M
Vilken tråd :confused:


Det är väl inte svårt att förstå att hantverkare tappar kunder om de har halvårs väntetid. Oavsett etiken så är det kunderna som betalar för hantverkarens lön . Om nu hantverkaren inte klarar av den "moderna" kunden kommer denne förmodligen att tappa affären, förutom att ge yrkeskåren sämre rykte.
 
  • Gilla
KTM RTR
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Nu är du väl ändå ute och far?

Om en snickare gör t.ex. 14-dagarsjobb och precis har börjat med ett, och har två-tre andra på tur är han/hon upptagen ett par månader, det är väl inte svårt att förstå.
Och det finns väl inte sämre kundbemötande än hantverkare som tar på sig nya jobb och stoppar in "emellan" och skjuter på de jobb som han redan har fått och avtalat "leveranstid" om.
Det är ju detta som skapar bilden av hantverkare som aldrig kommer i tid, lovar onsdag men kommer först veckan därpå osv.

Nej, hantverkaren måste ju ha kontinuitet i sitt arbete, vilket kräver en hyfsat fylld orderbok.
Hur skulle det annars se ut, skulle han/hon sitta vid telefonen och vänta för att kunna rycka ut på dagen när någon vill ha en altan uppsatt? Det kommer knappast att göra jobbet billigare eller bättre i alla fall.

Men Charta77, du har ju den perfekta lösningen: Du lär dig jobbet och gör det själv, vilket du tydligen kan göra på sju månader, så blir alla nöjda. Hoppas chefen på ditt jobb har förståelse också för att din kontorsstol är tom.


För övrigt tycker jag att snacket om att hantverkaren skall vara "ödmjuk" är larvigt.
Varför skall han/hon vara ödmjuk och uppträda som en hunsad tjänare?
Då kan väl kunden lika gärna vara ödmjuk och visa lite förståelse för det arbetande folket.
Vad är det jag skrev som gör att du måste svara med en nedlåtande inställning, märka ord och lägga ord i mun?

Givetvis så ska ödmjukhet vara från båda sidor, det ena utesluter inte det andra. T.ex. här så hade du med lite ödmjukhet kanske svarat och förstått mitt inlägg utan att känna något knepigt behov av att skriva ett svar som bara är provocerande och nedsättande.

Ja, jag tror att det finns en risk för en hantverkare som alltid är upptagen och att en lösning faktiskt kan vara att anställa. (I och med att jag skriver "kan" så menar jag inte att det alltid är en lösning att anställa.)
 
Redigerat:
Micke64 skrev:
Vilken tråd :confused:


Det är väl inte svårt att förstå att hantverkare tappar kunder om de har halvårs väntetid. Oavsett etiken så är det kunderna som betalar för hantverkarens lön . Om nu hantverkaren inte klarar av den "moderna" kunden kommer denne förmodligen att tappa affären, förutom att ge yrkeskåren sämre rykte.
Du får jättegärna förklara för mig hur jag ska göra för att kunna ta på mig ett jobb som ska vara klart om senast 2 veckor om jag har 2 månaders jobb som måste göras först.

Löser du det åt mig så är jag dig evigt tacksam
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Micke64 skrev:
Vilken tråd :confused:


Det är väl inte svårt att förstå att hantverkare tappar kunder om de har halvårs väntetid. Oavsett etiken så är det kunderna som betalar för hantverkarens lön . Om nu hantverkaren inte klarar av den "moderna" kunden kommer denne förmodligen att tappa affären, förutom att ge yrkeskåren sämre rykte.
Jo, det är tydligen svårt att förstå. :S
 
hantverkare1 skrev:
Du får jättegärna förklara för mig hur jag ska göra för att kunna ta på mig ett jobb som ska vara klart om senast 2 veckor om jag har 2 månaders jobb som måste göras först.

Löser du det åt mig så är jag dig evigt tacksam
Dina 2 månaders väntetid har bl.a. förklarats/motiverats genom att andra hantverkare har än längre väntetid.

Det finns inget som säger att du är den som måste ha fel i din situation, även om du har skapat tråden så blir inte alla svaren riktade enbart till dig utan även till annat som andra skrivit i tråden. Eller att det ska tolkas som om att du ska strunta i de jobb du redan åtagit dig.

(Dina 2 månader kan kanske ses som att det är gjort på en gång för vissa och för andra inte.)

Samtidigt som jag skriver tidigare. Du träffar mer kunder är vad varje enskild kund träffar hantverkare. Det innebär att det du tycker är återkommande sker en eller någon enstaka gång för den kunden. Du upplever att kunderna inte "planerat". De kan ha planerat väldigt mycket men de har inte haft kunskapen om hur lång tid det tar att får fram dig som hantverkare.

Med insikt om det och ödmjukhet, åtminstonde förståelse för att dessa personer faktiskt inte arbetar jämsides dig, så hade du inte behövt skriva av dig. Det hade varit borta och glömt när dörren stängdes.
 
