Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
J
M mickef skrev:
Länk på det, som det brukar låta.
Touché. Nu har jag inte sett någon statistik på vaccinstionstäckningen hos arbetslösa kontra studerande/förvärvsarbetande eller folk med annan sysselsättning. Men med tanke på hur siffrorna ser ut är det rimligt att anta att den stora massan av ovaccinerade inte är eremiter. Mina egna observationer är också att de ovaccinerade covidpatienter jag vårdar har arbeten där de träffar andra, och de jag frågat brukar också ha träffat andra människor under smittsam fas. Så min bild av ovaccinerade är inte att de är bättre på att undvika smitta och att smitta andra än gemene man, snarare att de bryr sig mindre om smittspridning.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Touché. Nu har jag inte sett någon statistik på vaccinstionstäckningen hos arbetslösa kontra studerande/förvärvsarbetande eller folk med annan sysselsättning. Men med tanke på hur siffrorna ser ut är det rimligt att anta att den stora massan av ovaccinerade inte är eremiter. Mina egna observationer är också att de ovaccinerade covidpatienter jag vårdar har arbeten där de träffar andra, och de jag frågat brukar också ha träffat andra människor under smittsam fas. Så min bild av ovaccinerade är inte att de är bättre på att undvika smitta och att smitta andra än gemene man, snarare att de bryr sig mindre om smittspridning.
Med din insikt kanske du kan bedöma andelen folkvettiga bland vårdtagarna?
 
harry73 harry73 skrev:
Men det är egoistiskt att kräva att andra ska vaccinera sig, så att de själva då upplever att risken att de blir sjuka eller påverkade av pandemin minskar.
Om jag kräver att du ska vaccinera dig för att jag själv ska klara mig bättre så kan man kalla mig egoist, det köper jag.

Om jag kräver att du ska vaccinera dig för att samhället i stort ska fungera bättre, kunna öppna, sjukvården klarar sig bättre osv så är det inte egoistiskt.

Jag tror att de flesta ser till kollektivet när man stör sig på personer som inte vaccinerat sig, sig själv har man ju redan skyddat genom egen vaccinering.
 
harry73
J Jonobe skrev:
Touché. Nu har jag inte sett någon statistik på vaccinstionstäckningen hos arbetslösa kontra studerande/förvärvsarbetande eller folk med annan sysselsättning. Men med tanke på hur siffrorna ser ut är det rimligt att anta att den stora massan av ovaccinerade inte är eremiter. Mina egna observationer är också att de ovaccinerade covidpatienter jag vårdar har arbeten där de träffar andra, och de jag frågat brukar också ha träffat andra människor under smittsam fas. Så min bild av ovaccinerade är inte att de är bättre på att undvika smitta och att smitta andra än gemene man, snarare att de bryr sig mindre om smittspridning.
Nu blir detta inte ett bra statistiskt underlag, för jag misstänker att du inte pratar med ovaccinerade patienter som inte har covid men en annan sjukdom, om vaccinationen och hur de rör sig i samhället.
Att människor som har covid, i genomsnitt rör sig mer i samhället och har mer kontakter där de kan smitta eller bli smittat, är förväntat.
Jag tror också att du kan fråga dina ovaccinerade covidpatienter om de had en covidsmitta innan, och även där skulle de flesta svara att de inte hade det. Det betyder såklart inte att ingen ovaccinerad haft en tidigare covidsmitta. Det betyder bara att det inte finns så många genombrottssmittor, och att de som får covid en andra gång i mindre utsträckning behöver kontakt med vården (om du nu inte jobbar med smittspårning såklart)
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
B b8q skrev:
Varför det? Mutationer uppstår hela tiden när det finns virus i omlopp, dvs när det finns virussmittade personer. Ju fler sjuka, desto fler mutationer. Och ovaccinerade (iaf de som inte tidigare varit sjuka och har antikroppar) blir lättare smittade och smittar lättare vidare än vaccinerade.
Viruset finns ju ändå i omlopp. Det kommer inte att försvinna. Avsikten med vaccinen är att mildra symptom och död. Så länge vaccinen inte stoppar smitta kommer smittan alltid att finnas.
 
harry73
S SnickareHobb skrev:
Viruset finns ju ändå i omlopp. Det kommer inte att försvinna. Avsikten med vaccinen är att mildra symptom och död. Så länge vaccinen inte stoppar smitta kommer smittan alltid att finnas.
Det stämmer, och det kommer en tid att vi inte orkar testa alla med symptom längre och inte heller vaccinera hela befolkningen. Då blir det som influensan idag med årlig uppdaterad spruta för alla som vill och behöver. Då kommer smittan öka igen till nivåer högre än dagens nivåer (förhoppningsvis utan orimlig vårdbelastning), men just mutationer borde trivas då
 
