Status
Tråden går ej att kommentera.
Bra skrivet!
"trött byggare"
 
M
ACME skrev:
Ja, en bråkdel. I de flesta fall baseras kritiken på de hantverkare som kunden har mött. Hur många dessa hantverkare är varierar naturligtvis, men om vi drar till med ett tal...säg att forumets samlade erfarenheter berör 300 olika hantverkare, eller förresten, säg 3000 hantverkare så har vi marginaler.
3000 hantverkare utgör ca 1% av alla verksamma i det här landet. Tycker du inte att det är magstarkt att döma ut resterande 297.000 personer då?



Ja, en ansenlig mängd kan utgöra en bråkdel beroende på vilken mängd man utgår ifrån, eller hur?



Skit flyter. I 99% av fallen lyfts det negativa lyfts fram, men det finns oerhört många nöjda kunder också.
Läs vad jag skriver; Hata personen som har misskött sig, men hata inte hela kåren.



Gör vad åt branschen?
Det har alltid funnits, och kommer alltid att finnas oseriösa aktörer som skiter i spelreglerna. Detsamma gäller alla branscher, men det blir kanske lättare upptäckt i byggbranschen eftersom vi oftast har ett intimare förhållande med våra kunder.
Hur många gånger har du blivit lurad av en bilmeck, tandläkare eller säljare? Förmodligen fler gånger än du vet.



Återigen; Läs vad jag skriver, och ingen har väl sagt något om att ge igen?!



Hittills har ingen presenterat fakta som talar om hur omfattande problemet är, och tills dess fortsätter jag att försvara kåren.
Det är inlägg som dina som gör att jag inte tror att byggbranschen själv kan lösa sina problem. Enda vägen är hårdare lagstiftning. Vad det gäller 300 eller 3000 så hör du själv hur fånigt det låter! Vad baserar du det på?! Det kan ju lika gärna vara 150000!
 
ml99 skrev:
Det är inlägg som dina som gör att jag inte tror att byggbranschen själv kan lösa sina problem.
Inlägg som mina? Jag kanske tänker utanför min egen lilla bubbla..

Först och främst måste vi nog fastställa att det är ett problem för branschen att lösa. Leta reda på en omfattande seriös undersökning som påvisar att problemet är så omfattande som vissa vill göra gällande så lovar jag att jag ska lyssna.

Jag har jobbat i byggbranschen i drygt 19 år som anställd snickare, arbetsledare och egen företagare. Jag har därmed stött på många arbetskamrater, branschkollegor, konkurrenter och underentreprenörer och sett hur dom sköter sitt jobb. Gissningsvis gör ca 70-80% helt ok ifrån sig, 10-15% sköter sig exemplariskt och resten lämnar en del övrigt att önska. Bland dom sistnämnda finns några procent som definitivt borde göra något annat.

Problemet är bara att dessa procent inte kommer att göra bra ifrån sig oavsett vilket jobb dom har, så vad gör vi med dom? Arkebusering, kanske?

Enda vägen är hårdare lagstiftning.
Lagstiftningen finns redan. Konsumentlagarna är utformade för att skydda konsumenterna, och dom är tuffa mot näringsidkarna.
Men... det spelar ingen roll hur många lagar, branschregler och förordningar man skapar om kunderna inte sätter sig in i sina rättigheter, och om näringsidkarna skiter i dom.

Vad det gäller 300 eller 3000 så hör du själv hur fånigt det låter! Vad baserar du det på?! Det kan ju lika gärna vara 150000!
Jag når inte fram....
Läs mitt första stycke en gång till. Samma stycke som du hänvisar till.

*väntar*



Just det! Det handlade inte om hela Sveriges befolkning utan om de medlemmar här som generaliserar.
Utan generaliseringarna hade den här tråden inte nått närmare 300 inlägg och tonen hade definitivt varit trevligare.
 
:D:D:D
Mmmm... det är bara klockrent...

Skönt du är tillbaka med dina seriösa och genomtänkta inlägg...
Du har fullt stöd från många av oss härinne... ;)

Ride on ! :cool:
 
M
ACME skrev:
Inlägg som mina? Jag kanske tänker utanför min egen lilla bubbla...
Utan för din bubbla... nja, tillåt mig att tveka!

ACME skrev:
Först och främst måste vi nog fastställa att det är ett problem för branschen att lösa. Leta reda på en omfattande seriös undersökning som påvisar att problemet är så omfattande som vissa vill göra gällande så lovar jag att jag ska lyssna.
Det är ju precis det jag menar. Du tror inte att det är ett omfattande problem medans jag tror det. Och jag är ju inte ensam.

