Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
J
A arn bygg skrev:
Tror inte att alla HBTQ personer alltid vågat vara offentliga personer.
Vet inte vem du tycker är dåligt underättade, men det var vissa som kallade dem som sa att jorden var rund, vid ett tidpunkt, för dåligt underättade. Själv tycker jag att förvånansvärt många av "pro vaccin är enda lösningen för alla" gänget är smalsynta, trådskaparen blackarrow är ett undantag, håller inte med om allt hen skriver men det jag läst har varit nyanserat och logiskt.
Anledningen till teknik är mindre intressant för vissa än pandemin är att det är nytt i relation till tätskikt. Det har även skapats ett behov att få prata om pandemin men alla kan inte prata med de man normalt umgås med, har flera vänner som föredrog att inte prata pandemi alls och de befann sig på båda sidor om "Vaccindiskussionen". Ju mer jag tänker på det så verkar det konstigt att du inte förstår skillnaden, pandemin har påverkat väldigt många på ett markant sätt, hur man sätter ihop en Stihl eller om ett lergolv är lika bra som tätskikt och men att det har fördelen att man slipper vissa kemikalier som exempelvis mjukgörare eller att roterande värmeväxlare har fördelen att de återfuktar luften (jämfört med platt), dessa sista saker påverkar just nu mindre folk i mindre utsträckning.
Men vi kan gärna diskutera teknik om det är något du brinner för att diskutera, bara säg till?
Den dagen du skriver i en tekniktråd kanske det händer. Jag tror jag skickar in en rad till EuroJackpot då.
 
J Jocke Best skrev:
Jo men man undrar varför vi inte ser 123ABC tillrättavisas i låstråden av någon självutnämnd låssmed som tycker att man kan dyrka upp ett Assa2000 med superlim, eller nån påhittad itguru i fibertråden som undrar varför inte AndersS kommit på att man kan ersätta blåsfiber med gummiband. Ingen vill avsätta PTS för att man inte kapar fibern till alla mobilmaster så dom blir trådlösa på riktigt. Alla tomtarna har alltid forum-asperger på just covid och sjukdomar.
Just den här tråden verkar vara väldigt ansatt av förståsigpåare som den inte vänder sig till.
 
J
M mickef skrev:
Just den här tråden verkar vara väldigt ansatt av förståsigpåare som den inte vänder sig till.
Du är ju själv förståsigpåarnas överstepräst. Du blev ju tex påkommen häromdagen med att inte veta hur vaccinet fungerar trots att du har låtsas vara insatt i detta under månader av kritik. Det är exakt det jag beskriver ovan. Så min fråga igen. Varför bara skriva ovidkommande goja i denna tråden? Av välvilja? Det uppskattas isåfall. Nu går jag ut i vårvädret så får ni skoja vidare i tråden.
Sen ska jag skriva till NASA och racka ner på dom för att dom inte använder beprövad teknik istället för modernt hittepå.

Light-up slingshot toys displayed with one in use and the other showing parts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.google.com/shopping/pro...&ved=0ahUKEwjX96qKzIb3AhX-RPEDHcQ1CagQgjYI5Qo
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 4 till
  • Laddar…
A
J Jocke Best skrev:
Den dagen du skriver i en tekniktråd kanske det händer. Jag tror jag skickar in en rad till EuroJackpot då.
Menar du om jag skriver i en tekniktråd eller om vi diskuterar teknik?
 
J Jocke Best skrev:
Du är ju själv förståsigpåarnas överstepräst. Du blev ju tex påkommen häromdagen med att inte veta hur vaccinet fungerar trots att du har låtsas vara insatt i detta under månader av kritik. Det är exakt det jag beskriver ovan. Så min fråga igen. Varför bara skriva ovidkommande goja i denna tråden? Av välvilja? Det uppskattas isåfall. Nu går jag ut i vårvädret så får ni skoja vidare i tråden.
Sen ska jag skriva till NASA och racka ner på dom för att dom inte använder beprövad teknik istället för modernt hittepå.

[bild]
[länk]
Jag vet inte om jag har påstått att jag vet hur vaccin fungerar och isf hur jag har blivit påkommen. Men du kanske kan påminna mig?
Vilket alternativ i trådens svar passade dig?
 
