Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
A arn bygg skrev:
Du är inget personangrepp, det är ett angrepp på vad du skriver. Jag tolkar vad du skriver och argumenterar för att det var dåligt skrivet och att det kan vara kopplat till din tro, det precis så som du gör härinne, du tolkar det andra skriver och kopplar ihop det med vad de tror.
Om du skriver att jag använder ett ord fel (naturlig) och att du då säger att många som läser det ordet kan börja tro på något som är felaktigt (att vaccinering är onaturligt, och att du tycker att vaccinering är felaktig) då utövar du en typ av "censur/filtrering" av min text för att skydda andra, du tror du gör rätt och att det viktigaste är att allmänheten inte tror att det finns något onaturligt med den teknik att bygga upp motstånd i en människa.
1. Du kanske inte skall tro att det är en risk att de andra läsarna inte förstår (förminska deras kapacitet)
2. Det kanske är värre att utföra själva denna "censur/filtrering" än att vissa får en felaktig bild av huruvida det är naturligt/onaturligt att införa motstånd mot ett virus på det sättet. ändamålet helgar inte alltid medlen
Du försöker på samma sätt "censurera" min text genom att klaga på den. Okänt syfte dock.

1. Jag har sett det så det handlar inte om tro.
2. Begriper jag inte. Men censur håller du ju också på med i så fall.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
L Lärospånet skrev:
Såväl mötesfriheten som demonstrationsfriheten är naturligtvis hotade om nödiga tillstånd därför avslås utifrån rekommendationer från en enda myndighets icke folkvalda representanter med tveksam kompetens. Dah.
Den representativa demokratin fungerar så att de folkvalda församlingarna utser expertmyndigheter för det operativa arbetet. Till dessa myndigheter rekryteras experter, dvs folk med god kompetens.
 
P
L Lärospånet skrev:
Jag menar …
Ja, vad menar du?
 
P
L Lärospånet skrev:
Jag har inte vaccinerat mig eftersom jag fick covid tidigt, inte umgås med människor i riskgrupp, och tror på att låta kroppens eget immunförsvar sköta sig självt snarare än att rubba det med dos efter dos av diverse RNA-vacciner, proteinvacciner mm.
Min fetning ovan. Det är där den stora bristen i ditt resonemang finns. Det finns ännu inte speciellt bra metoder för att avgöra om någon ingår i en riskgrupp, men om du betraktar alla du potentiellt kan umgås med som ingående i en riskgrupp så minskar du förstås risken för att orsaka att någon får allvarlig vocid-19.

Det sista argumentet (om att rubba immunförsvaret med vaccin) är jag nyfiken på hur du kom fram till.
Samt eftersom jag inte vill inordna mig i ett system där man livet igenom måste gå för att ta nästa dos med föreskrivna mellanrum för att inte idiotförklaras eller begränsas av rädda människor med alldeles för stor tilltro till myndigheternas, forskarnas, politikernas och journalisternas kompetens, goda vilja och frihet att verka oberoende av varandra.
Det där beror på missförstånd.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Kan vi inte acceptera ”Naturlig immunitet” som ”immunitet efter genomgången infektion”.
Nej, det tycker jag inte. "Naturlig" har större positiva konnotationer än vad både "onaturlig" och "artificiell" har. När det gäller en diskussion om skydd mot återinfektion av SARS-CoV-2 är det olyckligt att tala om två likartade skydd på det viset. De båda har både för- och nackdelar som du påpekade, men ingen av dem är a priori bättre än den andra. Omständigheter styr, och det bästa skyddet är en kombination har det visat sig.

Att hävda att "naturliga" antikroppar är bättre är att implicit hävda att det är bra att bli sjuk för att minska risken att bli sjuk. Detta är den springande punkten.