ACME skrev:
Jag har jobbat i byggbranschen i drygt 19 år som anställd snickare, arbetsledare och egen företagare. Jag har därmed stött på många arbetskamrater, branschkollegor, konkurrenter och underentreprenörer och sett hur dom sköter sitt jobb. Gissningsvis gör ca 70-80% helt ok ifrån sig, 10-15% sköter sig exemplariskt och resten lämnar en del övrigt att önska. Bland dom sistnämnda finns några procent som definitivt borde göra något annat.
??? Baserat på dina upplevelser i din lilla bubbla? Absurda procentsiffror som endast baseras på din fanstasi.
Moral och etik verkar helt lysa med sin frånvaro i branschen och hade man, redan under utbildningtiden, försökt införa detta så kanske man kunde minimera antalet som svinar sig mot kunder. Jag minns vilka det var som gick bygglinjen så det förvånar mig inte alls att de missköter sig även i yrkeslivet!

ACME skrev:
Lagstiftningen finns redan. Konsumentlagarna är utformade för att skydda konsumenterna, och dom är tuffa mot näringsidkarna.
Men... det spelar ingen roll hur många lagar, branschregler och förordningar man skapar om kunderna inte sätter sig in i sina rättigheter, och om näringsidkarna skiter i dom.
Lagstiftning finns men inte tillräckligt hård och jag hoppas verkligen att man fortsätter med arbetet att stramma åt för byggbranschen.



ACME skrev:
Jag når inte fram....
Läs mitt första stycke en gång till. Samma stycke som du hänvisar till.

*väntar*



Just det! Det handlade inte om hela Sveriges befolkning utan om de medlemmar här som generaliserar.
Utan generaliseringarna hade den här tråden inte nått närmare 300 inlägg och tonen hade definitivt varit trevligare.

Jodå du når fram, jag ser vad du skriver men som tidigare är det hittepåsiffror och det var det jag menade. Jag ser att du har ca 2500 inlägg och jag inser att jag aldrig kommer att omvända dig. Du har dina byggkompisar som hejar på dig i detta forum. Men ute i den riktiga världen fortsätter byggbranschen att vara hatad. I varje villakvarter så är det byggaren som det pratas skit om, rätt eller fel men det är så det är. En bekant inom byggbranschen nämner inte gärna för sin omgivning vad han jobbar med för han tycker att branschen är så smutsig. Lite drastiskt kanske men med 30-35 år i branschen har han väl sett en hel del. Du har din väldigt bestämda åsikt, andra inom branschen tycker du har fel och vi som kunder förfasas över hur det kan fortgå.

Jag tror inte du är eftertankens man utan du försvarar ditt skrå oavsett om det krävs 2500 inlägg till men ha i åtanke att många blir bara mer irriterade på ditt sätt att hantera detta samhällsproblem. Jag kräver inte att du ska ha lösningen på problemet men hoppa ut ur bubblan ibland och inse att det är ett stort problem!
 
Men vad ska man basera sina åsikter på om det inte är på sina egna upplevelser?
Har någon haft problem med hantverkare kommer det oftast fram i någon form, har det fungerat OK så har man inget behov av att ventilera sig, har det varit helt perfekt så kan man gå in och skapa en tråd om det men inte lika säkert som om man hade haft problem.

Nu har inte jag så mycket erfarenheter själv då jag bara lejt in 1 hantverkare och det var för golvslipning av ett rum på 13 kvm och det fungerade OK, men man har ju hört massor från folk som har lejt folk och inte blivit nöjda.
Mina föräldrar försökte ganska nyligen att få hem hantverkare för lite småjobb, de ringde upp först 1 som skulle ringa upp för tidsbokning, han hörde aldrig av sig, likadant på nästa OCH nästa. Och det var bara för att få de att komma och titta öht.
Till slut fick de tag på en kille men jag tror inte han varit där ännu.

Men naturligtvis ska man inte dra alla över en kam men det finns vissa inarbetade metoder som bara kan finnas kvar om man är i en maktroll, makten i detta fall är kunskap.
Metoderna kan vara att man räknar inte bort raster eller tar fullt betalt för lärlingar eller högt påslag på material, folk är nog lite för godtrogna och många garvade hantverkare är inte sena på att utnyttja det.
Sen finns det även många som är helseriösa och inte gör så, kanske hälften, kanske mer eller mindre, de flesta hantverkare på detta forum tror jag är mer av den seriösa skalan.
 
Frågan är om detta leder någonvart med denna nivån på hantverkarhat.

INGEN sitter väl här och försvarar de urusla hantverkare som finns...:confused:

Däremot försöker vi få er att inse att det faktiskt finns andra än dem, men ändå envisas ni med att dra alla hantverkare över en kam hela tiden.:(

Alla som gått bygglinjen är tydligen folk som misskött och missköter sig ! :(

Herregud vilken nivå säger jag bara...:rolleyes:

Tur man inte har sådana här enkelriktade människor som kunder ! :eek:
 
ml99 skrev:
??? Baserat på dina upplevelser i din lilla bubbla? Absurda procentsiffror som endast baseras på din fanstasi.
Nej, inte min fantasi. Min erfarenhet.
Jag vet inte vilka erfarenheter du baserar dina uppgifter på, men jag kan ju gissa.

