Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Staffans2000
P pmd skrev:
FDA har haft en tidsplan för det aktuella godkännandet rätt länge nu, och den enligt den skulle godkännandet komma ungefär när det kom, men tidsplaner kan ruckas och ingenting är godkänt förrän det är godkänt. Så lång osäkerhet som 2024 tror jag dock att det aldrig har varit tal om. Var hittade du det årtalet om godkännande?
Där tror du fel.
Det stod på FDA:s hemsida. Dessutom, tidigast 2024.

Staffans
 
Staffans2000
P pmd skrev:
Så du undviker att vaccinera dig på grund av att vaccinet inte är effektivt så länge som du hade väntat dig?
Läs tråden från början. I inlägg 1 finner du svaret på din fråga.

Staffans
 
R
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det finns forskare med tveksamma meriter som säger att vaccin är bra. Lyssnar du på denna forskare? Troligen efter som han säger det du vill höra. Du är inte bättre än anti vaxxarna. Du fattar beslut baserat på teorier som stöttar dina egna tankar. Även en youtube kanal fungerar som källa, när den har tankar och åsikter som passar dina.
I det här fallet är du väldigt självgod. Och berättar hur bra du är, samt dina källor är alla lika bra. Nu är vaccin en vettig lösning på problemet med corona. Så absolut jag är med på fördelen med att vaccinera mig.
Men när det gäller infon om corona så är det väldigt viktigt att vara källkritisk. Det gäller både forskare och mainstream media. Jag försöker att bara hålla mig till fhm. Just eftersom flödet är så stort och experterna så många. I media blir man väldigt lätt expert.

Nä hoppa ner från bordet och förstå att du är lika bra som alla andra. Du är inte bättre för att du vaccinerar dig. Även öm det är ett bra beslut att vaccinera sig. Vi är alla lika mycket värda. Vissa har valt att inte vaccinera sig.
Av olika anledningar. Du behöver inte tycka som dessa men du behöver inte klaga på eras val och hur de gör sina val.
Själv erkänner jag att jag var skeptisk till att vaccinera mig. Det var för att jag var skeptisk till ett vaccin som tagits fram så pass fort.
Och med svininfluensans narkolepsi.
Men på något sätt har jag ändrat åsikt.
Nu undviker du ämnet och försöker attackera mig som person istället (antagligen för att du inte har så mycket annat att komma med). En så tråkig diskussion har jag inget intresse av. Återkom gärna när du har något att säga i sakfrågan istället.

Jag kan bara avsluta med att: Nej jag "fattar inte beslut baserat på teorier som stöttar mina egna tankar". I detta område är jag novis (precis som de flesta andra här) så jag har inga "egna tankar" att utgå från. Därför lyssnar jag på expertisen. Det borde fler göra.
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
V växelventil skrev:
Så du menar nu när vi inte har värlskrig så kommer vaccinationerna fungera.Trodde dom skötte sin hygien och maten nere i israel men där ser man vad lite brist på mat hygien kan ställa till det.;)
Ja,nu fungerar vaccinen mot Covid-19, det är korrekt. Jag kan inte förstå hur du inte kan se att vaccinet gör nytta. Cirka 60% i Israel är fullvaccinerade och ja de kan sprida smitta och bli lindrigt sjuka, men antalet allvarligt sjuka och antalet som dör ärklart lägre än innan vaccineringen, om man jämför med en period med samma smittotal. Varför blir inte lika många allvarligt sjuka och varför dör inte lika många nu om vaccinet inte fungerar?

Difteri orsakas inte av virus utan av bakterier ochjag trodde det var välkänt att hygien är en viktig del i att skydda sig mot bakterisjukdomar och att det är svårare att upprätthålla en god hygien när bomberna faller äver landet.

