Vem håller med mig? Anonyma trådar?

  • Jag är för.

    18 Röster 34,0%
  • Jag håller inte med!

    35 Röster 66,0%
  • Antal röster
    53
  • Omröstningen stängd .
bjolo360 skrev:
Precis, frågeställaren borde kunna vara anomym genom hela tråden men övriga som svarar bör inte kunna vara anonyma
Nu hänger du med. ;)

Tack.

p.s. Ingen anonymitet för admin eller mod dock!
 
I
Jag tror jag förstår hur "Atom" menar.
En som anser sig kunna allt i ett ämne och gärna vill behålla den statusen på forumet har kanske svårt att ställa en banal fråga i sitt ämne, som alla andra är säkra på att det måste han kunna. Det skulle vara degraderande.
Jag för min del säger som " KnockOnWood " jag är så gammal, så även om jag skriver något riktigt dumt hinner jag ändå inte skämmas så länge att det gör ont.Nåja riktigt så skrev han inte, det var jag som var överdrivet pessimistisk.
Går det inte att skapa en ny användare då? Så kan man ha en till dumma frågor och annat trams.
 
ion skrev:
Jag tror jag förstår hur "Atom" menar.
En som anser sig kunna allt i ett ämne och gärna vill behålla den statusen på forumet har kanske svårt att ställa en banal fråga i sitt ämne, som alla andra är säkra på att det måste han kunna. Det skulle vara degraderande.
Jag för min del säger som " KnockOnWood " jag är så gammal, så även om jag skriver något riktigt dumt hinner jag ändå inte skämmas så länge att det gör ont.Nåja riktigt så skrev han inte, det var jag som var överdrivet pessimistisk.
Går det inte att skapa en ny användare då? Så kan man ha en till dumma frågor och annat trams.
Det går. Men varför? Och då bör man fråga admin om lov.
 
ion skrev:
Jag tror jag förstår hur "Atom" menar.
En som anser sig kunna allt i ett ämne och gärna vill behålla den statusen på forumet har kanske svårt att ställa en banal fråga i sitt ämne, som alla andra är säkra på att det måste han kunna. Det skulle vara degraderande.
Jag för min del säger som " KnockOnWood " jag är så gammal, så även om jag skriver något riktigt dumt hinner jag ändå inte skämmas så länge att det gör ont.Nåja riktigt så skrev han inte, det var jag som var överdrivet pessimistisk.
Går det inte att skapa en ny användare då? Så kan man ha en till dumma frågor och annat trams.
Dumma frågor ställer alla, det kvalificerar en knappast till att posta anonymt. Däremot finns det ju många andra frågor som luftas här, som inte alls borde luftas publikt. Tex kring tvister med leverantörer.
 
Mikael_L
ion skrev:
Jag tror jag förstår hur "Atom" menar.
En som anser sig kunna allt i ett ämne och gärna vill behålla den statusen på forumet har kanske svårt att ställa en banal fråga i sitt ämne, som alla andra är säkra på att det måste han kunna. Det skulle vara degraderande.
Då är det nog dags för den användaren, med så höga tankar om sig själv, att helt enkelt landa lite.

Högfärdiga forummedlemmar är väl ingen jättestor tillgång?




edit:
Jag klickade "gilla" för både Mathias och bjolo 's inlägg där i början, trots att dom står för motsatta åsikter. Jag tycker ändå att båda har rätt.
 
Redigerat:
Nu kommer lösningen. Ett riktigt Columbi ägg :)

Vi registrerar en ny användare.
Användarnamn: Anonym
Lösenord: 1234

Alla kan logga in som denna användare när de känner för att skriva något de egentligen inte vill stå för.
Det kan bli kul att försöka gissa om det är Yrrol eller billy_baver som skriver när det dyker upp en ny anonym fråga :)
Kanske vi kan ha små tävlingar eller omröstningar :D


(Samtidigt kan någon radera användarna Anonymen, Anonymus och tq_anonym, som inte har varit här på 5 - 6 år och aldrig skrivit något.)
 
Varför inte registrera Knock0nWood istället om man nu skall forumtrolla? :D
Nä, jag röstar på nuvarande system som känns väl avvägt.

För övrigt finns det inbyggd funktionalitet i forumprogramvaran som hyfsat omgående identifierar användare med dubbla identiteter.
 
Johan Gunverth skrev:
Varför inte registrera Knock0nWood istället om man nu skall forumtrolla? :D ...
Vi är redan ett tjugotal personer som använder det kontot, och vi tycker att det räcker :)


Johan Gunverth skrev:
...
Nä, jag röstar på nuvarande system som känns väl avvägt...
Instämmer till fullo!
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Då är det nog dags för den användaren, med så höga tankar om sig själv, att helt enkelt landa lite.

Högfärdiga forummedlemmar är väl ingen jättestor tillgång?




edit:
Jag klickade "gilla" för både Mathias och bjolo 's inlägg där i början, trots att dom står för motsatta åsikter. Jag tycker ändå att båda har rätt.
Mikael.

Inte många besitter så stor kunskap som du. Och besvarar frågor på ett neutral sätt som du oftast gör.
Men just här och nu är jag besviken på dig. Inlägg som denna skrämmer många att visa sig aktiva på detta forum. Jag har redan sett exempel på hur forumgudar skrämde dyslektiker och även andra som fick lov att skriva under andra nick.
Ägarna känner till detta.

