9 161 läst · 45 svar
9k läst
45 svar
Varför drar sig hantverkare för att lämna anbud?
Sida 1 av 4
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Det diskuteras ofta här på forumet varför man inte får in anbud från hantverkare eller mindre byggfirmor. Det finns flera anledningar till detta men en viktig anledning diskuteras inte.
Om vi tar byggnadssnickare som exempel så spänner arbetsuppgifterna över ett mycket stort område. Allt från formsättning till inredningsarbeten. Det innebär att det sällan går att jämföra arbeten. Så när man skall räkna på ett jobb så måste man börja från grunden. Det tar mycket tid. (Detta gäller dock inte de som specialiserat sig på vissa typer av arbeten som takläggare, kökssnickare, badrumsrenoverare o.s.v.)
Dessutom är det få hantverkare som har någon som helst utbildning i kalkylering. Oftast så tar man till de kalkylmallar som finns men de grundar sig ofta på stora objekt från en miljon och uppåt. De är dessutom väldigt förenklade så de passar sällan på mindre reparations- eller ombyggnadsarbeten.
Ibland är anbuden tyvärr bara tagna rent ur luften så det finns ingen grund till summan.
Eftersom det är svårt att räkna på jobb så finns det två risker för hantverkaren: man hamnar alldeles för högt och får inte jobbet eller man räknar för lågt och kan få arbeta utan intäkter en tid.
En annan bit som är svår vid anbudsgivning är det att vid reparations- och ombyggnadsarbeten är svårt att specificera vad som ingår och vad som inte ingår. Det är ofta svårt att komma på allt innan. Resultatet kan i värsta fall bli missnöjd kund eller gratis arbete.
Dessutom är anbudsunderlagen från kunderna ofta obefintliga så att anbuden kan egentligen inte jämföras.
Dessa risker gör att många hantverkare drar sig för att räkna på jobb. Då tar man hellre jobb på löpande räkning.
Det finns ett alternativ. Låt hantverkaren ta jobbet på löpande räkning. Sätt upp en summa som han/hon skall jobba emot.
Om summan är satt till t.ex. 20 000 kr så skall hantverkaren tala om när han närmar sig taket.
Om kunden då är nöjd med vad han/hon åstadkommit så sätter man upp en ny summa som nu kan vara högre när man vet vad hantverkaren går för.
Det är viktigt att det står med i avtalet att hantverkaren skall fortsätta efter de första 20 000 kr om kunden är nöjd. Annars kan arbetet stå stilla tidvis.
Detta kan bli mycket kostnadseffektivt för kunden och hantverkaren slipper kontorsarbete.
Om vi tar byggnadssnickare som exempel så spänner arbetsuppgifterna över ett mycket stort område. Allt från formsättning till inredningsarbeten. Det innebär att det sällan går att jämföra arbeten. Så när man skall räkna på ett jobb så måste man börja från grunden. Det tar mycket tid. (Detta gäller dock inte de som specialiserat sig på vissa typer av arbeten som takläggare, kökssnickare, badrumsrenoverare o.s.v.)
Dessutom är det få hantverkare som har någon som helst utbildning i kalkylering. Oftast så tar man till de kalkylmallar som finns men de grundar sig ofta på stora objekt från en miljon och uppåt. De är dessutom väldigt förenklade så de passar sällan på mindre reparations- eller ombyggnadsarbeten.
Ibland är anbuden tyvärr bara tagna rent ur luften så det finns ingen grund till summan.
Eftersom det är svårt att räkna på jobb så finns det två risker för hantverkaren: man hamnar alldeles för högt och får inte jobbet eller man räknar för lågt och kan få arbeta utan intäkter en tid.
En annan bit som är svår vid anbudsgivning är det att vid reparations- och ombyggnadsarbeten är svårt att specificera vad som ingår och vad som inte ingår. Det är ofta svårt att komma på allt innan. Resultatet kan i värsta fall bli missnöjd kund eller gratis arbete.
Dessutom är anbudsunderlagen från kunderna ofta obefintliga så att anbuden kan egentligen inte jämföras.