De flesta borde förstå att det är bättre att inte bli sjuk, men det tycks vara lite si och så med det på sina håll.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
A arn bygg skrev:
Här syns det så tydligt.
Du tror att du har rätt att tolka vad allmänheten kan börja tro. Och därför skaffar du dig rätten att kritisera ett ordval (som används av några andra inom den normala vetenskapen, vilket legitimerar att de används). Du vill få mig att sluta använda ett naturligt ord, och du tar dig den rätten genom att döma ut allmänheten och säga att det är en risk att de inte förstår lika bra som du, och du vill begränsa och styra mina ordval och vad andra läser.
Synd att du inte inser innebörden av vad du skriver.
Snyggt jobbat ändå att visa denna del så tydligt, vill tacka dig för det.
Och du har rätten att argumentera mot BirgitS. Ingen av er har skaffat sig dessa rättigheter. Ni har fått dem genom att samhället gradvis har blivit demokratiskt under ett par hundra år.

En metadiskussion som ifrågasätter motpartens rätt att argumentera är sämre än en sakdiskussion eftersom den försöker ta död på sakdiskussionen.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P
A arn bygg skrev:
Eftersom de tillhör "community medicine" (fritt översatt till Samhällsmedicin) så kan de det området och skriver en viktig sak: These findings suggest that if passports are used for societal restrictions, they should acknowledge either a previous infection or vaccination as proof of immunity, as opposed to vaccination only.
Ja, så borde det vara. E-hälsomyndighetens covidbevis finns i tre varianter.
Är det inte detta covidbevis som i dagligt tal brukar kallas för vaccinpass?
 
P
M mickef skrev:
Med tanke på rådande hysteri kan en sån forskning behövas.
Sen den första april är hysterin avskaffad av riksdagen.
½ :)
 
P
blackarrow blackarrow skrev:
Du pratar om antikroppar, men bra immunitet är mer än höjda antikroppsnivåer.
Hur bra fungerar 4:e dosen? Hur länge ger den skydd mot infektion?
Eftersom den nu dominerande mutationen av SARS-CoV-2 inte fanns när de hittills tillgängliga vaccinen togs fram så vore det inte konstigt om skyddet inte blir lika stort av den fjärde dosen som det blev av den första, men det gör inte antikroppar som inducerats av den fjärde dosen mer "onaturliga" än de från den första dosen.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Kasta skit i onödan handlade inte om lämpligheten att använda ordet "naturlig" utan om att du anklagar andra för att inte veta om att genomgången sjukdom tidigare har gett ett bra skydd mot att bli sjuk igen.
Det hade varit lite udda om inte genomgången sjukdom pga en virusinfektion inte hade gett ett skydd mot återinfektion. Det är ju ganska vanligt att det är så när det gäller virus, så det borde ha varit naturligt( :) ) att tentativt anta att det gällde även för SARS-CoV-2, tills något annat visats.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Och du har rätten att argumentera mot BirgitS. Ingen av er har skaffat sig dessa rättigheter. Ni har fått dem genom att samhället gradvis har blivit demokratiskt under ett par hundra år.

En metadiskussion som ifrågasätter motpartens rätt att argumentera är sämre än en sakdiskussion eftersom den försöker ta död på sakdiskussionen.
Har aldrig ifrågasatt BirgitS rätt att argumentera, däremot känner jag att jag måste informera andra och henne när hon skriver något felaktigt (eller som i detta fallet (såsom jag tolkade det, tror att hon har rätt att ändra på andra användares ordval och specifikt som hon skrev för att skydda andra ))

