna.
 
AnneFi skrev:
Vi tar sällan in hantverkare nu senast skulle vi ha hjälp av vänner som aldrig kom och bestämde oss för att ta in hjälp med att dra elen i ett rum.
När firman var här förklarade dem att vår er var så dålig att man inte gärna bara pillade i det rummet som låg längst bort. Ett litet jobb på ett rum blev istället ganska stort på hela huset.
Då blev vår planering lite dålig kanske.

Som tur var behövde vi bara vänta i sex veckor.
Det var kanske inte riktigt ett sådant fall som ert jag tänkte på när jag startade tråden...
 
Micke64 skrev:
Industrin klarar ju av att ta in kompetent personal på tidsbegränsat kontrakt, varför inte byggare? Se till att ni har ett vettigt avtal så är det inga problem att ta in en extra på ett par månader med kort varsel .
Industrin och industrin, viss typ av industri då kanske. På mitt jobb tar det mellan ett halvår till ett år (eller mer) att lära sig en ny maskin - förutsatt att man byter från en annan maskin då. Kommer man utifrån så tar det betydligt längre tid än så. Bara att gå alla kurser för att bli certifierad tar minst ett år. Totalt meningslöst att ta in någon för några månaders produktionsuppgång alltså.

För att svara på TS grundfråga - okunskap tror jag. Som andra redan varit inne på, vill jag ha något att äta kan jag köpa mig det i en affär eller på en restaurang med väldigt kort väntetid. Vill jag ha en ny tröja kan jag köpa mig det snabbt och lätt. Vill jag lämna in bilen på service så är det inga år vi pratar om i väntetid där heller. Allting sker så fort nuförtiden så att vänta månader eller kanske år på något? Det har vi inte tid till, inbillar vi oss i alla fall.
 
  • Gilla
blackadder
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Så med andra ord var det fel av mig att ställa en fråga på ett diskutions!forum?

Jag förstår naturligtvis att de flesta människor träffar/anlitar hantverkare reletivt sällan. Men som jag skrev i början på tråden var syftet med tråden också att uppmärksamma oerfarna beställare på hur verkligheten ser ut.


Nej, vänd på frågan. Är det fel att andra nyanserar frågan?
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Charta77, du skrev


Och jag svarade


Vad får dig att känna dig så förorättad att du skriver


Vad är nedlåtande?
Var märker jag ord?
Vilka ord lägger jag i din mun?

Om du menade något annat än det du skrev så får du gärna förklara det.
Jag vill inte såra, men jag tycker jag har rätt att påtala när jag är oenig.
Eller hur?
Utan någon inbördes ordning.

* Du anmärker (citerar specifikt) att jag skriver en arbiträr siffra, 7 månader, när det redan tidigare i tråden skrivits om 4 månader, 6-12 månader. tiden jag uppger är för att anmärka på den "norm" som beskrivits genom de tiderna. Att gå in och förklara det, varför jag väljer 7 månader är bara semantik. Precis som jag nu själv gick in på genom att nu ge en förklaring och 7 månader är inte ens för sig en viktig del av det jag skrev. Men av någon anledning så såg du bara "sju månader"

* Du skriver som om att jag sagt att att TS skall avbryta sitt andra arbete. Han talar om en tid 2 månader. 2 månader är bra mycket kortare än den tid som jag skrev. Och jag hade också i det fulla inlägget skrivit att rimlig tid är relativ. Alltså kan 2 månader mycket väl vara rimlig tid. (Det är fortfarande andra i tråden som angett längre tider). Men jag varken påstod eller antydde att lösningen för TS vara så som du beskrev det.

* T.ex. byggahus.se har varit ett bra forum där man kunnat hämta kunskap. Till trots som du skriver så behöver jag varken lämna min arbetsplats eller bekymra mig över om min chef har förståelse för vad jag gör, eftersom det inte sker på min arbetstid. Och det finns givetvis andra sätt att skaffa sig kunskap både utanför arbetstid och utanför byggahus.se.