Dessa risker gör att många hantverkare drar sig för att räkna på jobb. Då tar man hellre jobb på löpande räkning.
Det finns ett alternativ. Låt hantverkaren ta jobbet på löpande räkning. Sätt upp en summa som han/hon skall jobba emot.
Om summan är satt till t.ex. 20 000 kr så skall hantverkaren tala om när han närmar sig taket.
Om kunden då är nöjd med vad han/hon åstadkommit så sätter man upp en ny summa som nu kan vara högre när man vet vad hantverkaren går för.
Det är viktigt att det står med i avtalet att hantverkaren skall fortsätta efter de första 20 000 kr om kunden är nöjd. Annars kan arbetet stå stilla tidvis.
Detta kan bli mycket kostnadseffektivt för kunden och hantverkaren slipper kontorsarbete.
Den reella orsaken är att det just nu är större efterfrågan än tillgång på hantverkstjänster. Hantverkaren är alltså inte tvungen att rätta sig efter kundernas önskemål - det går bra ändå. Om och när situationen förändras - så vi får överskott på hantverkare och underskott på arbete åt dem - så kommer de att lämna anbud, om det är vad kunderna önskar.
Snickar-Urban skrev:Det diskuteras ofta här på forumet varför man inte får in anbud från hantverkare eller mindre byggfirmor. Det finns flera anledningar till detta men en viktig anledning diskuteras inte.
...
Dessutom är det få hantverkare som har någon som helst utbildning i kalkylering. Oftast så tar man till de kalkylmallar som finns men de grundar sig ofta på stora objekt från en miljon och uppåt. De är dessutom väldigt förenklade så de passar sällan på mindre reparations- eller ombyggnadsarbeten.
Ibland är anbuden tyvärr bara tagna rent ur luften så det finns ingen grund till summan.
Det finns ett alternativ. Låt hantverkaren ta jobbet på löpande räkning. Sätt upp en summa som han/hon skall jobba emot.
Det finns även ett annat alternativ, nämligen att hantverkare tar och lär sig att lämna offerter och räkna på sina jobb ordentligt!
Det är inte direkt så att det som krävs är någon omfattande extra bildning, kan man som hantverkare ta en extra kurs för att hålla sig ajour med sitt yrke, då anser jag att man ska se till att lära sig att lämna korrekta anbud också.
Ju mer jag tänker på det desto mer perplex blir jag...:| Inom vilket annat yrkesområde kan man rättfärdiga att det är okej att starta en verksamhet och jobba som yrkesverksam utan att kunna göra ett ordentligt jobb på en högst fundamental del?
Jag är ledsen om det här blev snudd på ett påhopp på dig Snickar-Urban, det var alls inte min avsikt, men jag begriper inte varför hantverkare inte ska behöva kunna räkna på jobb som konsulter och andra. (När jag tänker efter så här i farten så kan jag bara komma på advokater som har samma "villkor" i sitt utövande)
Håller man på med äldre hus måste man ju ta i 100% för att inte riskera att gå på en rejäl mina. Det här behöver man inte vara hantverkare för att veta det räcker med att flira på själv, allt tar trippel tid och kompromisser måste göras löpande.
Man ser inget heller förrän man sätter kofoten i väggen.
Man ser inget heller förrän man sätter kofoten i väggen.
Och vad skulle vara problemet för en hantverkare med att i ett sånt läge säga just det till sin potentiella kund? Om de inte godtar det så tacka nej till uppdraget.v-g skrev:Håller man på med äldre hus måste man ju ta i 100% för att inte riskera att gå på en rejäl mina. Det här behöver man inte vara hantverkare för att veta det räcker med att flira på själv, allt tar trippel tid och kompromisser måste göras löpande.
Man ser inget heller förrän man sätter kofoten i väggen.
