Visst är det märkligt att det kan svänga så snabbt som det ändå har gjort. Jag tycker att platta tak är tråkiga, husen ser ut som stora sportstugor. Problem blir det med skötsel av taken som är mer omfattande än för tak med "riktig" lutning. Vill man offra lite tid för att få ett visst utseende så visst kan man ha vilket tak som helst egentligen

Om du anlitar en duktig arkitekt så får du kanske tag på en som kan rita konstruktionen också, en mindre bra ritar bara den "vackra" utsidan. ;)
 
Fredrikos skrev:
Jag tycker att platta tak är mycket vackert, och att det skulle vara ett problem är bara nonsens. Visst kräver det lite mer av den som ritar, men det får man om man anlitar en duktig arkitekt.
Att platta tak är vackert är en fråga om tycke och smak. Jag tycker inte att det är vackert, men jag respekterar att du (coh många andra) tycker att det är fint. Däremot anser jag, tills jag blir överbevisad, att platta tak är en riskkonstruktion. Det inte bara kräver mer av den som ritar, utan också av den som skall underhålla huset.
 
Byggaren skrev:
En arkitekt brukar ha mer än 4 års studier. Ett par år på Konstfack brukar också höra till. Allt för estetikens skull.

"Svenssons" ritar säkert inte bättre hus estetiskt än arkitekten. Däremot kanske mer funktionellt, sett ur den personens synvinkel. Om sen fasaden inte blir symetrisk med fönster och andra öppningar (eller balanserad med olikstora öppningar) kanske inte spelar denne någon roll. Det är inte på utsidan livet levs i ett hus.


:cool:
Är det där bara fördommar eller talar du av egna erfarenheter? ;)
 
Robert_Maria skrev:
Om frånvaron av garage beror på tradition eller byggnadsregler vet jag inte men inte tror jag att det beror på att danskar har en bättre estetik än oss svenskar, inte heller att de inser arkitektur bättre än oss. ;)
Bilskatterna är kanske så höga i Danmark att de inte har några pengar över till garaget? ;)
 
Fredrikos:
Jaha... Du undrar varför inte alla väljer att gå till en arkitekt få ett unikt hus ritat...
Måste man ha ett unikt ritat hus? Vad är fördelen med det? Visst det kan vara kul men om nu skulle hitta sitt "drömhus" i en katalog, skall man inte kunna välja det bara för att det ett katalog hus... måste jag då gå till en arkitekt som ritar ett likadant hus?

Bara för att man är arkitekt behöver man inte ha bra smak...

Du säger att arkitekt ritade hus är billigare... vad har du som backar upp detta? Din gissning eller fakta.

Du säger att katalog hus har " totalt ointressant arkitektur", ja det är fritt att tycka vad man vill om det. På en blindtest skulle du nog inte kunna urskilja ett arkitkekt ritat hus från ett katalog hus. Vad säger att en arkitekt ritat hus måste se anorlunda ut från ett katalog hus? Med tanka på hus mycke olika katalog modeller som finns idag.

Du säger vidare "man tar ett hus ur en katalog sedan tycker man att man ska lyxa till det lite och plusar på en massa bedrövliga tillval utan någon som helst tanke på form och funktion", återigen vad baserar du detta på? Själv har jag varit hemma hos folk med katolog hus som gjort tillval och ändringar som är genomtänkta/funktionella/from mässigt snygga...

"Om man har brutit benet går man till läkaren för han vet hur man gipsar på rätt sätt. När ni bygger hus så borde många av er gå till arkitekten för han vet hur man bygger och utformar ett hus." Om du köper en bil, går du till bilfirman som säljer bilen eller går du till dem som konstruerar och ritar bilen och beställer en helt egen bill istället för att köpa en billigare färdig framtagen bil?

"Men låt bli att bygga hus med dubbelgarage, burspråk, glassveranda och annat bisarrt...." Vad är det för bisarrt med tex dubbelgarage, om man har två bilar skall man då ha 2 stycken enkelgarage, du sa ju själv att det var viktigt med funktion...

" Visst är det bisarrt att människor måste ha bilen så nära huset, åk över till Danmark, inte ett garage...." Ja varför vill folk inte ha jättelångt mellan bilparkering och hus....

