Observera att det inte är någon skillnad på ett hus ritat av Sandell eller Ross och ett kataloghus från någon av de dyrare leverantörerna. Dylika arkitekter gör inte personliga hus, bara vräkiga och trendiga-just-idag-hus. Välj en arkitekt som inte dagligen figurerar i Plaza, annars lika gärna kataloghus från typ Sävsjö trähus...

/A
 
Alko skrev:
Fredricos, jag har ett 20-talshus med glasveranda, varför är den bisarr? För att det inte är trendigt?

/Alko
Alko, När jag skriver att glasverandor är bisarra menar jag givetvis inte fina gamla orgnalverandor från 20-talet. Nej, det är dessa nya glasverandor/uterum på nya hus jag menar. Jag ber om ursäkt om det var oklart.

Exempel www.myresjohus.se, Kärngården. Så kanske du får en klarare bild av vad jag avser?
 
Du Fredrikos, det där är ingen glasveranda! ;)
 
Robert_Maria skrev:
Du Fredrikos, det där är ingen glasveranda! ;)
Nej, det är riktigt men visst är det fult...
 
Fredrikos skrev:
Nej, det är riktigt men visst är det fult...
Smaken är som baken brukar det heta. Det är inte säkert att det jag tycker är fint gillas av dig. Detta inser jag och därför kritiserar jag inte dig för att du tycker vissa saker är fina även om jag själv tycker att de är fula som stryk.

Vissa vill kanske ha det precis sådär!
 
Visst är det så att vissa vill ha ett kyrkofönster på huset, och det är ju det som skrämmer mig, att folk verkligen tycker att det är vackert...
 
Tänk på att det du tycker är vackert skrämmer andra!
 
Det blev sagt så mycket om själva utseendet/ utsida på ett hus. Inte många som tänker på att man bor på insidan, som Byggaren sa, och det är där inne man kanske skulle behöva och förvänta sej mest hjälp av en arkitekt.
Men så länge dom individuella behov är begränsade till stora fönsterpartier, löftvåning och öppet upp till nock så kan man väl hitta det i kataloger också :).
gaia
 
JHS skrev:
Fredrikos:
Din kommentar "Visst är det så att vissa vill ha ett kyrkofönster på huset, och det är ju det som skrämmer mig, att folk verkligen tycker att det är vackert... " är ganska skrämmande, du verkar tro att din smak är bättre än andra... får lite taskiga elit vibbar från Italien och Tyskland från 30-40 talet...

Ahh, Godwins lag visar sig stämma :) (As an online discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one.)

Enligt internet-praxis har då den som först gjort jämförelsen automatiskt förlorat debatten som därmed avslutas.
 
[smiley=laugh.gif] ;D
 
Ksund skrev:
Ahh, Godwins lag visar sig stämma :) (As an online discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one.)

Enligt internet-praxis har då den som först gjort jämförelsen automatiskt förlorat debatten som därmed avslutas.

Jag utgår från att ditt inlägg är ett skämt, dessutom ett ganska tråkigt skämt...
 
Själv så tyckte jag att det var rätt passande.
 
Tillbaka till ursprungsfrågan.
Orsaken till att vi har haft en arkitetk att "rita" huset är att jag tröttnade på att springa runt hos husfabrikanterna. Därtill träffade jag direkt rätt med arkitekten som var en kvinna i min egen ålder. Jag hade redan ritat upp rumsfördelningen o.s.v. så vi sparade mycket tid där. Sedan anlitade vi en kontruktör för konstruktionsritningar.

Att bygga hus är oerhört tidskrävande oberoende om du väljer kataloghus, lösvirke, arkitektritat o.s.v. Jag tror dock att det kan vara något mindre krävande om man bygger kataloghus. Vi bygger själva i lösvirke och jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att det var så mycket jobb. Och då pratar jag inte om att rent konkret stå och spika utan om alla beslut som skall tas och alla tillstånd som skall sökas. Det är komplicerade saker att bygga hus idag. Avloppssystem .... värmesystem ... ventilationssystem ....o.s.v. Det känns långt till att välja kakel och tapeter kan jag säga ! Jag skulle absolut rekommendera att man tar ledigt några månader för planering av hus, vilket jag har gjort. Jag skulle omöjligt ha hunnit ens en bråkdel om jag arbetat heltid.

Det är jätteroligt att planera och bygga sitt eget hus men ju mer man sätter sej in i olika saker desto kinkigare blir man och vill ha allt så bra som möjligt. Jag tror man slipper mycket tankearbete och många, många, MÅNGA timmars planerande och arbete om man beställer kataloghus.
Jag har FULL förståelse för att de flesta människor inte har den tiden utan tar en enklare väg i form av kataloghus.
 
Många verkar tro att ett arkitektritat hus måste vara extravagant och ha märkligt utseende osv, vilket ju är helt fel. Huset ritas ju just för Dig, det är ju det som är hela vitsen. Du bestämmer!

Min mormor och morfar har bott i ett hus som ritats av en arkitekt, just för dem. Det är rektangulärt och på ca 75 kvm men det är ritat just för dem och de bygtekniska lösningarna har skett på detaljnivå, just på platsen och därför bor de lika bra i huset nu som när de byggde det för 45 år sedan.

Och att arkitektritat hus skulle vara mer svårsålt än ett typhus köper jag heller inte, det är ju bara att kolla på hemnet: jag tycker direkt att man märker när ett hus är ritat enbart för köparen, amn märker också enklar skillnad i detaljlösningar, materialval osv. Jämför bara med alla 60-, 70- och 80-tals typhus som säljs och vad tråkiga många av dem är.

Och att ett arkitektritat hus inte skulle passa in?! Återigen så är det ju beställaren som bestämmer hur det ska se ut, medan en typhusfabrikant oftast bara har 3-4 fasadvarianter att välja på. Anleningen till att de i så fall skulle passa bättre in är ju för att grannarna har nästan exakt samma hus :)

MEN idag är ju möjligheterna stora att kundanpassa även "kataloghusen", de flesta fabrikanter erbjuder stora möjligheter till individuella val och egenritad planlösning. Dessutom erbjuder många totalentreprenad, vilket jag tror kan vara väldigt skönt för förstagångsköpare, nyblivna föräldrar osv. som bara vill skriva på ett papper, som det brukar heta.

Ett husköp är en tidskrävande process, så om man kan få hela bygget utfört av någon som man vet att andra husbyggare har varit nöjda med tidigare så tror jag att många väljer "den enkla vägen" och att de blir precis lika nöjda som de som bygger lösvirke.
 
Måste säga att jag inte alls förstår resonemanget om att arkitektritade hus är hus av en särskild cyper-modell. Man bestämmer väl själv vilken typ av hus arkitekten skall rita ? :surprised: Eller har jag missat nåt ?
Vi anlitade en arkitekt som ritade det hus vi beställde,d.v.s. ett klassiskt tvåvåningshus med finentré på ena gaveln och groventré på andra.

Huset är inget märkvärdigt men vackert och klassiskt tycker vi ! Vi kommer att välja hälsosamma, ekologiska och hållbara material så långt det går, vilket inte går att göra på samma sätt om man väljer kataloghus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.