Sen kan man tycka att det är en ganska, ska man säga "bekväm" inställning, att man inte kan räkna på jobb som är det minsta osäkra. Det är ju faktiskt så, att alla kalkyler innehåller ett större eller mindre mått av osäkerhet. Det man inte vet, får man med hjälp av sin erfarenhet bedöma ett rimligt värde för. Ju större osäkerhet, desto större marginal får man ta till. Sen tillkommer naturligtvis ett visst mått av chanstagning. Och man kan ju inte räkna med att precis vartenda jobb ska vara guldkantat. Vissa jobb kommer att vara mindre lönsamma, andra mer.v-g skrev:Håller man på med äldre hus måste man ju ta i 100% för att inte riskera att gå på en rejäl mina. Det här behöver man inte vara hantverkare för att veta det räcker med att flira på själv, allt tar trippel tid och kompromisser måste göras löpande.
Man ser inget heller förrän man sätter kofoten i väggen.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Men om kunden då inte är nöjd och vill avbryta arbetet? Jag tror att det kan vara svårt att få någon annan hantverkare att fortsätta. Då står man där med ett ofärdigt arbete i bostaden.Snickar-Urban skrev:Det finns ett alternativ. Låt hantverkaren ta jobbet på löpande räkning. Sätt upp en summa som han/hon skall jobba emot. Om summan är satt till t.ex. 20 000 kr så skall hantverkaren tala om när han närmar sig taket. Om kunden då är nöjd med vad han/hon åstadkommit så sätter man upp en ny summa som nu kan vara högre när man vet vad hantverkaren går för.
Jag har dock inte något bättre förslag.
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
För det första är byggbranschen en av få branscher där man först räknar på vad nånting kostar, oftast (när det gäller privatpersoner) utan ordentliga handlingar, en förfrågan som inte är genomtänkt och uppgifter som saknas, sen lägga på en liten vinst och hoppas på det bästa.timmelstad skrev:Det finns även ett annat alternativ, nämligen att hantverkare tar och lär sig att lämna offerter och räkna på sina jobb ordentligt!
Det är inte direkt så att det som krävs är någon omfattande extra bildning, kan man som hantverkare ta en extra kurs för att hålla sig ajour med sitt yrke, då anser jag att man ska se till att lära sig att lämna korrekta anbud också.
Ju mer jag tänker på det desto mer perplex blir jag...:| Inom vilket annat yrkesområde kan man rättfärdiga att det är okej att starta en verksamhet och jobba som yrkesverksam utan att kunna göra ett ordentligt jobb på en högst fundamental del?
Jag är ledsen om det här blev snudd på ett påhopp på dig Snickar-Urban, det var alls inte min avsikt, men jag begriper inte varför hantverkare inte ska behöva kunna räkna på jobb som konsulter och andra. (När jag tänker efter så här i farten så kan jag bara komma på advokater som har samma "villkor" i sitt utövande)
Sen lämnar 100% av de konsulter jag anlitar aldrig fasta priser, dom lämnar budgetpriser. Dessutom ansvarar dom inte för fel som görs i arbetet. Enligt ABK är dom endast ansvariga om det funnits uppsåt...
Sist men inte minst, det är knappast eliten av snickar-kåren som jobbar mot privatpersoner...
Jag tror inte alls att företagare drar sig för att lämna anbud, så länge denne vet vem han/hon har att göra med. Men det tar faktisk några timmar att gå igenom programmet, som Vi inte får betalt för, om det inte blir något jobb. Har man dessutom en kund, som inte riktigt förstår, vad jobbet egentligen handlar om, så blir det problem i slutändan. Att endast ringa och fråga om pris på t.ex en kakling av väggar och målning av tak i ett badrum 3 X 2 meter, är omöjligt att lämna pris på i telefon, man måste åka dit och se objektet, trots att kunden bedyrar, att det är släta och fina väggar, och det är bara att slänga upp kakeln. Att sedan tvättställets konsoller har släppt från väggen, toan sprucken o s v , bryr man sig inte om. Skall sedan även priset ut här på Forumet, och kritiseras av liknande personer som inte riktigt förstår vad det handlar om, då är det bättre att låta bli lämna något pris. Ofta är det en fyllegrej från fredag kväll, där han och hon sitter och drömmer om ett nytt badrum i 100.000 konors klassen som dom sett någonstans, när dom själva, med semesterpengar, skrapat ihop 8.600 kr. Bättre att låta bli, och vara glad för de fasta kunder man har.
