Status
Tråden går ej att kommentera.
Vill inte använda könsord på en bra site, men det är det enda jag vill skrika efter de hantverkare som finns i Malmötrakten. Av kanske 10 firmor vi varit i kontakt med vad gäller tak, dränering, snickerier, VVS och värmesystem kan jag bara konstatera att moralen är EXTREMT låg bland hantverkare generellt och att de prioriterar egoistiskt i varje situation. Hantverkare beter sig ungefär som om en taxichaufför skulle sparka ut dig på gatan för att det står en resenär som skall lite längre, hela tiden, så du kommer aldrig fram. En takoffert på 200 000 är tydligen inte särskilt intressant, att ställa in lite verktyg och hålla sig borta i månader är kutym. Att lämna offert utan leveransdatum och där man får ringa 40 ggr utan att de levererar är standard. Att inte dyka upp när man bestämt är standard. Det finns ingen annan yrkesgrupp som så uppenbart föraktar sina kunder som hantverkare. Och kom inte och säg att det rör sig om ett fåtal rötägg i en annars schysst bransch för det är ett skämt.
 
H
Skulle ni som är seriösa hantverkare vilja medverka till era företagsnamn kom med under Referenser - Hantverkare & Entreprenörer? :)

Det är just dessa företag vi vill ha tag i. De oseriösa är helt ointressanta.
Även om det är bra att få kunskap över hela spectrat.
 
Om de beskrivningar vi fått se HÄR med lite STORA bokstäver INSPRÄNGDA i texten är vardag, blir jag riktigt orolig.

Det är inte tufft att jobba ihjäl sig, bara dumt.

Man blir inte rik på att ha för mycket jobb heller, det gäller att höja timtaxan så att man blir glad när man får ett jobb till. Då är det ung. lagom. :)
 
Redigerat:
Som sagt.. för några sidor sedan. Jag tycker mig nog, över all förväntan fått svar på frågan: "Varför kommer inte hantverkaren?? "

//Nussen
 
Nussen - det har ingen betydelse att du fått ditt svar. Jag tror alla som varit med om samma sak som dig har ett stort behov av att ventilera sina åsikter.

Så även jag...

Jag och en kollega satt för några veckor sedan och funderade på om någon annan yrkeskår kan behandla sina kunder lika illa som hantverkarna och komma unden med det. Detta var innan vi sett några inlägg om det här, så det var rätt befriande att se så många ha samma erfarenheter som vi. (Och nej, jag har inte alls haft samma problem med andra yrkeskårer. Och nej, jag känner ingen som aldrig haft problem med sin hantverkare).

Den hantverkare jag anlitat har varit otroligt duktig och bra på (nästan) alla sätt. Han jobbar på som bara den, han är noga med allt han gör, han tycker jag ska hjälpa till för att "slippa betala honom dyra pengar" och gnäller inte ö.h.t över de inköp jag gör själv för att få ner priset. Vi har haft ett oerhört bra sammarbete. Låter för bra för att vara sant? Men så kommer man till den andra delen... kommunikationen. Suck. Behöver inte tillägga något till detta, allt är redan sagt.

- Jag ringer dig!

Ja, eller hur...

Efter att ha läst hela denna tråd (phew) så förstår jag inte de hantverkare som skriver här. Dom försvarar hantverkarkåren men säger samtidigt att dom inte är så själva. Om ni inte gör så själva, varför försvarar ni då era kollegor som gör på detta sätt?

Tråkigt att tråden bitvis glidit in på polsk vs. svensk arbetskraft eftersom detta inte var det tråden handlade om. Den polska arbetskraften var bara resultatet av verkan - dålig verkan från svenska hantverkare, om jag förstått allt rätt. (Jag har ingen erfarenhet av detta så jag lämnar det).

Jag har all förståelse i världen att jag inte är hantverkarens viktigaste kund. Jag förstår precis att akuta jobb går före icke akuta. Jag förstår till och med att man kan få vänta mycket längre än man själv tycker är acceptabelt. Det jag inte förstår är att man inte kan få besked om detta.
 
M
Thompa skrev:
Nussen - det har ingen betydelse att du fått ditt svar. Jag tror alla som varit med om samma sak som dig har ett stort behov av att ventilera sina åsikter.

Så även jag...

Jag och en kollega satt för några veckor sedan och funderade på om någon annan yrkeskår kan behandla sina kunder lika illa som hantverkarna och komma unden med det. Detta var innan vi sett några inlägg om det här, så det var rätt befriande att se så många ha samma erfarenheter som vi. (Och nej, jag har inte alls haft samma problem med andra yrkeskårer. Och nej, jag känner ingen som aldrig haft problem med sin hantverkare).

