JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det stämmer säkert, men då tänker jag att det finns rätt många andra kvadratmil än just din tomt där pollinatörerna kan hålla till.
Alla som har fruktträd och bärbuskar (sannolikt majoriteten av alla villaägare) är väl intresserade av pollinering för att få bästa möjliga skörd. Men pollinatörerna behöver ju ha något att leva av under resten av säsongen också. "Andra kvadratmil" är av föga intresse, eftersom de flesta pollinatörer är verksamma inom ett rätt begränsat område. Även om tambin kan flyga flera kilometer från kupan för att utnyttja en god födoresurs, så håller sig humlor, murarbin och andra pollinatörer typiskt inom något hundratal meter från boet. Och även tambin jobbar ju effektivast om födan finns nära kupan.

Så ur den synvinkeln är snaggade gräsmattor inte det optimala.
 
  • Gilla
  • Älska
Jylais och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag har klippt gräsmatta, fruktträd och en del rosbuskar. När allt står i blom går det knappt att vara i trädgården för att det surrar så i buskar och träd. Här i området har vi tagit hand om våra trädgårdar inklusive gräsklippning sedan 1930-talet och än så länge har det fungerat bra.
 
  • Gilla
MsTake och 4 till
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Koldioxid är bra. Det gör ju att det växer bättre.
Och att visa hjärnor slutar fungera som de borde...
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Den där studsmattan, made in PRC? Aluminiumrör? Nylon? Jag tror jag kan fortsätta med min robotklippning utan att ha dåligt samvete😅
😂 Det är den garanterat, och säkerligen tillverkad av personer med orimligt låga löner och dåliga arbetsvillkor (precis dom det mesta av de prylar vi importerar och köper i Sverige). Min poäng var inte att jag är särskilt miljö & klimatvänlig, den var att man inte kan låtsas att man är det bara för att man köpt en pryl med mindre utsläpp vid användning. Du sätter verkligen huvudet på spiken med resonemanget om att du kan fortsätta med att göra din gräsmatta ogynnsam för djurliv eftersom jag har köpt en pryl.
 
  • Gilla
Jylais
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Koldioxid är bra. Det gör ju att det växer bättre.
Och att visa hjärnor slutar fungera som de borde...
M Markarbetaren skrev:
Greta?
Är du också en sådant som frivillig andas koldioxid jämt...?
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Om man bor i ett hus ute på landet kan folk få ha sina gräsmattor hur som helst. Men i ett villaområde tycker jag en gräsmatta ska skötas, liksom resten av trädgården. Detta med respekt för övriga boende i området, samt att set drar ner helhetsintrycket på området.
Överlag tycker jag att bor man i hus och har tomt ska allt skötas och underhållas. Annars kan man lika bra bo i en lägenhet.
Även en äng kan skötas.
Villaområden ser i allmänhet ganska sterila och trista ut där allt skall se likadant ut. Man skall/vågar inte vara sämre än grannarna. Bilen på garageinfarten, inte i garaget. Gräset skall hållas kort, inga eller få (frukt)träd på tomten. Inglasade altaner/träddäck eftersom man inte vill vara direkt på det sköna gräset, mm.
 
  • Gilla
  • Älska
Jylais och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det är mycket lättare att se o mörda mördarsniglarna när man har kort gräs - bara ta senilpinnen (gripklo) med sig ut när det regnat o börja plocka 👍😊

(i långt gräs syns de ju inte)
Det som inte syns, finns inte.
 
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 2 till
  • Laddar…
H hablam skrev:
Vad är din hobby? Gör du dina hobbys för att skryta för andra? Varför gör du saker du tycker om?
En hobby vill man ju göra ofta. Att klippa gräs en gång i veckan känns inte som en hobby i min värld. Tråkigt om man måste göra det själv bakom klipparen, med robot är det någon annan som klipper.
Behöver man komma bort från frugan/mannen/barnen behöver man kanske fundera på varför och omvärdera sin plats på jorden.
Därmed inte sagt att trädgårdsarbete i stort inte kan vara en hobby, men knappast bara att hålla gräset kort för att grannarna uppskattar det.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Jag är en sån där som klipper gräset maniskt och pysslar "massor" med övriga trädgården.