Redigerat:
Och vad vill du ha sagt med ovanstående egentligen? Att det är helt okej som det är idag och att privatpersoner ska vara glada att de får hjälp mot betalning överhuvudtaget?Stringfellow Hawke skrev:För det första är byggbranschen en av få branscher där man först räknar på vad nånting kostar, oftast (när det gäller privatpersoner) utan ordentliga handlingar, en förfrågan som inte är genomtänkt och uppgifter som saknas, sen lägga på en liten vinst och hoppas på det bästa.
Sen lämnar 100% av de konsulter jag anlitar aldrig fasta priser, dom lämnar budgetpriser. Dessutom ansvarar dom inte för fel som görs i arbetet. Enligt ABK är dom endast ansvariga om det funnits uppsåt...
Sist men inte minst, det är knappast eliten av snickar-kåren som jobbar mot privatpersoner...
Okej, men om vi inte generaliserar kring idioter (som bevisligen finns på "båda sidor") utan försöker vara lite konkreta...? Det är väl ingen seriös person här som säger att en hantverkare ska lämna anbud under ovan nämnda förutsättningar? Frågeställningen kom från början från en person som hade ett genomarbetat underlag på ett uppdrag i miljonklassen men som inte fick några anbud från de som kommit och tittat trots att de varit informerade om förutsättningarna innan.saturnus skrev:Jag tror inte alls att företagare drar sig för att lämna anbud, så länge denne vet vem han/hon har att göra med. Men det tar faktisk några timmar att gå igenom programmet, som Vi inte får betalt för, om det inte blir något jobb. Har man dessutom en kund, som inte riktigt förstår, vad jobbet egentligen handlar om, så blir det problem i slutändan. Att endast ringa och fråga om pris på t.ex en kakling av väggar och målning av tak i ett badrum 3 X 2 meter, är omöjligt att lämna pris på i telefon, man måste åka dit och se objektet, trots att kunden bedyrar, att det är släta och fina väggar, och det är bara att slänga upp kakeln. Att sedan tvättställets konsoller har släppt från väggen, toan sprucken o s v , bryr man sig inte om. Skall sedan även priset ut här på Forumet, och kritiseras av liknande personer som inte riktigt förstår vad det handlar om, då är det bättre att låta bli lämna något pris. Ofta är det en fyllegrej från fredag kväll, där han och hon sitter och drömmer om ett nytt badrum i 100.000 konors klassen som dom sett någonstans, när dom själva, med semesterpengar, skrapat ihop 8.600 kr. Bättre att låta bli, och vara glad för de fasta kunder man har.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Är man känd som en duktig och seriös hantverkare, då är man uppbunden med jobb och kunder som funkar, det finns m a o inte tid över att ta in nya kunder. det är också så att vi blir uppbundna till större kunder, hyreshus, kommuner, butikskedjor m m, så tiden räcker inte till att räkna på jobb, från enskilda kunder. Själva har vi samma kunder kvar, sedan jag startade förtaget 1964. Jag förmodar det finns en annan grupp hantverkare också, de som får 1 jobb, och sedan inte fler på det stället, men detta kan även höra samman med att kunden vill ha det så billigt som möjligt, och även lämnar direktiv till hantverkaren, om hur denne kan göra det enklare. En sak har jag lärt mig genom åren, att inte klaga på andras jobb, för det är oftast kunden som lägger sig i hur jobbet skall utföras, när det visar sig att något är dåligt, och som borde åtgärdas, men det är där inte tid till (pengar) så det håller nog en tid tilltimmelstad skrev:Okej, men om vi inte generaliserar kring idioter (som bevisligen finns på "båda sidor") utan försöker vara lite konkreta...? Det är väl ingen seriös person här som säger att en hantverkare ska lämna anbud under ovan nämnda förutsättningar? Frågeställningen kom från början från en person som hade ett genomarbetat underlag på ett uppdrag i miljonklassen men som inte fick några anbud från de som kommit och tittat trots att de varit informerade om förutsättningarna innan.
Kunderna får de hantverkare de förtjänard^_^b