Status
Tråden går ej att kommentera.
Paul-Staffanstorp skrev:
F


JAG anser inte att jag idkar dålig planering och dålig service för att jag inte kan komma till ovan nämnda kund redan som på onsdagen eller torsdagen när han berättar detta för mig på söndagen...
Jag erbjöd honom att jag ska försöka på fredag om där blir tid över och annars löser vi sakerna i nästa vecka och det tycker jag är rimligt.
Du kan nog tagga ner lite för det är ingen (dvs jag) som tycker det är dåligt att du inte kan komma med så kort varsel. Det står till och med tydligt i mitt inlägg "SÄG NEJ". Du läser inläggen som fan läser bibeln. Möjligvis gäller det även mig....;)

Thomas59 är som vanligt spot on i sin inlaga.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
...Jag har bara försökt få fram att jag anser det vara orimliga krav från kunden, men det är ingen som förstår enkel svenska känns det som.
Man kan skriva samma sak med tre olika formuleringar och ändå så förstår ingen (mer än andra hantverkare som är i liknande situationer).
Precis som om ingen vill förstå hantverkarnas situation på detta forumet.:(

....

När du Thomas59 nu skriver:
#Vi behöver knappast orda mer om att svara i telefon, ringa tillbaks och komma i tid eller meddela i god tid om ni inte kommer i tid. I andra branscher är det en självklarhet. Att ni inte klarar det är bedrövligt.#

Tillbaka på ruta ett... varför dra alla över en kam alltid !!

....

Jag ids inte älta mer på detta hantverksfientliga konsumentforum där allting man skriver som hantverkare ändå vänds emot en själv hur man än försöker formulera och förklara saker....så...bye !:cool:
Jag tycker förstås att alla drar alla över en kam en här. Jag skulle vilja säga det ännu en gång: Det finns bra och dåliga hantverkare, och det finns bra och dåliga kunder. Samt förstås alla vi däremellan.

Diskussionen verkar gå överstyr hela tiden då än den ena, än den andra, får det att låta som om att ingen förstår någon. Lite ironiskt blir det när vi pratar om att det som brister är kommunikationen, nu har det kommunicerats i 226 inlägg i denna tråd och inte har vi kommit speciellt mycket längre.

Skulle för övrigt bara vilja tillägga att brister i kommunikationen inte bara finns hos hantverkarna, som det verkar som en del tycker. Finns i alla sektorer, åtminstone där de jag har varit och upplevt det själv. Handen på hjärtat, även JAG har ibland struntat att göra det där telefonsamtalet som jag lovade. Precis som jag stöter på andra ställen med jämna mellanrum...den där säljaren på Phonehouse som lovade att ringa när ett nytt ex av nya Iphone kom in, den där systemkillen på RPS som lovade att fixa brandväggarna till nästa vecka och skulle höra av sig om det blev problem, etc etc.
 
Paul-Staffanstorp: Jag tycker att du gör ett bra jobb som försöker förklara hur det ser ut för dig som hantverkare. För mig ser det självklart annorlunda ut och jag väljer ibland andra vägar att lösa problemen.

Men det är ingen idé att bemöta debattörer som t.ex. Thomas59 eftersom de inte är tillräckligt seriösa som debattörer.
Jag levde ihop med en kvinna som använde samma taktik, det är totalt hopplöst.

Problemet är att inläggen vid första anblicken och för den som läser slarvigt kan verka korrekta men tekniken är att vrida lite på sanningen. Och då faller man i fällan och försöker försvara sig varpå motståndaren vrider lite till på sanningen och man försöker försvara sig igen. Det innebär ju att det verkar som att man påstått saker som man inte känner igen.
Eller så dras samma motargument upp fast ur en annan vinkel så att det verkar som om motståndaren inte förstått vad man skrivit. Så upprepas det i det oändliga och man blir så frustrerad.

Allt är inte skräp som de skriver men de direkta angreppen mot dig som hantverkare är det ingen idé att svara på eftersom det är vridet och kommer att vridas till yttrligare om du svarar.

Analysera gärna i detalj Thomas59 inlägg här ovan så kanske du kommer på hur han gör.
 
M
Thomas59 har helt rätt i sina resonemang!
 
Mikael_L
Pagno skrev:
Några små saker...
Hantverkare städar inte efter sig!
Jo jag gör det om kunden tycker att det är ok att betala samma taxa för städningen som för hantverket, inget problem för mig.
Men en del lämnar "Jerusalems förstörelse" efter sig. Jag tror få kunder klagar på "normalt" ostädat, dvs att man hivar iväg lite av det värsta, men framförallt inte jobbar på ett onödigt stökande och kaosbildande sätt.