Vi diskuterar bla olika hypotetiska scenarior som ingen förhoppningsvis blir en total sanning, men vilken av dem som helst kan bli för stor och påverka samhället negativt; härinne viktar olika användare olika mellan dessa scenarior och på så sät vill varna för att just deras scenario måste beaktas så att det inte växer och blir för stort, enkelt sagt vi är oroliga(rädda) för olika delar av nedan hypotetiska scenarior, många av oss lägger stor energi på att argumentera för att samhället gjort rätt eller fel kopplat till olika av dessa nedan.
Obs för att enklare exemplifiera så är alla nedan överdrivna, det återstår att se vilken som är mest överdriven, men det är inte säkert att majoriteten har mest rätt ;-)
  • Samhället rasar samman om alla dör i Covid
  • samhället rasar samman om vi mister yttrandefriheten
  • Samhället rasar samman om vården blir totalt ofunktionell pga ohanterbar överbelastning
  • samhället rasar samman om vi förlorar vår rätt över vår egen kropp
  • samhället rasar samman om vi inte tar hand om våra äldre
  • samhället rasar samman om vi inte tar hand om våra unga
  • osv.
Om jag är rädd för att en speciell av dessa här ovan kan bli (eller har blivit) "större" och mer sannolik att den påverkar oss alla, isåfall är det baserat på just min rädsla kring pandemin, alla rädslor behöver inte vara samma men enligt mig är det bättre att acceptera en annans rädsla och försöka förstå den och sen bekämpa den med exempelvis medkänsla och information.
Att säga att någons rädsla är en metadiskussion är enligt mig inte bra.
I denna "kamp" om vem som kan förklara just sin rädsla bäst och varför just den är logisk och "rätt" så blir det svårt, vi är i ett nytt område, och då är det bra om alla känner förtroende för att de får prata ut fritt.
Exempelvis länka till vad som helst som är deras orsak till ståndpunkt, få hoppa på andras inlägg eftersom andras inlägg är ett bra exempel på hur fel det kan gå (andras inlägg kan givetvis vara mitt inlägg också), att få förklara varför man satt på sig en foliehjälm, är inte sammhällsfarligt, det är samhällsfarligt att begränsa det. att få vara off topic (dock är det bra att få frågan om man kan förklara varför man svävar ut)
Är med i 3 olika trådar gällandes covid, en för nyheter, denna som efterfrågar mina skäl, och den tredje som bara är till för ickevaccinerade enligt, väldigt viktigt att man behandlar alla på samma sätt, om man som vaccinerad skriver i en tråd som ärtill för ickevaccinerade och i nästa stund går och anmäler någon för att vara off topic i nyhetstråden så bevisar man ju att man är partisk/subjektiv, i en diskussion som efterfrågar kunskap objektivitet och att sanningen skall vinna för man enligt mig inte agera så tydligt partiskt eller subjektivt.

Återigen detta ÄR sakfrågan, se ovan många av oss väljer olika sakfrågor, här i denna tråd tolkar jag det som att min sakfråga efterfrågas. Det handlar alltså inte bara om huruvida det är mest rationellt att alla vaccinerar sig. Tar en liten anekdot; om du står i djungeln och har för mycket fokus på lejonet som är långt bort, så kan du tyvärr bli ihjältrampad av en flodhäst som kommer bakifrån.
 
Redigerat:
J
Det som förbluffar mig, och det är genomgående i alla covid-trådarna är hur så många kan registrera sig uteslutande för att skriva i diverse covid-trådar, och inga andra. Gemensamt för alla är att man trots sitt specialintresse, vanligen är förvånande dåligt underrättad, både i vaccin-, och virus-frågan. Trots detta är man ofta otroligt kritisk till hur vi i Sverige har hanterat pandemin. Genomgående (igen), och kanske just därför att man har ett djupt förakt för myndigheterna. Det som övergår mitt förstånd är varför man alltid snöar in på covid. Varför finns det inga tomtar som registrerar sig på byggforum och ifrågasätter tätskiktens sammansättning, hur motorsågar sätts ihop på Husqvarna, eller hur värmepumpar borde tillverkas? Ingen har en uppfattning om hur det flytande bränslet till rymdraketer borde utvecklas. Alltid detta ältande om covid och hur man vet bäst, utan att ens ha grundläggande kännedom om något alls. Snälla förklara detta för en lekman.
 
