JanneJanne123
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Min kvalificerade gissning är att produktionen utav en batteriklippare har en större miljö & klimatpåverkan som bör räknas in precis som med elbilar. Det är säkert marginellt och en liten påverkan från den enskilda individen, dvs inget riktigt problem om inte merparten av alla tomtägare bestämmer sig för att hålla mattan i trim 😉. Om man önskar kalla sig klimat eller miljövänlig så borde det enda alternativet vara att klippa så sällan som möjligt och endast på de ytor som skall användas till kubbspel och kullerbyttor. Bifogar några närbilder på min minimalt vårdade matta, jag instämmer att en klippt gräsmatta ger ett bättre intryck på avstånd, men som många här säger så ska ju den egna upplevelsen vara viktigare än vad grannarna tycker.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Tobbe_C skrev:
Finns det någon hobby som är vettig?
Renovera en gammal bil för massa pengar och tid istället för att bara köpa ny
Flyga Cessna med blyad bensin
Samla massa frimärken som inte går att posta
Skaffa hund som inte har mer syfte än att äta, sova och skita
Spela farmville och köpa virtuella rödbetor

Hela poängen med en hobby är väl att den inte är vettig, annars är det ju bara ett jobb till.
Hobby är väl ett ganska brett begrepp. Ska vi räkna in olika former av ideel verksamhet så är det väl vettigt iom att det tillför något inte bara för hobbyisten utan även för andra. Sen finns det garanterat många med hobbyer på nobelprisnivå. Men att klippa gräsmattan en gång om veckan men i övrigt inte lägga ner något engagemang i den, är det verkligen en hobby?
 
E
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nåja, även du har fel.

Elen på marginalen är kol- eller oljeeldad. Om du köper en robotgräsklippare så ökar energibehovet i nätet. Om du köper mer förnyelsebar el så är det någon annan som blir utan och man måste elda mer kol eller olja.
Nu råkar det vara så att jag har solceller och batteri som gör mig fri från behov av el på sommaren cirka 95%

Solceller, batteri samt klippare är utnyttjande av naturresurser ja, men varför inte sluta köpa mat, eller något annat heller för den delen med det resonemanget du (m.fl.) för.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Fattar inte hur detta kan vara bästa svaret?

Det är ju i princip fel. Kör man med bensinkliopare, absolut, men el från förnybara källor - då är svaret fel.
Vad menar du med bästa svaret?

Förnybara källor, förklara hur dom är bra för miljö. Ett vindkraftverk skapar stora utsläpp när dom byggs. Solceler, vart kommer materialet till dom ifrån, det bara ligger där på markan art plocka upp? Materialet till gräsklippare ligger bara där på backen det också?
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning och 1 till
  • Laddar…
Detta var vackert 🥰
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Min kvalificerade gissning är att produktionen utav en batteriklippare har en större miljö & klimatpåverkan som bör räknas in precis som med elbilar. Det är säkert marginellt och en liten påverkan från den enskilda individen, dvs inget riktigt problem om inte merparten av alla tomtägare bestämmer sig för att hålla mattan i trim 😉. Om man önskar kalla sig klimat eller miljövänlig så borde det enda alternativet vara att klippa så sällan som möjligt och endast på de ytor som skall användas till kubbspel och kullerbyttor. Bifogar några närbilder på min minimalt vårdade matta, jag instämmer att en klippt gräsmatta ger ett bättre intryck på avstånd, men som många här säger så ska ju den egna upplevelsen vara viktigare än vad grannarna tycker.
Detta var vackra bilder. Så kommer min tomt se ut när bygget är klart, och med mycket träd.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
En del av tomten. Skulle aldrig komma på sådan dum idé att klippa där.
 
  • Naturscen: stora stenblock, grönt gräs, gula och vita vilda blommor, buskar, betongstruktur i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En glänta med högt gräs och vildvegetation, inramad av löv- och barrträd, på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bådablir9 och 3 till
  • Laddar…
Jag är en sån där som klipper gräset maniskt och pysslar "massor" med övriga trädgården.

Är ett intresse och så vill jag gärna att det ska se trevligt när man är ute i trädgården men även för folk som promenerar förbi även om det nu inte är huvudsyftet.

finns enligt mig en lägsta nivå eller en mall som man bör hålla sig till om man bor i villaområden.

Trist att titta ut och se någon halvt igenvuxen trädgård som ser ut som skit.

Bjuder på en bild från igår
Välskött gräsmatta framför hus, transportbil och släpvagn, häck, trädäck, delvis molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
fsn och 17 till
  • Laddar…
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Jag förstår din poäng. Men en sönderbränd gräsmatta är väl minst lika oattraktiv som en oklippt? Och varför klipper många så lågt och så ofta? Högsta inställning på gräsklipparen borde vara krav om man bor i ordnade områden ;)
Sönderbränd? Nog är färgen lite för ljus för min smak men sönderbränd skulle jag inte säga:
Solljus, grönt gräs, träaltan, skugga av person, trädgårdspergola, stenmur, växtlighet, blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag sköter gräsmattan då jag anser att det är snyggt samt att det är ett intresse.
Ovårdade trädgårdar ser, i mitt tycke, förbaskat otrevligt ut samt så har vi planterat riktigt med blommande växter så vi drar definitivt vårt strå till stacken vad gäller pollinatörer.
 
