Varför planerar inte folk sina byggprojekt?

Jag har tittat på 3 jobb den här veckan, altaner.

När jag berättat att vi kan sätta igång tidigast i Juni så tittar dom på en som om man vore en idiot!
Dom vi ha den färdig nu!

Det kan väl knappast komma som en överaskning att man vill ha en altan, eller?

En av dom frågade också varför vi annonserade när vi inte var lediga omedelbart, undrade vad han menade då vi inte annonserat på flera år.
Han menade vår hemsida.

Försökte förklara att det inte var en annons och att om han kollade på julafton så skulle den nog finnas där då också.
Han vägrade fatta skillnaden.

Ville bara skriva av mig lite...
 
  • Gilla
Zune01 och 22 till
  • Laddar…
Jag började leta hantverkare till vårt badrum i augusti förra året. Vi hittade till en firma som lämnade offert, vi kollade referenser och skickade ett kontraktsförslag. Nu får vi inte tillbaka något påskrivet kontrakt och får inget svar när vi ringer. Vad ska vi göra? Nu är det jag som börjar leta hantverkare i sista sekunden och säger "kan ni börja omedelbart?"

Ville bara skriva av mig lite...
 
  • Gilla
EndZone och 1 till
  • Laddar…
NyByggareSthlm skrev:
Jag började leta hantverkare till vårt badrum i augusti förra året. Vi hittade till en firma som lämnade offert, vi kollade referenser och skickade ett kontraktsförslag. Nu får vi inte tillbaka något påskrivet kontrakt och får inget svar när vi ringer. Vad ska vi göra? Nu är det jag som börjar leta hantverkare i sista sekunden och säger "kan ni börja omedelbart?"

Ville bara skriva av mig lite...
Men du har väl inte bara kollat med en firma? Du har väl 3-4 till som har lämnat offert? Någon av dem ställer säkert upp...
 
Jag har några kunder som vill beställa saker idag och få lev i morgon trots att om vet att det är minst 2 veckors lev tid....det har väl aldrig varit fel på en tidsplan??? ;)
 
När man renoverar som lekman är det svårt att planera allt i förväg. Men om man beställer av en firma så kan man ju tycka att man borde ha funderat igenom allt :D
 
Vi har upplevt det som svårt att hitta en hantverkare, trots att vi började långt innan startdatum. Två personer kom och tittade varav en lämnade offert. Den andra personen påminde jag ett antal gånger men ingen offert kom. Vi har haft otur men min poäng var bara att även om man tycker att man är ute i god tid så hjälper det inte alltid.
 
Om hantverkarna är uppbokade i tre månader framåt är det väl helt enkelt ett tecken på att det finns utrymme för fler aktörer på marknaden, kan jag tycka...
 
AndersMalmgren skrev:
När man renoverar som lekman är det svårt att planera allt i förväg. Men om man beställer av en firma så kan man ju tycka att man borde ha funderat igenom allt :D

Ja så kan det så klart vara....något som jag tror är att alla lever sitt liv i 200 och lätt blandar ihop att all skit inte går att SMSa över...jag tror inte det är någon större kö till vallabodarna nu....
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
NyByggareSthlm skrev:
Jag började leta hantverkare till vårt badrum i augusti förra året. Vi hittade till en firma som lämnade offert, vi kollade referenser och skickade ett kontraktsförslag. Nu får vi inte tillbaka något påskrivet kontrakt och får inget svar när vi ringer. Vad ska vi göra? Nu är det jag som börjar leta hantverkare i sista sekunden och säger "kan ni börja omedelbart?"

Ville bara skriva av mig lite...
Det skulle vara intressant att se vad det stod i ert kontraktförslag?
 
Det var inga konstigheter i kontraktet och hantverkaren har inte motsatt sig det. Men vi har heller inte fått någon påskriven kopia och det drar ut på tiden.
 
Klart imorgon? Det låter lungt och skönt. Allt som hamnar på mitt skrivbord skulle ha varit klart förra veckan i bästa fall.
 
  • Gilla
MrMad och 1 till
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
När jag berättat att vi kan sätta igång tidigast i Juni så tittar dom på en som om man vore en idiot!
Dom vi ha den färdig nu!
Det ska du ju ha heder för att du säger rakt ut att du inte har tid förräns i Juni. Annars tycker jag det nästan alltid är så att man får ett "ja, det där kan vi fixa, Vi kanske kan komma förbi nångång nästa vecka och planera lite". Sen dröjjer det tre veckor och eftet lite påtryckningar får man ett nytt datum "i nästa vecka"... Och så håller det på till augusti :)
 
  • Gilla
SSSS och 5 till
  • Laddar…
Vi har ca 3-4 veckors väntetid till kund på rörsidan, när någon bekant frågor mig om det är mycket att göra så brukar jag svara " hela hytten full papper(arbetsordrar)och inget folk";)

mvh
 
bjolo360 skrev:
Det ska du ju ha heder för att du säger rakt ut att du inte har tid förräns i Juni. Annars tycker jag det nästan alltid är så att man får ett "ja, det där kan vi fixa, Vi kanske kan komma förbi nångång nästa vecka och planera lite". Sen dröjjer det tre veckor och eftet lite påtryckningar får man ett nytt datum "i nästa vecka"... Och så håller det på till augusti :)
Så kan man ju inte bete sig, jag säger direkt när nästa lediga tid finns, är också tydlig med att det är NU den är ledig. Om en timme kan jag ha bokat in något annat.

Säger jag att jag ska dyka upp så dyker jag upp.
Skulle något inträffa så dyker jag upp ändå eller så ringer jag omedelbart när jag ser att det inte kommer gå.
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
När man annonserar sådär om att man vill ha fler kunder kanske man kunde skriva i annonsen "OBS vi har lång kö". Man tror faktiskt att en hantverkare som annonserar kan hjälpa till ganska snart.

Det kan väl heller inte någon överraskning eller särskilt ovanligt att folk vill ha saker gjorda "igår". Det vill jag i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.