För övrigt så är det ju långt ifrån säkert att de antikroppar man bildat genom genomgången sjukdom ligger runt 84% i snitt och hjälper idag mot Delta-varianten. Siffrorna är framtagna tidigare och på samma sätt som att siffrorna för vaccinet förändrat med Delta-varianten så är det rimligt att tro att det gäller vid genomgången sjukdom. Man kan inte riktigt välja vilka siffror man ska ha med i en jämförelse hur som helst (inte heller kan man påstå att 80%+ är fullvaccinerade i Israel).
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Eftersom det borde vara grundlagen som går in så krävs det lite för att ändra den. Som tur är. Personligen så tycker jag inte om tvång som inte är välgrundade. Att tvinga någon till att vaccinera sig är ganska tufft. Det är om idag välprövat vaccin, men fortfarande ett kemiskt preparat, med biverkningar.
Att det som sagt är välprövat och biverkningarna väldigt små är viktigt att nämna. Men fortfarande värt att tänka på när man funderar på varför vissa tvekar. Vi är alla människor och gör egna val, att på något sätt straffa dessa som väljer att inte vaccinera sig är inte rätt. Ni behöver inte umgås med dessa.

Så om folk tänker till så kanske ni kan förstå att straffa ut dessa är inte rätt.
Förutom just då de råkar gå på samma restaurang/teater/idrottsevenemang som jag då förstås.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja,nu fungerar vaccinen mot Covid-19, det är korrekt. Jag kan inte förstå hur du inte kan se att vaccinet gör nytta. Cirka 60% i Israel är fullvaccinerade och ja de kan sprida smitta och bli lindrigt sjuka, men antalet allvarligt sjuka och antalet som dör ärklart lägre än innan vaccineringen, om man jämför med en period med samma smittotal. Varför blir inte lika många allvarligt sjuka och varför dör inte lika många nu om vaccinet inte fungerar?

Difteri orsakas inte av virus utan av bakterier ochjag trodde det var välkänt att hygien är en viktig del i att skydda sig mot bakterisjukdomar och att det är svårare att upprätthålla en god hygien när bomberna faller äver landet.

För övrigt så är det ju långt ifrån säkert att de antikroppar man bildat genom genomgången sjukdom ligger runt 84% i snitt och hjälper idag mot Delta-varianten. Siffrorna är framtagna tidigare och på samma sätt som att siffrorna för vaccinet förändrat med Delta-varianten så är det rimligt att tro att det gäller vid genomgången sjukdom. Man kan inte riktigt välja vilka siffror man ska ha med i en jämförelse hur som helst (inte heller kan man påstå att 80%+ är fullvaccinerade i Israel).
Du tycker det fungerar när 8 av 10 fullvaccinerade blir sjuka i corona men för mig tycker jag att det fungerar dålig.
 
tusenett skrev:
En anledning skulle kunna vara att du får ett ännu bättre skydd än 84% vilket kanske kan vara intressant. Du får också möjlighet att använda covidpasset vid resa utan att behöva testa dig.

Det har också sagts (minns inte var så jag har ingen källa tillgänglig) att skyddet varar längre vilket också kanske kan vara intressant. Du slipper också bli misstänkt för att vara antivaxxer om det kan vara värt något. :p
Det är inte själva vaccinet jag är emot om det fungerade utan bubibjörna som inte följer rekommenationerna i exempel affärer som inte håller avstån osv för trots du är vaccinerad så kan du forfarande smitta andra eller själv bli smittad och vi kommer få flera doser om och om igen pga att folk struntar i att följa rekommendationerna.Nu börjart kalla årstiden och vill inte ens tänka på hur många av dessa bumbibjörnar går till jobbet/affärer när dom är lite snuviga eller förkylda.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Intressant nyhet
Nyhetstitel om studie med högre risk för blodproppar av covid än vaccin, bild av spruta och PCR-testning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men vad betyder det egentligen?
Gäller risken för blodproppar bara för den första dosen,eller också för alla påfyllnadsdoser? Då blir det med avtagande effekt och ständiga påfyllnadsdoser en stor risk i alla fall. Dessutom kommer man för eller senare ändå få Covid om man får tro experterna. Då får man inte bara risken pga vaccinet, men också pga sjukdomen.

