E elmont skrev:
Eftersom det normalt blir en ordentlig sänkning av det ekonomiska tillflödet när dom flesta går i pension så är det nog inte så dumt att minimera sina utgifter så att man kan fortsätta att leva på ungefär samma sätt som när man arbetade och dessutom kunna unna sig lite guldkant dom sista ca 20 åren av sitt liv. I stället för att varje månad ta av sin pension och stoppa i bankens ficka.
Tycker inte det är ekonomiskt försvarbart att amortera så länge du kan få samma eller bättre avkastning på börsen än vad du har i ränta.

Bättre att spara och investera nu istället för att tokamortera och leva snålt nu och snålt sen när pensionen kommer med.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
...och eftersom räntan går upp och börsen ner just nu, är det alltså bäst att amortera på sitt bolån.

Eller ja, för den som har ekonomisk möjlighet att göra både och, är det allra bäst att både amortera och investera samtidigt. Det är aktie-rea på Stockholmsbörsen!
 
E elmont skrev:
dessutom kunna unna sig lite guldkant dom sista ca 20 åren av sitt liv.
Just därför så är det viktigt att ha en sparad buffert när man går i pension, och inte bara ha de instoppade i huset via amorteringar. Då är de ju bara åtkomliga via dyra "pensionärslån". Men som jag också skrev så får man ju såklart se till att inte ha högre lån än att man bekvämt klarar av lånen.
 
M mlb88 skrev:
Tycker inte det är ekonomiskt försvarbart att amortera så länge du kan få samma eller bättre avkastning på börsen än vad du har i ränta.

Bättre att spara och investera nu istället för att tokamortera och leva snålt nu och snålt sen när pensionen kommer med.
Du tror väl inte att det kommer att vara "gratis" att låna pengar även i framtiden? Allt kommer med största sannolikhet att återgå till det som varit normalt genom tiderna när det gäller räntor. Och att låna pengar och spela på börsen är nog det sista råd jag skulle ge folk, har man ett "överskott" som man kan leva utan så kan man naturligtvis spela. Men det är ju lite så att ska någon vinna pengar på börsen måste någon annan förlora motsvarande.
 
E elmont skrev:
Du tror väl inte att det kommer att vara "gratis" att låna pengar även i framtiden? Allt kommer med största sannolikhet att återgå till det som varit normalt genom tiderna när det gäller räntor. Och att låna pengar och spela på börsen är nog det sista råd jag skulle ge folk, har man ett "överskott" som man kan leva utan så kan man naturligtvis spela. Men det är ju lite så att ska någon vinna pengar på börsen måste någon annan förlora motsvarande.
Herregud. "Gratis" att låna pengar. "spela på börsen". Skaffa dig en verklighetsuppfattning.

För det första så skrev jag "om du kan få samma eller bättre avkastning på börsen kontra vad du har i ränta". Spelar ingen roll vad räntan är i procent i det påståendet.

För det andra så handlar det om att sprida sina risker. Att sitta med alla sina pengar i en enda tillgång, i ditt fall en fastighet, har sina risker det med.

För det tredje så menar jag inte att du ska gå ut och köpa en enskild aktie utan spara i en bred aktiefond, som historiskt har varit ett väldigt bra alternativ. Det är det som brukar kallas att pensionsspara.
Det går inte att säga att det är för farligt bara för att kurserna går ner ett enskilt år utan du får nog ta på läsglasögonen och kolla över 10-20-30 år och se hur det ser ut.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
M maria01 skrev:
men dom går ju en plus en då
Nej. Det är snarast 2 Mkr av den ”tänkta” vinsten slm försvinner. Å andra sidan så är väl en försäljning även för det lägre priset en god affär för säljaren då det är åtminstone 5 Mkr upp från vad de köpte för för typ 10 år sedan.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Nej. Det är snarast 2 Mkr av den ”tänkta” vinsten slm försvinner. Å andra sidan så är väl en försäljning även för det lägre priset en god affär för säljaren då det är åtminstone 5 Mkr upp från vad de köpte för för typ 10 år sedan.
Tänkta vinsten haha det är ju helt annorlunda sak köpte person så har dom gjort en bra affär en då speciellt i nacka
 
M maria01 skrev:
Tänkta vinsten haha det är ju helt annorlunda sak köpte person så har dom gjort en bra affär en då speciellt i nacka
Ja, den tänkta vinsten är förstås en fiktiv siffra. Dvs vad grannen fick när de sålde sitt hus i vintras.
 
  • Gilla
Ferd
  • Laddar…
Och där spårade tråden ur.....
 