  • Gilla
  • Wow
Luc Reiner och 4 till
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Sönderbränd? Nog är färgen lite för ljus för min smak men sönderbränd skulle jag inte säga:
[bild]
Jag sköter gräsmattan då jag anser att det är snyggt samt att det är ett intresse.
Ovårdade trädgårdar ser, i mitt tycke, förbaskat otrevligt ut samt så har vi planterat riktigt med blommande växter så vi drar definitivt vårt strå till stacken vad gäller pollinatörer.
Fast det ser ut somnen öken för insekterna det där kortet, men en öken kan också vara vackert på sitt sätt. Jag är så trött på gräsmattor efter att jobbat med dom flera dagar i veckan. Så är nog stor del därför jag inte ser nå vakert i en gräsmatta, bara att det kan vara praktiskt ibland.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning och 1 till
  • Laddar…
Dett här läste jag nyss.

Enligt amerikanska forskare är den biologiska mångfalden i hårt klippta gräsmattor ungefär lika fattig som på betongtäckt mark, och till och med fattigare än i en öken. Pollinatörer som bin och humlor gynnas inte och gräsvegetationen producerar inga frön och frukter.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Bjor Bjor skrev:
Dett här läste jag nyss.

Enligt amerikanska forskare är den biologiska mångfalden i hårt klippta gräsmattor ungefär lika fattig som på betongtäckt mark, och till och med fattigare än i en öken. Pollinatörer som bin och humlor gynnas inte och gräsvegetationen producerar inga frön och frukter.
Det stämmer säkert, men då tänker jag att det finns rätt många andra kvadratmil än just din tomt där pollinatörerna kan hålla till.
 
  • Gilla
7ender och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det stämmer säkert, men då tänker jag att det finns rätt många andra kvadratmil än just din tomt där pollinatörerna kan hålla till.
Säger bara den som inte odlar.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Sönderbränd? Nog är färgen lite för ljus för min smak men sönderbränd skulle jag inte säga:
[bild]
Jag sköter gräsmattan då jag anser att det är snyggt samt att det är ett intresse.
Ovårdade trädgårdar ser, i mitt tycke, förbaskat otrevligt ut samt så har vi planterat riktigt med blommande växter så vi drar definitivt vårt strå till stacken vad gäller pollinatörer.
Din kamera är väldigt snäll mot din gräsmatta, eller har ni ofta gröntonad himmel där du bor?
 
  • Gilla
  • Haha
Arne_Planka och 2 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Fast det ser ut somnen öken för insekterna det där kortet, men en öken kan också vara vackert på sitt sätt. Jag är så trött på gräsmattor efter att jobbat med dom flera dagar i veckan. Så är nog stor del därför jag inte ser nå vakert i en gräsmatta, bara att det kan vara praktiskt ibland.
Som sagt, vi har otaliga blommande växter runt omkring i trädgården så det är inte ett problem.
Jag hade köpt argumentet om de som var mot gräsmatta ist hade sått vackra ängsblommor och hållet efter det. Däremot är det snarare en ursäkt för lathet i 9 fall av 10.
Jag har i princip aldrig sett att de som har en ”vildvuxen” matta har lagt någon tanke eller arbete bakom utan det ser alltid torrt och bedrövligt ut och det enda som frodas är maskrosor, tistlar och annat ogräs.
Om jag tittar i mitt grannskap är det samma personer (få som tur är) som inte har några ambitioner med sitt boende öht och låter både hus och trädgård se taskiga ut.
 
  • Gilla
MsTake och 1 till
  • Laddar…
M
Bjor Bjor skrev:
Det kostar resurser att tillverka din robot. Att driva den sedan är det minimala för miljön.
Ja men inte i närheten av en bensindriven när det kommer till antal komponenter, höglegerat stål som kräver mängder med energi att framställa!
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Min kvalificerade gissning är att produktionen utav en batteriklippare har en större miljö & klimatpåverkan som bör räknas in precis som med elbilar. Det är säkert marginellt och en liten påverkan från den enskilda individen, dvs inget riktigt problem om inte merparten av alla tomtägare bestämmer sig för att hålla mattan i trim 😉. Om man önskar kalla sig klimat eller miljövänlig så borde det enda alternativet vara att klippa så sällan som möjligt och endast på de ytor som skall användas till kubbspel och kullerbyttor. Bifogar några närbilder på min minimalt vårdade matta, jag instämmer att en klippt gräsmatta ger ett bättre intryck på avstånd, men som många här säger så ska ju den egna upplevelsen vara viktigare än vad grannarna tycker.
Den där studsmattan, made in PRC? Aluminiumrör? Nylon? Jag tror jag kan fortsätta med min robotklippning utan att ha dåligt samvete😅
 
  • Haha
  • Gilla
MsTake och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.