Redigerat:
Micke64 skrev:
Vilken tråd :confused:


Det är väl inte svårt att förstå att hantverkare tappar kunder om de har halvårs väntetid. Oavsett etiken så är det kunderna som betalar för hantverkarens lön . Om nu hantverkaren inte klarar av den "moderna" kunden kommer denne förmodligen att tappa affären, förutom att ge yrkeskåren sämre rykte.
Varför skulle man tappa kunder, förklara hur du resonerar?
Om jag har ett företag med 6 månaders leveranstid beror det på att mina tjänster är efterfrågade. Visst, jag kan inte ta alla uppdrag utifrån förfrågan och utöka antalet kunder, men jag har en kundbas som uppskattar vad jag gör och den kvalité jag levererar, De uppdrag jag inte kan ta pga att man önskar kortare leveranstid får någon annan istället, vad är problemet! Varför skulle yrkeskåren få sämre rykte för att jag inte kan ta alla uppdrag som jag får förfrågan på? Som kuriosa har jag en släkting som före pensionering hade en verksamhet med många års leveranstid, visst en nischbransch men dock inga problem med jobb.
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
Tycker det spårar ur lite...etik, moral, ödmjukhet hit o dit...tråden startades med en undran över varför folk ringer på Måndagen och vill ha en altan klar till helgen, för du har man minsann bjudit in grannen på en grillskiva med lite bira....och blir sura för ett nej till svar....och detta vidhåller jag är tv,s fel som bygger ett helt jäkla hus på 2-3dagar...så tänk om lite innan man ringer in hantverkare....det kallas framförhållning.....;)
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Det lustiga är att i nästan alla trådar varnar folk för hantverkare som kan ta jobb snabbt.

Men det är också fel att vara uppbokad en tid framåt.

Vad är optimalt för att folk ska vara nöjda?
Eller är det så att man aldrig blir nöjd?
 
  • Gilla
prototypen och 1 till
  • Laddar…
charta77 skrev:
Dina 2 månaders väntetid har bl.a. förklarats/motiverats genom att andra hantverkare har än längre väntetid.

Det finns inget som säger att du är den som måste ha fel i din situation, även om du har skapat tråden så blir inte alla svaren riktade enbart till dig utan även till annat som andra skrivit i tråden. Eller att det ska tolkas som om att du ska strunta i de jobb du redan åtagit dig.

(Dina 2 månader kan kanske ses som att det är gjort på en gång för vissa och för andra inte.)

Samtidigt som jag skriver tidigare. Du träffar mer kunder är vad varje enskild kund träffar hantverkare. Det innebär att det du tycker är återkommande sker en eller någon enstaka gång för den kunden. Du upplever att kunderna inte "planerat". De kan ha planerat väldigt mycket men de har inte haft kunskapen om hur lång tid det tar att får fram dig som hantverkare.

Med insikt om det och ödmjukhet, åtminstonde förståelse för att dessa personer faktiskt inte arbetar jämsides dig, så hade du inte behövt skriva av dig. Det hade varit borta och glömt när dörren stängdes.
Så med andra ord var det fel av mig att ställa en fråga på ett diskutions!forum?

Jag förstår naturligtvis att de flesta människor träffar/anlitar hantverkare reletivt sällan. Men som jag skrev i början på tråden var syftet med tråden också att uppmärksamma oerfarna beställare på hur verkligheten ser ut.
 
Mikael_L
hantverkare1 skrev:
Det lustiga är att i nästan alla trådar varnar folk för hantverkare som kan ta jobb snabbt.

Men det är också fel att vara uppbokad en tid framåt.

Vad är optimalt för att folk ska vara nöjda?
Eller är det så att man aldrig blir nöjd?
Det har kanske inte slagit dig att det möjligtvis är olika människor som står för de där två olika åsikterna som du nu tar upp?
Det är ju liksom inte en enda människa som skriver svar till dig här på forumet. Inte ens en grupp med 100% homogena åsikter ...

Jag håller med dig i din första post.
Och jag står för åsikten att det (kanske) är något illavarslande med en hantverkare som står med tom kalender, iaf så överhettad marknad som det är nu.
1993 var det antagligen inte så ögonbrynshöjande att kunna få en bra hantverkare att komma nästan direkt.


Vad andra medlemmar på detta forum har för åsikt i dessa två "frågor" vet jag inte, och har inte heller tänkt försöka skriva på deras läppar.
 
Charta77, du skrev
charta77 skrev:
...
Sju månader? Brist på arbetskraft, tar tid att lära upp nya inom yrket?
På sju månader har jag både kunnat skaffat de specifika kunskaperna som krävs för och byggt en enskild sak som t.ex. en veranda.
Och jag svarade
KnockOnWood skrev:
...
Men Charta77, du har ju den perfekta lösningen: Du lär dig jobbet och gör det själv, vilket du tydligen kan göra på sju månader, så blir alla nöjda. Hoppas chefen på ditt jobb har förståelse också för att din kontorsstol är tom...
Vad får dig att känna dig så förorättad att du skriver
Vad är det jag skrev som gör att du måste svara med en nedlåtande inställning, märka ord och lägga ord i mun?
Vad är nedlåtande?
Var märker jag ord?
Vilka ord lägger jag i din mun?