  • Haha
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
De är back en halv miljon. Det är pengar som inte finns att stoppa in i nästa boende.
Förstår du nu?

Backar man så man inte har en kontantinsats längre. Då köper man itne på samma marknad. Då är man inte med på marknaden längre.
Appendix Appendix skrev:
De är back en halv miljon. Det är pengar som inte finns att stoppa in i nästa boende.
Förstår du nu?

Backar man så man inte har en kontantinsats längre. Då köper man itne på samma marknad. Då är man inte med på marknaden längre.
Den korkade tråden löd ju "Varför får vi inte huset sålt". Har dom spån i huvudet. Sänk priset och huset blir sålt, eller bo kvar. Tydligen verkar fler än TS ha svårt att fatta. Tydligen lån över skorstenen utan marginaler, lyxfällan , shit happens. Dom får bita ihop, hyra något, husvagn, och spara ihop till nästa kontantinsats.
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Du vet ju heller inte hur länge du lever, jag vet inte vad som händer med hypotekslånen om bostadens obelånade värde "tar slut" innan man dör, måste man flytta då? Annars så vore det perfekt att ta så tidigt det bara går...

Jag tror inte det är helt ovanligt att föräldrarna hellre ser att barnen får en slant i nån framtid än att banken får dem, med det säger jag inte att föräldrar ska snåla för att spara pengar till sina barn... Bara att det är dumt att göra upplägg som gör att bara bankerna blir rika.
Jag har tyvärr erfarenhet av äldre släktingar som tagit sådant ”senillån” efter att PRO bjudit in låneinstitut till möte (någon fick troligen kickbacks, varför skulle man annars låta ett privat företag göra reklam för en tvivelaktig produkt). Det är som att kissa i byxan, varmt och skönt i början och sedan inte så trevligt. När utbetalningarna är slut och om man har ”oturen” att fortfarande leva få står man med en stor skuld som endast kan lösas genom att sälja huset.

I detta fallet har det löst sig genom att ena parten avled och att det usla lånet är löst mot ett vanligt banklån. Kvar finns inget bestående utom minnet av några år med ”guldkant”.
 
  • Gilla
  • Arg
Appendix och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det kan ju vara rätt bra att vara skuldfri den dagen som man går i pension så att man i princip bor gratis.
OT: Det är bra att sikta på och jobba för ett skuldfritt boende betydligt tidigare i livet än pensionsdagen/fribygg
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag har tyvärr erfarenhet av äldre släktingar som tagit sådant ”senillån” efter att PRO bjudit in låneinstitut till möte (någon fick troligen kickbacks, varför skulle man annars låta ett privat företag göra reklam för en tvivelaktig produkt). Det är som att kissa i byxan, varmt och skönt i början och sedan inte så trevligt. När utbetalningarna är slut och om man har ”oturen” att fortfarande leva få står man med en stor skuld som endast kan lösas genom att sälja huset.

I detta fallet har det löst sig genom att ena parten avled och att det usla lånet är löst mot ett vanligt banklån. Kvar finns inget bestående utom minnet av några år med ”guldkant”.
Har man stort låneutrymme borde nog rätt väg vara att en bit innan pension se till att växla en bit av husvärdet mot andra investeringar, tex utöka lånet med 500.000 som man investerar i något säkert som ungefär håller ränta/inflation och som man kan knapra på tex 50.000/år. Det borde kunna räcka för den där "guldkanten". Om man vill ha mer guldkant än så är det nog bättre sälja villan, flytta till ett billigt boende och sätta sprätt på pengarna... Om det är enda sättet att bo kvar kanske det är enda vägen, men det var där jag menade att kanske nån yngre kan gå in och hjälpa till. Men visst, alla har inte de förutsättningarna.

Nå, låt oss inte trasha tråden mer, TS verkade inte vara i position att vilja ta ett hypoteks/senorlån. Just nu skulle jag nog säga att har man inte råd idag så kommer man ha än sämre råd om ett år, så tyvärr är väl den dystra sanningen att ta förlusten och hitta en hyresrätt.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
tex utöka lånet med 500.000 som man investerar i något säkert som ungefär håller ränta/inflation och som man kan knapra på tex 50.000/år
10% avkastning !....Vore det så lätt så vore vi "alla" mångmiljonärer.

Känns som du glömmer dom 65% som faktiskt torskat på börsen, även även dom som torskat ALLT där i spekulationer ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är bara att acceptera att det är köparen marknad nu och ta av glasögonen. Vill ni bli av med huset snabbt så får ni acceptera ett pris på 20-30% under utgångsbudet. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.