  • Gilla
Kurtivan och 9 till
  • Laddar…
A
J Jocke Best skrev:
Det som förbluffar mig, och det är genomgående i alla covid-trådarna är hur så många kan registrera sig uteslutande för att skriva i diverse covid-trådar, och inga andra. Gemensamt för alla är att man trots sitt specialintresse, vanligen är förvånande dåligt underrättad, både i vaccin-, och virus-frågan. Trots detta är man ofta otroligt kritisk till hur vi i Sverige har hanterat pandemin. Genomgående (igen), och kanske just därför att man har ett djupt förakt för myndigheterna. Det som övergår mitt förstånd är varför man alltid snöar in på covid. Varför finns det inga tomtar som registrerar sig på byggforum och ifrågasätter tätskiktens sammansättning, hur motorsågar sätts ihop på Husqvarna, eller hur värmepumpar borde tillverkas? Ingen har en uppfattning om hur det flytande bränslet till rymdraketer borde utvecklas. Alltid detta ältande om covid och hur man vet bäst, utan att ens ha grundläggande kännedom om något alls. Snälla förklara detta för en lekman.
Tror inte att alla HBTQ personer alltid vågat vara offentliga personer.
Vet inte vem du tycker är dåligt underättade, men det var vissa som kallade dem som sa att jorden var rund, vid ett tidpunkt, för dåligt underättade. Själv tycker jag att förvånansvärt många av "pro vaccin är enda lösningen för alla" gänget är smalsynta, trådskaparen blackarrow är ett undantag, håller inte med om allt hen skriver men det jag läst har varit nyanserat och logiskt.
Anledningen till teknik är mindre intressant för vissa än pandemin är att det är nytt i relation till tätskikt. Det har även skapats ett behov att få prata om pandemin men alla kan inte prata med de man normalt umgås med, har flera vänner som föredrog att inte prata pandemi alls och de befann sig på båda sidor om "Vaccindiskussionen". Ju mer jag tänker på det så verkar det konstigt att du inte förstår skillnaden, pandemin har påverkat väldigt många på ett markant sätt, hur man sätter ihop en Stihl eller om ett lergolv är lika bra som tätskikt och men att det har fördelen att man slipper vissa kemikalier som exempelvis mjukgörare eller att roterande värmeväxlare har fördelen att de återfuktar luften (jämfört med platt), dessa sista saker påverkar just nu mindre folk i mindre utsträckning.
Men vi kan gärna diskutera teknik om det är något du brinner för att diskutera, bara säg till?
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det som förbluffar mig, och det är genomgående i alla covid-trådarna är hur så många kan registrera sig uteslutande för att skriva i diverse covid-trådar, och inga andra. Gemensamt för alla är att man trots sitt specialintresse, vanligen är förvånande dåligt underrättad, både i vaccin-, och virus-frågan. Trots detta är man ofta otroligt kritisk till hur vi i Sverige har hanterat pandemin. Genomgående (igen), och kanske just därför att man har ett djupt förakt för myndigheterna. Det som övergår mitt förstånd är varför man alltid snöar in på covid. Varför finns det inga tomtar som registrerar sig på byggforum och ifrågasätter tätskiktens sammansättning, hur motorsågar sätts ihop på Husqvarna, eller hur värmepumpar borde tillverkas? Ingen har en uppfattning om hur det flytande bränslet till rymdraketer borde utvecklas. Alltid detta ältande om covid och hur man vet bäst, utan att ens ha grundläggande kännedom om något alls. Snälla förklara detta för en lekman.
Är det inte bra att "tomtarna" samlas i Covidtrådarna så att du vet var du har dem?
 
  • Gilla
arn bygg
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Är det inte bra att "tomtarna" samlas i Covidtrådarna så att du vet var du har dem?
Jo men man undrar varför vi inte ser 123ABC tillrättavisas i låstråden av någon självutnämnd låssmed som tycker att man kan dyrka upp ett Assa2000 med superlim, eller nån påhittad itguru i fibertråden som undrar varför inte AndersS kommit på att man kan ersätta blåsfiber med gummiband. Ingen vill avsätta PTS för att man inte kapar fibern till alla mobilmaster så dom blir trådlösa på riktigt. Alla tomtarna har alltid forum-asperger på just covid och sjukdomar.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.