P pmd skrev:
Eftersom den nu dominerande mutationen av SARS-CoV-2 inte fanns när de hittills tillgängliga vaccinen togs fram så vore det inte konstigt om skyddet inte blir lika stort av den fjärde dosen som det blev av den första, men det gör inte antikroppar som inducerats av den fjärde dosen mer "onaturliga" än de från den första dosen.
Trots den nya snabba mRNA tekniken dröjer uppdaterade vaccin. Hörde något om Augusti för Moderna.

Det finns fler covid-begrep som är språkligt tokiga.
Tex “Wild strain” av sars-cov-2 är den ursprungliga varianten och dess varianter av dem fram till Alfa.
Är Alfa, delta, omikron, BA.2 ”tama” virus eftersom de inte är ”vilda”? (Jfr vilda och tama djur).
Den vilda varianten borde väl vara den som kom från något värddjur som levde i det vilda?

Immunförsvaret har också ett missvisande namn då det inte alltid gör att man blir immun, men ändå kan skydda mot svår sjukdom.

Ibland när det kommer ett nytt virus som immunförsvaret inte känner igen, så vet immunförsvaret inte hur de skall hantera det och systemet överreagerar och angriper den egna kroppen/organen. Inte ens antikroppar räcker. Immunförsvaret med bara antikroppar och cytokiner blir som en armé utan fungerande befäl (T-celler) som bara förstör allt i sin omgivning.
 
Jag hade förväntat mig kommentarer till Diagrammet i inlägg #15805
Tex se vad meningslöst det är att vaccinera sig. Antikropparna försvinner ju efter några veckor!!
Någon? @arn bygg , @mickef ?

Kan man läsa ut något annat?
 
J
A arn bygg skrev:
Menar du om jag skriver i en tekniktråd eller om vi diskuterar teknik?
Prova att ta orden som du citerade och sätt in dom i båda alternativen. De som passar in exakt är det rätta svaret.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag hade förväntat mig kommentarer till Diagrammet i inlägg #15805
Tex se vad meningslöst det är att vaccinera sig. Antikropparna försvinner ju efter några veckor!!
Någon? @arn bygg , @mickef ?

Kan man läsa ut något annat?
Antyder du att min uppfattning är att vaccineringen är meningslös?
 
M mickef skrev:
Antyder du att min uppfattning är att vaccineringen är meningslös?
Nej.
Snarare jag… som bidrar med lite siffror till antivaxx sidan med färska siffror av effekten med 4 dosen mot omikron för äldre i Israel.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Nej.
Snarare jag… som bidrar med lite siffror till antivaxx sidan med färska siffror av effekten med 4 dosen mot omikron för äldre i Israel.
Jag förstår men önskar att du plockar bort mig från det registret.
 
M mickef skrev:
Jag förstår men önskar att du plockar bort mig från det registret.
Sorry, var inte ute efter att placera någon i något fack eller ”sida”.
Fiskade bara efter kommentarer till en färsk och aktuell vaccinstudie.
 
  • Gilla
mickef
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Sorry, var inte ute efter att placera någon i något fack eller ”sida”.
Fiskade bara efter kommentarer till en färsk och aktuell vaccinstudie.
Jag har inga problem med att vi använder resurserna på ett ekonomiskt försvarbart sätt vilket vaccinering av riskgrupper kan vara men inte massvaccinering av barn och friska för att det finns teoretiska möjligheter att rädda liv, eller som vissa hävdade att det behövdes för att stoppa pandemin.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Jag har inga problem med att vi använder resurserna på ett ekonomiskt försvarbart sätt vilket vaccinering av riskgrupper kan vara men inte massvaccinering av barn och friska för att det finns teoretiska möjligheter att rädda liv, eller som vissa hävdade att det behövdes för att stoppa pandemin.
Det är inte fråga om teoretiska möjligheter att rädda liv utan vad som faktiskt har gjorts.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte fråga om teoretiska möjligheter att rädda liv utan vad som faktiskt har gjorts.
Länkar till det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.