MickeTyr MickeTyr skrev:
Som sagt, vi har otaliga blommande växter runt omkring i trädgården så det är inte ett problem.
Jag hade köpt argumentet om de som var mot gräsmatta ist hade sått vackra ängsblommor och hållet efter det. Däremot är det snarare en ursäkt för lathet i 9 fall av 10.
Jag har i princip aldrig sett att de som har en ”vildvuxen” matta har lagt någon tanke eller arbete bakom utan det ser alltid torrt och bedrövligt ut och det enda som frodas är maskrosor, tistlar och annat ogräs.
Om jag tittar i mitt grannskap är det samma personer (få som tur är) som inte har några ambitioner med sitt boende öht och låter både hus och trädgård se taskiga ut.
Dom kanske har roligare saker för sig.

En igenvuxen tomt är finare en än klipt i mina ögon, så mycket mer att se på än massa grässtrån. Fast min ser hemsk ut idag, men jag har en vallgraven med vatten i
 
  • Gilla
Jylais och 1 till
  • Laddar…
M
J Jylais skrev:
Är du också en sådant som frivillig andas koldioxid jämt...?
Jag försöker tänka själv och inte tro på allt som skrivs på aftonbladet..
 
  • Gilla
Nidhogg och 3 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Dom kanske har roligare saker för sig.

En igenvuxen tomt är finare en än klipt i mina ögon, så mycket mer att se på än massa grässtrån. Fast min ser hemsk ut idag, men jag har en vallgraven med vatten i
Vi har 2 tomtet i vår by du bara måste älska.
Det ena är ett ruckel i trä, där har träden lagt sig på taket och det finns ingen tomt att tala om, det går bokstavligen inte gå ut i trädgården, allt har fått växa som de velat i 10-15 år. Huset är bara att riva när dårarna har flyttat =) Det är alltså på nivån över vad som är lagligt för det är farligt att gå i trädgården.

Sen grannen till detta hus börjar närma sig, en "borg" (kallas det) på nästan 700 kvm, där även trädgården är som en djungel pga noll engagemang, huset håller på att rasa ihop med pga samma engagemang. Det huset borde egentligen skyddas pga hur det ser ut.

Högt gräs är en sak men helt igenvuxen tomt är jag skeptiskt till även om jag skiter fullkomligt i hur folk har det. Men gränsen får väl gå när träden attackerar husen.
 
  • Gilla
MickeTyr och 2 till
  • Laddar…
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Men att klippa gräsmattan en gång om veckan men i övrigt inte lägga ner något engagemang i den, är det verkligen en hobby?
Jag tror du underskattar vikten av enkla arbetsmoment i vardagen.
Majoriteten av de enkla arbetsmomenten idag har vi lagt ut på maskiner alt. lågbetald arbetskraft.

Att klippa en gräsmatta är ett uppdrag med kort planering, kort arbetsmoment och snabbt resultat. Det är precis sånt som behövs för att orka med att driva stora projekt där man kanske inte ser resultat på flera månader/år.

Gillar man inte klippa gräs kan man rensa ogräs istället (välj själv vad som är ogräs).
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vi har 2 tomtet i vår by du bara måste älska.
Det ena är ett ruckel i trä, där har träden lagt sig på taket och det finns ingen tomt att tala om, det går bokstavligen inte gå ut i trädgården, allt har fått växa som de velat i 10-15 år. Huset är bara att riva när dårarna har flyttat =) Det är alltså på nivån över vad som är lagligt för det är farligt att gå i trädgården.

Sen grannen till detta hus börjar närma sig, en "borg" (kallas det) på nästan 700 kvm, där även trädgården är som en djungel pga noll engagemang, huset håller på att rasa ihop med pga samma engagemang. Det huset borde egentligen skyddas pga hur det ser ut.

Högt gräs är en sak men helt igenvuxen tomt är jag skeptiskt till även om jag skiter fullkomligt i hur folk har det. Men gränsen får väl gå när träden attackerar husen.
Då vågar du inte gå ute i en skog, träd kan rasa. Borde vara olagligt att ha skog.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Dom kanske har roligare saker för sig.

En igenvuxen tomt är finare en än klipt i mina ögon, så mycket mer att se på än massa grässtrån. Fast min ser hemsk ut idag, men jag har en vallgraven med vatten i
Står det verkligen mellan enbart massa grässtrån och en igenvuxen trädgård?
Finns det inga vackra mellanting?

