Vem håller med mig? Anonyma trådar?

  • Jag är för.

    18 Röster 34,0%
  • Jag håller inte med!

    35 Röster 66,0%
  • Antal röster
    53
  • Omröstningen stängd .
I
lars_stefan_axelsson skrev:
För mig blir det lite tårta på tårta. Man skall alltså kunna vara anonym för att kunna skydda sin anonyma identitet? :x
Jo det kan jag också tycka, men tänker man efter så är ens nick den man är i den här världen.
Kanske inte jämförbart med den riktiga, fysiska världen där ens närmaste känner en, och man kan söka på nätet efter allt möjligt om man har något lite att utgå ifrån.
Men annars håller jag med dig, jag ser heller ingen egentlig mening med det utöver scenariot jag tidigare beskrev, och det var ju som sagt bara min uppfattning, jag refererar kanske för mycket till mina bekanta. Råkar man göra eller säga nåt som blir fel får man höra det till leda oavsett i vilket ämne man yttrar sig.
Det är som med politikerna, kan man överhuvudtaget lita på någon i nåt hänseende om personen i fråga köpt ett Toblerone med fel kort? Eller om någon politiker sagt något stötande i de rebelliska tonåren, det är livslånga straff på sånt. Samtidigt finns det i makteliten styrande som tycker att man måste ge brottslingar " en andra chans", man blir så trött.
 
j.f.s
ion skrev:
Mikael_L.
Självfallet vet ingen allt, det är ju inte ens uppfunnet ännu, får vi hoppas. Men det var inte riktigt så jag menade med allt.
Men säg att en elektriker, väl insatt i det mesta som har med el att göra, och så dyker det upp en helt ny grunka som han inte haft att göra med tidigare. Anta att grunkan är välkänd inom ett annat yrkesområde. Frågar nu elektrikern om grunkan, tror jag att hans anseende som trovärdig kommer att naggas i kanten, i alla fall hos de som till vardags hanterar grunkan.
Det är vad jag tror.:D
Personligen har jag högre förtroende för någon som är ödmjuk inför sin egen och andras kunskap.

I ditt exempel ovan skulle mitt förtroende alltså öka för den personen.

Jag blir genuint nyfiken och undrar ifall du stött på scenariot du beskriver eller uppfattar du det så själv?
 
j.f.s skrev:
Personligen har jag högre förtroende för någon som är ödmjuk inför sin egen och andras kunskap.

I ditt exempel ovan skulle mitt förtroende alltså öka för den personen.

Jag blir genuint nyfiken och undrar ifall du stött på scenariot du beskriver eller uppfattar du det så själv?
Bra synpunkter!

Och för övrigt: Vad någon av dessa "experter" (i egna ögon) råkar skriva för dumheter är glömt efter 14 dagar.
Jag tro inte någon här sitter och för bok över de stora och små dumheter, som vi alla skriver då och då.
 
I
j.f.s skrev:
Personligen har jag högre förtroende för någon som är ödmjuk inför sin egen och andras kunskap.

I ditt exempel ovan skulle mitt förtroende alltså öka för den personen.

Jag blir genuint nyfiken och undrar ifall du stött på scenariot du beskriver eller uppfattar du det så själv?
Inte mer än jag skrev ovan. På alla jobb jag haft genom tiderna har det mer varit "jantelagen som styrt" idéer utan massiv skola är intet värda, har faktiskt hänt att samma idéer dykt upp lite senare med annan underskrift och då blivit sedda som goda.
Men nu var det lite det det handlade om, jag har stämplat ut för sista gången och sitter nöjd.:)
Alla är vi olika och som jag skrev finns det politiska händelser som visar på mentaliteten hos folk.
Man kan vidare undra hur många som skulle skriva om de kunnat göra det anonymt, exempelvis i denna tråd.
Det kan ju någon händig starta en omröstning om, jag kan inte.
 
Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Jag tro inte någon här sitter och för bok över de stora och små dumheter, som vi alla skriver då och då.
Precis, det är endast dina dumheter jag för bok över ... :cool:




;)


(edit, kow, hoppas du inser att detta var endast ironi, jag gillar att du är med här på forumet ...)
 
Redigerat:
Korvgubbe
Jag kan absolut se behovet av att skriva "anonymt" ibland. Är man någorlunda aktiv på forumet är det inte omöjligt att lista ut vem det är, speciellt om man letar efter någon som redan är en bekant. Men dessa frågor borde nästan uteslutande falla under juridikdelen av forumet, så varför inte införa det enbart där?
 
Det finns faktiskt ett antal i sammanhanget relevanta saker som jag inte skriver om på BH just för att "folk" vet vem jag är.

Saker som om de belystes allsidigt faktiskt skulle kunna föra vårt samhälle (i stort) framåt. Dock skulle det troligen inte föra mej framåt, så det hela förblir en suboptimering sett i ett större perspektiv.
 
Jag önskar också ofta att jag fick diskutera anonymt, men jag undrar hur anonym man kan vara. Det måste vara väldigt lätt att identifiera en person på språket. Det märker jag när div troll dyker upp här med jämna mellanrum. Man ser vem det är på språkbruket och ämnesvalet.
 