Bil ska ingå i "priset".....
Hallå! Självklart debiterar jag bilkostnad,ska alla kunder dela på kostnaderna för de som bor längst bort? Det är inte rimligt att lägga med bilkostnaden i timpriset..
En del hantverkare har mage att ta sin timpenning + en skyhög kilometerersättning.
Ett par jag känner som hade rörmokaren hemma hos sig, som dessutom tog bilersättning för varje gång han hade glömt köpa nån lite pryl och varje gång han avbröt för att kila iväg på annat jobb en timme eller två. Sen var bilersättningen så hög att han hade kunnat åkt taxi billigare. Dom kände sig givetvis grundlurade och totalt rättslösa, då dom inte gjort upp innan om hur bilersättning skulle regleras.

Dyra materialkostnader?
Kunden betalar samma pris som jag gör samt att kunden självklart betalar för spillbitarna som blir.... Inte tänker jag göra det iaf
Många människor blir förvånade när dom först blir lovade "hela 30% rabatt, på materialet, för att hantverkaren har så fina rabatter själv" , men sen när fakturan kommer får betala dubbelt så mycket eller mer än vad kunden själv kan köpa sakerna för på rinkabyrör, elbutik.se, Jula, CO osv. Och exakt samma saker.

Oftast blir det dyrare än vad som kalkylerats, men JAG visar ALLTID kunden varför det kommer att bli dyrare....
Det kan vara allt från att det ligger organiskt material under huset som "stinker" till att kunden/annan hantverkare har gjort felaktiga konstruktioner, dessa saker medför en ökad kostnad som inte ingår i offerten!
Många hantverkare klarar inte alls av att förklara något alls, om det beror på att de luras eller att de har social fobi är ju svårt att veta, särskilt för kunden.


Nu har jag en ytterligare poäng här:
Läs nu noga vad jag skrev, Pagno och Paul-staffanstorp.
Är det ni, som jag beskriver?
Nä jag trodde inte det heller.

Men Thomas59 och MthiasS pratar om just dom hantverkarna, inte er

Dessutom tror de flesta att de är just dessa hantverkare ni försöker försvara.

Jag tycker ni lägger ner er argumentation, ensidigt om de andra ids fortsätta. Sen sitter ni lugnt i båten, väl medvetna om att ni är långt ifrån de rötägg som diskuteras när det blir hantverkarförakt.

Sen kan ni om ni vill och är kloka, att varje gång ni hör något allmännt hantverkarklagomål så funderar ni lite snabbt:
Gör jag själv så här (helt eller delvis)
Hur skulle jag hantera det om det råkade hända.
På vilket sätt kan jag undvika att sånt här svärtar ner mig, kan jag förbätrra någon information eller avtalstext gentemot mina kunder.
Var på tå, alert, förändringvillig. Då är du alltid bättre än konkurenterna och kan faktiskt t.o.m ta lite mer betalt.

Men glöm inte, pajkastningen är inte riktad mot er, och ni behöver inte försvara de som förtjänar paj i nyllet.
 
Redigerat:
Thomas59
Snickar-Urban skrev:
Paul-Staffanstorp: Jag tycker att du gör ett bra jobb som försöker förklara hur det ser ut för dig som hantverkare. För mig ser det självklart annorlunda ut och jag väljer ibland andra vägar att lösa problemen.

Men det är ingen idé att bemöta debattörer som t.ex. Thomas59 eftersom de inte är tillräckligt seriösa som debattörer.
Jag levde ihop med en kvinna som använde samma taktik, det är totalt hopplöst.

Problemet är att inläggen vid första anblicken och för den som läser slarvigt kan verka korrekta men tekniken är att vrida lite på sanningen. Och då faller man i fällan och försöker försvara sig varpå motståndaren vrider lite till på sanningen och man försöker försvara sig igen. Det innebär ju att det verkar som att man påstått saker som man inte känner igen.
Eller så dras samma motargument upp fast ur en annan vinkel så att det verkar som om motståndaren inte förstått vad man skrivit. Så upprepas det i det oändliga och man blir så frustrerad.

Allt är inte skräp som de skriver men de direkta angreppen mot dig som hantverkare är det ingen idé att svara på eftersom det är vridet och kommer att vridas till yttrligare om du svarar.