Är ett intresse och så vill jag gärna att det ska se trevligt när man är ute i trädgården men även för folk som promenerar förbi även om det nu inte är huvudsyftet.

finns enligt mig en lägsta nivå eller en mall som man bör hålla sig till om man bor i villaområden.

Trist att titta ut och se någon halvt igenvuxen trädgård som ser ut som skit.

Bjuder på en bild från igår
[bild]
Jag noterar även att du har ett trädäck/altan i din "trädgård". Antar att det behövs eftersom den fina gräsmattan inte går att gå eller sitta (med stol) på.
 
  • Gilla
  • Älska
Jylais och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Alla som inte har lust att klippa skaffar väl bara en robot så slipper man?
Man kan också grusa hela skiten så slipper man klippa.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Det är inte miljövänligt med gräsmatta (skapar massa utsläpp med att hålla den klippt), kanske därför många retar sig på det. Själv tycker jag det bara ser så stelt och tråkigt ut med massa välklippta gräsmattor. Men många tycket om när det är stilrent, ungefär som nybyggen. Men jag irriterar mig inte, tycket bara det ser tråkigt ut.
Ja om man BARA har en gräsmatta så ser det naturligtvis väldigt tomt, trist och stelt ut.
Men det är väl ändå ganska sällsynt.

Har både fruktträd, blomsterrabatter, odlingar, grusade gångar, bärbuskar etc.

Gräset fyller tomrummet däremellan. Där man vill kunna promenera runt barfota och njuta av allting. En plats för lekande barn, olika spel och lekar.

En sterilare plats enligt mig är alla gigantiska brädöknar folk brer ut över sin ofta i övrigt tafatta trista trädgård.
 
  • Gilla
Arne_Planka och 1 till
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
En hobby vill man ju göra ofta. Att klippa gräs en gång i veckan känns inte som en hobby i min värld. Tråkigt om man måste göra det själv bakom klipparen, med robot är det någon annan som klipper.
Behöver man komma bort från frugan/mannen/barnen behöver man kanske fundera på varför och omvärdera sin plats på jorden.
Därmed inte sagt att trädgårdsarbete i stort inte kan vara en hobby, men knappast bara att hålla gräset kort för att grannarna uppskattar det.
Ska man sköta sin gräsmatta riktigt snyggt så krävs det mycket mer än en dag i veckan.
 
  • Arg
  • Gilla
Jylais och 1 till
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Jag noterar även att du har ett trädäck/altan i din "trädgård". Antar att det behövs eftersom den fina gräsmattan inte går att gå eller sitta (med stol) på.
Både ja och nej, har helst inga stolar på gräsmattan då dom sjunker ner och gör hål i gräsmattan iaf den modellen vi har så på framsidan med ca 10mm långt gräs syns det men på baksidan där vi har 35-50mm har vi stolar om vi sitter slappar vid barnens lekhörna.

Barnen sparkar boll och cyklar och sånt på gräset och det gör inget, men vi låter inte barnen förstöra med vett och vilja.
men en kubb match eller annan sommarlek tål gräset att användas till.

Altanen har vi barnens lilla pool på och grillen o lite sånt som normalt folk har sin altan till.

Så att skylla sin usla gräsmatta på att den används är bara ursäkter för lathet
 
  • Gilla
Luc Reiner och 2 till
  • Laddar…
C
J Jylais skrev:
Och att visa hjärnor slutar fungera som de borde...

Är du också en sådant som frivillig andas koldioxid jämt...?
Nej, jag är ingen växt
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Säger bara den som inte odlar.
Nu odlar jag ingenting själv.
Men min bror odlar hiskeligt mycket, de är även veggisar och odlar jättemycket.
De har riktigt fint klippt gräs och inga rabatter att tala om, bara "odlingslådor" och växthus.

De borde alltså inte få så mycket egentligen. Alla bär jag har "ofrivilligt" i trädgården är frodiga och ger mycket.

Det går jättebra ihop med en välklippt matta :)
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.