Om du även ska tilläggsisolera på utsidan och kan få hyffsat lufttätt så kan du absolut lägga 5cm på insidan.
Skulle du hamna på daggpunkt vid DUT en natt per år så skulle en cellulosaisolering och timret kompensera det ändå. Då ingen plast förstås.

Har du frånluft, fix eller god ventilation för övrigt så blir ju risken minimal.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
jberndes jberndes skrev:
Målar pärlsponten som ska upp med linoljefärg bland annat
Tips: Måla med äggoljetempera!
Det blir gammaldags och snyggt, och ytan får lite struktur.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi har redan köpt linoljefärg men blir nog ditt förslag i andra tum när de ska bevaras.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tips: Måla med äggoljetempera!
Det blir gammaldags och snyggt, och ytan får lite struktur.
 
Tack för tipset! Ska ta upp detta med de andra som hjälper oss.
Peter1986 Peter1986 skrev:
Om du även ska tilläggsisolera på utsidan och kan få hyffsat lufttätt så kan du absolut lägga 5cm på insidan.
Skulle du hamna på daggpunkt vid DUT en natt per år så skulle en cellulosaisolering och timret kompensera det ändå. Då ingen plast förstås.

Har du frånluft, fix eller god ventilation för övrigt så blir ju risken minimal.
 
I Interista88 skrev:
Ska ni tapetsera direkt på plywooden?:thinking:
Vi tänkte det. Men ska undersöka lite hur man gör i skarvarna. Skivorna sitter jämt på reglarna men trä rör sig. Men tanken är att det ska isoleras direkt på plywooden.
 
I Interista88 skrev:
Var lite min tanke oxå, skulle aldrig rekommendera det till kund. Men kanske håller...:)
Är det skarvarna som inte håller?
 
N Niq skrev:
Vad som berättades för mig av gammla snickare som varit med om många gammla stockhus när vi renoverade vårat förra hus så om du isolerar på insidan om det varit oisolerat så ändrar du på klimatet för stockarna i väggen som då kan börja röra ganska mycket på sig. Om det stämmer vet jag inte.

Vi gjorde så att vi drevade hela stockstommen med linullsdrev från båda hållen. Vi var ändå tvugna att byta brädfodring. Ingen isolering på insidan och på utsidan satte vi tjärpapp och porös träfiberskiva alla skivskarvar kläddes med tjärpapp. Det blev dragfritt varmt och tyst.
Tack för svar. Vi har hört nästan samma sak och därför har vi valt att inte isolera insidan. Men det verkar som de flesta verkmästarna som kommer hit har en annan uppfattning-
 
Jag hade fyllt facket med cellulosa skivor.
 
45mm har jag förstått de flesta tycker är ok att isolera invändigt med material som kan torka och utan plast. Sen blir det ju inte byggnadsvård om man kör osv/plyfa + gips, men i ett kök eller badrum behöver man väggar att skruva i och kanske lite utrymme för el etc så jag tycker nog det är ok om det är ett normalt hem man bygger sig. Att dra på 300mm gullfiber och plast känns fel i ett så gammalt hus...
 
  • Gilla
jberndes
  • Laddar…
Finns ingen vettig anledning att inte plasta den väggen. Gör det ordentligt bara. Jag hade isolerat 45 mm om jag var ni. Tapetsera på spån/plyfa hade jag undvikit. Varför inte gipsa?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Därför att det aldrig går att få helt tätt i ett gammalt hus. Där det då inte finns någon spärr kommer kondenseringen att koncentreras.
Varför går det inte få helt tätt?
 
Hur har du tänkt dig att hela insidan ska bli tät i ett befintligt (timmer)hus, förbi innerväggar, mellanbjälklag osv?
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Isolervärdet avrar vad jag förstår kvadratiskt, så grovt så ger första 5 cm dubbelt mot nästa 5cm.
Nej, värmemotståndet är linjärt beroende av tjockleken.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Hur har du tänkt dig att hela insidan ska bli tät i ett befintligt (timmer)hus, förbi innerväggar, mellanbjälklag osv?
Det går att få tillräckligt tätt för att inte skapa problem. Tejpa mot innerväggar t.ex. Det räcker.
 
  • Gilla
Nathalie Enkvist
  • Laddar…
F falkn skrev:
Det går att få tillräckligt tätt för att inte skapa problem. Tejpa mot innerväggar t.ex. Det räcker.
Så du menar att nästan en hel byggbransch plastar mot bjälklag och överlappar helt i onödan. Det räcker alltså att tejpa mot närmaste vägg? Då pratar vi också nya kåkar som är som oftast helt vindtäta jämfört med en gammal timmerkåk.
Risken för problem är ju svårt att sätta en siffra på men du skriver ju att det är riskfritt..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.