Analysera gärna i detalj Thomas59 inlägg här ovan så kanske du kommer på hur han gör.
Jag håller med dig Snickar-Urban i det att Paul tecknar en bra bild avseende hur en hantverkares vardag ser ut. Problemet är väl bara att Pauls verklighetsbeskrivning har en baksida - potentiellt missnöjda kunder. Det kanske inte gäller Paul som möjligen är så duktig hantverkare att kunderna känner att dom kan leva med en viss grad av ovisshet avseende tider och annat men de flesta hantverkare fixar inte den ekvationen.

Det är inte någon diabolisk debatteknik som ligger bakom och kanske hade kvinnan du levde ihop med rätt:).

Faktum kvarstår, oavsett vad man tycker om HUR jag skriver, att en överbokad hantverkare kan ha svårt att leva upp till de förväntningar som en kund kan tänkas ha. Om man som överbokad hantverkare då inte tydligt kommunicerar vilka konsekvenser överbokningen kan få för kunden skapas grogrund till missnöje.

DET HAR INGET MED HUR BRA HANTVERKAREN ÄR RENT YRKESTEKNISKT utan handlar om hur hantverkaren klarar relationen med sina kunder.

Du har all rätt att tycka att jag är oseriös i mina inlägg.

Ponera dock att du skulle ha rätt och undertecknad fel. Då är vi tillbaks till att kunden har helt fel och att kunden snällt får leva med att du dikterar villkoren på ett sådant sätt att du får möjlighet att maximera din inkomst på bekostnad av kundnöjdheten. En sådan ensidig affärsrelation funkar (?) bara när efterfrågan vida överstiger tillgången och skapar missnöjda kunder och tyder inte på någon långsiktighet i affärstänkandet. Kortsiktig vinstmaximering har sällan varit en bra strategi.

BONNIER - Visst är det så att jag ibland generaliserar och ibland uttrycker mig slavigt. Om någon känner sig orättmätigt angripen ber jag om ursäkt. Det är klart att jag förstår att många klara av att svara i telefon och kanske också ringer om dom får förhinder men defacto är det en allmän, ganska väl underbyggd, bild att hantverkarkåren har svårt för vissa ordning & redasaker som är en självklarhet i andra branscher.

Vad gäller bilkostnaden så är det givetvis så att jag syftar på otyget att ta såväl milersättning som timtid men ok det är en fri marknad och var och en väljer själv hur man vill debitera sina kunder. Själv tycker jag att kostnaden för att resa till jobbet är av privat karaktär och inte ska belasta kunden. Samma gäller materialinköp där kunden kan drabbas tredubbelt. Milersättning, timkostnad OCH påslag på material som sägs ska täcka just kostnaden för att hämta ut materialet.

Jag vidhåller att många av de "förklaringar" till varför kunderna upplever missnöje som ges av olika hantverkare inte är särskilt relevanta och visar på att man inte riktigt har förstått varför missnöjet uppstår. Mellan raderna kan man dock ana att man trots allt upplever ett visst missnöje men att man tyvärr viftar bort det under rubriken "jobbiga kunder".

Det är givetvis tråkigt att ni hantverkare som frekventerar detta forum uppfattar kritiken som hantverkarfientlig. Det är sannorlikt så, som MathiasS skriver, att kritiken i huvudsak gäller andra än er själva, även om det säkert finns punkter där ni ibland kan känna er träffade.

I den kontexten verkar det ju lite märkligt att ni lägger ner sådan energi på att försvara de hantverkare som kritiken verkligen riktar sig till istället för att funder ett slag på vad som kan vara orsaken till det utbredda missnöjet och diskutera vad man kan göra åt problemet.

Att ensidigt peka ut kunden som orsaken är varken särskilt insiktsfullt eller särskilt konstruktivt även om det givetvis, vilket ingen förnekar, finns notoriskt jobbiga kunder som aldrig blir nöjda.

Kan vi styra diskussionen till att handla om vad respektive kund/leverantör kan bli bättre på kanske vi kan komma någon vart.

Varför hantverkaren inte kommer på avtalad tid har vi fått svar på. För mycket jobb, svårt att säga nej, personliga omständigheter, jobb som drar ut på tiden osv osv.

Kanske någon hantverkare då kan svara på varför man inte tackar nej direkt eller i alla fall ringer i god tid och förklarar att man inte vill/kan komma? Ett samtal kostar så lite!
 