Om du menade något annat än det du skrev så får du gärna förklara det.
Jag vill inte såra, men jag tycker jag har rätt att påtala när jag är oenig.
Eller hur?
 
hantverkare1 skrev:
Det lustiga är att i nästan alla trådar varnar folk för hantverkare som kan ta jobb snabbt.

Men det är också fel att vara uppbokad en tid framåt.

Vad är optimalt för att folk ska vara nöjda?
Eller är det så att man aldrig blir nöjd?
Jag tycker att det är fel att kategoriskt varna för hantverkare som bara råkar ha tid direkt med ett projekt utan att ta in andra relevanta saker i bedömningen. Men en uppbokad hantverkare tycker jag ändå tyder på att de gör ett gott jobb och därför kan det vara värt att vänta. Men enbart det faktum att hantverkaren har tid direkt eller är uppbokad för lång tid framöver är inget jag rekommenderar nån att välja hantverkare efter.

En kund kan ha orimliga förväntningar på när ett jobb ska utföras och det kan självklart kännas jobbigt och kanske provocerande att nån ringer och vill ha något gjort redan igår. Men jag är rätt övertygad om att med rätt bemötande så kan man både få kunden att förstå varför jobbet inte kan bli gjort direkt och också lyckas övertyga kunden varför det är värt att vänta för att få ett bra jobb utfört.

Det som många gånger avgör om en kund eller en potentiell kund blir nöjd är bemötandet, genomförandet och kommunikationen under arbetets gång och kanske inte nödvändigtvis hur duktig man som hantverkare är på sitt hantverk. Det kan ibland kan verka konstigt när man inte är specialist på att sälja tjänster utan enbart är duktig på sitt hantverk att kunden inte alltid är nöjd trots att man tycker att man levererat ett perfekt resultat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
...
Vad är optimalt för att folk ska vara nöjda?
Eller är det så att man aldrig blir nöjd?
Där tror jag att du slog huvudet på spiken.
(Du är väl inte händelsevis snickare :) )
Vi är aldrig nöjda. Hittar vi inte något fel så letar vi vidare.

Jag tar en lite off topic anekdot som har lite beröringspunkter.
Vi hade en VW Passat, en mycket trevlig bil.
Så stannade den en dag på Konsums parkeringsplats och gick inte att starta, 3 år gammal.
Bogsering till "Min Bil" som verkstan heter i Göteborg, på Mölndagsvägen.
Det stod snart ganska klart att det var den elektriska bränslepumpen som hade lagt av.
Vi fick vänta en och en halv månad på att få pumpdj*veln bytt.
Under tiden var vi runt och tittade på andra bilar, för vi insåg att det började bli dags att byta.
Och när vi råkade åka förbi Din Bil, vad fick vi se? Mängder med taxibilar kördes in och reparerades/servades på en lördag.
Men vår stackars privatbil struntade de totalt i.
Har inget med hantverkare att göra, bara ett exempel på helvrickat kundbemötande.
Jodå, de var säkert "ödmjuka" mot Taxi Gbg. Men mig struntade de högaktningsfullt i :mad:
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Men vår stackars privatbil struntade de totalt i.
Har inget med hantverkare att göra, bara ett exempel på helvrickat kundbemötande.
Jodå, de var säkert "ödmjuka" mot Taxi Gbg. Men mig struntade de högaktningsfullt i :mad:
Kan mycket väl ha med hantverkare och många branscher att göra, då det gäller företagstjänster (Taxi Gbg). Många företag gör upphandlingar, skriver avtal, etc, där det finns reglerat servicenivåer, t.ex. åtgärdandetider.
Samma är det hos "min" byggare som utför uppdrag åt försäkringsbolag, ofta i samband med akuta fuktskador, som man måste ha plats för i planeringen. Och har man fasta/återkommande uppdragsgivare som viktiga intäktskällor vill man inte tappa dem. Man behöver inte gilla det men en del av marknadsekonomin för att överleva.
Du tänkte inte på att man kanske gjorde en punktinsats en lördag för att uppfylla serviceavtalet med Taxi Gbg men även frigöra tid i veckorna för privatpersoner?
 
Jag kommer osökt att tänka på när jag skulle ha grävare för att dränera.

Hade fått rekommendation på en duktig grävare men han kunde inte lova något datum som han kunde komma.
Lite irriterad över detta (hur svårt kan det vara att lära sig planera?) valde jag han ändå.

När han sedan var här och grävde runt huset så frågade jag om han inte kunde rätta till en slänt lite och gräva lite dike när han ändå var där.

-Ja, det gör jag gärna, fick jag till svar. För jag har inte lovat nästa kund något datum.....
 
  • Gilla
KTM RTR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.