Jag har hellre detta än en igenvuxen trädgård:

Välskött trädgård med grönt gräs, färgglada blommor och buskar; delvis soligt, hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fsn och 12 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Står det verkligen mellan enbart massa grässtrån och en igenvuxen trädgård?
Japp. Inga mellanting. Putin eller internetkramar, SUV eller limma fast sig på vägen, Pernilla eller Carola.
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 7 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Då vågar du inte gå ute i en skog, träd kan rasa. Borde vara olagligt att ha skog.
Jag är ute i skogen nästan varje dag. Men när träd får ligga kvar på huset eller det är en viss fara i din trädgård och det väller över på din granne så bör det bli lite tvångsförvaltning.
Dessa 2 exempel jag gav borde förpassas faktiskt i ett boende, just för de klarar inte av sig själva heller :)

En oklippt gräsmatta jämfört med igenvuxet på ett vilt sätt är 2 helt skilda saker. Den senare bör inte vara lagligt medan oklippt gräsmatta är ok.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning och 2 till
  • Laddar…
M
Hep Hep skrev:
Japp. Inga mellanting. Putin eller internetkramar, SUV eller limma fast sig på vägen, Pernilla eller Carola.
Vi ser detta rätt ofta på forumet när argumenten tar slut. ALLT är svart eller vitt. Nån skriver om träd som riskerar rasera byggnader där folk bor. Då kommer motargument att om man har den uppfattningen borde man inte våga gå ut i skogen. Hallå, kom igen nu, vad är det för löjliga argument! Vi är väl vuxna (tror jag iaf.) människor?
 
  • Gilla
  • Älska
MickeTyr och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag är ute i skogen nästan varje dag. Men när träd får ligga kvar på huset eller det är en viss fara i din trädgård och det väller över på din granne så bör det bli lite tvångsförvaltning.
Dessa 2 exempel jag gav borde förpassas faktiskt i ett boende, just för de klarar inte av sig själva heller :)

En oklippt gräsmatta jämfört med igenvuxet på ett vilt sätt är 2 helt skilda saker. Den senare bör inte vara lagligt medan oklippt gräsmatta är ok.
Om man har både en klippt gräs/Mossmatta och en vildvuxen äng på sin fastighet, kommer man undan de nya lagkraven då?;)
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Vi ser detta rätt ofta på forumet när argumenten tar slut. ALLT är svart eller vitt. Nån skriver om träd som riskerar rasera byggnader där folk bor. Då kommer motargument att om man har den uppfattningen borde man inte våga gå ut i skogen. Hallå, kom igen nu, vad är det för löjliga argument! Vi är väl vuxna (tror jag iaf.) människor?
Vettiga tankar, men ska jag sätta upp dig på Carola- eller Pernillalistan? Du kommer inte undan.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vi har 2 tomtet i vår by du bara måste älska.
Det ena är ett ruckel i trä, där har träden lagt sig på taket och det finns ingen tomt att tala om, det går bokstavligen inte gå ut i trädgården, allt har fått växa som de velat i 10-15 år. Huset är bara att riva när dårarna har flyttat =) Det är alltså på nivån över vad som är lagligt för det är farligt att gå i trädgården.

Sen grannen till detta hus börjar närma sig, en "borg" (kallas det) på nästan 700 kvm, där även trädgården är som en djungel pga noll engagemang, huset håller på att rasa ihop med pga samma engagemang. Det huset borde egentligen skyddas pga hur det ser ut.

Högt gräs är en sak men helt igenvuxen tomt är jag skeptiskt till även om jag skiter fullkomligt i hur folk har det. Men gränsen får väl gå när träden attackerar husen.
Det du beskriver är det nog få av oss som eftersträvar. Att inte ta hand om sin tomt överhuvudtaget (och om detta är ett medvetet val) så är man ju extrem. Enligt mig så är motpolen och extremism åt andra hållet att klippa gräsmattan så ofta som en gång i veckan, oavsett om man klipper själv eller använder robot.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Står det verkligen mellan enbart massa grässtrån och en igenvuxen trädgård?
Finns det inga vackra mellanting?

Jag har hellre detta än en igenvuxen trädgård:

[bild]
Instämmer. Ett vackrare mellanting skulle vara att låta den gräsmattan komma upp lite mer. Man måste ju inte klippa så lågt för att mattan ska se nyklippt ut.
 
M
Hep Hep skrev:
Vettiga tankar, men ska jag sätta upp dig på Carola- eller Pernillalistan? Du kommer inte undan.
Carola, helt klart😁
 
  • Älska
  • Gilla
Naturlig obegåvning och 1 till
  • Laddar…
Jag klipper gräset när jag hinner med, vilket brukar vara när det är nästan lika högt som katten.
Spar gärna några blommor som får vara tills de blommat ut.
Kör även klipparen som kombinerad kvisttugg då den har riktig stålkniv och den hackar ner det som klippts ur buskarna jämnar ut grästuvor och knölar samtidigt som man klipper.
Kör även bensinklippare med glädje då jag vet att vissa klimat aktivister i området mår illa av det, och det bjuder jag så gärna på.
Har tagit bort varvtalsspärren så den rår på det mesta och brummar lite extra.
Övriga får sköta sin gräsmatta som de vill och har ork o lust till.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.