Jag vet att syftet med nyheten är att övertyga folk att vaccinera sig, men det känns att vi inte har hela bilden än
 
BirgitS BirgitS skrev:
En väldigt manipulativ sida som blandar procent och absoluta tal för att påverka folk.

Ett exempel:
"År 1871-72 upplevde England sitt värsta utbrott med 45 000 dödsfall i smittkoppor, trots en 98-procentig vaccinationstäckning av befolkningen mellan 2-50 år. Under samma period i Tyskland, med en vaccinationstäckning på 96 procent dog över 125 000 av smittkoppor. ( The Hadwen Documents)"
Hur stor andel av de som dog i England var över 50 år och därmed ovaccinerade?
Hur stor var befolkningen vid den tiden?
Var befolkningen tillräckligt stor så kan ju 45 000 dödsfall precis motsvara de 2 % under 50 år som inte var vaccinerade.
Samma saknade fakta gäller förstås även uppgiften om Tyskland.

"År 1967 deklarerade WHO att Ghana var fritt från mässlingen efter att 96 procent av dess befolkning var vaccinerad. År 1972 upplevde Ghana ett av sina värsta mässlingsutbrott med sitt största dödstal någonsin."
Men efter fem år så var ju inte vaccinationsgraden likadan eftersom många barn hade fötts under den tiden. Ghana vid den tiden var väl ett land med låg medelålder, alltså små barn var en stor andel av befolkningen så att fem årskullar barn blir en mycket stor andel av befolkningen som kunde bli infekterade. Alltså inte märkvärdigt alls att den kan bli ett stort mässlingsutbrott.

Man ser då att sidan förtiger väsentliga fakta så att man inte ska kunna bedöma hur läget var egentligen utan man ska bara bli förfärad av vad det står. Resten av sidan fortsätter på samma sätt.
Men hur förklarar du det som sker i israel att 8 av 10 som är fullvaccinerade blev sjuka igen?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Intressant nyhet
[bild]
Men vad betyder det egentligen?
Gäller risken för blodproppar bara för den första dosen,eller också för alla påfyllnadsdoser? Då blir det med avtagande effekt och ständiga påfyllnadsdoser en stor risk i alla fall. Dessutom kommer man för eller senare ändå få Covid om man får tro experterna. Då får man inte bara risken pga vaccinet, men också pga sjukdomen.

Jag vet att syftet med nyheten är att övertyga folk att vaccinera sig, men det känns att vi inte har hela bilden än
Väldigt konstig.Ska man få blodproppar bara för man inte vaccinerar sig?
 
V växelventil skrev:
Väldigt konstig.Ska man få blodproppar bara för man inte vaccinerar sig?
Nej, men som en effekt av att bli sjuk i Covid.
 
B b8q skrev:
Nej, men som en effekt av att bli sjuk i Covid.
Jo det fattar vi men kanske man ska undvika att vaccinera sig om man kan få blodproppar
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Men hur förklarar du det som sker i israel att 8 av 10 som är fullvaccinerade blev sjuka igen?
Nej, det är naturligtvis inte så att 80 % av alla som har vaccinerats i Israel har insjuknat igen. Du måste ha missförstått något.

5,5 miljoner är fullvaccinerade: https://ourworldindata.org/explorer...tion=false&Align+outbreaks=false&country=~ISR
Sammanlagt under hela pandemin har 1 miljon insjuknat: https://ourworldindata.org/explorer...tion=false&Align+outbreaks=false&country=~ISR

Naturligtvis har inte halva befolkningen fått covid den senaste månaden.
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Jo det fattar vi men kanske man ska undvika att vaccinera sig om man kan få blodproppar
Bara under förutsättning om man lever som en eremit så att det är garanterat att man inte blir smittad för då är risken att få blodproppar mycket högre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.