Vill du bli en av dem som gör att forumet förlorar ännu fler medlemmar?
Jag är inte lika duktig som dig att diskutera detta mer.
Men det är bland annat inlägg som ditt, som gör att man vill ibland bli anonym. Eller helt enkelt låter bli att fråga. För att inte bli utskrattade eller t.o.m. mobbade.
Det är så enkelt att vräka ur sig visa saker utan att känna till bakgrunden. Om någon (jag bland annat) ber om råd med någonting, skulle jag uppskatta att de som kan bättre än mig, hjälper i stället för att leka polisen och bläddra bland gamla mina inlägg eller leka språkpolisen.
Då kan man starta egna trådar som tar upp detta.
Typ särstavningsr eller inte...

Skräm inte iväg oss som är annorlunda än er!

Tack.

p.s. och vem ska avgöra om vem ska vara med forumet och sättet hur frågor/svar ställs?

;)
 
ullberg
Atom skrev:
p.s. och vem ska avgöra om vem ska vara med forumet och sättet hur frågor/svar ställs?
Det är forumägaren som bestämmer, och kommer alltid ytterst vara, så länge de (med stöd av moderatorer) kan ändra inlägg i större utsträckning än andra användare. Detta gäller inte specifikt för BH utan för alla forum där editeringsmöjligheterna varierar mellan användarna.

Om anledningen att du vill kunna ha anonymitet verkligen är det som du tog upp i detta inlägg:
Atom skrev:
Jag har redan sett exempel på hur forumgudar skrämde dyslektiker och även andra som fick lov att skriva under andra nick.
Atom skrev:
Eller helt enkelt låter bli att fråga. För att inte bli utskrattade eller t.o.m. mobbade.
Atom skrev:
Om någon (jag bland annat) ber om råd med någonting, skulle jag uppskatta att de som kan bättre än mig, hjälper i stället för att leka polisen och bläddra bland gamla mina inlägg eller leka språkpolisen.
Atom skrev:
Skräm inte iväg oss som är annorlunda än er!
Så är det dessutom så att här på BH är det du som har "rätten" (forumreglerna) på din sida. Jag kommer inte leta rätt på formuleringen då jag av olika anledningar blir så förbannad varje gång jag läser forumreglerna men det finns formuleringar i stil med "det finns inga dumma frågor" och "om du inte bidrar - skriv inte"

Så för dig är det inget problem, om du känner att det du beskriver ovan sker är det bara att anmäla inlägget med hänvisning till dessa regler så fixar moderatorerna det. Du kan göra det med Mikaels inlägg ovan, nu tycker jag (not: min subjektiva uppfattning) inte alls att det var formulerat på ett sätt så att du skulle ta åt dig, men om du känner dig dåligt bemött står det dig fritt att göra en anmälan (jag tror dessutom du kommer få rätt då min känsla är att "ledningen" hellre fäller än friar från dessa regler)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Atom skrev:
...
Men det är bland annat inlägg som ditt, som gör att man vill ibland bli anonym. Eller helt enkelt låter bli att fråga. För att inte bli utskrattade eller t.o.m. mobbade...
Men kära snälla Atom, kan du bli mycket mer anonym än du är nu?


Atom skrev:
För att inte bli utskrattade eller t.o.m. mobbade...
Om någon (jag bland annat) ber om råd med någonting, skulle jag uppskatta att de som kan bättre än mig, hjälper i stället för att leka polisen och bläddra bland gamla mina inlägg eller leka språkpolisen.
Då kan man starta egna trådar som tar upp detta.
Typ särstavningsr eller inte...
Nu skuldbelägger du oss alla.
Har du några färska exempel på denna mobbing?
 
Alltså, ha inte för höga tankar om forumgudar. Det är väl en titel man får för att ha varit medlem länge och skrivit många inlägg - inte att man är allvetande.

Jag lovar, det finns oerhört mycket byggsaker som jag har total nollkoll på ställer nybörjarfrågor på.
 
Vi som skriver mycket gör också bort oss (i alla fall jag) mer än de flesta.

Man får bjuda lite på sig själv. Det gör Mikael_L (som för mig personifierar BH) och många andra.

Vi är här för att hjälpa varandra. Inte för att vinna.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Inlägget mot Mikael var inte illa menat. Han är ok. Dock finns det andra som ger sig ibland på folk. Några färska exempel har jag inte. Själv ignorerar jag "idiotin" numera.
Men själva vet ni att det inträffat.
Jag försöker inte att såra någon. Absolut inte. Tänk bara på att alla är vi olika.
En del mer känsliga än andra.
Försök att visa hänsyn.
Just den här diskussionen i denna tråd är ok. Men hade varit helt oacceptabel i andra trådar.

Lite skit ska man tåla. Visst. Jag gör det. Medan andra bara backar.
Typ HSP (http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Highly_sensitive_person )
dyslektiker eller en del invandrare.

Snälla. Tag hänsyn.
Ämnet är för mig avslutat.

p.s. Jag ber Mikael om ursäkt ifall jag sårade honom. Det var inte meningen.

NU GÅR VI VIDARE.
 
Atom skrev:
...
Snälla. Tag hänsyn.
Ämnet är för mig avslutat.

p.s. Jag ber Mikael om ursäkt ifall jag sårade honom. Det var inte meningen.

NU GÅR VI VIDARE.
Starkt av dig att backa lite, Atom!
Vi snavar alla lite, beskyller varandra för ditten och datten men kan ändå samsas och vara vänner på slutet.

Nu går vi vidare på jakt efter dem,
som inte förstår skillnaden mellan en tretums och en 75 mm spik :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.