Den hantverkare jag anlitat har varit otroligt duktig och bra på (nästan) alla sätt. Han jobbar på som bara den, han är noga med allt han gör, han tycker jag ska hjälpa till för att "slippa betala honom dyra pengar" och gnäller inte ö.h.t över de inköp jag gör själv för att få ner priset. Vi har haft ett oerhört bra sammarbete. Låter för bra för att vara sant? Men så kommer man till den andra delen... kommunikationen. Suck. Behöver inte tillägga något till detta, allt är redan sagt.

- Jag ringer dig!

Ja, eller hur...

Efter att ha läst hela denna tråd (phew) så förstår jag inte de hantverkare som skriver här. Dom försvarar hantverkarkåren men säger samtidigt att dom inte är så själva. Om ni inte gör så själva, varför försvarar ni då era kollegor som gör på detta sätt?

Tråkigt att tråden bitvis glidit in på polsk vs. svensk arbetskraft eftersom detta inte var det tråden handlade om. Den polska arbetskraften var bara resultatet av verkan - dålig verkan från svenska hantverkare, om jag förstått allt rätt. (Jag har ingen erfarenhet av detta så jag lämnar det).

Jag har all förståelse i världen att jag inte är hantverkarens viktigaste kund. Jag förstår precis att akuta jobb går före icke akuta. Jag förstår till och med att man kan få vänta mycket längre än man själv tycker är acceptabelt. Det jag inte förstår är att man inte kan få besked om detta.
Jag tycker att Thompa sammanfattar väldigt bra. Det finns bra hantverkare men väldigt många som inte tillhör denna kategori. Vi är många som har oerhörda problem med dem.
 
Var och en får den hantverkare han förtjänar ;)

Kläm och känn på flera hantverkare innan ni bestämmer er. Verkar de seriösa? Verkar de måna om detaljer? Har de yrkestolthet? Verkar de se sitt yrke som en livsstil eller verkar de vara ute efter att tjäna grova pengar? Hur mycket snackar de och hur mycket lyssnar de? Hur tänker de lägga upp sitt kommande jobb?

När du funnit den seriösa hantverkare du vill anlita idag och i framtiden, se till att lära känna hantverkaren. Ju bättre ni känner varandra desto högre prioritet kommer du att få när det gäller.

Har du funnit en seriös och skicklig hantverkare kan du räkna med att de hantverkare han i sin tur rekommenderar också är seriösa och skickliga (lika barn leka bäst).

Jag har mina favorithantverkare jag alltid anlitar när jag behöver hjälp med el, VVS, snickerier m m. De vet att jag inte spelar ut dem mot andra hantverkare eller tjafsar i onödan och jag vet att de inte kommer att skörta upp mig eller lämna ett dåligt jobb efter sig.
 
Mikael_L
Beape skrev:
Var och en får den hantverkare han förtjänar ;)

Kläm och känn på flera hantverkare innan ni bestämmer er.
Jag är bara så rädd att dom missuppfattar mig .... :surprised: :D

Men det är klart, lite frisinnad måste man ju försöka va'.
 
Mikael_L skrev:
Jag är bara så rädd att dom missuppfattar mig .... :surprised: :D

Men det är klart, lite frisinnad måste man ju försöka va'.

Hehe, risken finns. Eller kanske finner du en ny livskamrat genom att tolka det lösryckta citatet bokstavligt :D
 
T
ml99 skrev:
Det finns bra hantverkare men väldigt många som inte tillhör denna kategori. Vi är många som har oerhörda problem med dem.
Det är klart att det är synd om alla som råkar illa ut, men det är väl dags att rycka skygglapparna kliva upp ur krondiket bland alla oseriösa hantverkare och titta runt lite. Det finns trots allt bra och bättre hantverkare.
Dom dåliga oseriösa hantverkarna blir kvar i cirkusen så länge ni anlitar dom. Dom försvinner inte p.g.a den här eller andra sidor. Det är bara ni kunder som kan få bort dom genom att ta referenser och då anlitas dom förhoppningsvis inte.
Gnäll inte bara, fråga dig själv om du kanske gjorde några fel. Tog du referenser eller var det ett lågt pris som lockade till en chansning?

Det finns lagar, mallar och andra verktyg för att en entreprenad ska bli lyckad.
Använd dom och ta referenser återigen, det är ett måste!!
 