* Att vara ödmjuk är inte samma sak som att vara hunsad. Och att jag inte skriver båda parterna betyder inte att jag enbart menar den ena parten.

I övrigt så är det bara synd att du själv inte ser varför du har skrivit i en nedlåtande ton, varför du har "lagt till" till det jag skrivit och varför det "bara" var semantik. Med lite ödmjukhet hade du, som jag skrev, förstått vad jag menade och framförallt svarat i god ton.

Det hade kunnat vara mer givande om du istället svarat på betydelsen av det jag skrev. Att det kan vara en risk för en hantverkare att vara upptagen för mycket och att en (bland andra) lösningar kan vara att anställa.

Det är ju synd att byggahus.se ska bli ett "skitforum", om det inte redan har blivit det. Och ditt inlägg som svar på mitt har bara bidragit till att ge mig den uppfattningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
KTM RTR
  • Laddar…
Som redan nämnts i tråden tror även jag att de felaktiga förväntningarna hos kunden beror en hel del på TV. Det skulle vara bra med ett avsnitt "Bakom kulisserna på <Insert valfritt byggprogram>", så att folk förstår att det inte är som det ser ut på TV, man lyfter inte luren och så står det 14 snickare, 5 målare och 3 mattläggare där två timmar senare. Det kommer heller inte ett helt kök levererat (utan restnoteringar) nästa dag. Det är fejk, folk! Fatta!

Men OK, om nu hantverkarna har flera månaders kö, så tycker jag fortfarande att det tyder på att det finns för få hantverkare, det borde finnas gott om plats för nyetablering på en sådan marknad. Ungdomar, vill ni ha jobb? Bli hantverkare!
 
Redigerat:
Mikael_L
Näää, jag vill arbeta med meeedia ..
 
  • Gilla
olzon och 1 till
  • Laddar…
b8q skrev:
Men OK, om nu hantverkarna har flera månaders kö, så tycker jag fortfarande att det tyder på att det finns för få hantverkare, det borde finnas gott om plats för nyetablering på en sådan marknad. Ungdomar, vill ni ha jobb? Bli hantverkare!

Ja, det är faktiskt ganska lustigt att det kan vara sådan brist på vissa yrken samtidigt som det är arbetslöshet.

Speciellt när det (enligt vissa) är så enkelt att lära sig.
 
Mikael_L skrev:
Näää, jag vill arbeta med meeedia ..
Nu är det inte ens det, nu är det som Ace Wilder sjunger: "Don't wanna work, work, work, I wanna make money while I sleep".
 
Rik och känd för ingenting, samt vara med på TV var och varannan dag. Där man kan sitta och prata om hur hårt jag arbetar. Måste stiga upp varje dag o ta en latte på stan innan träningen med min PT blablabla.......... det vill jag va..............eller inte kanske.
Men hantverkare det skulle jag inte välj idag,men jag har arbetat färdigt så jag slipper tack o lov.
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Näää, jag vill arbeta med meeedia ..
Ja men det går väl utmärkt att kombinera med hantverkaryrken nuförtiden. Jag tänker närmast på alla "hantverkare" som deltar i diverse tvserier typ "arga snickaren".

Eller om man snabbt vill få mer exponering så kan man ju satsa på att hamna som huvudperson i tex "fuskbyggarna" ;)
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Ja men det går väl utmärkt att kombinera med hantverkaryrken nuförtiden. Jag tänker närmast på alla "hantverkare" som deltar i diverse tvserier typ "arga snickaren".

Eller om man snabbt vill få mer exponering så kan man ju satsa på att hamna som huvudperson i tex "fuskbyggarna" ;)
Som Timell då eller......
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Ja men det går väl utmärkt att kombinera med hantverkaryrken nuförtiden. Jag tänker närmast på alla "hantverkare" som deltar i diverse tvserier typ "arga snickaren".

Eller om man snabbt vill få mer exponering så kan man ju satsa på att hamna som huvudperson i tex "fuskbyggarna" ;)
Det verkar räcka att skriva här på Bygga Hus och ha synpunkter på kunderna ;)
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.