Jag varken förespråkar katalog hus eller arktitekt ritat. Jag kan ser för- och nackdelar med båda men låter folk välja som de själva vill utan att hacka ner på dem.

oj det blev ett långt inlägg :)
 
Fredrikos skrev:
Visst är det bra att smaken är olika. Men det är lite underligt att en del sågar arkitektens arbete. Menar ni på allvar att "Svensson" har ner kunskap om hur man ritar och utformar ett hus än en arkitekt med minst 4-års studier?

Om man har brutit benet går man till läkaren för han vet hur man gipsar på rätt sätt. När ni bygger hus så borde många av er gå till arkitekten för han vet hur man bygger och utformar ett hus.
Menar du att alla husföretag som finns inte vet hur man bygger hus? :surprised: Deras hus har nog en arkitekt ritat också. Skillnaden är ju att de gör en massproduktion av samma hus. Jag skiter fullkomligt i att det finns fler i Sverige som bor i ett likadant hus som oss. exakt lika blir det ju aldrig ändå pga av olika tomter mm.

Handlar det inte till stor del om ekonomi också? Jag antar att om man går till en arkitekt och ritar upp ett eget hus så kostar det väl ändå mer än om man går till ett husföretag? För oss är det det smidigaste alternativet. Vi har hittat vårt drömhus! Det kommer att bli klart inom en rimlig tid till ett bra pris. Vi är supernöjda än så länge och hoppas att vi blir det när vi flyttar in också.
 
Tycker det verkar som att många som väljer arkitektritat, gör det på samma sätt som om det vore kataloghus. Man har sett lite trendiga, coola, udda hus som verkar exklusiva i tidningen Plaza etc, för att sedan gå till arkitekten och be om ett sånt där "trendigt hus" (nyfunkis, udda fönster, glaspartier, dubbel takhöjd i v-rummet, liggande lärkpanel + vit puts, "orginell" ::) italiensk marmor i entréhallen etc etc). Verkligt få är dem som verkligen ger arkitekten möjligheten att göra något ovanligt. Det är ju samma som kataloghus, fast katalogen heter "Trendiga hus", eller "Plaza".

Skulle ni verkligen, uppriktigt, märka någon skillnad ifall arkitekten kom med ett "kataloghus" från Sävsjö trähus eller Götenehus och sa att det var arkitektritat? Trodde väl inte det... ;)

/Alko
 
Fredrikos skrev:
Visst är det så att man kan ha olika smak. det som gör mig förvånad är att en del "hobby-arkitekter" sågar planlösningar och utformning på "finarkitektur". Om du frågar en "Svensson" varför de lagt glaserade takpannor och byggt burspråk, så kan de inte motivera varför de gjort det. Om du frågar en arkitekt har han i de allra flesta fall en motivering och förklaring till olika lösningar och matrialval.  

Äter du på en stjärnkrog och inte gillar maten så betyder det ju inte det att det är en dålig kock, eller hur?  

Låt arkitekter rita hus, så kan ni andra sköta det som ni är bra på. Men låt bli att bygga hus med dubbelgarage, burspråk, glassveranda och annat bisarrt....
Fredricos, jag har ett 20-talshus med glasveranda, varför är den bisarr? För att det inte är trendigt?

/Alko
 
NU ÄR DET MIN TUR!!

Vår rörkrökare frågade för någon dag sedan om vi gjort någon ändring i huset (Kataloghus)?
Vi sa,
-Nej, vi har bara bytt vitvaror, valt annat golv, andra blandare och kranar, mm. mm. Annars är det inget!

Rörisen skrattade och sa,
-Om man ska vara unik och egen idag så ska man verkligen välja ett "original" kataloghus. Det finns ingen byggare som som inte ändrar något i sitt blivande hus.

ps. Vi gillar ... hus!!

 
En vanlig familj vill ju ha kök,bad, tvätt,några sovrum och vardagsrum + mycket förvaringsutrymme på en yta man har råd med.
Alla har vi våra husdrömmar och dom skiljer sej ju inte så mycket ifrån varandra när man ser dom i verkligheten, som jag kan se :-/.

Vilka är era individuella behov angående huset?
Vad är det för idividuella behov som kataloghuset har missat och som en arkitekt skulle kunna hjälpa er med att uppfylla?
gaia
 
Det viktigaste enligt min mening är att huset är anpassat till tomten. Där har man ju sett många exempel där man satt dit ett kataloghus som inte alls utnyttjar tomtens möjligheter.