Mikael_L skrev:
Precis, det är endast dina dumheter jag för bok över ... :cool:
Bara lugn, det är ömsesidigt ;)

Men allvarligt talat finns det faktiskt många här som jag ser upp till för deras påtagliga kunskaper.
Men om någon av dessa skull komma med någon slags desinformation är jag ganska säker på att vederbörande skulle införa en rättelse ganska snart, om inte annat så för att rädda sin egen självkänsla.

Och varför skulle det vara så skämmigt att avslöja att man inte kan allt? Vem kan allt egentligen?
En fördel med ett sådant här öppet forum är ju att felaktigheter snabbt blir korrigerade.
Till skillnad från Fråga-Svar-spalter som är helt expertstyrda och inte tillåter läsarkommentarer.
 
Vissa frågor vill man ställa annonymt, i juridikforumet tex.
 
Andy78 skrev:
Vissa frågor vill man ställa annonymt, i juridikforumet tex.
Men gör då så här! Hur svårt kan det vara?
Varför tar ni anonymiseringsivrare inte tag i problemet och gör något åt det?
KnockOnWood skrev:
Nu kommer lösningen. Ett riktigt Columbi ägg :)

Vi registrerar en ny användare.
Användarnamn: Anonym
Lösenord: 1234

Alla kan logga in som denna användare när de känner för att skriva något de egentligen inte vill stå för.
Det kan bli kul att försöka gissa om det är Yrrol eller billy_baver som skriver när det dyker upp en ny anonym fråga :)
Kanske vi kan ha små tävlingar eller omröstningar :D


(Samtidigt kan någon radera användarna Anonymen, Anonymus och tq_anonym, som inte har varit här på 5 - 6 år och aldrig skrivit något.)
 
KnockOnWood skrev:
Men gör då så här! Hur svårt kan det vara?
Varför tar ni anonymiseringsivrare inte tag i problemet och gör något åt det?
Det går inte att vara anonym, se bara vad som just hänt FlashBack.

NSA och deras kusiner, ryska maffian, och idealistiska (?) svenska journalister (lika kriminella allihopa enligt min mening) gör alla sitt bästa för att komma åt identiteter online.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Jag önskar också ofta att jag fick diskutera anonymt, men jag undrar hur anonym man kan vara. Det måste vara väldigt lätt att identifiera en person på språket. Det märker jag när div troll dyker upp här med jämna mellanrum. Man ser vem det är på språkbruket och ämnesvalet.
Kan du tänka dig att prova med ett nytt ämne typ "anonymt"? Där trådskaparen kan vara anonym? Bara på prov. 3 månader? Och vi får se vad som händer.
Du kan ALLTID radera det!

Edit.
Dessa personer som känner igen andra, bör låta bli att ta upp detta i just dessa trådar!
Det är min personliga åsikt.
 
lösningen är inte att den som vill vara annonym ska skapa ett konto endast för det på byggahus, att ha ett konto endast för detta kommer inte fungera det kommer ändra lösenord på kontot titt som tätt om det är något som ska användas gemensamt.

På familjeliv fungerar det på förljande sätt.

Det går endast att skriva annonymt i vissa forum.
Man kan då välja sitt eget namn eller välja något annat just för inlägget.
Det går ej heller att skriva PM till den som är annonym.

Ser hellre ovan är att skapa ett skräpkonto just för att vara annonym.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Jag önskar också ofta att jag fick diskutera anonymt, men jag undrar hur anonym man kan vara. Det måste vara väldigt lätt att identifiera en person på språket. Det märker jag när div troll dyker upp här med jämna mellanrum. Man ser vem det är på språkbruket och ämnesvalet.
Just det här är ett stort forskningsområde som blivit ganska aktivt de senaste 10-15 åren. Utan att docera (för mycket... :)) så kan man säga att det är mycket svårare än folk tror att bevara sin anonymitet. Vårt dåliga sinne för statistik lurar oss här igen, det behövs inte många ledtrådar för att man snabbt skall vara unik i en väldigt stor folkmassa, särskilt om angriparen känner till data för gruppen i stort. (Så det är lite paradoxalt ofta inte det angriparen vet om *dig* som är problemet, utan vad angriparen vet om alla andra.)

Vad gäller just "authorship analysis" så har vi ganska gamla och starka resultat. För den som inte gör några försök att förställa sig så krävs det inte mycket text för att identifiera vederbörande. (MEN helt nya resultat visar också på motsatsen, det är förvånansvärt lätt för en person att lägga sig till med någon annans stil så att man blir felidentifierad. Det visar sig inte kräva mycket träning alls.)

Själv så angriper jag det här problemet genom att inte ens *försöka* vara anonym. Jag använder det som en nyttig påminnelse att inte säga saker som jag inte vill stå för senare (nåja, ingen är perfekt...) eftersom man ändå inte realistiskt kan bevara sin anonymitet ens mot en ganska dåligt rustad angripare.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.