Fairlane Fairlane skrev:
Österrike har fattat ett sådant beslut ja. Tyskland har inte fattat ett sådant beslut, men diskussioner förs. Läser man på medier som Swewebb och Fria Tider är det väl i det närmaste klart, men för de som kan ta sig förbi de sidorna så blir det tydligt att det är långt ifrån klart.
Nej, det är inte klart. Men bara att det kommit förslag om det är oroande.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag diskuterade dock risken för tvångsvaccinering i Sverige, den tror jag är synnerligen låg och jag har inte sett någon i ledande församling som talar om det. Jag är stark förespråkare till att man tar vaccinet, men lite stark motståndare till tvångsvaccinering. Jag tror inte jag är ensam, så det är nog inte helt lätt att genomföra. Jag kommer försvara rättigheterna även för de som gillar fejk-news.
Att jag är emot vaccinpass är pga att det är ett indirekt tvång. En del känner sig tvungna att vaccinera sig pga att dom vill gå på konserter eller andra evenemang. För andra blir det förstås precis tvärtom, ytterligare en anledning att inte vaccinera sig eftersom dessa påtryckningar kommer.

Jag anser att det är bra att vaccinet finns, men det viktiga är att riskgrupperna skyddas. Att som idag försöka skrämma folk till att vaccinera sig tycker jag inte om. Låt folk välja själva.

Jag har sett att det finns mycket märklig information på nätet om t.ex. microchip i vaccinen osv. Det finns säkert dom som tror på dessa saker, men jag tror det är en minoritet. Dock verkar det som att alla som på något sätt ifrågasätter gällande linje klassas som foliehattar och klumpas ihop med tokar som tror på allt som skrivs.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Med din insikt kanske du kan bedöma andelen folkvettiga bland vårdtagarna?
Vad menar du egentligen?

harry73 harry73 skrev:
Nu blir detta inte ett bra statistiskt underlag, för jag misstänker att du inte pratar med ovaccinerade patienter som inte har covid men en annan sjukdom, om vaccinationen och hur de rör sig i samhället.
Att människor som har covid, i genomsnitt rör sig mer i samhället och har mer kontakter där de kan smitta eller bli smittat, är förväntat.
Jag tror också att du kan fråga dina ovaccinerade covidpatienter om de had en covidsmitta innan, och även där skulle de flesta svara att de inte hade det. Det betyder såklart inte att ingen ovaccinerad haft en tidigare covidsmitta. Det betyder bara att det inte finns så många genombrottssmittor, och att de som får covid en andra gång i mindre utsträckning behöver kontakt med vården (om du nu inte jobbar med smittspårning såklart)
Givetvis är det inget statistiskt underlag. Jag säger bara att den hypotes som vissa lagt fram här, att ovaccinerade skulle vara mer ansvarstagande än vaccinerade, inte stämmer med min upplevelse. Jag tror på motsatsen, men har man ingen data får ju resonemangen utgå från att det inte är någon skillnad mellan grupperna.

Jag har förståelse för folk som väljer att avstå vaccin då de redan haft covid, men jag tror ändå att de för sin egen skull så småningom behöver vaccinera sig igen - när det är vet vi inte idag. Jag tycker även att de bör vaccinera sig för omgivningens skull, men det kan jag förstå att man låter bli. Jag har dock träffat flera med svår covid med tidigare PCR-bekräftad covid-infektion.
Gemensamt för dem alla har varit att tidigare infektion varit mycket lindrig, typ en förkylning. Så om man ej haft covid med feber hade jag personligen inte litat på det skyddet, men det är såklart upp till var man.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
S SnickareHobb skrev:
Nej, det är inte klart. Men bara att det kommit förslag om det är oroande.
Ja, där är vi överens

S SnickareHobb skrev:
Att jag är emot vaccinpass är pga att det är ett indirekt tvång. En del känner sig tvungna att vaccinera sig pga att dom vill gå på konserter eller andra evenemang. För andra blir det förstås precis tvärtom, ytterligare en anledning att inte vaccinera sig eftersom dessa påtryckningar kommer.
Jag är ingen stor förespråkare av vaccinpasset heller, men om man vill gå på konsert eller andra arrangemang så får man välja om man vill betala vad det kostar för att göra det.