Sen är det ju viktigt för många att kunna känna att det här är "mitt hus" och att det inte finns 2000 andra som har samma.
 
W
För mig finns inga kataloghus för de är för små, kanske gripsholmshus om man nu ska kalla dem kataloghus. Jag vill ha massor av snickarglädje eller (stenhuggeri glädje om det är i sten det ska vara, alltså riktig sten) med tinnar och tornrum. Det gör inget om det är massa vinklar och vrår med konstiga hallar det är bara att göra huset större så allt får tillräcklig yta, det är kul med orginella och för mig charmiga lösningar då detta ger huset ett liv och inte ett steril innandömme. Vill gärna ha huset uppdelat i gäst del, egen sovrums del för familjen, umgänges del samt pool och relax del. Minst 6 sovrum, kontor, bio, biljard, bibliotek, finmatsal, vardagsmatsal, enorma förådsrum, minst 4-5 eldstäder. Gillar som sagt pampiga hus som gärna får vara rejält höga och rikligt utsmyckade både invändigt och utvändigt. Ingen dubbeltak höjd som är så populärt idag, ser absolut ingen mening med detta och det är endast på småhus som detta kanske e ok för att få lite volym. Ca 3.5 i takhöjd på alla planen utom ev källare vore ok. Garage med ev extra våning med kök, sov bad får vara i separat byggnad. Mycket fast inredning ska det vara i huset iform av skåp, bokhyllor,sittytor etc.Absolut inga tryckta altanter runt huset, ev stenläggning runt samt stor grusrondell framför så det blir en gårdsplan.
 
Ursäkta att mitt första inlägg blir en smula snorkigt. Men när jag läser Fredericos inledande fråga och hans lite lätt elitistiska svar kan jag inte låta bli att undra om han själv är arbetslös arkitekt och vill haussa sitt yrke för att med den här debatten öka sina chanser till uppdrag.

Vissa gillar katalog. Andra vill arkitektrita.
I say tomato. You say tomato.
 
Wester skrev:
För mig finns inga kataloghus för de är för små, kanske gripsholmshus om man nu ska kalla dem kataloghus. Jag vill ha massor av snickarglädje eller (stenhuggeri glädje om det är i sten det ska vara, alltså riktig sten) med tinnar och tornrum. Det gör inget om det är massa vinklar och vrår med konstiga hallar det är bara att göra huset större så allt får tillräcklig yta, det är kul med orginella och för mig charmiga lösningar då detta ger huset ett liv och inte ett steril innandömme. Vill gärna ha huset uppdelat i gäst del, egen sovrums del för familjen, umgänges del samt pool och relax del. Minst 6 sovrum, kontor, bio, biljard, bibliotek, finmatsal, vardagsmatsal, enorma förådsrum, minst 4-5 eldstäder. Gillar som sagt pampiga hus som gärna får vara rejält höga och rikligt utsmyckade både invändigt och utvändigt. Ingen dubbeltak höjd som är så populärt idag, ser absolut ingen mening med detta och det är endast på småhus som detta kanske e ok för att få lite volym. Ca 3.5 i takhöjd på alla planen utom ev källare vore ok. Garage med ev extra våning med kök, sov bad får vara i separat byggnad. Mycket fast inredning ska det vara i huset iform av skåp, bokhyllor,sittytor etc.Absolut inga tryckta altanter runt huset, ev stenläggning runt samt stor grusrondell framför så det blir en gårdsplan.

Ja... ett sånt hus kanske man skulle bygga... Om man hade 10 miljoner på banken. ::) Ditt hus lät inte direkt som ett Svenssonhus. Och större delen av befolkningen har inte råd med sådana. Därför väljer man helt enkelt kataloghus. De är minst lika bra tycker jag! :)
 
Ser man till sina önskemål så märker man snabbt om man kan tänka sig kataloghus eller inte. Ovanstående inlägg kan jag väl säga på en gång att de ska anlita någon som ritar.
För min del är önskemålen:
3 sovrum med möjlighet att ordna ett till om familjen blir större.
Kök m matplats som ligger nära vardagsrum och gärna öppet så man kan prata med gäster även när man lagar mat.
Grovingång får parkeringsplats.
2 toaletter
Inte funkis och inte putsad fasad.
Inte övergå 2,5m inkl tomt.

Hm, till och med Smålandsvillan klarar av de kraven vilket bör räknas som ganska så mycket kataloghus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.