Byggaren skrev:
Förr var ett hus som utannonserades till salu som 'arkitektritat', något som var mer eller mindre unikt. Oftast också funktionellt väl genomtänkt med fin exteriör och bra materialval, även i interiören.
Så är det fortfarande skulle jag vilja påstå.

Byggaren skrev:
Idag ser jag inget unikt i dessa lador med pulpettaket jämns med ytterväggarna, stora och höga fönster, högt till tak inomhus, öppet upp/ner mellan våningarna, nersänkta vardagsrum, öppna kök som har klättrat in i vardagsrummet, överskåpen ersatta av öppna hyllor i köken, osv. De är som kopior av varandra och skapade för den moderna tidens mingelsällskap
Det här tycker jag låter som många prefabhus idag, alla ska ha pulpettak, öppet mellan våningsplan, höga fönster. Det känns mer som ett generellt mode för hur vi vill bo idag. Återigen - så här vill de flesta typhusfabrikanter bygga idag. Dels pga efterfrågan, dels pga att de tjänar mycket pengar på sådana här "lyxvillor". Bygger man med arkitekt slipper man detta :)

Däremot såg jag att någon nämde Pål Ross. Han tycker jag gör tvärtom: ritar hus som ser i princip likadana ut (oavsett vad kunden vill) och som alla ser lika malplacerade ut där de hamnar.
 
Byggaren skrev:
nersänkta vardagsrum, öppna kök som har klättrat in i vardagsrummet,
Nu säger du emot dig själv lite - köket lär ju inte klättra in i vardagsrummet om vardagsrummet är nersänkt ;)

Vi har nedsänkt vardagsrum till stor del för att få en tydlig uppdelning mellan kök och vardagsrum. Med nedsänkt vardagsrum slipper man se diskbänken när man sitter i vardagsrummet, även om det inte finns någon vägg som hindrar kommunikation till köket. Den som står i kökt ser den som sitter i vardagsrummet, men den som sitter i vardasrummet ser inte köks-stöket.

Vad gäller diskussionen i övrigt - kataloghus kontra specialritade hus (arktiektritade hus känns som fel benämning) - så känns den väl generaliserande. Det finns både bra och dåliga exempel på båda sorterna och skillnaden är ofta inte så stor, vilket kanske inte är så konstigt eftersom det finns arkitekter som både ritar kataloghus och specialritade hus. Förhoppningen med specialritade hus är ju att de ska passa tomten bättre, och framföralt kunden bättre, än ett kataloghus, men det är inte alltid så lätt för kunden att veta såpass mycket vad den vill ha att anpassningen blir markant större än den anpassning som kan göras genom att välja mellan olika kataloghus som man sedan modifierar.
 
Jag kanske skulle ha sagt att man slipper det om man vill! :D

Men det verkar fortfarande som ni har missförstått själva tanken med en arkitekt. Viss ska de ha synpunkter på hur vissa detaljer kan lösas på ett bättre sätt än vad kunden kanske har föreslagit - men om man känner att arkitekten bestämmer lika mycket eller mer än en själv hur huset ska se ut - då har man valt fel arkitekt!

Om man sedan inte vet så mycket själv hur man vill ha sitt hus ska ju arkitekten självklart kunna komma med idéer och arbeta fram en lösning utifrån ett behovsgrundat program, platsens egenskaper osv, men det måste ju vara på frivillig basis från kundens sida i så fall.

Och som svar på tidigare frågor ang. vem som har ritat husen om inte en arkitekt har gjort det så är svaren i de flesta fallen att en ingenjör har ritat dem.
 
Jag är själv byggnadsingengör och halvutbildad arkitekt :)
Jag håller med om det du säger att arkitekten inte ska hålla inne med viktig information, absolut inte! Jag reagerade bara mot tendensen att se alla arkitektritade hus som stöpta i en form, när det är helt tvärt om! Men jag ger mig nu ocskå ;)
 
Måste säga att jag fattar mindre och mindre av den här diskussionen.

Bara för att man ungefär vet hur man vill ha det betyder inte att man vet EXAKT hur man vill ha det. Och framför allt har de flesta aldrig funderat på olika planlösningar och annat tidigare varför det är oerhört värdefullt att få diskutera och få olika tips av en duktig arkitekt som är på samma våglängd ! Vår arkitekt förklarade olika lösningar genom att visa exempel i eget hus, jättebra !

Men om man tycker det är jätteroligt att rita själv så gör det. Min erfarenhet är dock att det knappast är så lätt som folk inbillar sej. Om inte förr så märker man det när bygget inleds ... ;)

Dessutom: En arkitekt är en arkitekt. En konstruktör är en konstruktör.
Ganska enkelt att förstå skillnaden.
 
Vem har ritat det om inte en arkitekt????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.