Ok hör väl eg inte hit men kan man eg göra ngn nöjd??
Bara en sådan sak som påpekas här emellanåt, material!
Ok alla vill spara pengar såklart och vissa anser att man kan göra dt genom att köpa materialet själv, visst säger vi och berättar vad vi behöver..
Sedan är det dags för byggstart och hälften av vad man behöver saknas eller är fel, påpekar detta för kunden och frågar hue han vill göra och får till svar att "jag fixar det imorgon" ok fint men idag då? njae men vi kan väl börja imorgon tycker kunden? Självklart men vem ska betala för denna dagen då för ma lär ju inte hinna börja med ngt annat? Ngn som känner igen sig i situtionen?
Eller det klassiska "det är halva priset på biltema" ok det är kke halva priset men tar dom ansvaret för utfört arbete under 10 år framöver? "ehh nej" men du tycker att jag ska använda (ofta undermåliga) prylar för att du ska spara pengar men iaf stå för att dom fungerar felfritt?.
Eller varför inte varianten när man förväntas ha ALLT med sig ALLTID men man får absolut inte ta ut kostnaderna för lagerhantering och lagerhållning eller för den delen kostnaden när man skall hämta och lasta material..

Jaja jag vet att det inte alltid är lätt att tänka på sådant men snälla kunder ni kan väl iaf fråga varför en sak kostar en viss summa istället för att bara anta att man ockrar.
 
telabtelab skrev:
Det är klart att det är synd om alla som råkar illa ut, men det är väl dags att rycka skygglapparna kliva upp ur krondiket bland alla oseriösa hantverkare och titta runt lite. Det finns trots allt bra och bättre hantverkare.
Dom dåliga oseriösa hantverkarna blir kvar i cirkusen så länge ni anlitar dom. Dom försvinner inte p.g.a den här eller andra sidor. Det är bara ni kunder som kan få bort dom genom att ta referenser och då anlitas dom förhoppningsvis inte.
Gnäll inte bara, fråga dig själv om du kanske gjorde några fel. Tog du referenser eller var det ett lågt pris som lockade till en chansning?

Det finns lagar, mallar och andra verktyg för att en entreprenad ska bli lyckad.
Använd dom och ta referenser återigen, det är ett måste!!
Jag håller inte med dig här. Ju fler som berättar om sina dåliga erfarenheter ju bättre kan vi konsumenter bli på att hitta och skilja ut de duktiga hantverkarna från de som inte har något i branschen att göra. Framförallt så bidrar alla "negativa" berättelser till att blåögda konsumenter är på sin vakt när de söker hantverkare. Har man inga referenser i närområdet vilket är ett stort problem bland mig och flera av mina vänner då är man helt utelämnad till att leta hantverkare på annat sätt via annonser etc. Att skylla konsumenterna för att de råkar hitta de oseriösa hantverkarna är väl lite magstarkt. Istället så borde det finnas branschorganisationer eller annat som tog tag i problemet och kunde rekommenderade ett antal seriösa företag som man skulle kunna känna förtroende för och anlita.

De flesta anlitar bara hantverkare ett fåtal gånger i livet och så när det är dags så gäller det att höra av sig till ett antal entreprenörer och hoppas att man får ett svar och att någon är intresserad av jobbet. Om det behövs en svart lista i branschen på hantverkare som inte uppfyller rimliga krav på fackmässighet eller kundrelationer så borde det vara upp till branschorganisationen att ta fram en sådan lista för att skydda konsumenten. Är det omöjligt så borde det i alla fall finnas en lista på "bra" företag som åtar sig att följa branschens rekommendationer och krav för att kunden ska slippa att anlita ett oseriöst företag.

Jag tror precis som påpekats att de flesta hantverkare är seriösa. Problemet verkar allt som oftast vara kommunikationen vilket är en helt onödig källa till problem. En privatperson vill naturligtvis att arbetet ska utföras så fort som möjligt och en duktig hantverkaren har troligtvis massor med mer eller mindre viktiga kunder att ta hänsyn till vilket kan skapa förseningar eller diskussioner. Jag är fullständigt övertygad om att om man som hantverkare gör klart för kunden direkt i första början att det kan bli förseningar under arbetet och att man i alla fall bestämmer ett sista datum när allt ska vara klart som båda känner sig bekväm med så slipper man mycket problem. En kund kan rimligtvis inte veta att en hantverkare är populär och fullständigt överbokad men om man vet att man får det på köpet när man anlitar den hantverkaren och den inte kan garantera ett fast slutdatum då är det nog oftast OK.