Lagstiftning finns men inte tillräckligt hård och jag hoppas verkligen att man fortsätter med arbetet att stramma åt för byggbranschen.
Läs Snickar-Urbans inlägg och texten jag länkar till i inlägg 105 och påstå sedan att lagen inte är tillräckligt tuff.

Jodå du når fram, jag ser vad du skriver men som tidigare är det hittepåsiffror och det var det jag menade.
Titta igenom trådarna här på forumet och räkna på ett ungefär hur många som generaliserar och dömer ut hela kåren. Fördela sedan de 3000 jag nämner på dom medlemmarna så kanske t.o.m. du inser att min siffra inte är en underdrift.
Jag tog i så jag blev blå när jag skrev 3000 för att slippa just det här tjafset, men jag borde ha begripit bättre..

Jag ser att du har ca 2500 inlägg och jag inser att jag aldrig kommer att omvända dig.
Vad har mitt antal inlägg med saken att göra?
Du kanske borde ta dig tid till att läsa vad merparten av mina inlägg handlar om innan du yttrar dig.
Det finns ett antal hantverkare som hänger på det här forumet och besvarar frågor till höger och vänster; Tror du att dom tillhör skaran som blåser och lurar kunder, eller försöker dom lära sig saker och hjälpa andra?

Visst kan du omvända mig, men då får du komma med lite hårda fakta och inte bara förmedla vad du, en bekant och din granne tycker.

Du har dina byggkompisar som hejar på dig i detta forum. Men ute i den riktiga världen fortsätter byggbranschen att vara hatad.
Den riktiga världen? Är det i ditt villakvarter?
Jag får hela tiden bekräftelser på att vi inte är hatade, utan tvärtom. Tyvärr så kommer dessa bekräftelser via telefonsamtal, mail, brev och återkommande kunder istället för att det skrivs om dom på ett internetforum.
Och nej, dom är inte enkom riktade till mig utan även till övriga anställda (och underentreprenörer) på dom företag jag har jobbat på.

Jag kräver inte att du ska ha lösningen på problemet men hoppa ut ur bubblan ibland och inse att det är ett stort problem!
Mina inlägg här handlar mer om att det är fel att dra alla över en kam, såsom du gör, än att det finns skurkar och banditer förklädda till snickare därute.

Jag minns vilka det var som gick bygglinjen så det förvånar mig inte alls att de missköter sig även i yrkeslivet!
Stort...
Med den intelligenta kommentaren kan du sitta här och älta vidare utan mig.
 
Redigerat:
Vad innehåller mi99´s inlägg igentligen?

ml99 skrev:
Moral och etik verkar helt lysa med sin frånvaro i branschen
Mycket grov generalisering och osanning


och hade man, redan under utbildningtiden, försökt införa detta så kanske man kunde minimera antalet som svinar sig mot kunder.
Förakt


Jag minns vilka det var som gick bygglinjen så det förvånar mig inte alls att de missköter sig även i yrkeslivet!
Generalisering och förakt


Men ute i den riktiga världen fortsätter byggbranschen att vara hatad. I varje villakvarter så är det byggaren som det pratas skit om, rätt eller fel men det är så det är.
Generalisering, förakt och osanning


En bekant inom byggbranschen nämner inte gärna för sin omgivning vad han jobbar med för han tycker att branschen är så smutsig. Lite drastiskt kanske men med 30-35 år i branschen har han väl sett en hel del.
Om han finns i samma omgivning, där du styr med din hantverkarfientlighet, förstår jag honom.


Jag tror inte du är eftertankens man
Du har ju knappast presenterat någon eftertanke, snarare tvärtom.
 
M
Vill bara först fastställa att jag inte drar alla över en kam. Kanske kan låta så ibland för att jag är frustrerad men jag inser självklart att det finns en del som är seriösa och duktiga inom byggbranschen. Jag kan bara konstatera att jag inte lyckats träffa på dem.

Ja, det kommer fram mycket negativt här och endast ett fåtal som beskriver när det gått bra. Men man ska inte glömma alla dem som har blivit totalt knäckta ekonomiskt och psykiskt. Dom orkar garanterat inte hänga på detta forum och beskriva sin situation.

När det gäller anledningen till varför det ser ut som det gör i byggbranschen så finns det så klart inte ett svar utan många.
När jag skriver om vilka som gick bygglinjen och hur det kan ha ett samband så, tro mig, är det inget jag har hittat på utan måste anses som ett vedertaget synsätt/teori. Och nej, man menar nog inte alla som gick bygglinjen!