Det är inte märkligare än att man tvingas ha slips på vissa restauranger, att man måste ha körkort för att få köra lastbil, att man måste ha hjälm när man åker motorcykel eller att man måste gå ut för att röka.
Vill man inte ta vaccin så uppfyller man inte kravet för att gå på konserten och får vänta till kravet försvinner.

S SnickareHobb skrev:
Jag anser att det är bra att vaccinet finns, men det viktiga är att riskgrupperna skyddas. Att som idag försöka skrämma folk till att vaccinera sig tycker jag inte om. Låt folk välja själva.
Fast vi vet inte helt vilka som är riskgrupper. Vi känner till några, men det blir även allvarliga komplikationer bland de som inte tillhör kända riskgrupper.
Att framföra vilka risker det är att inte vaccinera sig, ser jag inte direkt som att man försöker skrämmas. Skrämselpropaganda ser man mer från de som klistrar in länkar till diverse obskyra artiklar, som att vaccinet är gift (ja det har vi haft i tråden) eller för all del att vaccinet inte fungerar för att 50% av de som behöver sjukhusvård är vaccinerade i en grupp där 90% är vaccinerad.

S SnickareHobb skrev:
Jag har sett att det finns mycket märklig information på nätet om t.ex. microchip i vaccinen osv. Det finns säkert dom som tror på dessa saker, men jag tror det är en minoritet. Dock verkar det som att alla som på något sätt ifrågasätter gällande linje klassas som foliehattar och klumpas ihop med tokar som tror på allt som skrivs.
Det finns tyvärr väldigt många som tror på microchip, 5G, giftampuller etc, men troligen inte de flesta som inte vill vaccinera sig. Den stora mängden som inte vill vaccinera sig har säkert lite mindre udda skäl, men många av de är fullständigt felaktiga också, som att vaccinet inte skyddar etc.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
J
S SnickareHobb skrev:
Jag har sett att det finns mycket märklig information på nätet om t.ex. microchip i vaccinen osv. Det finns säkert dom som tror på dessa saker, men jag tror det är en minoritet. Dock verkar det som att alla som på något sätt ifrågasätter gällande linje klassas som foliehattar och klumpas ihop med tokar som tror på allt som skrivs.
Du har ju dock själv bidragit till att sprida kraftigt vinklad information mot vaccinet - och då uttalar jag mig snällt.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Förra gången vi skulle vaccinera oss för andras skull, var svininfluensan och i Sverige fick minst 350 personer narkolepsi pga att de följde det rådet och många av dessa var ungdomar.
Hade detta inte hänt hade jag haft lättare att acceptera råd om att vaccinera sig för andras skull.
 
Nissens
S SnickareHobb skrev:
Självklart skapar inte ett vaccin mutationer. Det är bara ett tramsigt påhitt av dig.
Men att ovaccinerade orsakar mutationer är lika tramsigt.
Nej, eftersom ovaccinerade är de som sprider smittan mest så är det de som ökar risken för mutationer mest. De riskerar också andra människors hälsa om de tar upp en massa sjukvårdsresurser…
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Vad menar du egentligen?
Eftersom du verkar agera inom vården tänkte jag att du har fått en uppfattning om hur vårdtagarna har hanterat situationen ute i samhället. Ungdomar utan utvecklat konsekvenstänkande, festprissar, vissa arbetsgrupper eller folk i allmänhet, hur har de "skött sig"? Om det inte sker nån smittspårning längre kanske man iaf kommunicerar med patienterna.
 
J
Snailman Snailman skrev:
Förra gången vi skulle vaccinera oss för andras skull, var svininfluensan och i Sverige fick minst 350 personer narkolepsi pga att de följde det rådet och många av dessa var ungdomar.
Hade detta inte hänt hade jag haft lättare att acceptera råd om att vaccinera sig för andras skull.
Fast det där är en sanning med modifikation. I länder där man inte vaccinerade mot svininfluensan (T ex Kina) så trefaldigades narkolepsifallen ändå. Så svininfluensan i sig hade orsakat samma problem. Pest eller kolera alltså. Det enda som hade hjälpt bättre hade alltså varit ett annat vaccin, vilket också fanns. I andra länder.
 
  • Gilla
Guzzi och 7 till
  • Laddar…
harry73
J Jocke Best skrev:
Pest eller kolera alltså
Och då får man acceptera att den ena väljer pesten och den andre kolera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.