Slutligen. Kommunikation mellan hantverkare och konsument är A och O. Är bägge ärliga och rediga så går det nog bra i de flesta fall;)
 
T
mr_bygg skrev:
Jag håller inte med dig här. Ju fler som berättar om sina dåliga erfarenheter ju bättre kan vi konsumenter bli på att hitta och skilja ut de duktiga hantverkarna från de som inte har något i branschen att göra. Framförallt så bidrar alla "negativa" berättelser till att blåögda konsumenter är på sin vakt när de söker hantverkare. Har man inga referenser i närområdet vilket är ett stort problem bland mig och flera av mina vänner då är man helt utelämnad till att leta hantverkare på annat sätt via annonser etc. Att skylla konsumenterna för att de råkar hitta de oseriösa hantverkarna är väl lite magstarkt. Istället så borde det finnas branschorganisationer eller annat som tog tag i problemet och kunde rekommenderade ett antal seriösa företag som man skulle kunna känna förtroende för och anlita.

De flesta anlitar bara hantverkare ett fåtal gånger i livet och så när det är dags så gäller det att höra av sig till ett antal entreprenörer och hoppas att man får ett svar och att någon är intresserad av jobbet. Om det behövs en svart lista i branschen på hantverkare som inte uppfyller rimliga krav på fackmässighet eller kundrelationer så borde det vara upp till branschorganisationen att ta fram en sådan lista för att skydda konsumenten. Är det omöjligt så borde det i alla fall finnas en lista på "bra" företag som åtar sig att följa branschens rekommendationer och krav för att kunden ska slippa att anlita ett oseriöst företag.

Jag tror precis som påpekats att de flesta hantverkare är seriösa. Problemet verkar allt som oftast vara kommunikationen vilket är en helt onödig källa till problem. En privatperson vill naturligtvis att arbetet ska utföras så fort som möjligt och en duktig hantverkaren har troligtvis massor med mer eller mindre viktiga kunder att ta hänsyn till vilket kan skapa förseningar eller diskussioner. Jag är fullständigt övertygad om att om man som hantverkare gör klart för kunden direkt i första början att det kan bli förseningar under arbetet och att man i alla fall bestämmer ett sista datum när allt ska vara klart som båda känner sig bekväm med så slipper man mycket problem. En kund kan rimligtvis inte veta att en hantverkare är populär och fullständigt överbokad men om man vet att man får det på köpet när man anlitar den hantverkaren och den inte kan garantera ett fast slutdatum då är det nog oftast OK.

Slutligen. Kommunikation mellan hantverkare och konsument är A och O. Är bägge ärliga och rediga så går det nog bra i de flesta fall;)
Det jag menar med att ta referenser är att när du hittat en hantverkare som personkemin stämmer med så ber du om en referenslista på ett par kunder han utfört uppdrag åt, och kanske t.o.m ber om att få komma och titta. Det är nog det enda sättet.
Jag menar inte att skylla på konsumenterna. Har vi inga kunder måste vi ju lägga ner verksamheten, sätta oss ner och peta i gruset.

Det finns branschorganisationer t.e.x BKR men hur ser det ut där. Jag tror dom försöker så gott det går och dom sitter i telefonerna hela dagarna och tar emot klagomål. Det är klart att dom måsta börja lyfta ur hantverkare ur deras lista snart. Men först ska man tydligen göra ett par grodor innan. Och då menar ja inte sådana som rörmokar´n gör i badrummet:).

Jag kan hålla med om att några negativa berättelser kan leda till att blåögda konsumenter blir mer på sin vakt. Men absolut inte alla berättelser och inte som det har varit på slutet här för då möter man mer en stridssugen väktare, än en kund som är på sin vakt.

En svart lista är tråkig och finns överallt, men en "bralista" är ju en skitbra idé helt enkelt. Det löser man nog inte med någon branschorganisation utan det blir nog dom kunderna som lyckats med sina hantverkare som får organisera något liknande den här sidan. Försök har väl gjorts men vet ej om det funkar något vidare.

Det är nog få hantverkare som är på två ställen samtidigt, ok nångång kanske men är det en vana så är det ju trögrott. Jobben blir ofta försenade p.g.a olika anledningar och självklart så ser man det i god tid om det beror på en själv och då måste man berätta läget i god tid. Absolut.