Redigerat av moderator:
Mikael_L
Thomas59 skrev:
... och tyder inte på någon långsiktighet i affärstänkandet. Kortsiktig vinstmaximering har sällan varit en bra strategi.
Hehe, kanske inte "tillåtet" bland småföretagarna, men de stora börsbolagen har däremot alltid horisonten max 3 månader bort, till nästa kvartalsrapport mao ...
Been there, experienced that :)
 
Thomas59 skrev:
Ponera dock att du skulle ha rätt och undertecknad fel. Då är vi tillbaks till att kunden har helt fel och att kunden snällt får leva med att du dikterar villkoren på ett sådant sätt att du får möjlighet att maximera din inkomst på bekostnad av kundnöjdheten.
Tack Thomas59 för att du ville illustrera det jag var inne på i mitt förra inlägg om oseriös debatteknik.
Detta du skriver, riktat till mig, har inget med mig eller med mitt inlägg att göra.
Du vrider lite på det hela och skapar något annat än vad som skrivits. Sedan kan du skriva nedlåtande inlägg till dina debattmotståndare på påhittade och helt felaktiga antaganden.
 
Nu har jag förvisso inte läst alla inlägg i denna tråden, men flikar in en kommentar angående effektiv tid under en arbetsdag: Inom IT-branschen är det idag populärt att arbeta enligt "lättrörliga" principer. Det är ett lite för vitt begrepp för att kunna förklaras i sin helhet, men en sak man gör inom dessa principer är att räkna ut hur stor del av en 8-timmarsdag som faktiskt är effektivt arbete. Det brukar oftast hamna kring 5-6 timmar. Resterande tid går åt till möten, telefonsamtal, hjälpa kollegor o.dyl. Kommunikation är alltså en del av denna "ineffektiva" tid, men den tas likväl betalt för av kunden för man har insett att det är en ofrånkomlig del av arbetet.

Dom lättrörliga arbetsmetoderna togs fram för att överensstämma med hur man arbetar i verkligheten. Nu kanske det inte skulle gå att applicera dessa metorder rakt av på byggbranschen, men en översyn av hur arbetet faktiskt går till kanske kan vara på sin plats? Man kanske inte kan jobba 40h/vecka effektiv tid? Man kanske måste avsätta lite tid för att kunna sköta allt kringarbete, som faktiskt ingår i jobbet?

Nåja, det var mina 5 cent iallafall... Hoppas det gick att begripa.
 
Thomas59
Snickar-Urban skrev:
Tack Thomas59 för att du ville illustrera det jag var inne på i mitt förra inlägg om oseriös debatteknik.
Detta du skriver, riktat till mig, har inget med mig eller med mitt inlägg att göra.
Du vrider lite på det hela och skapar något annat än vad som skrivits. Sedan kan du skriva nedlåtande inlägg till dina debattmotståndare på påhittade och helt felaktiga antaganden.
Du instämmer i Pauls inlägg som handlar om hur vardagen ser ut för en hantverkare. För att kunna få ut så mycket debiterbar tid som möjligt bekriver Paul hur ha organiserar sitt arbete och hur kunden pga detta riskerar att bli missnöjd. Även om inte Paul ser sambandet, och kanske inte du heller så ar det en tänkbar konsekvensen av det sätt han jobbar på.

Det är inte menat att vara nedlåtande utan endast att försöka förklara vad Pauls, och kanske ditt eget arbetssätt, kan leda till. Det framgår väl ganska klart i Pauls och vissa andras (Paganos) inlägg att man tagit troligen tagit på sig uppdrag i sådan utsträckning att kunden kan uppleva att dom inte får vad dom förväntar sig.

Jag tycker inte att det är att vrida på era inlägg. Att du påstår att mina slutsatser är påhittade kan jag inte heller hålla med om. Skriver du, eller någon annan, något måste väl var och en få dra sina egna slutsatser. Att slutsatserna inte stämmer med dina egna betyder inte att dom är påhittade eller felaktiga. Det betyder bara att de är de slutsatser JAG drar av vad ni skriver. Stämmer inte det får du gärna förklara varför. Förklara tex varför man tar på sig jobb så att kunderna riskerar att bli lidande om de inte är för att man har svårt att sägas nej eller vill ha en högre inkomst?
 
Redigerat:
Thomas59 skrev:
Du instämmer i Pauls inlägg som handlar om hur vardagen ser ut för en hatverkare.
Nej jag instämmer inte. Nu vred du till det igen!!
 
Thomas59
Snickar-Urban skrev:
Nej jag instämmer inte. Nu vred du till det igen!!
Tänkte faktiskt dra mig ur debatten men innan jag gör det får jag faktiskt ge dig rätt i ovanstående kritik:(.