Och ja, jag tror det är bäst att ACME, som han tidigare hade beslutat sig för, slutar att "älta" för jag tror bara det är sämre för byggbranschen om representanter för den in absurdum försvarar den.

Och nej, jag vet inte om du tillhör den skaran som "blåser och lurar kunder" men det fråntar mig väl inte rätten att ha åsikter om byggbranschen i stort?

Sen skulle jag ju inte anställa dig även om du är duktig för jag tycker du har en konstig syn på dem som försörjer dig, dina kunder!

Och Paul i Staffanstorp, jag hatar inte byggbranschen men jag tycker att allt för många blir hårt drabbade och min åsikt är att det är en allt för stor del av byggbranschen som missköter sig. Återigen, inte alla, inte alla över en kam! Jag misstänker att det finns duktiga och ärliga byggare där ute men jag och många med mig har lyckats undgå dem.
 
T
ml99 skrev:
Det är inlägg som dina som gör att jag inte tror att byggbranschen själv kan lösa sina problem. Enda vägen är hårdare lagstiftning.
Du som verkar sitta på facit kan ju berätta hur vi småföretagre ska lösa det du kallar "vårat problem"
Eller är det så att så länge kunder inte tar referenser och anlitar trashet så finns dom kvar. Vem löser det problemet enklast ni eller vi?

Det finns dom som gapar om att det ska finnas ekoprodukter i matbutikerna, men när dom märker att dom produkterna är lite dyrare så slinker den billigare varan ner i korgen.
Sen sitter samma folk i forum och media och beklagar sig över matbutikerna och hur dyrt det är med kvalitet.
Och det är ofta samma människor som anlitar oss hantverkare.
Sedan vore det ju spännande att få se ditt förslag till hårdare lagstiftning.
 
M
Snickar-Urban skrev:
Vad innehåller mi99´s inlägg igentligen?


Mycket grov generalisering och osanning



Förakt



Generalisering och förakt



Generalisering, förakt och osanning



Om han finns i samma omgivning, där du styr med din hantverkarfientlighet, förstår jag honom.



Du har ju knappast presenterat någon eftertanke, snarare tvärtom.
Dina åsikter! Mina åsikter baseras ju på hur jag blivit bemöt av byggbranschen, inget annat.
 
M
telabtelab skrev:
Du som verkar sitta på facit kan ju berätta hur vi småföretagre ska lösa det du kallar "vårat problem"
Eller är det så att så länge kunder inte tar referenser och anlitar trashet så finns dom kvar. Vem löser det problemet enklast ni eller vi?

Det finns dom som gapar om att det ska finnas ekoprodukter i matbutikerna, men när dom märker att dom produkterna är lite dyrare så slinker den billigare varan ner i korgen.
Sen sitter samma folk i forum och media och beklagar sig över matbutikerna och hur dyrt det är med kvalitet.
Och det är ofta samma människor som anlitar oss hantverkare.
Sedan vore det ju spännande att få se ditt förslag till hårdare lagstiftning.
Nej telabtelab, jag har inte något facit men jag inser ju att det blir svårt att lösa när ni inte själva tycker att ni har problem. Min åsikt är att det är för stor andel av byggbranschen som missköter sig och då är det som kund svårt att undvika dem.

Jag har inget förslag på lagstiftning men skulle vilja att man hade ett uppföljningssystem/straffskala på tex när punkter på SB inte blir åtgärdade. Jag tror att mycket frustration idag med byggbranschen handlar om att byggföretagen har satt i system att inte rätta till fel som uppdagas vid SB. Visst håller kunden inne pengar men sällan eller aldrig är det i närheten av vad den verkliga kostnaden är. Och jag orkar inte ens kommentera om vad jag tycker om byggbranschens kanske största bluff, GAR-Bo!
Om det mot förmodan kommer någon som åtgärdar felet så har det, i mitt fall, varit klåpare som bara gör det värre! Men jag vet många som ger upp och inser att byggbranschen skiter i kundvård.
 
ml99 skrev:
Dina åsikter!
Det är inte mina åsikter. Att du är generaliserande, föraktfull och osann är rena fakta. Men det gå ju att ändra på om du själv vill.
 
M
Snickar-Urban skrev:
Det är inte mina åsikter. Att du är generaliserande, föraktfull och osann är rena fakta. Men det gå ju att ändra på om du själv vill.
Ok då, det kanske stämmer i viss utsträckning förutom osanningen, men vad är fel med det! Hade du förstått hur många kunder blir bemötta så hade du insett att det inte är så konstigt att man i viss utsträckning blir generaliserande och föraktfull och förbannad och förvånad och häpen och ledsen osv osv.
Jag angriper ju inte dig personligen utan den bransch som du jobbar inom, varför skulle jag inte få göra det?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.