Sedan kommer en sak som oxå skapar irritation ibland och det är när material fattas eller ej kommer i tid och när kunden vill ha extraarbeten utförda. Extraarbeterna går väl att lösa för det mesta men om en trasig kökstomme som ska bytas med leverans på 4-8 veckor så måste kunden förstå att man kanske inte kan vara där samma dag.
Ofta har man löst det muntligt men sedan när stommen kommer så kan det bli liv i luckan för att man inte är där på en gång. Oftast har dom tjafsat på köksförsäljaren innan och så går det ut över en annan.
Men det händer som tur vad rätt så sällan.

Och jag kopierar ditt sista stycke rakt av :rolleyes: vilket jag håller med om fullständigt.

Slutligen. Kommunikation mellan hantverkare och konsument är A och O. Är bägge ärliga och rediga så går det nog bra i de flesta fall;)
 
Tossegubbe skrev:
Ok hör väl eg inte hit men kan man eg göra ngn nöjd??
Ja det kan man, men det är inte säkert att det är lätt....


Bara en sådan sak som påpekas här emellanåt, material!
Ok alla vill spara pengar såklart och vissa anser att man kan göra dt genom att köpa materialet själv, visst säger vi och berättar vad vi behöver..
Sedan är det dags för byggstart och hälften av vad man behöver saknas eller är fel, påpekar detta för kunden och frågar hue han vill göra och får till svar att "jag fixar det imorgon" ok fint men idag då? njae men vi kan väl börja imorgon tycker kunden? Självklart men vem ska betala för denna dagen då för ma lär ju inte hinna börja med ngt annat? Ngn som känner igen sig i situtionen?
Nej jag känner inte igen mig men du har helt rätt i att kunden är på cykeltur. När detta inträffar, har du som vet vad som brukar hända informerat om risken för problem och vad som då händer?


Eller det klassiska "det är halva priset på biltema" ok det är kke halva priset men tar dom ansvaret för utfört arbete under 10 år framöver? "ehh nej" men du tycker att jag ska använda (ofta undermåliga) prylar för att du ska spara pengar men iaf stå för att dom fungerar felfritt?.
Jag tror att många accepterar att du vill använda "märkesmaterial" men om du fakturerar dubbla kostnaden mot vad tex en nätbutik tar för exakt samma vara så blir kunden inte nöjd. Behöver du ta så mycket betalt, hitta ett sätt att göra det på som inte gör kunden förbannad. Det kommer alltid finnas kunder som vill att du använder skruv eller vvs-material från Biltema - antingen acceoterar man det eller så gör man det inte.



Eller varför inte varianten när man förväntas ha ALLT med sig ALLTID men man får absolut inte ta ut kostnaderna för lagerhantering och lagerhållning eller för den delen kostnaden när man skall hämta och lasta material..
Om du debiterade mig för lagerhållning/hantering skulle jag nog bli rätt förvånad, ja. Vad är det för produkter vi pratar om? Att du debiterar för att hämta material är inget konstigt. Behöver du åka 3 gånger på en dag för att du glömt saker är det konstigt och något du bör stå för själv.
Jaja jag vet att det inte alltid är lätt att tänka på sådant men snälla kunder ni kan väl iaf fråga varför en sak kostar en viss summa istället för att bara anta att man ockrar.
För en vanlig kund som normalt inte håller i en hammare är det inte lätt att förstå. Min fråga till dig är - vad gör du för att informera om detta inför ett arbete eller som en del av en offert? En extra A4 som förklarar hur du hanterar stilleståndskostnader, materialhantering, bil/resekostnader etc skulle antagligen göra att du slipper en hel del tjafs. Och om det ändå blir tjafs har du ett tydligt dokument att hänvisa till. Allt handlar om att sätta förväntan rätt från början.


Det är inte det du beskriver här som retar upp folk, det är avarterna av samma sak som gör kunden förbannad och som gör att du kan läsa om det på forumet om och om igen.

Verkar detta rimligt?
 
MathiasS skrev:
En extra A4 som förklarar hur du hanterar stilleståndskostnader, materialhantering, bil/resekostnader etc skulle antagligen göra att du slipper en hel del tjafs. Och om det ändå blir tjafs har du ett tydligt dokument att hänvisa till. Allt handlar om att sätta förväntan rätt från början.

Verkar detta rimligt?
Just detta användas av vissa entreprenadföretag som ska utföra dräneringar. De har stor osäkerhet om vad som finns i marken och har därför ett antal förbehåll kring stenbumlingar och bergknallar. Med ett sånt dokument slipper man som sagt tjafs.

Det finns inom IT-branschen standardiserade kontraktsmallar för inköp av varor och tjänster. Det skulle förvåna mig om inte branschförbunden inom Bygg / El / VVS har något liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.