Jag misstolkade ditt inlägg eller man kan tom säga att jag läste väldigt slarvigt. Du skriver ju faktiskt, riktat till Paul:

"Jag tycker att du gör ett bra jobb som försöker förklara hur det ser ut för dig som hantverkare. För mig ser det självklart annorlunda ut och jag väljer ibland andra vägar att lösa problemen.

Nu vet jag ju inte vilka vägar du väljer men förhoppningsvis vägar som leder till att både du och dina kunder blir nöjda.

Sorry Urban!
 
Redigerat:
Personligen tycker jag att det är bra att alla får ventilera sina åsikter och tankar, det är ändock en tråd där det ska skapas en debatt!

Ingen som sett debattprogrammen på TV;)
där är alla överrens,eller?:rolleyes:

Sedan tar jag inte åt mig av kritiken, men jag tar den TILL mig,det är stor skillnad.

Tycker inte att det är speciellt mycket "pajkastning" , kunde vara mycket värre, skulle inte fortsätta att logga in mig om det var ett tråkigt forum, så fortsätt gärna i samma stil:D

Kom hem 19.35 idag, och jag har inte höjt min timdebitering, men jag funderar på om jag ska börja dubbelfakturera kunderna, det borde ge lite extra klirr i kassan!

"badrumsbyggare" som inte bryr sig om sina kunder..... (sista frasen kanske kan blåsa liv i debatten igen)

Sedan får ni tro vad ni vill, jag kanske var sarkastisk/skämtade/eller fullt allvarlig, bara jag som vet...
Nä det finns en till som vet.... och han brukar vara med i detta forum, knepig människa med märkliga åsikter.;)

PS

Tycker uppriktigt synd om er som träffar dessa misskötsamma hantverkare, det menar jag.....
 
Det känns som om denna tråd överlevt sig själv. Det dök upp några ljusglimtar för ett par dagar sedan. Nu har vi börjat om på noll både en och två gånger.

Flera insändare har haft en nedlåtande ton där man försökt överbevisa de hantverkare som på ett utlämnande sätt beskriver sin vardag att de har dålig koll på läget. Jag skulle kunna klippa in exempel men avstår från detta.

Jag hoppas att inte någon hantverkare som varit aktiv i denna tråd lämnar forumet i frustration för jag är tämligen säker på att några av de allra bästa tipsen i byggahus.se kommer från professionella yrkesutövare.
 
Thomas59 skrev:
Tänkte faktiskt dra mig ur debatten men innan jag gör det får jag faktiskt ge dig rätt i ovanstående kritik:(.

Jag misstolkade ditt inlägg eller man kan tom säga att jag läste väldigt slarvigt. Du skriver ju faktiskt, riktat till Paul:

"Jag tycker att du gör ett bra jobb som försöker förklara hur det ser ut för dig som hantverkare. För mig ser det självklart annorlunda ut och jag väljer ibland andra vägar att lösa problemen.

Nu vet jag ju inte vilka vägar du väljer men förhoppningsvis vägar som leder till att både du och dina kunder blir nöjda.

Sorry Urban!
...och hur du än vänder och vrider dina inlägg så kan jag bara säga att mina kunder är också hur nöjda som helst än om du inte verkar vilja förstå detta. ;)

Beape skrev:
Det känns som om denna tråd överlevt sig själv. Det dök upp några ljusglimtar för ett par dagar sedan. Nu har vi börjat om på noll både en och två gånger.

Flera insändare har haft en nedlåtande ton där man försökt överbevisa de hantverkare som på ett utlämnande sätt beskriver sin vardag att de har dålig koll på läget. Jag skulle kunna klippa in exempel men avstår från detta.

Jag hoppas att inte någon hantverkare som varit aktiv i denna tråd lämnar forumet i frustration för jag är tämligen säker på att några av de allra bästa tipsen i byggahus.se kommer från professionella yrkesutövare.
Det är ju just detta som är så tråkigt i detta forumet eftersom det finns en del besserwissers som ska leta upp något negativt i allting härinne...
Man vill bara försöka upplysa om hur det kan se ut från vår sida eftersom de flesta härinne bara ser det från kundens sida och då kan det vara vettigt att försöka få lite insikt i hur det fungerar från andra hållet...
Som jag skrev så tar jag gärna till mig positiva saker härinne som kan göra mig som hantverkare ännu bättre och då trodde man ju att konsumenterna var lika intresserade av att ta till sig lite för att kunna ha mer förståelse...men icke ! :(

Inte för att jag kanske lämnar stället, men varför ska man engagera sig i att hjälpa till med tips och idéer när det ändå vinklas till ens egen nackdel... :rolleyes:

Tack och lycka till !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.