Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
tusenett skrev:
Jag tror (obs tror) inte att det är fråga om ovaccinerade eller vaccinerade som träffas. Smittspridning orsakar infektioner som orsakar mutationer oavsett vilka som blir infekterade.
Om vi ska vara riktigt noga så orsakar inte infektioner mutationer. Mutationer orsakas av kosmisk strålning och slumpmässiga fel vid nukleinsyrakopiering (samt antagligen fler liknande orsaker som jag inte har lika stor koll på). Smittspridning gör att det finns fler virioner i omlopp villket förstås gör mutationer mer frekventa.
Jag tror inte ovaccinerade eller vaccinerade skiljer på sig med avseende på om mutationer skapas eller ej.
Nej, det vore lite konstigt om det vore så. Vaccinerade och ovaccinerade utgör dock miljöer som är olika gynnsamma för olika mutationer. Dessutom finns det oftast mycket färre virioner i en vaccinerad människa så det kommer inte att uppstå lika många mutationer där.
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men om ett eller flera andra riskbeteenden tas bort, finns det plötsligt plats för Coronapatienter. Eller hur?
Det är inte fullt så enkelt. Det går inte att i en handvändning göra om en avdelning där folk med benbrott vårdas till en infektionsavdelning.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Positivt PCR-test, visst kan det vara felaktigt svar men i så fall var det en konstig förkylning som börjar med hosta följt av heshet för att sen bli snuva efter några dagar. Vi brukar smitta varandra med förkylningar också. Och lika underligt hur jag blev smittad.
Lite onödigt att ha covid-19 om man inte får antikroppar. ;)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Så du vet inte vad du har röstat på och därför tror du att alla andra inte heller har vetat det?
Annars skulle jag säga att de flesta är nog väldigt medvetna om de har röstat på partier som har varit ute efter att hålla nere kommunal- och landstingsskatt och inte satsa mer pengar på vård och omsorg eller motsatsen.
Det låter rimligt, men just beredskap för pandemi har knappast varit särskilt högt på agendan för något parti, om det ens har funnits på agendan. Det är hundra år sen den senaste stora pandemin så det har inte funnits särskilt många som har personliga minnen av den sen ganska länge. Vetenskapen har förstås varnat för möjligheten och risken för att en ny stor pandemi skulle uppstå, men vi lyssnade inte så mycket.

Vi bär alla ansvaret för den bristande beredskapen.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Att satsa på något innebär att man ökar pengarna som går dit. Landstingsskatten går nästan bara till två saker, vård och kollektivtrafik. Ska man satsa pengar på vården måste man alltså antingen öka landstingsskatten eller dra in på pengarna till kollektivtrafiken.
Man kan också organisera om vården. T.ex. avskaffa landstingen (eller åtminstone deras roll som vårdgivare) och förstatliga sjukvården. NHS i Storbritannien är statligt och brukar ofta framhållas som ett föredöme av de som vet nåt om sånt här (vilket inte nödvändigtvis inkluderar mig).

Jag tycker att det vore något värdigt en rejäl statlig utredning att ta reda på lite om.
 
  • Gilla
mickef
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Man skulle kunna tänka sig att smittspridningen ska vara lägre under ett vaccinår.
Det skulle man kunna tänka sig, men det finns andra faktorer som påverkar smittspridningen. Framförallt hur många som fortfarande praktiserar sällskapligt avståndstagande.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Lika lite som jag tänker lägga mig i rökares vanor tänker jag uppmana folk att vaccinera sig.
De senaste decenniernas rön om passiv rökning har fått till följd att rökning inte är tillåten på väldigt många offentliga platser numera. Rökare är hänvisade till ställen där deras rökning inte drabbar andra.
 
  • Gilla
  • Älska
Scout och 8 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Det blir tydligen värre och värre trots vaccinering. Var ska detta sluta?
Vi ska nog inte sluta med vaccinering, åtminstone.
 
  • Gilla
remrag och 4 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Även vaccinerade
Smittspridningen bland vaccinerade är betydligt mindre än bland ovaccinerade. Det syns i statistiken för covidsjuka som är inlagda på sjukhus.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Din slutmening finns det nog ingen som argumenterar emot. Men skillnaden i oförsiktighet mot förra året står nog möjligen vaccinanterna för.
Att vaccinerade är oförsiktiga är inte alls ett lika stort problem som att ovaccinerade är oförsiktiga.
Det innebär inte att jag har överseende med oförsiktighet av någon oavsett vaccinationsstatus.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
/QUOTE]
Nu smiter du igen. Om du inte kan se någon fara med vaccineringen, krävs inget mod alls.
Lite mod måste man väl ändå uppbåda inför en vaccinering? Det gör alltid lite ont även om det är mild smärta, men det finns också risken att nålen får en fullträff på en viktig nerv eller punkterar en blodåder.

/pmd (vaccinationstuffing)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F
F frasen_36 skrev:
T.ex. en 940 har vad jag vet plats för 4 passagerare. Om det (enligt din uppgift) är ok att ha begränsat (?) eller som jag skrev 8 passagerare + förare så anser jag fortfarande att det ur smittosynpunkt (DET VI DISKUTERAR HÄR) är helt idiotiskt. Men det kanske är ett beslut man kan förvänta sig av vissa "motorintresserade"...
Edit: obegränsat skulle det stått ovan...
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jodå.
Jag har sett det. Ena dagen såg jag bla. en diskution mellan läkare och forskare från deras plats på youtube. Vid nästa besök, stod det att sidan visade olämpligt innehåll och därför stängts. Det är alltså inet jag katalogiserar, utan mer uppgivet, rycker jag på axlarna och tänker: -Vad är de rädda för?
De är rädda för att det finns många lättledda och godtrogna människor som tror på amsagor.
 
  • Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Och skulle de dö eller få allvarliga men, får man i alla fall anta att det var ett medvetet val, där man vägde för och nackdelarna av vaccinet mot varandra.
Det är ändå onödigt när någon dör av den anledningen. Jag tvivlar på att så värst många som inte vill vaccinera sig på allvar inser att det finns en risk att de kan dö och beslutar sig för att det är OK.

(Dessutom belastar de vården i onödan, men det ämnet kanske är uttjatat vid det här laget.)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Finns det?
Ja.
Jag tycker t.ex. att åtminstone ett landsting har varit ganska klantigt med hur bokning av vaccinering har gått till. Jag baserar den kritiken på att det är ganska onödigt att kasta bort pengar på att utveckla en telefonapp förbokning som inte fungerade så värst bra när det finns andra metoder som fungerade bättre hos andra landsting.

Sakligt eller hur?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.